کد خبر 1272749
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
چین: توافق AUKUS ثبات منطقه ایندوپاسیفیک را تضعیف می کند

چین می گوید فروش زیردریایی هسته ای به استرالیا ذیل توافق با آمریکا و انگلیس نشانه ای است مبنی بر قصد آنها به استفاده ابزاری از صادرات فناوری هسته ای در راستای برهم زدن ثبات منطقه پاسیفیک.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین به اعلام رسمی پیمان سه جانبه آمریکا-انگلیس- استرالیا (َ AUKUS) در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک که به موجب آن، دولت کانبرا به زیردریایی های هسته ای مجهزمی شود؛ واکنش نشان داد.

وی این پیمان را تهدیدی جدی برای ثبات منطقه ارزیابی کرد و درباره تشدید رقابت تسلیحاتی هشدار داد.

این پیمان در حالی منعقد می شود که استرالیا به دنبال افزایش بودجه نظامی برای مقابله با قدرت یابی چین است. البته حین رونمایی از این توافق، صحبتی از چین به میان نیامد اما وقتی طرفین از رفع دغدغه در منطقه ایندوپاسیفیک صحبت می کنند؛ قطعاً منظورشان چین است.

به گفته ژائو لیجیان، صادرات زیردریایی هسته ای به استرالیا بار دیگر ثابت کرد که آمریکا و انگلیس از صادرات اقلام هسته ای به عنوان ابزاری در بازی ژئوپلیتیکی استفاده می کنند و رویکردی دوگانه اتخاذ کرده اند که به شدت غیرمسئولانه است. این توافق ادعای استرالیا مبنی بر وفاداری به الزامات منع اشاعه هسته ای را به چالش می کشد حال آنکه متحدان غربی دولت کانبرا هم باید ذهنیت منسوخ جنگ سرد را کنار بگذارند.

این در حالی است که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه (AUKUS)، اعلام کردند که برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته ای برای استرالیا، نخستین پروژه مهم این ائتلاف جدیدالتأسیس خواهد بود.

در همین ارتباط، شماری از وزرای کابینه استرالیا از جمله «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور روز پنج شنبه در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که پیگیری فناوری زیردریایی با سوخت هسته ای به معنای آن است که استرالیا دیگر به برنامه ساخت زیردریایی متعارف از رده تهاجمی با شرکت گروه نیروی دریایی [فرانسه] ادامه نخواهد داد.

محورهای این توافقنامه سه جانبه که به امضای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا رسید، حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی و مرتبط با سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با امضای این توافق گفت: مشارکت دفاعی با بریتانیا و استرالیا، سرمایه‌گذاری در اتحادها و نوسازی آنها برای مقابله با تهدیدها است و به حفظ توانایی‌های نظامی کمک می‌کند. ما به دنبال حفظ امنیت و ثبات در اقیانوس آرام و هند هستیم. مشارکت جدید با بریتانیا و استرالیا ظرفیت مشترک برای مشارکت در قرن بیست و یکم را تقویت می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    چین هیچ چاره ای ندارد جز افزایش زرادخانه های هسته ای خو و حتی ساخت زیر دریاییهای اتمی بیشتر .آمریکا و ناتو درصدد ورود به جنگ با چین و روسیه هستند و دارن مرحله به مرحله مقدماتش را باجدب نیرو و تجهیزات فراهم میکنند.
  • مرتضی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    اونا خیلی کثیفن..المانیها از این قضیه رنج میبرن...همچنین فرانسویها...المانها سر روابط اسرایل با امریکا خیلی اذیت میکشه...همچنین زاپن..اما به قدرت چین و روسیه بستگی داره..که اونها بتونن نقشهاشون رو پیاده کنن یا نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس