تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری ایران با تاجیکستان امکان پذیر است

روشنک گفت: همزمان با امضای پیمان شانگهای، حجم تجارت ایران و تاجیکستان تا ۵۰۰ میلیون دلار امکان پذیر است.

به گزارش مشرق، روشنک رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با بیان اینکه دورنمای تجارت ایران با تاجیکستان بسیار موفق است، گفت: به دلیل آنکه در یک بازه زمانی مشکلاتی بین ایران و تاجیکستان و ترکمنستان رخ داد بخشی از کالاهای ما به کشور تاجیکستان صادر نمی‌شد. بنابراین دلیل اصلی کمبود صادرات در سال‌های گذشته مشکلات بین ایران و تاجیکستان بوده‌ است.

او ادامه داد: رابطه ایران و تاجیکستان بسیار عمیق بوده و ما از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رابطه بسیار خوبی با کشور تاجیکستان داشته‌ایم. با سفر رئیس‌جمهور ایران و تاجیکستان امید ما برای افزایش صادرات بیشتر شده و ما امیدواریم در حوزه اقتصاد شاهد اتفاقات مناسبی در این بخش باشیم.

روشنک با بیان اینکه اساساً مداخلات خارج از حوزه رسمی برخی اشکالات را به وجود آورده بود، گفت: حدود چهار سال به دلیل مسئله‌ای جزئی در ارتباط اقتصادی و سیاسی ما با تاجیکستان خدشه وارد شد که همین امر در حوزه اقتصاد بسیار تاثیر گذار بوده‌ است.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با اشاره به نقش مؤثر دیپلماسی اقتصادی و خارجی در این بخش گفت: نقش دیپلماسی اقتصادی در این حوزه بسیار اساسی است و نیروی فعال اقتصادی و بخش خصوصی باید در حوزه عملیاتی بتوانند اقدامات موثری را انجام دهند، از سوی دیگر نقش دیپلماسی در این حوزه به‌ معنای آن است که مسیر و جاده را در این حوزه هموار کنند.

او با گله‌مندی از عدم حضور مسئول امور بین‌الملل و اقتصاد ایران و تاجیکستان و همچنین حضور سایر فعالان اقتصادی در این مسیر همراه با رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر عدم حضور مسئول امور بین‌الملل اتاق ایران و تاجیکستان و سایر مسئولان در این سفر، به دلیل عدم پیگیری مسئولان سفارت تاجیکستان بوده که متاسفانه در این زمینه کوتاهی کرده‌ و دعوت نکرده‌ اند.

رئیس اتاق ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه رسیدن به حجم تجارت پانصد میلیون‌ دلاری با کشور تاجیکستان امکان‌پذیر است، افزود: با توجه به امضای دیپلماسی ایران در پیمان شانگهای شاهد توسعه روابط اقتصادی در این بخش خواهیم بود و با برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه حجم تجارت ایران با کشورهای همسایه بسیار بیشتر خواهد شد که این امر نیاز به دیپلماسی اقتصادی دارد.

روشنک در ادامه به حضور بخش خصوصی و برگزاری همایش‌های اقتصادی در کشور تاجیکستان و حضور اعضای اتاق ایران و تاجیکستان هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده با حضور بخش خصوصی در این بخش شاهد برگزاری همایش مؤثر اقتصادی باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    2 1
    اگر رابطه ایران و تاجیگستان حسنه و برادرانه باشد حتی می توان چند میلیارد دلار از پول های بیت المال که بابک زنجانی بنام خود در بانک های تاجیکسنان پس انداز کرده به ایران مسترد شوند
  • DE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    2 2
    حالا فلسفه دکترای افتخاری را فهمیدیم !!!
    • DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 2
      ۱۶:۳۱ - حالا فلسفه دکترای افتخاری را فهمیدیم !!!// خیلی بیسوادی اصلا اطلاعاتت در حد اطلاعات لاکپشت هم نیست . اصلا تو میدانی تاجیکستان کجاست و چه ارتباطی تاریخی بین ایران و تاجیکستان است .دوستان غرب زده تو همه ارتباطات چندین هزار ساله ایران را با همسایگان را با نوکری برای غرب فروختند // ..رئیسی در جمع اساتید و دانشجویان با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط بین دانشگاه های تاجیکستان با دانشگاه های کشورمان خاطرنشان کرد: امروز یکسری کامل از تجهیزات نانوتکنولوژی از سوی ایران به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا شد و زمینه پذیرش دانشجو از تاجیکستان نیز در دانشگاه های ایران کاملا فراهم شده است. رئیس جمهور افزود: دانشگاه های ایران در رشته های فنی و مهندسی، پزشکی و علوم انسانی به پیشرفت های بسیار خوبی در تراز جهانی دست یافته اند و آماده ایم تجربیات خود در این زمینه را در اختیار تاجیکستان و دیگر کشورهای همسایه قرار دهیم.رئیس جمهور همچنین با تشکر از اهدای دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان به وی گفت: برای بنده عنوان طلبگی حوزه های علمیه بر هر عنوان دیگری برتری دارد......
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      16:52 تاجیکستان خیلی وقته خودشو به وهابیت فروخته و از رشد اسلام شیعی واهمه داره تو دلت خوشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس