کد خبر 1274254
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: مواضع جمهوری اسلامی در قبال جمهوری باکو همواره مثبت بوده است. در جنگ اول قره باغ ایران تا حد زیادی به پدر رئیس جمهور فعلی کمک مستقیم کرد و تمام تلاش هایش را برای پیروزی حیدرعلی اف به کار گرفت اما پس از مدتی وی آن حمایت ها را از یاد برد و بیش از پیش به سمت غرب و به خصوص اسرائیل سوق یافت.

در هنگامه جنگ سال گذشته نیز نگارنده تاکید کرد هدف آذربایجان از جنگ با ارمنستان صرفا آزادسازی مناطق قره باغ نیست، بلکه مترصد تصرف مناطق مرزی ارمنستان با ایران است تا بتواند از طریق زمینی به نخجوان و در نتیجه ترکیه متصل شود و علاوه بر دست یافتن به عمق استراتژیک، پای ترک ها را به دریای خزر باز و منابع غنی آن باز کند.

اخیرا آن پیش بینی (که هنوز در کانال تفسیرگر موجود است ) در حال تحقق بوده و علاوه بر پیشروی (هرچند محدود) ارتش باکو در خاک ارمنستان، این کشور که تا ۲۰۰ سال پیش تحت حاکمیت تهران بوده، جرات مزاحمت برای تریلرهای ایرانی و رانندگان آن را نیز پیدا کرده و عوارض سنگینی نیز بر خودروهای عبوری از همسایه جنوبی به مقصد ایروان وضع نموده است.

نیروهای ارتش و سپاه پاسداران ایران نیز در حال لشکر کشی و ارسال ادوات سنگین به مرز با جمهوری باکو هستند که احتمالا در راستای برگزاری رزمایش و چنگ و دندان نشان دادن به علی اف و حامیانش باشد.

اما چرا علی اف با وجود حمایت های رسمی بسیاری از مقامات ایران در سال گذشته از بازپس گیری قره باغ اینگونه اقدامات خلاف حسن همجواری را بروز می دهد ؟

چند پاسخ به سوال فوق به ذهن کاتب این وجیزه می رسد که در ذیل آن را می خوانید .

 الهام علی اف از گذشته طمع ارضی نسبت به خاک ایران دارد و با توجه به موفقیت اخیرش در برابر ارتش ضعیف ارمنستان و حمایت های کامل ترکیه و رژیم صهیونیستی این جرات را پیدا کرده تا جمهوری اسلامی را محک بزند که اگر پاسخ درخور ندید به تعرضاتش به خاک ارمنستان تا تحقق نیت نهایی اش یعنی رسیدن به نخجوان ادامه دهد. البته رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته تاکید کرد هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه با واکنش ایران روبرو خواهد شد.

 اگر باکو بتواند مناطق مرزی ایران و ارمنستان را تصرف کند عملا کریدور استراتژیک جنوب به شمال که از بندرعباس شروع شده و به اورآسیا می رود را کاملا در اختیار خود خواهد گرفت و می تواند از آن به عنوان یک اهرم فشار بسیار قدرتمند استفاده کند. البته این تصمیم توسط قدرت های بزرگ برای مقابله با روسیه، چین و هند و به طور کلی اعضای پیمان شانگهای گرفته شده تا مانع از رسیدن چین و هند به بازارهای اروپا از طریق کریدور یاد شده شوند. 

نباید فراموش کرد ترکیه دروازه شرقی ناتو است و سدی در برابر نفوذ شانگهای به اروپا از سمت شرق به شمار می رود و اگر بتواند با کمک علی اف و ارتش وی مسیر جنوب به شمال را هم ببندد ، عملا سدی مستحکم در برابر قدرت های اقتصادی شرقی ایجاد کرده است که می تواند هرگاه که بخواهد آن را اهرم فشاری علیه ایران، چین و روسیه کند.

رژیم صهیونیستی نیز که پس از ترکیه دومین کشور پشتیبان جمهوری باکو از لحاظ نظامی به شمار می آید، در ماه گذشته استراتژی خود علیه جمهوری اسلامی را "مرگ با هزاران بریدگی" اعلان کرد و به صراحت از قصدش برای درگیر کردن ایران در اطرافش با بهره گیری از ضربات محدود و متکثر تا از پای درآوردن آن سخن گفت.

 بنابراین مسئولان امنیتی و نظامی اجمهوری اسلامی کاملا واقف اند که هرگونه درگیری نظامی مستقیم بین ایران و جمهوری باکو کاملا در راستای خواسته صهیونیست هاست و باید با ظرافت خاصی علی اف و دار ودسته اش را به عقب نشینی واداشت.

در نهایت نگارنده اعتقاد دارد پشت پرده رفتارهای این روزها با رانندگان ایرانی و بستن مسیر آنها، مسائل بسیار راهبردی و عمیقی بوده که ناشی از سوء تفاهم و ... نیست بلکه تصمیمات در پایتخت های بزرگتر گرفته شده و اگر تهران واکنش قاطع بروز نداده و ترکیبی از اهرم های اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی را به کار نگیرد، بی تردید جسارت همسایه کوچک شمالی بالاتر رفته و کار به جاهای باریک تر خواهد رسید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 109
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 48
  • رضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    77 38
    امیدوارم که هر چه زودتر هم ارمنستان و آذربایجان به آغوش مام میهن بازگردند و دلیل برای دشمنی میان اقوام ایرانی وجود ندارد.
    • TR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      44 78
      اذربایجان متعلق به حکومت تورک قاجار بود نه فارس ها .
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      53 34
      طورک قاجار کجا بود وقتی ما شهر دربند را برای جلوگیری از ورود وحشیان صحرای گبی میساختیم
    • میشناسیم IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      19 21
      دولت روحانیِ...رفت،مانع اصلی برای برخورد مقتدرانه الآن دیگه نیست، ببینیم چیکار میکنین. ماشاالله
    • به میشناسیم IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      7 7
      نه دیگه امثال تو همیشه میگفتید تعامل بادنیا نباید جنگ کنیم وباید موشک هارا خواباند دنیای گفتمان هاست روحانی شخص بود اماتفکرات شماهست
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      36 25
      بهتر ما که از جنگ ترسی نداریم شیعیان آذربایجان هم که در محرم های که حکومت کثیف این جمهوری جعلی جلو اون رو می گرفت خودشون رو نشون دادن هم در حسینیون غیرتشون رو دیدیم از خدام هست این کری های پانترک های حرامزاده رو تو زمین نشون بدیم بسه جلو کفتار اخلاق و مرام وقتشه یاد بگیرن شیعه تا جایی مدارا دار نه همیشه زندگی کثیف این دنیا برای ما انقدر ارزش ندار تن به خفت هر لاشخوری بدیم باید مناطق از دست رفته ایران سر همین کار برگرده.
    • RO ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      21 21
      آقا یا خانم 17:11 اولا صحرای گبی شمال شرق ایران هست و دربند شمال غرب ایران ثانیا ... بماند برای بعد
    • ناشناس IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      22 33
      شهر دربند را اقوام بومی قفقاز و خزرها ساختند و الان هم اکثریت آن شهر همانها هستند
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      14 10
      برای مردمی که سرزمینشان علفزار بود ترکتازی از صحرای گبی تا دربند قفقاز کار روزمره شان بوده
    • کوروش سیدیان۷۷۷۷ IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      30 16
      علی اف یه برده از بردگان صهیونیسم است که فقط با سرکوب شیعیان مظلوم آذربایجان اسراییل را خوشحال میکند.اما با دستگیری روحانیون آذربایجان کاری از پیش نمیبرد.ای برده دیکتاتور آذربایجان را رها کن
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    24 11
    اسرائیل کشور نیست در مورد سال گذشته هم به نظرم غفلت و کم کاری صورت پذیرفته است
  • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    49 7
    جمهوری باکو منظور کدام کشور هست؟؟؟؟
    • US ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      35 14
      اشاره به اران دارد.
    • حسین IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      29 49
      یعنی نام اذربایجان اینقد براتون وحشتناک شده؟ که حتی از گفتنش هم واهمه دارین؟
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      20 10
      آران به مناطق شمالی رود ارس میگند، جمهوری آذربایجان عبارت جعلی هست، مناطق اشغالی شمال رود ارس به زودی به هموطنان خود خواهند پیوست ، اردوغان و الهام هم از صدام جاشون بدتر نباشه، بهتر نیست. مثل خلیج فارس ما اینجا هم از عبارت های دروغین و جعلی انگلیسی ها استفاده نمی‌کنیم!
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      10 2
      همون بادکوبه رو این روزا کلاس می ذارن می گن باکو
  • 456 DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    39 28
    "پای ترک ها را به دریای خزر باز و منابع غنی آن باز کند" نه "پای ترکیه را به ..." ترکیه هیچ وقت نماینده ترک زبانان نبوده و نیست و نخواهد بود.
  • سینا IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    22 21
    سلام.والله ما همون پاییز پارسال عین همین مطالب رو گفتیم،فریاد زدیم،اما یک عده ظاهرا خوششون نمی اومد! حتا در برخی موارد نظرات رو نمایش نمیدادن! .. نطام لائیک و سکولار و غربگرا (همون نوکران امریکا و غرب) تشکیل دادن،که به جان دین دارها بی افتن! .. اگر میخواستم،مثل ادم زندگی کنند،که این مسیر رو طی نمی کردن!.. همون پارسال داشتن،میرفتن،که مرز رو به نخجوان وصل کنند! که فرمانده نیروی زمینی ایران(ارتش) گفته،هرگونه تغییر منطقه رو تحمل نمی کنیم!(جواب رو گرفتن! و حساب کار دستشون اومد).حالا خیلی قشنگ،نفوذی ها وطنی،با سرگرم کردن،و بزرگ نمایی بحث طالبان در افغانستان! قصد دارن تمرکز اصلی ایران رو به حاشیه ببرن! و خودشون مخفیانه چنین نقشه ها وحشتناکی رو بچین !. به هر حال دیگه دیر شده! پارسال باید این حرف رو میزدید! و جلو فاجعه رو میگرفتید !این جنگ در خواهد گرفت!(مخصوصا به خاطره غرور پیروزی پارسال!) .. کافر و منافقین سنگ قلب! مثل این افراد معلوم حال که به دنبال نابودی دین هستن و تفکرات پوسیده طاغوتی،نژاد گرا،نیز یک پاسخ قاطع دریافت خواهند کرد..!...
    • لبییک یاخمینی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      28 53
      ازشما آریاییی ها نزاد پرست تر نیست دردنیا
    • لبیک یاخمینی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      30 41
      لعنت براردوغان لعنت بر آریایی زنده باد اسلام ناب محمدی
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    25 19
    اذربایحان را باید از داخل تحت تاثیر قرار داد.البته نفوذ ما در اذربایجان کمرنگ بوده ولی نیاز به لشکرکشی نیست. من نمیدونم وضعیت تفکر مردم اذربایجان چجوریه اما اگه ما بتونیم با کمک خدا ی تغییر داخلی و بصورت حرفه ای در ساختار اذربایجان ایجاد کنیم میتونیم برنده باشیم. روسیه هم یابد بیاد جلو چون این دوریه اذربایجان از ایران ماحصل سیاستهای خباثگونه روسیه تزاری و شوروی بوده. البته و صد البته اکه پای حغچفظ منافع اسلام و ایران باشه ما شیفته جنگ هستیم. نکته مهم اینه که هر جنگ و درگیری برای ما باید همراه باشه با ناامنی در اسراییل و مرزهاش.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    26 18
    خاک های از دست رفته رو برگردونید. نگران چی هستین؟ ما پای کاریم. گوش این گوش درازها رو بپیچونین. جولان هم ازاد بشه بد نیست.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      7 11
      با ادب باش . گوش دراز چیه ؟ در ضمن اینکه الان دوران هخامنشی نیست که عربده بکشی . کوروش شاه پارس هم عربده کشید سرش را در کنار رود ارس بریدیم . روسیه با اون عظمت نتونست آذربایجان را مال خودش بکنه آمریکا نتونست افغانستان بمونه تو جوجه فوکولی خیال کردی می تونی پات رو از ارس اونور تر بگذاری ؟
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 15
    احسنت، بیش از این دیگر جای مسامحه با لانه ی دوم صهیونیستها در منطقه نیست اجازه دادن به ترسیم خطوط نقشه های اسرائیل هزینه های زیادی برای کشور دربر خواهد داشت.
  • سیدامیر IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    11 1
    اخوی وقتی شما به عنوان تحلیل گر مینویسی عدم درگیری برداشت من بیسواد یعنی اینکه ایران الان تبل توخالی شده و باید فشارش داد.صلاح مملکت خویش خسروان دادنن.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      19 19
      درود بر شما اگر قرار جلوی یک کشور کوچک تازه تاسیس که تا دویست سال پیش به‌شی از میهن و سرزمین ما ایرانیان بوده کوتاه بیاییم پیام خوبی به منطقه و جهان صادر نکردیم !!! کشورهای کوچک گستاخ تر خواهند شد باید با اقتدار از منافع ملی ایران پاسداری کرد
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    41 52
    جمهوری آذربایجان
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      25 27
      به ما بگن جمهوری تهران خوبه
    • رامین IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      27 43
      یه کشوری اومده تو خاک خودش جاده ای رو بسته و حق ترانزیت گذاشته اونوقت کشور ذی نفع که ارمنستان باشه صداش در نمیاد چون ذاتا طبق قرارداد بعد جنگ دوم حرفی برا گفتن نداره اونوقت یه عده از ایران شدن کاسه داغتر از اش.... و شدن حمای مسیحیت در مقابل کشور مسلمان شیعه
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      31 25
      آذربایجان دروغین(آران و شروان)
    • TR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      27 43
      زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود تاریخ پان فارس ها جعلی و ساخته امپرالیسم هست
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      31 16
      هزار سال پیش خاقانی شروانی(همون آذربایجان جعلی) جواب پانترکان ابله را داده : خون خوری ترکانه کاین از دوستی است خون مخور، ترکی مکن، تازان مشو کشتیم پس خویشتن نادان کنی این همه دانا مکش، نادان مشو چون غلام توست خاقانی تو نیز جز غلام خسرو ایران مشو خاقانی شروانی
    • کبودی99 IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      12 9
      علی اف و اردوعان دو عروسک صهیونیسم هستند که فقط پایگاه در اختیار آمریکا و اسراییل قرار میدهند.علی اف با سرکوب و دیکتاتوری شیعیان
    • سلیم IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      12 22
      طرف داخل کشور خودش جاده رو واسه خودروهای خارجی که هیچ مجوز ورودی ندارن رو بسته بعد یه تعداد اشخاص در داخل ایران دارن رمان و داستان های مختلف سرهم میکنن.واقعا که باید به حال این گونه اشخاص خون گریست و عزاداری کنیم.زنده باد مسلمانان عالم.
    • آذری IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      28 10
      نوکران صهیونیست ها همیشه در حد پشه هستند.
    • مینا IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      10 23
      جناب ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ نظامی شاعر آذربایجان هم جواب هندی تبار ها خودب داد دولت ترکان که بلندی گرفت مملکت از داد پسندی گرفت چونکه تو بیدادگری پروری ترک نه‌ای هندوی غارتگری بماند که مفهوم شعری که از خاقانی گفتی کاملا یه چیز دیگه ای هستش
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      16 9
      آذربایجان نامی سرقتی از جنوب ارس است که در زمان بی کفایتی حکومت ایران به مناطق جدا شده دادند. نام درست این مناطق اران است. در پاسخ به اون ابله هم که گفت ایران وجود نداشته و از زمان قاجار این نام رو ساختند دارم می خندم.
    • در جواب جناب مینا DE ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      11 6
      خانم مینا. که شاید بهتر باشد بگوییم جناب. به خاطر این روحیه مردانه ایران ستیزی کردن در وجودتان. شما احتمالا ادبیات نخوانده اید. خوانده اید؟ آن بیتی که آوردی نظامی از فرد دیگری نقل می کند. , منظور سلجوقیان است. فراموش نکنیم که ترکان پس از کار برای ایران از جمله نگاهبانی و حراست از مرزهای اهورایی ایران آرام آرام به سیستم سیاسی نفوذ کردند و حکومت را به دست گرفتند. حکومت هایی که در دنیا با نام حکومت های فارسی-ترکی شناخته می شوند. در آن زمان برخی از ایرانیان از روی کار آمدن سلجوقیان ترک خوشحال بودند. چیزی مثل کنار زدن دولت آمریکایی افغانستان به دست طالبان. دفع اشرار توسط اشرار. همانطور که در بخش دیگری هم از تقابل روس و ترک و دفع زهر روسی با زهر ترکی سخن می گوید. اگر طالب حقیقتید باید میدانستید برخی از اشارات در اشعار فارسی معنای خاص خود را دارند. همچنین باید به داستانی که در پس یک بیت قرار گرفته یا جایگاه آن توجه کرد. به جای اینکه دنبال سوراخ سنبه های اشعار و سو استفاده بر علیه کشورت باشی همینکه میبینی نظامی ایران را قلب جهان می داند و با زبان شیوای فارسی تاکید می کند که از گفتن این جمله خجل نیست به نظرم کافیست. کافی از این جهت که او یک ایرانی و عاشق ایران بود. پس بس کنید این ترکی کردنتان را. (ترکی کردن در ادبیات فارسی و البته نظامی به معنای تندخویی و پرخاش و ظلم و غارت است)
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    25 20
    بايد بهشون حمله ي اينترنتي كرد
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    18 11
    ناشی از اقتدار پوشالی ایران است که در مقابل همه تغییرات اطراف منفعل است
  • US ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    27 25
    متاسفانه ارامنه با اینکه جمعیت اندکی دارند و در داخل کشورمان هم نفوس چند هزار نفری بیشتر نیستند ولی لابی پر نفوذش در میان تصمیم گیران وزارت خارجه و سطوح میانی نظامی و امنیتی و مدیای فارسی و رسانه ها جای تامل دارد. که اهداف خطرناکی را برای کشورمان دارند از جمله یکی از اهداف شومشان ترغیب کشورمان برای دشمنی با همسایه های تورک خود است ود داخل هم اختلاف انداختن بین ترک و فارس است مدعای این حرف آزادی عمل جمعیت اندک ارامنه در داخل کشور از آموزش به زبان مادری در مدارس مختص به خودشان آزادی عمل فرهنگی و مذهبی به مراتب خیلی بیشتر از ادیان و مذاهب دیگر آزادی عمل اقلیت کوچک مذهبی در کشوری مسلمان تا این حد جای سوال و نگرانی است
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      12 6
      به جرات می توان وجود لابی ارمنی در حکومت ایران را رد کرد. آنچه برای ما مهم است منافع ماست. باکو یا هر طرف دیگری؛ بخواهد در مقابل آن قرار بگیرد ما نیز واکنش درخور نشان خواهیم داد. برای این هدف با آمریکا در افتاده ایم باکو یا ترکیه که دیگر عددی نیستند. نگویید جاده در خاکشان قرار دارد پس می توانند آن را مسدود کنند. کوپن باکو مدت هاست که تمام شده و جفتک پراکنی آنها از یکی دو مورد گذشته است. عقل سلیم حکم می کند که جلوی آنها گرفته شود. اینکه ارمنی ها به زبان مادری خود تدریس کنند برای ایران خطری در پی ندارد. به چند دلیل: 1- از منظر تاریخی ارمنی ها از گذشته خط و مذهب و فرهنگ خاص خود را دارند (هرچند آنها هم ذیل ایران فرهنگی قرار می گیرند). بنابراین نمی توان آنها را به یکباره محصور به تدریس به زبان فارسی و اصول مذهب تشیع کنیم. 2- به خاطر جمعیت کم آنها تدریس جداگانه هزینه قابل توجهی برای سیستم آموزشی و همچنین بار امنیتی برای ایران ندارد 3- هیچ تلاش موثری ناشی از تحریک ارمنی ها در ایران توسط بیگانگان یا تلاش برای تجزیه از سوی ارمنستان یا غیره مشاهده نشده. به عبارتی ارمنی ها الاغی مثل اردوغان و الهام را ندارند. که البته هر دوی آنها از انگلیس خبیث خط می گیردند. اما از سوی دیگر مقولات فرهنگی و مذهبی در آذربایجان و بررسی تاریخی و تمدنی آذربایجان نزدیکی بیش از پیش آذری ها را با سایر اقوام ایرانی ثابت می کند. بنابراین دلیلی بر ایجاد افتراق های ساختگی و جعلی با شعار های تدریس به زبان مادری و امثالهم نیست. فراموش نکنیم که مردم آذربایجان علی رغم اینکه به گونه ای از زبان ترکی صحبت می کنند اما در حقیقت ترک نیستند. این را یکبار برای همیشه درک کنید و بازیچه بیگانگان نشوید.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    10 19
    خاک بر سر این حکومت که کل کشورهای دنیا دارن یه جوری بهش خنجر میزنن
    • RO ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      20 6
      نه پهلوی که مملکت رو میفروخت خوبه
  • US ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    19 11
    ترکیه میداند با داشتن رابطه با اسراییل از اکثر تحریم‌ها و فشار‌های غرب مصون است و میتواند نقشه‌های منطقه‌ای را بدون هیچ فشاری از غرب پیش ببرد. ایران با دشمنی با اسراییل و آمریکا تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشار هاست و قابلیت مانور کمی‌ دارد.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    34 22
    چرا ما نباید طمع سرزمینی به آذربایجان نداشته باشیم چرا ما نباید از جدایی طلبان تات و تالش حمایت کنیم چرا ما نباید حمایت لجستیکی و نظامی با ایروان نبندیم چرا ما نباید برنامه سنگینی برای اتصال نخجوان به ایران نکنیم و بافت جمعیتی رو تغییر بدیم میدونید ما حکومت احمقی داریم در این زمینه حاکمان ما پر قدرت برای دفاع ولی ساده دل نسبت به همسایگان هستند باید بفهمیم که آذربایجان یهدخطر باالقوه هست که داره بالفعل میشه باید مثل روسیه که کریمه رو متصل کرد نخجوان به ایران متصل بشه (با هزینه فراوان غیر نظامی و بعد در صورت حمله و اعتراض باکو بخشی از آذربایجان هم متصل بشه که به تب راضی بشن اردوغان که دوره ش تموم شد و حزب مخالف اومد سر کار مطمئن باشید ترکیه وارد جنگ با ایران نمیشه مطمئن باشید
    • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      16 15
      شما چقدر ساده اید، تغییر بافت جمعیتی آذربایجان و کردسازی آذربایجان کار ساده ای نیست هرچند این پروژه از سالها قبل کلید خورده ولی جمعیت بومی آگاه شدن و مقاومت میکنن و ممکنه فتنه ی قومی و خون و خونریزی راه بیفته حمله به نخجوان هم کار خطرناکی هست. با توجه به قرارداد امنیتی، حمله به این منطقه به معنی اعلان جنگ به دو کشور آذربایجان و ترکیه هست خوب شد افراد تندرویی مثل شما بر مسند قدرت نیستن وگرنه خیلی بیشتر به دردسر می افتادیم
    • حمید IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      11 11
      چرا تا این حد نگران پیشرفت های کشورهای همسایه هستید.؟؟برید به مردم مناطق سیستان و کرمان و خوزستان و .. غیره رسیدگی کنید.نا سلامتی اونا هموطن و ایرانی هستن و در شرایط سختی زندگی میکنن.به مسایل داخلی کشور برسید.آدم واقعا دلش به افکار و احوال پریشان شما میسوزه.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 13
    تنشون می خاره!
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    26 10
    مشرق جان، اولا جاده گوریس به قاپان که ادعای تعرض به کامیون های ایرانی تو اونجا داره میشه جزو قلمرو رایون قبادلی که یکی از رایون‌های اشغالی توسط ایروان بود هست، یعنی قانونا حتی دریا و کوه و شهر و کویر هم تو اون منطقه باشه جزو قلمرو آذربایجان هست، طبق مفاد صلح جنگ هم شهرستان قبادلی به آذربایجان برگردونده بشه، این مشکل ایروان هست که تو اراضی اشغالی جاده زده و الان باید تاوان هم بده کامیون های ایرانی هم قانونا دارن از خاک آذربایجان عبور میکنن که نیاز به مجوز رسمی داره که لطف کرده مجوز نخواسته و به عوارض گمرکی بسنده کرده
    • 67iy77 IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      29 9
      علی اف نماینده شیعیان آذربایجان نیست اون نوکر اسراییله
  • ایرانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    11 18
    به نظرم این تقصیر روسیه هست که از اولش به باکو شطرنج یاد داد و حالا میبینیم که بی مهبا و به شکلی خیلی نمایشی مهره هاشو روی صفحه این ور اونور میکنه. ایران میتونه با احداث و بازسازی و افزودن چند باند دیگر جاده ارتباطی بین ایران و ارمنستان و افزایش ارتباطات اقتصادی و تجاری با نخجوان این مشکل را مهار کند. یعنی اینکه داداش ما اینجاییم زیاد تند نرو.
  • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    20 21
    جمهوری آذربایجان با دسیسه های ترکیه خودرا به مهلکه نیندازد.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      12 15
      پشت پرده بازی ها و شیطنت های خطرناک الهام علیف جمهوری آذربایجان ( ترکیه و اسرائیل ) هستند ! ایران نباید اجازه می‌داد ترکیه و اسرائیل در مرزهای شمالی ما جولان بدهند و یک کشور کوچک تازه تاسیس رو تحت کنترل خودشون بگیرند ..
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    17 7
    تحلیل آبکی.... مرد حسابی اگه آذربایجان بیاد قلمرو ایروان رو اشغال کنه تو مجامع بین المللی از هزارجا تحریم و محکومش میکنن نمیدونم اینا مدرکشون رو از کجا میگیرن، بعدا هم میگن میخوان آذربایجان ایران رو اشغال کنن :))
    • حمید IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      12 2
      اینا مدرکشون رو از بقالی سر کوچه گرفتن.چیزی که اینجا فراوان و ارزونه جان انسان و مدرک تحصیلی میباشد.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    15 5
    خوب رای بالای مردم ارمنستان به پاشینینان با وجود شکست سنگین در برابر اذربایجان نشان دهنده این است که سرمایه داران ارمنی در اروپا و امریکا و حتی مردم خود کشور ارمنستان این کشور را به فراماسون ها و اسیرائیلی ها فروخته اند یعنی ارامنه خود رای داده اند که زبان و قومیت و فرهنگ خود را تغییر دهند دیگر ایران کاری نمی تواند بکند
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      7 2
      تو دیگه چه احمقی هستی. فعلا پماد بزن بابت دوتا شکست تو این جبهه. پیروزی در جنگ و شکست کوچاریان جنگ طلب.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    12 25
    تنها راهش تقویت نظامی ارمنستان است ،مغول زاده ها را فقط با ارمنها وکردها می شود مهار کرد
    • RO ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      24 10
      آفرین پژاکی. کی از قندیل اومدی مرخصی؟ اونجا وضعیت خرابه زیر آتش سگین توپخانه ایران و ارتش قهرمان تورکیه هست. خودت اومدی مرخصی و باز زناتونو فرستادین خط مقدم
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 10
    خوب زمانی که فرمانده ارتش ارمنستان اعلام می نماید که پاشینیان به ارتش خیانت کرده و با دستورات غلط زمینه شکست ارتش این کشور را در قره باغ فراهم کرد یعنی بطور تلویحی می گوید ارمنستان و ارمنی ها را زر خرید کرده اند عادی سازی روابط بین ارمنستان واسرائیل نخستین نشانه آن بود و بهتر است ایران با دادن دلارهای بیشتر در خاک آذربایجان شیعیان را تقویت نماید وگرنه در خاک ارمنستان کاری نمی تواند از پیش ببرد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    7 5
    ارمنستان را بنی صدر ارمنستان یعنی پاشینیان اداره می کند و تا مردم این کشور بفهمند چه اتفاقی افتاده دیگر ایروان نیز سقوط خواهد کرد
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 2
    خوب نتایج انقلاب های مخملی در گرجستان اوکراین و حالا در ارمنستان بیشتر از این نباید باشد همه تجزیه شدند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    12 22
    علی اف و اردوغان پروژ مشترک ضد ایران دارند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    9 13
    اسراییل دارد ایران را محاصره می کند . وقتی میدان بر دیپلماسی اولویت دارد همین می شود
  • RO ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    23 27
    فارس ها در طول تاریخ همواره از ترکها شکست خوردن و اینبار هم شکست میخورن رشد اقتصادی آزربایجان با سوپر تورم عیران مقایسه بشه هر عقل سلیمی بی عرضه بودن پانفارسهای حاکم رو تصدیق میکنه شما اینکاره نیستید و حقارت تاریخی هم قابل کتمان نیست
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    19 14
    ایران باید با قدرت و اقتدار بدون تعارفات سیاسی از منظر قدرت از منافع ملی ایرانیان دفاع و پاسداری کند
    • TR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      27 22
      کدام قدرت و اقتدار بدون روسیه شما وارد هیچ جنگی نمیشید
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      17 20
      شبی که پایگاه ترامپ و طرفدارای نژاد پرستش شخم خورد روس ها کجا بودن؟!
    • TR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      20 22
      زدن پایگاه خالی افتخار نیست قبلش به عراق اطلاع داده بودید عراق هم به امریکا اطلاع داد پایگاه خالی بود برای جلوگیری از جنگ این فیلم رو بازی کردید
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      13 16
      خودشون تا به حال حداقل به زخمی ها اعتراف کردند بعد تو میگی پایگاه خالی بوده؟! اون چندتا فیلم که سربازها موقع حمله گرفتن رو ندیدی؟! عین الاسد یکی از بزرگترین پایگاه ها بود اگه می خواستند پایگاه های خالی رو بزنن بین اون همه پایگاه، کوچیک ها رو انتخاب می کردند. حالا بماند همون پایگاه خالی ارتش آمریکا هم جرئت می خواد!! به عراقی ها فقط چند دقیقه پیش از حمله خبر داده شده بود که نوعی اجازه گرفته باشن. اگه از جنگ می ترسیدیم اصلا چنین خطر بزرگی نمی کردیم! تازه ترامپ قرار بود بعدش به ۵۲ نقطه ایران هم حمله کنه. طرفداراش هم خیلی زر زر می کردن اما هیچ غلطی نکردن. شما پان ترک ها منو یاد همونا می اندازید با این تفاوت که ترامپ به اندازه اردوغان اینجا مزدور نداشت که براش سینه چاکی کنن خخخخ
    • محمد IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      14 17
      به پان ترک ابله عرض میکنم که اولا تعداد کشته های آمریکا داره در میاد دوما چه خبر از وهابی هاتون بعد افغانستان کجا سیرک برگزار میکنید خوشم اومد طالب ها خوب زدن تو برجکتون
  • سید روح اله IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    20 23
    در روایتی از پیامبر اسلام از خیانت برادران ترک خبر داده. و آمده است که آتشی از آذربایجان شعله ور میشود که هیچ گریزی از آن نیست و مقصد آن ری و کوه های سیاه است و در ادامه روایات از سردار مروی ( خراسان امروز) یاد میکند که پاسخ این خیانت را میدهد. دیر زمانی است که ترکیه و جمهوری آذربایجان به اسلام خیانت کرده اند و با صهیونیست ها دست دوستی داده اند. ان شاء الله خائنین دیر یا زود به جزای اعمالشان میرسند.
    • TR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      24 20
      تو احدایث پیامبر خیانت پان فارس و کورد ها رو گفته
    • ایالات متحده توران IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      13 8
      لطف کنید در کتاب بحارالانوار دشمنان حضرت مهدی رو که طبق احادیث امام باقر و امام صادق هست را بخوانید نام ۱۳ دشمن مهدی ذکر که که اهل ری اهل شام یکی از آنهاست
    • تهران آخرالزمان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      3 8
      نی عباس آخرالزمان را گفته بودیم که می توانید دراینجامشاهده کنید سه معنی می توان برای این حدیث کرد واژه تانیث را بریکی از این سه معنی می توانید تطبیق کنید: الف:گرایش به زنان در حکومتشان ب:فرزند دختر درحکومتشان بیشتر می شود ج:شباهت ظاهری به زنان مانندبلندکردن موپیدا کردن یعنی خود را شبیه زنان کنند نکاتی که داین روایت جالبه اینه که زنان طلاق می گیرندسوار مرکب میشوند،حرف شوهرشان را گوش نمی کنندواکثرعلائم بالا در تهران یافت می شود عن المفضل بن عمر عن الامام الصادق(ع) قال: یا مفضل! أتدری أینما وقعت الزوراء؟ قال: قلت: الله و حجته اعلم. فقال: إعلم یا مفضل أن فی حوالی الری جبلا أسود یبتنی فی ذیله بلده تسمی بالطهران و هی دار الزوراء التی تکون قصورها کقصور الجنه و نسوانها کحور العین.و اعلم یا مفضل، أنهن یتلبسن بلباس الکفار و یتزین بزی الجبابره، و یرکبن السروج، و لایتمکن لأزواجهن، و لاتفی مکاسب (مساکن- خ ل) أزواجهن لهن فیطلبهن الطلاق منهم، و یکتفی الرجال بالرجال و النساء بالنساء، و تشبه الرجال بالنساء و النساء بالرجال. فإنک إن ترید حفظ دینک فلاتسکن فی هذه البلده، و لاتتخذها مسکنا، لأنها محل الفتنه، و فر منها إلی قله الجبال….(۱۳) ” نقل کرده مفضّل بن عمر ازحضرت صادق(ع) که فرمود: ای مفضل! آیا می دانی کجا واقع می شود دار زوراء؟ عرض کردم: خدا و حجت خدا بهتر می داند. فرمود: ای مفضّل! بدان به درستی که در حوالی ری، کوهی است سیاه، بنا می شود در ذیل آن کوه شهری به اسم طهران که دارای قصرهایی است مانند قصرهای بهشت و زن های آن شهر مانند حورالعین می باشند. بدان ای مفضّل! آن زن ها ملبس به لباس کفار و مزین به زینت جبّارین می شوند و سوار می شوند به زین و تمکین از شوهر نکنند و وفا نکند کسب شوهرها بر مخارج آن ها، پس طلاق بخواهند از شوهرها و … شبیه می شوند مردها به زن ها و زن ها به مردها، پس اگر خواستی دینت را حفظ کنی، در آن شهر سکنی مکن، و منزل و خانه در آن جا اختیار منما. برای خاطر آن که آن جا محل فتنه است و فرار کن از آن شهر به سوی قله های کوه و از سوراخ کوهی به سوراخ کوهی مثل روباه و بچه های روباه.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    22 16
    ترکیه و اردوغان غیر از اینکه عضو ناتوی غربی هستند مجری طرح های یهود و اسرائیل در منطقه هم هستند ایران باید با اقتدار وارد عمل شود و مانع پیشروی های ترکیه و باکو اسرائیل در مرزهای شمالی ایران شود
  • آذربایجان IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    20 21
    آذربایجان قدرت روبه درصد است و نوچه گرسنه و فقیر روسیه ارمنستان توانی در برابر آذربایجان ندارد و حتی برای نجات از گرسنگی و فروپاشی اجتماعی نیاز به دوستی و مساعدت ترکیه و آذربایجان دارد. اتحاد نظامی ترکیه و آذربایجان و پاکستان پیامی واضح برای کسانی دارد که در رویای اشغال آذربایجان به سر می برند. اگر ارمنستان ۸ میلیونی و تا دندان مسلح جنگ اول قره باغ در جنگ دوم قره باغ شده کمتر از ۲ میلیون و بدون ارتش، یک پیام واضح الهی دارد نسبت به کسانی که با ترک دشمنی کنند. رضاخان وقتی تاج گزاری کرد رفت به مزار نادرشاه ترک تبار و چکمه اش را روی قبر مادر گذاشت و گفت ای ترکه... آدم کاری را که فردا می کند امروز نمی گوید، اما همان رضا میر پنج بیسواد حتی از داشتن گور محروم است، انگلیس و فرانسه و یونات که در رویای فتح استانبول بودند با شکست مفتضحانه در نبرد چاناکاله تحقیر شدند.
  • ایرانی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    14 17
    یک تیپ از از هزاران تیپ لشکر براش کافی
    • TR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      24 32
      تو جنگ ادلب روسیه ایران نیروهای بشاراسد حزب الله فاطمیون زینبیون و....متحد شدند اما نتونستند ادلب رو بگیرند شما که هیچ ارباب تون هم حریف ترکیه نشد
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    13 7
    منم می دونم درگیر کردن ایران یکی از آرزوهای صهیونیست هاست. اما میشه بفرمایید چگونه با ظرافت می توان جلوشون رو گرفت؟! در هر حال با هر روشی اگه متوقف نشن در آینده هزینه های سنگینی برای کشور ایجاد خواهند کرد و تهدیدی خطرناک تر از اسرائیل برای امنیت ملی خواهند بود.
  • US ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    19 11
    همانطور که آنها حق ندارندبدون اجازه و عوارض از خاک ایران برای کمک به تجزیه طلبان کرد کمک کنند، شما هم این حق را ندارید.‌ قضیه از اونجایی شروع شد که ایران از این راه برای کمک به جدایی طلبان قره‌باغ تجهیزات فرستاد.‌ خیلی ساده است. شما می خواهید از خاک آذربایجان بار به ارمنستان و یا هرجای دیگر ببرید باید از آذربایجان اجازه بگیرید و عوارضش را نه به ارمنستان بلکه باید به آذربایجان پرداخت کنید. آیا افغانیها می توانند از کابل به بلوچستان بار ببرند اما از ایران اجازه نگیرند؟ دوماً حق ندارید بدون اجازه آذربایجان به خانکندی که خاک قانونی آذربایجان هست سفر کنید و تجهیزات انتقال دهید.
  • TR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    23 17
    رژیم تهران سی سال از ارمنی ها حمایت کرد وقتی که شما دشمنی می کنید نباید انتظار دوستی داشته باشید
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      16 9
      ایران حتی نیروی نظامی برای کمک به آذربایجان فرستاد اما علی اف خیانت کرد به مسلمانان کشورش و با صهیونیست ها هم پیاله شد.ای علی اف عاقبتت مثل قزافی هست
  • TR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 29
    جمهوری تهران حد خودش رو بدونه وگرنه هم تو داخل و هم با ترکیه اذربایجان باید وارد جنگ بشه
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      23 16
      فکر کنم که اردوغان و آنکارا هردوتاشون از این ناراحتن که فرم درخواست پذیرششان به اتحادیه اروپا رد شد و درست بعدش سودای تفکرات پان - آمرکن تورکیسم را بیش از پیش در ذهن خود میپرورانند.
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      12 9
      بله از پایگاه اینجرلیک که لونه آمریکا و باکو که جولانگاه اسراییله؟ انشاالله شیعیان آذربایجان یه مشت و مال به کاسه لیس های اسراییلی میدن
  • TR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    15 10
    ارمنستان حریم هواییش رو به روی هواپیماهای اذربایجان باز کرد هواپیماهای اذربایجان از طریق حریم هوایی ارمنستان به نخجوان پرواز خواهند کرد
  • TR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    21 32
    طبق اعتراف بعضی شخصیت ها و سایت های نظامی عیران شما تو جنگ اول از ارمنستان حمایت کردید جنگ دوم رو هم به چشم خودمان دیدیم به ارمنستان سلاح فرستادید
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    20 15
    اولا زنگه زور خاک تاریخی آذربایجانه و ربطی به شما و حتی روسیه نداره. دوما کریدور رو خود ارمنستان قبول کرده باز به شما چه. اون جاده هم باز آذربایجانه و باز به شما چه. خیلی میخواهید به روسیه برسید از دریای خزر برید.
    • US ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      22 17
      جهان 200 سال قبل بوجود نیمده، که تاریخ بخواد از 200 سال قبل شروع بشه، تمام مناطق قفقاز متعلق به ایرانه، ولی کلا محض اطلاع، ارمنستان 50 برابر جمهوری جعلی بادکوبه قدمت داره (از لحاظ کشورهای مستقل بودن). تجزیه طلبا بشینید سرجاتون.
  • RO ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    6 7
    مشرق جان دمت گرم آدم بعضی از نظرارو که میخونه یاد اون جمله گهربار بیفته که میگه بچه بیا پایین کم .... بگو سرمون رفت
  • پیروزه IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    9 10
    باید سر جایش نشاند .
  • ببببببببب IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    10 8
    الهام علی اف چند مدت پیش هشدار داده بود که ایرانیان نبای تو امور قره باغ دخالت کنند شما سوخت و سیمان و وسایل دیگر وارد قره باغ میکنید و به همین خاطر آدربایجان هم حساس شده . برید با خاک اصلی ارمنستان تجارت کنید شما مودی گری می کنید اونا هم پاسخ متقابل میدن این به نفع هیچکس نیست جز ارامنه و روس ها ایارن ضرر میکنه این وسط
  • سید روح اله IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    6 8
    زمانی که کفتار ها از هر سو به خاک ایران طمع کردن و هر کفتاری از گوشه ای پاره ای از ایران را دهن میگرفتند ندایی از درون این جمله را نجکا میکرد. نادر برخیز ایران تو را میخواند. یه مشت بچه هایی که دو خط تاریح نخوندند و خودشان را به بهایی اندک به شیطان فروختند در مورد کلمه مقدس ایران سخن میگویند ایران از انجهت عزیز است که از حق مظلوم دفاع میکند. اگر فردی با تکان دادن دم تکه نانی را از شیطان گدایی میکند به سرنوشت اشرف غنی نگاهی بیندازد. گدایی از صهیونیسم جهانی یعنی مقابله با الله. الله قدرت برتر هست حال میخواهی به نژادت بناز و یا به سلاح های صهیونیستی. ولی حق نداری که از ایمان و اسلام سخن بگویی. دیر یا زود حق بر جهان مستولی خواهد شد و سیهروی شود کسی که خود را به بهایی اندک به شیطان فروخته است.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    11 10
    باید از طریق دریا به باکو فشار بیاریم و مرز دریاییمونو که هنوز میتونیم ادعا داشته باشیم بالاتر ببریم نباید با سهم 20% قانع باشیم باید بگیم شما هیچ سهمی ندارید چون ما در زمان شوروی 50% سهم داشتیم. باید پهپادهای ناشناس مراکز صهیونیستی را در اذرباییجان شمالی بمباران کنند
  • بابک IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    12 10
    حیف اون همه مردهای اذری که در مقابل ارتش عثمانی کشته شدند که حالا عده قلیلی جو گیر داخلی گول دایه برادری اردغان رو میخورن دومین مورد سلام گرگ بی طمع نیست سومین مورد عوارض ۱۳۰ دلاری فقط از راننده های ایرانی گرفته میشه مثلا خود راننده های ارمنی رایگان رفت و امد میکنن در ضمن بیشتر این راننده های ایرانی اذری زبان هستن ای کیو ها چهارمن لطفا لطفا برید درست مطالعه کنید ببینید موضع ایران در جنگ بین ارمنستان و اذربادگان چطور بوده پنجمن ایرانیان از هر قوم غیرتی دارن سوای بقیه ملل من بشخصه غیرت و شعوری که در اذریهای ایران دیدم نه در ترکیه و در هیچ جای دیگه ندیدم پس ما ایرانیان رو با جای دیگه گره نزنید که بس درد اوراست
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    11 9
    برادرها ، هموطنان گرامی بیایید منطقی فکر کرده و حب و بغض و نفرت را کنار بگذاریم . ماشین های سوخت و تدارکات که بعضا حامل اسلحه بود از ایران به مقصد قره باغ که قانونا خاک آذربایجان است ارسال می شد و بدتر از آن اینکه بر روی ماشین ها عبارت ارمنی و جعلی استپانکرت نوشته شده بود.که مورد اعتراض آذربایجان قرار گرفت ولی ایران اعتنایی نکرد . در ضمن اینکه ارمنستان قسمتی از جاده گوریس - ایروان را در خاک آذربایجان احداث کرده بود که حالا آذربایجان از اشغال آزاد کرده . شما خودت را بگذار جای حاکمان آذربایجان . آیا اجازه می دادی از داخل خاکت ، برای شورشیان ارمنی سلاح و مهمات و سوخت و تدارکات ارسال شود ؟؟
  • DK ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    6 24
    تا ببینی‌ پشت پرده سیاست‌های جمهوری شیراز ( فارس) چی‌ باشد
    • لللل IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      5 0
      جنس از موتوری نگیر داداش
  • بهزاد AZ ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    11 17
    در جنگ دوم هم اسلحه روسها رو از بندر انزلی برای ارمنیها می فرستادید!
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    8 11
    آذربایجان زمان زندیه جزو ایران نبود... محمد خان بود که اونجا رو گرفت در ضمن زمان قاجار هم یک کشور خود مختار بود.. و ربطی به عيران نژاد پرست نداشت
  • سعید IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    4 14
    تاریخ درس خوبی است برای اینکه از تجربیات گذشته استفاده کنیم و دوستان و دشمنان تاریخی خود را بشناسیم افسوس که در ایران تاریخ صد سال هست به نفع اقلیت قوم فارس تحریف شده و رسانه های فارسی و داخل کشور بسیار هماهنگ این پروؤه رو جلو میبرند . . . 1 اگر همه کشورهای اطراف رو میگیم جعلی باید بدونیم ایران از همه جعلی تره چون ایران با یان تعریف و این مرزها و این اسم صد سال نیست بوجود اومده کلا تا قبل جنگ جهانی اول کشوریها وجود نداشتند بلکه حکومت ها و امپراطوری ها شناخته میشدند 87 سال هست که اسم این جغرافیا شد ایران ایران شاهنامه کلا میشه افغانستان هی نگیم فلان کشور شونصد سال پیش جزو ما بود در این صورت این ایران امروزی روزگاری متعلق به عراق روزگاری متعلق به ازبکستان و روزگاری متعلق به افغانستان و روزگاری مال ترکیه و روزگاری مال یونان بوده 2 با خیانت ارمنی ها در جنگ با روس شکست خوردیم حالا چرا اونا ایرانی اصیل هستند و ترکها دشمن 3 ترکها اکثریت ایران و با شعورترین و وطن پرست ترین حداقل تا حالا بودند انقدر اذری آذری نکنین شما کی هستین که تکیف اونا رو مشخص کنین 4در جنگ اول و دوم قره باغ و همین طور 27 سال اشغال اذربایجان رژیم فارس طرفدار سرسخت ارمنی بود در جنگ دوم دید اذربایجان پیروز قطعی هست مثلا گفت ارزئی پیروزی داریم اما در عمل و در رسانه های فارس فقط از ارمنی حمایت کرد 5 همین الان سه کشور ترک ترکمنستان قزاقستان و آذربایجان دور و بر خزر هستن اگر خبر ندارید 6 به جای نگرانی از بیداری و اتحاد ترکها روند صد ساله زشت ترین توهین ها به ترک ها و تحریف تاریخشان را متوقف کنید صدا و سیما و آموزش و پرورش یک یاز اصولش توهین به ترک و تربیت قوم نژاد پرست فارس هست که فکر میکنند بهترین نژاد تاریخن و اما مهمتر انقدر گو ترکها رو نخورید والله کشورهای دیگر و اخبار دیگر و اتفاقات دیگر تو دنیا هست
  • علی NL ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 8
    هرکی طرفداره جمهوری باکو هست جمع کن بره همون باکو زندگی کنه در جنگ هم به باکو کمک کنه البته کفن هم بخره چون ایران با هیچکس در مورده خاکش شوخی نداره
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    2 8
    برای اینکه آذربایجان را بگیرید باید با روسیه بجنگید حالا اگه پیروز جنگ شدید میتونید آذربایجان رو هم بگیرید چون اونجا رو روسها در جنگ ۳۶ ساله با قاجارها گرفتند الکی نیست که هر کسی یه زر میزنه رد میشه
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 4
    چرا چرت و پرت می نویسید ؟ کریدور زنگه زور در صورت افتتاح ، اروپا و ترکیه را به کشورهای ترک زبان آسیای میانه و چین متصل خواهد کرد . پس دور زدن چین یا تحریم کشورهای شانگهای نیست . فقط دور زدن ایران است .
  • اسلام IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 2
    ما از کشورمون و منافع کشورمون با جان و دل دفاع می کنیم هیچ کس نمیتونه راه ما رو ببنده
  • NL ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    نوشته ها و یا پیام های فرستاده شده زنگ خطری است که پیامد ان برای منطقه ویرانی، جنگ و ناکامی است. ظاهرا عده ای انگیزه زیادی برای رویاروی در این منطقه دارند و در پی زمینه سازی هستند. در طول تاریخ مرزهایمان تغیرات زیادی کرده، جنگ های زیاد و دوستی های فراوانی داشتیم. برانگیختن جاه طلبی هرکدام از ما با تحریک های مغرضانه کام سودجویان را شیرین و سر انها را سرمست میکند. فرصتی پیدا میکنند که خود را بالاتر و برتر بیابند و از اینکه توانسته اند مردمی را بازیچه قرار دهند و سود بجویند خرسند باشند.
  • محمودی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 3
    درود بر ارتش وسپاه نیروی انتظامی منم یه خدمتگزارم اماده ام از حتی از یک وجب خاک ایران عزیزم دفاع کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس