انسیه خزعلی

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در اولین نشست خبری به پاسخ سئوالات حوزه زنان پرداخت.

به گزارش مشرق، انسیه خزعلی، روز دوشنبه در اولین نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن غربالگری اجباری در طرح جوانی جمعیت، گفت: کارگروه‌های تخصصی باید تشکیل شود. بسیاری از مسائل مورد اختلاف است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به صورت تریبون باز مسائل مربوط غربالگری، کودک همسری و حضانت مورد توجه قرار بگیرد. خزعلی در تشریح سیاست‌های جمعیتی گفت: سیاست ربطی به زن ندارد و مرتبط با کشور و خانواده است. باید برای تنظیم سیاست‌های جمعیتی، هر دو جنسیت را مدنظر قرار دهیم؛ جمعیت یکی از مسائل مهم است و زنان نقش محوری در این موضوع ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: جمعیت اختصاص به زنان ندارد و برای مردان و زنان باید این موضوع مورد توجه باشد. تجرد قطعی ضربه به جمعیت می‌زند و باید شرایط اقتصادی و فرهنگی برای ازدواج در سن باروری ایجاد شود. باید موضوع ناباروری مورد توجه قرار بگیرد و بیمه‌ها کمک کنند. با کمک‌های اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی ترغیب به فرزند آوری در کشور ما صورت بگیرد

خزعلی درباره کودک همسری با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن بلوغ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و…، در ازدواج، اظهار کرد: با هر نوع ظلمی که به زنان شود و طبیعتاً ازدواج قبل بلوغ که این ظلم را مضاعف کند موافق نیستیم. کارگروه‌هایی برای حل آن باید تشکیل شود. چه این ارتباط در قالب ازدواج و چه ارتباط‌هایی که قانونی نشده باشند در مرحله اول نیاز به کار فرهنگی دارد. یعنی حتی اگر قانون بگذارد و نتوانیم فرهنگ سازی داشته باشیم، باز کودکانی مورد معامله و اجحاف قرار می‌گیرند. لازم است برنامه ریزی در این راستا از دو بعد فرهنگی و قانونی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: خیلی از مسائل را نمی‌توان با ابلاغ حل کرد و باید سبک زندگی و نوع نگاه عادلانه باشد و ظلم به فرزند چه پسر و چه دختر نباشد.

خزعلی درباره خبر کارنامه دانش‌آموزان که فقط به پدران ارائه می‌شود، افزود: از آن ور آب می‌خواهند مسائل زنان را وارونه جلوه دهند. مسئله کارنامه هم درست نیست که زنان نتوانند کارنامه بچه‌هایشان را بگیرند. اگر قصوری در این زمینه وجود داشته باشد، رسیدگی می‌کنیم.

دورکاری زنان

وی درباره دورکاری زنان در ایام کرونا و ادامه شرایط دورکاری برای آنها ادامه داد: کرونا چالشی بود که به فرصت تبدیل شد؛ دورکاری باید در ادارات جدی گرفته شود و به خواست خانم‌ها در این موضوع احترام گذاشته شود در گذشته دورکاری در ادارات ما بود اما به رسمیت شناخته نمی‌شد. ترجیح زنانی که فرزندان کوچک دارند گاهی اوقات این است که در منزل و در کنار فرزندان اقدامات اجتماعی خود را انجام دهند. دورکاری هم به لحاظ اقتصادی به نفع دولت است و هم برای زنان شرایط بهتری را فراهم می‌کند تا در کنار فرزندانشان کارهای اجتماعی خود را انجام دهند.

خزعلی افزود: خانم‌ها باید با آرامش کار کنند و هر چیزی که آرامش آنها را به هم بریزد را حذف کرد؛ مثلاً حذف مهدهای کودک از محل‌های کار لطمه زیادی به کار کردن خانم‌ها زد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون تسهیل ازدواج گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه، کاهش ازدواج است که باید به دنبال تسهیل و تهیه راهکارهایی برای ارتقای وضعیت ازدواج و هموار کردن مادی و معنوی آن باشیم. قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست اما در اجرایی شدنش کاستی و رکود داشته است. امیدواریم هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا با برنامه‌ریزی و نظارت معاونت زنان بتوانیم این موضوع را تسهیل کنیم. موانع باید در همه استان‌ها شناسایی شود و امیدواریم بتوانیم کار مؤثری انجام دهیم و بعد اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در سنی ازدواج انجام نشود ممکن است به تجرد قطعی برسد، تاکید کرد: باید امکان ازدواج در سن باروری انجام شود. نقش زنان محوری است و باید درمان‌های ناباروری انجام شود. بیمه درصدی از هزینه ناباروری را پوشش می‌دهد که به طور کامل پوشش دهد. همانطور که تبلیغ شد تا جمعیت کاهش یابد، باید تبلیغ شود تا ترغیب به جمعیت آوری انجام گیرد.

خزعلی در خصوص لزوم توجه به قانون تسهیل ازدواج، آن را از مسائل مهم جامعه دانست و با بیان اینکه جایگاه معاونت زنان و خانواده "ستادی" است، ادامه داد: باید دنبال آن باشیم تسهیلات ازدواج برای ارتقا وضعیت ازدواج فراهم شود. تسهیلات فقط بحث مادی نیست باید راه را چه مادی و چه معنوی هموار کنیم. اهتمام به این امر داریم و امیدواریم بازوان اجرایی به ما متصل و هماهنگی‌هایی انجام گیرد تا این مسئله را اجرایی کنیم.

وی گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات و محرومیت‌ها را شناسایی کنیم و وضعیت زنان را ارتقا بدهیم از نظر کیفی و سبک زندگی کار کنیم. شاید آموزش یکی از موضوعاتی است که زیربنایی است. الان شاید همه زنان مسائل اقتصادی را در درجه اول مشکلات بدانند اما ایجاد کارآفرینی و ایجاد زمینه‌ها برای ورود زنان خیلی مهم است که در دستور کار معاونت است.

ورزش زنان

خزعلی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه ورزش زنان را در بخش قهرمانی و همگانی به طور کامل حمایت می‌کنیم، افزود: ما زنان مستعدی داریم که می‌توانند نشان دهند با حفظ ارزش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. خیلی از کشورهای اسلامی این انتظار دارند که ما پیشرو باشیم. به دلیل نیازی که زنان به دلیل محور خانواده و مادر دارند، باید به صورت ویژه به ورزش همگانی زنان نگاه شود. به دنبال این هستیم که استان‌ها را بررسی کنیم تا ورزش همگانی در اختیار همه زنان قرار بگیرد. پارک‌های بانوان باید تقویت شود تا زنان از آنها استفاده کنند.

همه زنان سرپرست خانوار بیمه می‌شوند

انسیه خزعلی درباره سیاست جدید معاونت زنان درباره حمایت از زنان سرپرست خانواده اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار به فرموده مقام معظم رهبری عایله حکومت هستند و حکومت در برابر آن‌ها مسئول است. از اولویت‌های نخست معاونت امور زنان و خانواده بحث زنان سرپرست خانوار است که در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اشتغال را شامل است. همه مطالباتی که زنان سرپرست خانوار را نگران کرده است، اولویت ما است و امیدوارم بتوانیم همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: بعد از بیمه زنان سرپرست خانوار، کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب در کنار فرزندان، دغدغه ماست و در نهایت فرهنگ سازی هم اهمیت دارد. زیرا زنان سرپرست خانوار مواردی را از نوع نگاه جامعه و امنیت مطرح می‌کنند که آنگونه که باید نیست و این فرهنگ سازی باید وجود داشته باشد که زن سرپرست خانوار مجبور نباشد خود را طور دیگری در جامعه نشان دهد.

ازدواج در ۱۶ سالگی با شروط ضمن عقد

خزعلی ادامه داد: هر نوع ظلمی که به زنان شود، از جمله ازدواج‌های قبل از بلوغ موافق نیستیم. ما نیاز به کار فرهنگی در این زمینه داریم. ما باید اقناع‌سازی کنیم تا کودکان مورد اجحاف قرار نگیرند. بعضی مواقع به من می‌گویند که تو ۱۶ سالگی ازدواج کرده‌ای. اینکه دختر مراحل مختلف بلوغ را طی کرده باشد مهم است. من شرط تحصیل، فعالیت اجتماعی، شرط طلاق، شرط مکان زندگی را گذاشتم. امام توصیه می‌کردند که شرط طلاق بگذارید. پدرم گفتند با شرط طلاق موافق نیستم اما اگر تو می‌خواهی موافق ام. نمی‌توان مرز سنی قرار داد و در این مسئله رشد فکری بسیار مهم است.

وی افزود: ما باید روی سبک زندگی‌مان کار کنیم. باید ارزش‌های اخلاقی و دینی زن بودن و مادر بودن تقویت شود. توجه به طبیعت جزو سبک زندگی است که باید به آن توجه کنیم. زنان زیادی اعلام آمادگی می‌کنند که در حوزه سبک زندگی وارد شوند.

خزعلی گفت: سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به زنان از کاستی‌های ادوار گذشته معاونت بوده است. به خاطر همین هم ما با همه گروه‌های زنان از همه طیف‌های سیاسی جلسه داشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما مقابل همه زنان و مردان مسئول هستیم، افزود: نباید به دختران ظلم شود. بسیاری فراتر از قانون دختران کودک را به ازدواج درمی‌آورند. کودکان کار هم باید مورد توجه قرار بگیرند. تساوی می‌تواند ضربه‌زننده به زنان باشد. هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد نسبت به نیازها و طبیعتش. با گفتمان انقلاب اسلامی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

توضیحاتی درباره آتنا فرقدانی

خزعلی درباره مسئله آتنا فرقدانی و اتفاقاتی که برای او در زمان ریاست دانشگاه الزهرا افتاد، ادامه داد: جای قاتل و شهید عوض شده است. هر خبری را سریع منتشر نکنیم. باید سند بخواهیم تا در انجام کار خبرنگاری موفق باشیم. در مسئله خانم فرقدانی مسئله برعکس بوده است. ما جلسه‌ای تشکیل دادیم، من گفتم که مادرش را صدا بزنید و با او صحبت کردیم. من از قسمت حقوقی خواستم که پیگیری کند. حتی من گفتم الان که در زندان است باز هم ادامه تحصیل بدهد و خواستم که در کارشناسی ارشد در دوره روزانه ادامه تحصیل دهد. من حتی وقتی آزاد شد او را دیدم و گفتم حتماً بیا ثبت نام کن. اما او به هر دلیلی نیامد ثبت‌نام کند. و بعد هم آن عکس را کشید و منتشر کرد. من همه جور محبتی به او کردم و فهمیدم ما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه. شما از ما بخواهیم که سند بدهیم. به او شماره دانشجویی هم دادیم و او ثبت‌نام نکرد. سند همه این‌ها موجود است. یا یک خانم دیگر که گفته من اخراج شدم، او از سال ۸۸ از کشور خارج شده و سه سال غیبت داشته است. این بی‌انصافی است که بگوییم اخراج شده است. با این دروغ‌ها چهره حقیقت پوشانده می‌شود.

چرا پدرم اجازه نداد که برادرم به منزلش بیاید

خزعلی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا به اتهاماتی که از طرف برادرتان مطرح می‌شود پاسخ نمی‌دهید، گفت: اگر ما بخواهیم جامعه را مشغول حرف‌های دروغ کنیم که نمی‌شود. مواردی که ایشان ذکر کرده به دادگاه برده و دادگاه هم او را به جرم نشر اکاذیب متهم کرده است. او از تریبون‌های سلطنت طلب این موارد را مطرح می‌کند. ایشان می‌تواند در مورد هر ادعایی سند بیاورد. چرا پدرم اجازه نداد که او به منزلش بیاید؟ پدرم گفت باید حقوق تضییع شده بیت المال و حقوق افراد را مشخص کند. پدر من لاپوشانی نکرد. ما سندهایی که از بانک‌ها و بنیاد مستضعفان داریم می‌آوریم و شما ببینید کدام درست است. من برای ایشان دعا می‌کنم پدرم هم تا لحظه آخر دعا می‌کرد. امیدوارم توبه کند چون حقوق مردم مهم است.

حذف غربالگری اجباری را به صورت جدی دنبال می‌کنیم

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن غربالگری اجباری در طرح جوانی جمعیت، گفت: کارگروه‌های تخصصی باید انجام تشکیل شود. بسیاری از مسائل مورد اختلاف است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به صورت تریبون باز مسائل مربوط به غربالگری، کودک همسری و حضانت مورد توجه قرار بگیرد. در جلسات آینده به صورت تخصصی موضوعاتی مانند غربالگری، کودک همسری و به موضوعاتی از این قبیل می‌پردازیم و اطلاع رسانی‌های آن انجام خواهد شد.

بررسی صدور «گواهینامه موتورسیکلت» برای زنان

وی درباره چرایی مسکوت ماندن مطالباتی نظیر گواهینامه موتور و یا ورود زنان به ورزشگاه‌ها، گفت: حتماً باید کارگروه‌هایی تشکیل و کار را تخصصی پیش ببریم و اگر تصمیمی گرفته شد، گزارش دهیم.

معاون زنان رئیس جمهور در خصوص تکمیل برنامه‌های نیمه کاره دولت قبل گفت: از تجربه‌های قبلی‌ها استفاده می‌کنیم و اگر جایی نیاز به تغییر بود آن را انجام می‌دهیم؛ امیدوارم فراکسیون زنان مجلس هم در این زمینه همراه ما باشد تا بتوانیم لایحه خشونت علیه زنان را به سرانجام برسانیم.

خزعلی در ادامه عنوان کرد: دو آسیب مهم در معاونت را شاهد هستیم؛ یکی بحث نگاه تشریفاتی به زنان است که باید به صورت جدی پیگیری انجام شود.

وی افزود: متأسفانه در اکثر دوره‌ها نگاه سیاسی صرف به معاونت زنان بوده که ما سعی کردیم این نگاه را از بین ببریم و از همین رو با گروه‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی جلسه داشتیم و سیاست ما این است که از تجربیات دیگران نیز استفاده کنیم.

لایحه حفظ کرامت و تأمین امنیت زنان

خزعلی درباره لایحه تأمین امنیت زنان علیه خشونت گفت: قوه قضائیه به سرعت به این لایحه رسیدگی کرد و لایحه را تصویب کرده و به دولت فرستاد متأسفانه کمی در دولت قبل ماندگار شد و بعد به مجلس رفت و ما از مجلس طالب هستیم سریع‌تر به لایحه رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: هر نوع خشونت علیه زنان در هر قالب و نوعی باید مورد توجه قرار بگیرد و مورد قبول نیست؛ جلوگیری از این اتفاقاً نیازمند فرهنگ سازی است و نیاز است که ما برنامه ریزی مناسب برای کار فرهنگی و در کنار آن کار اجرایی در نظر داشته باشیم.

خزعلی درباره اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر تغییر قوانین به نفع زنان و اینکه تحقق این موضوع چقدر می‌تواند به احقاق حقوق زنان کمک کند، گفت: از این رویکرد قوه قضائیه بسیار خوشحال شدیم و حتماً نشست‌های در این زمینه خواهیم داشت قطعاً دوست داریم از این شرایط استفاده کنیم و به سمت عدالت فراگیر حرکت کنیم عدالت فراگیر چیزی فراتر از عدالت جنسیتی است و امیدواریم قوه قضائیه در این زمینه به ما کمک کند و بتوانیم در این زمینه‌ها از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم.

خزعلی در ادامه گفت: یکی از اولویت‌های ما حقوق زنان و فرزندان در خانواده است و به سمت تحقق عدالت فراگیر در جامعه هستیم که امیدوارم قوه قضائیه در این زمینه ما را همراهی کند؛ ما سعی می‌کنیم در این زمینه از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم.

وی عنوان کرد: اینکه هر کسی در جای خود قرار بگیرد و زنان با توجه به جنسیت خود در شرایط برابر در جامعه قرار بگیرند به عدالت نزدیک می‌شویم.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: باید در همه اقشار و زنان مسئولیت داشته باشیم، ما در مقابل همه حتی مردان در خانواده مسئول هستیم و باید جلوی ظلم را بگیریم که این کار توسط قانون و فرهنگ مطرح می‌شود؛ عدالت فراگیر یعنی فرزندان خانواده نباید در معرض ظلم قرار بگیرند و از هر موضوعی که باعث آسیب به آن‌ها می‌شود مصون باشند.

خزعلی با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس گفت: زنان در آن دوره زمانی نقش به یاد ماندنی از خود ایفا کردند که آثار برخی حرکات آنها را می‌توانیم امروز شاهد باشیم؛ باید زنان را با فرهنگ مقاومت و ایستادگی و دور شدن از بیگانه آشنا کنیم؛ مقاومت را منحصر به زمان جنگ نمی دانم و باید ابعاد مختلف آن را در نظر داشته باشیم.

معاون زنان رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های این معاونت در زمینه علمی مطرح کرد: برنامه‌هایی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی برای زنان داریم که به زودی اطلاع رسانه‌های آن انجام خواهد شد.

خزعلی در پایان افزود: موضوعی که باید در نظر داشته باشیم، صحبت‌های مطرح شده را باید با ارائه سند و مدرک قبول کنیم؛ ممکن است در برخی مقاطع و اتفاقات، مواردی اتفاق رخ دهد که شاید خاص یک مورد باشد، ولی نمی‌توان آن را به کل تعمیم داد و سریع منتشر کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    1 2
    برو بابا. رفتی کتاب فمینیست ها رو خوندی همون رو زیر چادر داری تبلیغ می کنی. اگه ریس جمهور معاونت زنان داره باید معاونت مردان هم داشته باشه. مردا مشکلات ندارن؟ آدم نیستن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس