تیراندازی

وزارت‌های دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان از تیراندازی به همدیگر در منطقه «نخجوان» خبر دادند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای ارمنستان به مواضع نیروهای این کشور در منطقه خودمختار «نخجوان» تیراندازی کردند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارمنستان  ساعت ۹:۳۰ صبح دوشنبه به وقت محلی مواضعی را در محله «حیدرآباد» در نخجوان به گلوله بستند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود، در جریان این تیراندازی هیچ تلفاتی در میان نیروهای این کشور  که کنترل منطقه را در دست دارند، گزارش نشده است. حملات ارمنستان به مرزهای مشترک در چند هفته گذشته افزایش یافته است.

در همین حال، وزارت دفاع ارمنستان متقابلا مدعی شد که یک نظامی این کشور توسط شلیک تک تیرانداز جمهوری آذربایجان کشته شد.

به گزارش خبرگزاری «آرمنا پرس» وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که یک نظامی این کشور در تیراندازی تک تیراندازان جمهوری آذربایجان کشته شد. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود افزود که در نتیجه اقدامات متقابل ارتش ارمنستان، طرف مقابل متحمل تلفاتی شد.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به تازگی  در مصاحبه تلویزیونی با شبکه تلویزیونی «سی ان ان ترک» گفت، روسیه به عنوان همسایه  جمهوری آذربایجان و متحد نزدیک ارمنستان، مطمئناً نقش ویژه ای در این منطقه ایفا می‌کند. علی اف به صراحت گفت: «انتظارات ما این است که روسیه ارمنستان را مسلح نکند.»

علی اف خاطرنشان کرد که باکو نگرانی‌های خود را به روسیه اطلاع داده است. علی اف افزود: «از آنجا که بیانیه سه جانبه توسط سران جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان امضا شد، جمهوری آذربایجان از روسیه انتظار دارد تمام مفاد قرارداد قره باغ را اجرا کند.»

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

این فعل و انفعالات در حالی صورت گرفته که باکو و ایروان کماکان همدیگر را به نقض توافق در خطوط مرزی متهم می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    14 7
    ارمنستان کشور رذلی هست و نشان داده مشکلش قره باغ نیست چرا که به سمت نخجوان هم شلیک میکنه
  • علیرضا IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 2
    شما دیگه چه مرگتونه تو این وضعیت کرونا ،طالبان و شایبه جنگ و....
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    5 10
    بیاین یه کار کنین. بشین جمهوری آذرمنستان عوض آذربایجان و ارمنستان. این غائله بخوابه. چون دیگه مجبور نیستین خودتون به خودتون تیر بزنین. یک جمهوری فدرال دو ایالته با استقلال مذهب و تصمیم گیری اما یک دولت از هر دو گروه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس