به گزارش مشرق، مهرداد جمال ارونقی در حاشیه نشست تخصصی رفع چالشهای تأمین قطعات اصلی خودرو و کاهش خودروهای ناقص گفت: ما چهار مورد داشتیم که موجب میشد ترخیص کالاها در گمرک بیشتر زمان ببرد. اولین موضوع بحث اخذ ضمانت نامهها در خصوص کالاهایی بود که واحدهای تولیدی وارد میکردند که تا ۱۵ بهمن هر سال طبق بخشنامه و مصوبه انجام میشد، اما قرار شد سازمان بازرسی کل کشور موضوع را به ما منعکس کند تا ما از وزارت امور اقتصادی و دارایی بخواهیم که مهلت ضمانت نامهها تا یک سال تمدید شود.
وی ادامه داد: اگر مثلاً یک شخصی در دی ماه ضمانت نامهای را تودیع میکند فقط یک ماه به او فرصت میدهند و این فرصت به مدت یک سال برای واحدهای تولیدی و واردکنندگان قطعات خودرو افزایش پیدا میکند. در خصوص بحث ماده ۴۲ و ترخیص کل کالا بدون کد رهگیری بانک هم با توجه به اینکه اعلام کردند در خصوص برخی اقلام، بابت ترخیص و تأمین ارز مشکلاتی داریم، ظرفیتی در قانون پیش بینی شد که گمرک بتواند اجازه ترخیص کل کالا را بدهد و این موضوع از وزارت صمت به ما منعکس شود منتها به دلیل اینکه تا زمانی که این درخواست به ما منعکس شود زمان میبرد، خود صاحب کالا بتواند در این مدت کد رهگیری بانک را بگیرد.
وی افزود: بر همین اساس پیشنهاد شد به مراجع زیر مجموعه مانند معاونت امور صنایع وزارت صنعت یا سازمان گسترش و نوسازی تفویض شود و گمرک هم این تفویض را قبول کند تا بلافاصله ترخیص کالا انجام شود و ایستایی به حداقل زمان برسد.
ارونقی اظهار کرد: یک بحث هم ترخیص درصدی بود که به استناد مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی که سال گذشته، گمرک دریافت کرده بود اکنون ترخیص درصدی انجام میشود به ویژه برای واحدها و نهادهای تولیدی از جمله مواد اولیه، مواد واسطهای، تجهیزات، لوازم یدکی و ماشین آلات خطوط تولید. یکی از مواردی که باعث میشود ترخیص درصدی رخ ندهد به این دلیل است که اقلامی که قطعه سازان و خودروسازان وارد میکردند در فهرست وزارت صمت وجود ندارد که ما پیشنهاد دادیم بلافاصله پیگیری شود تا این فهرست را به گمرک اعلام کنند و ترخیص ۹۰ درصدی انجام شود یا اینکه از طریق وزارت صمت به صورت مستقیم و بدون واسطه اقدام شود.
معاون فنی گمرک افزود: مقرر شد سازمان بازرسی کل کشور مکاتبه و به وزارت صمت اعلام کند که بر اساس فهرستهایی که از سوی این شرکتها ارائه میشود بحث ترخیص درصدی و افزایش اقلام و تعرفههایی را هم در فهرست ترخیص ۹۰ درصد، قرار دهند. در کنار این موضوع باید اشاره کرد که گمرک هم اکنون اگر کالایی در فهرست مذکور نباشد نسبت به ترخیص ۵۰ درصد از آن اقلام اقدام میکند که خط تولید تحت شعاع قرار نگیرد و متوقف نشود.
ارونقی در پایان بیان کرد: بحث انباشت قطعات در گمرک در مقایسه با قبل خیلی کمتر شده است، ولی این روند باید تداوم پیدا کند و اگر این مواردی هم که گفتیم نهادینه شود باز کمتر خواهد شد.