کد خبر 1276909
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کره ماه

به لطف تلاش دانشمندان اروپایی استخراج آب و اکسیژن از سنگ‌های ماه و زنده ماندن در این قمر بسیار ساده‌تر شده است.

به گزارش مشرق و به نقل از آی‌ای، اگرچه مقادیر زیادی آب و اکسیژن در ماه وجود دارد، اما دسترسی به آنها به آسانی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل است که دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک میلان، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی ایتالیا و شرکت سیستم‌های فضایی OHB تکنیک جدیدی را برای استخراج عناصر از هر نقطه دلخواه از سطح ماه توسعه داده‌اند.

دانشمندان یک فرآیند دو مرحله‌ای را بر اساس یک تکنیک موجود در زمین که برای کاربردهای شیمی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابداع کرده‌اند. این تکنیک به فضانوردان اجازه می‌دهد از این واقعیت که تقریباً ۵۰ درصد از خاک ماه از سیلیکون یا اکسیدهای آهن که هر دو از ۲۶ درصد اکسیژن تشکیل شده‌اند، استفاده کنند. این مواد در سطح ماه به وفور یافت می‌شوند، به این معنی که این تکنیک جدید می‌تواند به سرعت در هر نقطه‌ی فرود در ماه به کار گرفته شود.

محققان در آزمایش‌ها خاک شبیه‌سازی شده ماه را در کوره تا دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد گرم کردند. آنها این کار را در حضور هیدروژن و متان به منظور تبخیر خاک انجام دادند و باعث شدند مواد غنی از اکسیژن مستقیماً از جامد به گاز تبدیل شوند. سپس از یک مبدل کاتالیزوری برای جداسازی گازها و متانِ باقیمانده برای استخراج آب استفاده شد.

آبِ حاصل از این فرآیند، قابل آشامیدن است و همچنین می‌تواند برای استخراج اکسیژن از طریق الکترولیز استفاده شود. هیدروژن و متان باقیمانده از این فرآیند را می‌توان برای اهداف دیگری مانند سوخت‌های زیستی مجدداً مورد استفاده قرار داد، در حالی که یک محصول جانبی جامد غنی از سیلیس و فلزات احتمالاً می‌تواند برای مصالح ساختمانی استفاده شود.

پروفسور "میشل لاوانا" از دانشگاه پلی تکنیک میلان با اشاره به اینکه توانایی داشتن امکانات کارآمد برای تولید آب و اکسیژن در کاوش‌های فضایی انسان بر روی ماه ضروری است، توضیح داد که این سیستم می‌تواند در یک حلقه بسته تقریباً کاملاً مستقل و و بدون گرفتگی و بدون نیاز به دخالت انسان مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان در سرتاسر جهان با جدیت بر روی تکنیک‌های جدید به منظور جمع‌آوری و استخراج مواد در ماموریت‌های خارج از زمین کار می‌کنند. در ماه آوریل بود که ناسا اعلام کرد مأموریت مریخ‌نورد "استقامت"(Perseverance) برای اولین بار با استخراج اولین اکسیژن قابل تنفس از مریخ با یک ابزار آزمایشی به نام "MOXIE"، یک عملیات تاریخی را انجام داده است. در همین حال، شرکت "مستن اسپیس سیستمز"(Masten Space Systems) مستقر در کالیفرنیا در حال توسعه یک مریخ‌نورد است که می‌تواند از انفجارهای کنترل شده برای برداشت یخ‌های زیر سطح ماه استفاده کند که در نهایت می‌تواند به تهیه آب آشامیدنی و اکسیژن برای پایگاه‌های آینده در ماه به کار گرفته شود.

ناسا برنامه‌های خود برای ارسال انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخته است، اما جامعه علمی به ارائه روش‌های جدید و ابتکاری برای کمک به بقای فضانوردان در ماه و فراتر از آن ادامه می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    5 7
    هنوز نمیتونن بفهمن رو ماه رو به کدوم طرف نیایش کنن و دانشمندان ما زودتر باید راه حلی برای این مشکل پیدا کنن
    • رهگذر IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      4 2
      این چه حرفیه؟ امیدوارم قصد تمسخر نداشته باشید. معلومه رو به کره زمین باید نیایش کنن. مکه روی اونه!
    • غضفر AU ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 3
      اره اقا نیایش از همه واجب تره ما باید اول قالیچه سلیمان را ببریم ۴رکت نماز بخوانیم بعد افطار کنیم وهی نماز بخوانیم اب وغذا چیه روزه میگیریم ونماز میخوانیم
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 1
    خدا شفا شون بده .جهان احتیاج به کم کردن جمعیت داشت که ویروس کرونا رو ساختن انداختن به جون مردم دنیا حالا که جمعیت کم شده دیگه نیازی به ماه نیست اون جا بذارید در امان بمونه
    • محمد کسرا رضایی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      5 0
      جوری میگی جمعیت کم کردن هرکس ندونه 3 میلیارد نفر کشتن کلن هنوز به 10 میلیون نرسیده تو کل جهان کم چرت بگید
  • شاهرخ TH ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    تبدیل اتم ها با یکدیگر ، فرایندی که در طبیعت و در ازمایشگاه قابل اجرا است . تولید اب و الکتریسیته از اتمسفر ( گازها) و جامدات در سطح زمین مقدور است . ایا در کشور از ان استفاده شده است ؟ اگر می شد ، دولت نیازمند باقی نمی ماند و مردم نیز از اسایش و ارامش برخودار می شدند .
  • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 3
    ایرانی به این زیبای را ویران کردیم. ابها. منابع طبیعی. حیات وحش. زمینهای کشاورزی به دست تک تکمان از بین رفت. البته هرکجا را میخواهند ویران کنند ایرانی وهر جا را میخواهند اباد کنند غیر ما انجا باشد
    • علی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 1
      این چه حرفیه خیانت کار تو به کشور خودت با این حرفت خیانت کردی این ایران و ایرانیه که زمینه ساز ظهور خواهد بود امثال شما باید از بین برن
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 1
    باسلام درکره ماه بسیار سیاره قشنکی هم هوا است و اب جای خوب‌ متسفم دانشمند نداریم تا خداوند نخواهد ازکار خداسر دربیاورد دیکر نمیشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس