صادرات شیرخشک آزاد شد

طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تولیدکنندگان شیرخشک ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت شدند.

به گزارش مشرق، بهنود قاسمی،  مدیرکل نظارت برمحصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، گفته که با توجه به تصمیم دولت مبنی بر شفاف سازی و روان سازی نظام تولید، توزیع و کنترل قیمت‌ها در کشور و به روزرسانی شیوه‌های نظارت بر بازار، کالاهای مشمول طرح رصد کالا در زنجیره تجاری از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به فعالان تجاری مرتبط اطلاع رسانی می‌شود و کلیه فعالان باید جهت انجام فعالیت‌های تجاری برای کالاهای اعلامی در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و با ورود به سامانه شناسه کالا نسبت به ثبت شناسه کالا اقدام کنند.  

همچنین به گفته وی اطلاعات مکان‌ نگهداری کالا باید در سامانه جامع انبارها و اطلاعات تولید، واردات، صادرات کالا، اطلاعات موجودی اولیه، ورود و خروج کالا و ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه ثبت شود.

لزوم ثبت اطلاعات تولید شیرخشک در سامانه

قاسمی در ادامه تاکید کرده که در زمینه ثبت اطلاعات مرتبط با کالاهای منتخب در سامانه جامع تجارت، لزوم ثبت اطلاعات واحدهای تولیدکننده شیرخشک صنعتی در سامانه جامع تجارت از طریق انجمن‌های مربوطه به کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ و با پیگیری‌های صورت گرفته اغلب واحدهای تولید کننده مذکور نسبت به ثبت نام و اخذ کد نقش و کدشناسه کالای مذکور اقدام ‌کرده‌اند.  کلیه واحدهای تولیدی موظفند اطلاعات موجودی اولیه، تولید و فروش شیرخشک صنعتی خود را از تاریخ ۲۰ شهریور امسال در سامانه مذکور ثبت کنند و کلیه عملیات تولید و فروش کالا از این به بعد نیز باید در سامانه مذکور ثبت شود. همچنین کلیه خریداران کالای مذکور اعم از حقیقی و حقوقی نیز موظف به ثبت نامه در سامانه مذکور و دریافت کد نقش  هستند.

مدیرکل نظارت برمحصولات کشاورزی و فرآورده های دامی سازمان حمایت با بیان اینکه ضروری است در اسرع وقت واحدهایی که به هر دلیل موفق به ثبت نام و اخذ کد شناسه برای کالاهای مذکور نشدند، اقدامات لازم را انجام دهند، تصریح کرد: فعالان اقتصادی می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره پشتیبانی (اعلامی به انجمن های مرتبط) سامانه مذکور تماس گرفته و مشکل خود را رفع کنند.  

به گفته وی در این سامانه پس از انجام اقدامات اشاره شده از طرف فعالان تجاری، بستر لازم برای بهبود، تسهیل و شفاف سازی در قالب رصد زنجیره تجاری فراهم شده و اعتبار سنجی و رتبه بندی عادلانه فعالان تجاری نیز امکانپذیر خواهد بود.

سامانه جامع تجارت چیست؟

سامانه جامع تجارت ایران موضوع بند (الف) ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق و کالا مصوبه سال ۱۳۹۲ است که این سامانه کار خود را پس از تصویب آیین نامه مواد( ۵ و ۶ ) قانون در سال ۱۳۹۵ آغاز کرد.   از مرداد ماه ۱۳۹۵ بخش تجارت خارجی سامانه جامع تجارت با فرآیند ثبت سفارش چند گروه کالایی شروع به کار کرد و در همین راستا به صورت گام به گام ثبت سفارش کالاها از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت و بخش تجارت فرامرزی منتقل شد و در پایان سال ۱۳۹۶ همه تعرفه‌های ثبت سفارش و درگاه ثبت سفارش‌ها در سامانه جامع تجارت بوده است. تا پایان دولت قبل ۷۰ درصد از این سامانه تکمیل شد.

شفافیت، یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت و ایجاد درگاه واحد برای بازرگان و فعالان تجاری  از اهداف سامانه جامع تجارت بوده است.  از اوایل سال ۱۳۹۷ نیز موضوع رصد و رهگیری کالاهای اساسی مطرح شد که به بخش تجارت داخلی سامانه مربوط است. البته زیرمجموعه سامانه جامع تجارت برای ایجاد یکپارچگی و زیرساخت، زیرسامانه های مختلفی در قانون پیش بینی شده است که از جمله آن به سامانه جامع روابط تجاری، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه شناسه کالا و رهگیری، سامانه جامع انبارها و سامانه همتا اشاره کرد.

کدام کالاها ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند؟

تاکنون تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالاهای پتروشیمی، روغن موتور تصفیه اول، لوازم خانگی، پودر شوینده، پوشک خردسال، شیر خشک صنعتی و مقاطع فولادی مکلف شدند اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس