توافقات «آبراهام» و دل بستن چهار کشور سازشکار عربی به خانه عنکبوت

گذشت یک سال از امضای توافقات موسوم به «آبراهام» میان چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که این توافق به نفع تل آویو بوده است.

به گزارش مشرق، روند عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه خاورمیانه، از سال ۲۰۰۹ و با آغاز نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر سابق این رژیم، وارد فصل جدیدی شد. تلاش‌های تل آویو برای نیل به هدف صلح با کشورهای منطقه، ادامه یافت تا در نهایت در سال ۲۰۲۰ نتیجه داد و توافق صلح میان رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین، دو کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس به امضا رسید.

بیشتر بخوانید:

چرا ایران با حضور دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای مخالف است؟

با گذشت یک سال از امضای توافقات موسوم به آبراهام میان چهار کشور عربی امارات، بحرین سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی به نظر می‌رسد که برنده این توافقات تاکنون تل آویو بوده است زیرا کشورهای سازشکار بازارها و مرزهای خود را به سوی کالاها و محصولات اشغالگران گشوده اند.

چنین دستاوردی برای تل آویو در حالی حاصل شد که از سال ۲۰۰۲ ابتکار صلح عربی که توسط عربستان سعودی در نشست سران عرب در بیروت ارائه شده بود، توفیقی به دست نیاورده بود.

ابتکار صلح عربی

بر اساس ابتکاری که عربستان ارائه داده بود و دیگر کشورها نیز آن را پذیرفته بودند، رژیم صهیونیستی باید تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت می‌شناخت، به آوارگان فلسطینی اجازه بازگشت به سرزمینشان را می‌داد و به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ باز می‌گشت و به این ترتیب به قانون صلح در برابر زمین پایبند می‌بود و در مقابل، کشورهای عرب منطقه نیز رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و روابط خود را با این کشور در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و… بصورت علنی برقرار کرده و گسترش می‌دادند، اما آنچه تل آویو توانست به آن دست یابد، نه صلح در برابر زمین، بلکه صلح در برابر صلح بود!

وزارت خارجه امارات اطلاعات مربوط به بیش از ۹ میلیون خارجی مقیم این کشور را به همراه نامه‌ای رسمی که به امضای «حمد مطر الشامسی» مدیر بخش امور دیپلماتیک رسیده، به رژیم صهیونیستی تحویل داده است امارات متحده عربی و بحرین بدون آنکه تل آویو حتی یکی از شروط درج شده در ابتکار صلح عربی را تحقق بخشد آن را به رسمیت شناخته و به امضای توافق صلحی پرداختند که روابط محرمانه گذشته میان کشور خود و اسرائیل را علنی کرده و به گسترش روابط خود پرداختند.

شیخ نشینان از جمله بحرین و امارات روابط گرمی با صهیونیست‌ها برقرار کرده اند. از جمله اینکه «خالد یوسف الجلاهمه» سفیر بحرین در فلسطین اشغالی، چندی قبل وارد تل‌آویو شد. رژیم صهیونیستی اواسط ژانویه گذشته «ایتای تاگنر» را به عنوان کاردار سفارت این رژیم در منامه تعیین کرد. معرفی نخستین سفیر بحرین در تل‌آویو و افتتاح سفارت رژیم رژیم صهیونیستی در ابوظبی تنها چندین هفته پس از جنگ ۱۲ روزه غزه رخ داد که در آن دستکم ۲۵۶ فلسطینی از جمله ۶۷ کودک بی‌گناه شهید و بیش از ۲ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

جمعیت الوفاق بحرین به تعیین سفیر آل خلیفه در تل آویو واکنش نشان داد. شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت بحرین گفت که خالد یوسف الجلاهمه سفیر بحرین در تل‌آویو تنها نماینده خود و کسی است که او را اعزام کرده است.

الدیهی گفت: به الجلاهمه می‌گوئیم که تو تنها نماینده خود و کسی هستی که تو را اعزام کرده است و نماینده بحرین نیستی. ملت بحرین از الجلاهمه مبرا بوده و او را به رسمیت نمی‌شناسند همچنانکه رژیم اشغالگر را تا نابودی کامل این رژیم هرگز به رسمیت نخواهند شناخت. بحرین همچنان در کنار فلسطینیان باقی خواهد ماند و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز خیانت و ننگ است.

امارات هم روابط قوی با صهیونیست‌ها برقرار کرده است به طوری که چند روز قبل مجهر الجزیره اعلام کرد که امارات در حق بیش از ۹ میلیون خارجی مقیم این کشور با دادن اطلاعات آنها به رژیم صهیونیستی خیانت کرده است.

بر اساس سندی که مجهر الجزیره منتشر کرده است وزارت خارجه امارات اطلاعات مربوط به بیش از ۹ میلیون خارجی مقیم این کشور را به همراه نامه‌ای رسمی که به امضای «حمد مطر الشامسی» مدیر بخش امور دیپلماتیک رسیده، به رژیم صهیونیستی تحویل داده است.

در نامه مذکور آمده، پیرو نامه‌ها و توافقنامه سابق درباره همکاری مشترک برای تأمین امنیت نمایشگاه بین‌المللی «اکسپو ۲۰۲۰» اطلاعات داده شده و شامل اسم، عکس، تابعیت، کپی گذرنامه، شماره تلفن و نیز مکان اقامت افراد مذکور است.

بر اساس این گزارش، رسانه‌ها چندی پیش از توافق میان «آردن ترابلسی» رئیس شرکت صهیونیستی «سوپرکام» (SuperCom) و «عبدالله بن طوق المری» وزیر اقتصاد امارات برای تأمین امنیت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ خبر داده بودند.

رئیس شرکت سوپرکام بر اساس این توافق گفته بود، تمام مسلمانانی که قصد شرکت در نمایشگاه مذکور را دارند باید از از دست‌بندهای الکترونیکی این شرکت استفاده کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: از مأموریت‌های دفتر موساد در دبی، مشارکت در تأمین امنیت اکسپو است.

مجهر الجزیره اعلام کرد: ارسال این اطلاعات کاملاً شخصی این افراد از سوی امارات برای رژیم صهیونیستی مفهومش همکاری امنیتی میان امارات و رژیم صهیونیستی است. این اقدام با هدف محکم کردن جای پای صهیونیست‌ها در امارات و تبدیل آن به مکانی برای فعالیت موساد است.

توافقات «آبراهام» و دل بستن چهار کشور سازشکار عربی به خانه عنکبوت

آنچه که می‌توان گفت این است که اوضاع و گرمی روابط میان کشورهای سازشکار و اشغالگران طی سالهای آتی به همین منوال نخواهد ماند به ویژه در سایه شکست‌های میدانی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری به دست گروههای مقاومت و حالت ضعف شتابزده محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی به سبب ضربات دردناک و اخیر مقاومت.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جشنی به مناسبت سالروز این توافق موسوم به آبراهام با حضور وزیران خارجه چهار کشور سازشکار اعلام کرد که واشنگتن در راستای تشویق کشورهای عربی بیشتری برای حرکت در این مسیر تلاش خواهد کرد.

نگرش نادرست سازشکاران در روی آوردن به رژیم صهیونیستی

نگرش کشورهای سازشکار در زمینه روی آوردن به سوی صهیونیست‌ها را شاید بتوان در این راستا تعریف کرد که آنها طبق گمانه زنی اشتباه خود، تصور می‌کنند که فلسطینی‌ها تسلیم شده و اوضاع به نفع تل آویو است اما جنگ اخیر غزه در دفاع از قدس که طی آن گروههای مقاومت بیش از ۴۲۰۰ موشک به عمق رژیم صهیونیستی شلیک کرد و نیز موفقیت ۶ اسیر فلسطینی در فرار از زندان جلبوع و شکستن هیبت امنیتی رژیم صهیونیستی و رسیدن مازوت ایران به لبنان بدون اینکه اسرائیل جرأت تعدی به نفتکش‌ها یا تانکرها را کند، همگی گواهی بر این است که آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی و سازشکاران با آن قابل تصور نخواهد بود.

مشخص نیست که بلینکن چگونه می‌خواهد کشورهای دیگر را به سوی سازش با رژیم صهیونیستی سوق دهد، رژیمی که در رعب و وحشت به سر می‌برد و در حال حاضر توان اجرای تهدیدات علیه لبنان و غزه را ندارد.

نکته‌ای که نباید از نظر دور نگه داشت این است که ملت‌ها فراموش نمی‌کنند و خیانت سازشکاران را نخواهند بخشید. اگر سازشکاران گمان می‌کنند که اسرائیل می‌تواند از آنها حفاظت کند و برای آنها امنیت و ثبات به ارمغان بیاورد سخت در اشتباه هستند زیرا رژیم صهیونیستی توان حمایت از خودش را هم ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    5 2
    توافق بسیار خوبیه اسرائیل دوست اعرابه. درود بر صلح و طرفداران صلح و ارامش
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 0
      خوب فارسی حرف می‌زنی!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 2
    در همه رسانه های فارسی نام "پیمان ابراهیم" بکار برده شده بود ولی به نظر میرسد که نویسنده این مقاله تابحال متن یک خبرگزاری فارسی را نخوانده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس