کنفرانس اربیل

برگزاری کنفرانس صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق با برخی عوامل پشت پرده و انگیزه‌های روانی همراه بود که در چارچوب طرح عادی‌سازی روابط با اسرائیل دنبال می‌شود.

سرویس جهان مشرق _ کنفرانس صهیونیستی «صلح و استرداد» جمعه گذشته با حضور برخی شخصیت‌های عشایری از استان‌های مختلف عراق با دستور کار دعوت به عادی سازی علنی مناسبات این کشور با رژیم صهیونیستی به همت یک موسسه آمریکایی به نام مرکز ارتباطات صلح در شهر اربیل عراق برگزار شد.

«جوزف براودی» رئیس این مرکز به عنوان متولی اصلی برگزاری این کنفرانس اعلام کرد که کنفرانس مذکور با مشارکت  ۳۰۰ شخصیت عراقی از ۶ استان شامل بغداد، موصل، صلاح الدین، الانبار، دیاله و بابل برگزار شد.

طرح امارات و اسرائیل برای شبیه‌سازی پیمان ابراهیم در عراق/ مقامات اقلیم کردستان از رفراندوم بی‌نتیجه خود عبرت بگیرند +تصاویر
جوزف براودی

جوزف براودی رئیس مرکز ارتباطات صلح پیش از این به عنوان مشاور مرکز مطالعات و پژوهش‌های المسبار اشتغال داشت که ترکی الدخیل سفیر کنونی عربستان در ابوظبی آن را تأسیس کرد. در همین چارچوب خبرگزاری فرانسه ضمن استقبال از این نشست به مصاحبه به براودی پرداخت. وی در این مصاحه مدعی شد که شیوخ عشایر و عناصر فرهنگی و نویسندگان مختلف در این نشست حضور داشتند.

از  دیگر اعضای این مرکز می‌توان به هیفی بوظو اشاره کرد که از بزرگترین حامیان عادی سازی روابط با اسرائیل به شمار می‌رود و همواره در مطالب توئیتری خود به  این مناسبت از امارات حمایت می‌کند.

این کنفرانس همچنین میزبان برخی شخصیت‌های خارجی از جمله «حمی پرز» فرزند شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی و قصاب صبرا و شتیلا بود.

«سحر الطائی» مجری این کنفرانس در اظهارات خود مدعی شد که عراق نیز باید در اقدامات خود برای عادی سازی روابط مانند امارات متحده عمل کند. الطائی که کارمند وزارت فرهنگ عراق نیز هست، مدعی شد که شهرک‌نشینان اسرائیلی خواهران و برادران ما هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این مطالبه ما را نادیده بگیرد.

ماهیت کمیته‌های هفت‌گانه مروّج عادی سازی

الطائی همچنین اعلام کرد که نتایج پایانی کنفرانس مذکور با تشکیل هفت کمیته همراه بوده که از جمله آنها کمیته اقتصادی است که به دنبال احیای مناسبات با امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

بر اساس این گزارش یکی از این کمیته‌های هفت‌گانه به دنبال تغییر روش‌های درسی در چارچوب حمایت از عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده و کمیته‌ای دیگر به دنبال پایان دادن به قوانین مربوط به جرم شناختن عادی‌سازی در عراق است. علاوه بر اینها کمیته‌های فرهنگی و هنری نیز تشکیل شده که به دنبال ترویج عادی سازی در این زمینه‌هاست.
 

طرح امارات و اسرائیل برای شبیه‌سازی پیمان ابراهیم در عراق/ مقامات اقلیم کردستان از رفراندوم بی‌نتیجه خود عبرت بگیرند +تصاویر

دقت در کمیته‌های مورد نظر می‌تواند زمینه‌های فکری و عملیاتی حامیان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عراق برای مقدمه سازی در جهت فشار بر دولت برای پیشبرد این اهداف را مشخص کند. همانطور که مشخص است، اهرم‌های اقتصادی و فرهنگی- هنری از مهم‌ترین مولفه‌های این فعالیت‌ها به شمار می‌رود که عمدتا زیر نظر اقلیم کردستان عراق دنبال می‌شود.

مواضع دولت و اقلیم کردستان در محکومیت این نشست

برگزاری این کنفرانس اما با مخالفت دولت عراق و محکومیت بیشتر شخصیت‌های سیاسی و مذهبی همراه شد. علاوه بر نخست‌وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق؛ اکثریت شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی این کشور برگزاری کنفرانسی در چارچوب عادی سازی روابط با اسرائیل در خاک عراق را محکوم کرده و نسبت به برگزاری چنین کنفرانس‌هایی هشدار دادند.

همچنین شورای عالی قضائی عراق برای سه تن از چهره های شاخص مشارکت کننده در نشست اربیل یعنی  «وسام الحردان»، «مثال الآلوسی»، و «سحر کریم الطائی» حکم جلب صادر کرد.

طرح امارات و اسرائیل برای شبیه‌سازی پیمان ابراهیم در عراق/ مقامات اقلیم کردستان از رفراندوم بی‌نتیجه خود عبرت بگیرند +تصاویر

در حالی که دولت عراق به شدت برگزاری نشست‌های غیر قانونی توسط برخی‌ شخصیت‌های عشایر در اقلیم کردستان را محکوم کرده، شخصیت‌های این اقلیم نیز مدعی شده‌اند که نشست اربیل بدون اطلاع دولت اقلیم کردستان برگزار شده و بیانگر مواضع این اقلیم نیست. در همین رابطه وزارت داخلی دولت اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات لازم برای پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد.

طرح امارات و اسرائیل برای شبیه‌سازی پیمان ابراهیم در عراق/ مقامات اقلیم کردستان از رفراندوم بی‌نتیجه خود عبرت بگیرند +تصاویر

وزارت فرهنگ عراق نیز از الطائی مجری این برنامه اعلام برائت کرده و حمایت خود را از ملت فلسطین و آرمان فلسطین اعلام کرد و این نشست غیرقانونی را محکوم نمود. این وزارتخانه تاکید کرد که الطائی کارمند بخش ارشاد در هیئت عمومی آثار باستانی و فرهنگی بوده و هیچ نمایندگی از سوی وزارت مذکور برای  شرکت در این کنفرانس نداشته است. این وزارتخانه با این حال هیچ اقدام تنبیهی برای کارمند رسمی خود جهت مشارکت در این اجلاس غیر قانونی تعیین نکرد.

این در حالی است که ادعاهای مطرح شده در این کنفرانس به اندازه‌ای وقیحانه بود که برخی از شرکت کنندگان آن نیز بعدها سعی کردند سخنان خود را تحریف کنند. از جمله این شخصیت‌ها «وسام حردان» رئیس حزب الصحوة عراق است که در جریان این کنفرانس خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل شد. وی بعدها از اظهارات خود عقب نشسته و مدعی شد که منظورش این بوده که جنگ باید متوقف شود و تمام عراقی‌ها به میهن اصلی خود بازگردند!

متولیان پشت پرده برگزاری کنفرانس سازش

بررسی سرنخ های برگزاری این کنفرانس و ماهیت مرکز ارتباطات صلح به عنوان متولی آمریکایی برگزاری این کنفرانس در عراق نشان‌دهنده کشورهای پشت پرده این اقدام است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی بنا به شرایط موجود طی سالهای گذشته فشارهای خود برای دولت عراق در چارچوب عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی را از کانال اقلیم کردستان دنبال می‌کنند. روابط اقلیم کردستان با رژیم صهیونیستی مغایر با موضع رسمی دولت عراق است و صهیونیست‌ها طی دو دهه گذشته همواره سعی کرده‌اند گرایش‌های خود را نزدیک به  منافع این اقلیم نشان دهند.

مناسبات راهبردی با اقلیم کردستان همچنین برای افزایش فشار و تهدید ایران و مقابله با ترکیه و افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی، برای رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است. به همین علت بود که کابینه اسرائیل در سال  ۲۰۱۷ تنها بازیگر منطقه‌ای بود که از همه پرسی جدایی طلبانه کردستان که می‌توانست به تجزیه عراق منجر شود، حمایت کرد؛ اقدامی که با درایت و هوشمندی سردار شهید قاسم سلیمانی با شکست مواجه شد. اینها علاوه بر اخبار غیر رسمی است که در خصوص مناسبات اقتصادی اقلیم کردستان با رژیم ‌صهیونیستی و فروش نفت این منطقه به قیمت بسیار پایین به تل‌آویو منتشر شده است.

به همین علت یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از مفاد این کنفرانس برای تشویق و عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی استقبال کرده و آن را اتفاقی امیدوار کننده توصیف کرد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت به نقل از این وزیر اسرائیلی نوشت: این‌ اتفاق امید ما را در مناطقی که پیش از این به آن فکر نمی‌کردیم، زنده کرد.

طرح امارات و اسرائیل برای شبیه‌سازی پیمان ابراهیم در عراق/ مقامات اقلیم کردستان از رفراندوم بی‌نتیجه خود عبرت بگیرند +تصاویر

آمریکا نیز بنا به علل مختلف از نقش اقلیم کردستان در این چارچوب حمایت می‌کند. کاخ سفید پر رنگ شدن نقش اقلیم کردستان و همگرایی این اقلیم با رژیم صهیونیستی را به معنی کاهش نفوذ ایران در عراق و همچنین مهار چین و روسیه در منطقه قلمداد می‌کند.

نقش امارات در روند تشویق کشورهای عربی به عادی سازی روابط با اسرائیل در این کنفرانس نیز مخفی نبود، تا جایی که کسانی که مواضع و بیانیه‌های رسمی این اجلاس را شنیدند، نسبت به وابستگی کاری نشست مذکور و متولیان آن به ابوظبی کوچکترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

عربستان در این میان با احتیاط بیشتری از این اجلاس حمایت می‌کند، سعودی‌ها که گام نهادن دیگر کشورهای عربی در کانال عادی سازی روابط با اسرائیل را به معنی کاهش هزینه‌های خود در ورود به این روند می‌دانند، هنوز نمی‌توانند به صورت مستقیم و با شخصیت‌های سیاسی خود از این ارتباطات حمایت کنند، لذا می بینیم که براودی که یکی از مهره‌های سفارت عربستان در کشورهای عربی به شمار می‌رود، مسئولیت اصلی برگزاری این نشست را بر عهده داشته است. البته درخصوص هزینه‌های مالی این کنفرانس که احتمالا توسط کشورهای عربی امارات و عربستان تأمین شده، هنوز گزارش رسمی منتشر نشده است.

نتیجه پایانی

گرچه بستر عمومی و سیاست‌های راهبردی و اعلامی دولت عراق مخالف هر نوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، اما فضای پرآشوب سیاسی در این کشور و ماهیت ناهمگن مسئولان دولتی، نفود عناصر متمایل به طرح‌ و برنامه‌های صهیونیستی در ارگان‌های دولتی را تسهیل کرده است. به همین علت گرچه افکار عمومی به هیچ وجه برای طرح درخواست‌های علنی جهت عادی سازی روابط با اسرائیل مساعد نیست، اما طرف‌های خارجی با استفاده از این اهرم قدرت تلاش در قبح زدایی و نبض سنجی فضای عمومی جامعه با طرح چنین مسائلی هستند. لذا در شرایطی که بنا به علل متعدد انتظار واکنش عملیاتی و قاطع و همراه با تنبیه از دولت عراق در مقابله با چنین اقداماتی نمی‌رود، به نظر می‌رسد واکنش صریح و مقتدرانه افکار عمومی می‌تواند راه را بر تکرار چنین اقداماتی ببندد.

همچنین همزمانی تقریبی این کنفرانس (در روز ۲۴ سپتامبر) با چهارمین سالگرد رفراندوم غیر قانونی جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق (در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷) نیز نمی‌تواند کاملا اتفاقی باشد و احتمالا علی رغم محکومیت ظاهری این واقعه توسط اقلیم کردستان عراق، در هماهنگی با برخی مسئولان و رهبران کرد در این منطقه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    43 78
    همه کشورها به فکر منافع خود هستن چرا باید بیان منافع کشور خودشونو برای کشور دیگر هزینه کنن مثل اینکه یک نفر بیا در خانه تو رو بزنه بگه خانه خودتو بده به من این چه سیاستی که منافع یک کشور 80میلیونی قربانی کسانی میکنید که هیچ ارزشی برای شماها نمیزارن فلسطینی ها از شیعیان متنفر هستند همین الان مجسمه صدام حسین در یکی از مهمترین شهرهای غزه هستش یا چرا راه دور بریم زمانی که شهید حاج قاسم سلیمانی چمدان های پر از دلار را به حماس میداد حاج قاسم فکرش را نمیکرد روزی همین حماس پرچم ازاد سوریه را بالا ببرد خدایی چکار میکنید مردم توانایی این فشار مرگبار تحریم را ندارن جوانان دیگر توانایی خرید خانه و ماشین را ندارن و شماها دنبال توهم قدرت هستید در همه جا شکست خوردید توی افغانستان از پاکستان شکست خوردید در عراق هم از ترکیه شکست خوردید و در شمال غرب هم باز هم از ترکیه شکست خوردید در جنگ قره باغ والان اذربایجان به دژ ترکیه تبدیل شده در سوریه هم سرباز پوتین شدید واقعا کدام پیروزی یک اقتصاد فلج و مردم بدبختی که باید هزینه های احماقت های شماها را پرداخت کنن مردی منتشر کن
    • حمید IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      52 28
      خطاب به 14:19: این همه مزخرف گفتی که چی را ثابت کنی بدبخت؟!!!! دولت داعش در سوریه تشکیل می شد در جهت منافع ایران بود؟!!! مدافعان حرم رفتند که سربازان داعش در شهرهای ایران رژه نروند.، اون وقت تو با وقاحت می گی در سوریه سرباز پوتین شدید؟!!! در منطق تو فلسطینیها دشمند و حتما اسراییایها دوست هستند!!!!! مجسمه صدام در فلسطین تحت حاکمیت حماس نیست ، چرا دروغ های فضای مجازی را اینقدر ابلهانه باور می کنی ؟!!! چرا تحقیق نمی کنی؟!!! احمق جان ، اسراییلیها که خودشان حامی تکفیری های سوریه بودند تا از این طریق دولت بشاراسد را سرنگون کنند. با احمق هایی مثل تو ایران نیازی به دشمن خارجی نداره. مشتی خائن در اربیل عراق جمع شدند و کل دولت و مجلس و احزاب عراقی از آنها اعلام برائت کردند ، بعد تو از کار آنها دفاع می کنی و می گویی سایر کشورها به فکر منافع خودشان هستن!!!! تجربه بعد از برجام واست عبرت نشد؟!!!نفهمیدی که بعد ازاعتماد به غرب و لبخند به غرب، تحریم ها چند برابر شد؟!!! در همین ایام برجام دلار هفت برابر شد. سوء مویریت و ترک فعل مسئولین هم که هیچ ربطی به تحریم نداره.لطفا امثال شما حرف از مردی و مردانگی نزنند. هیچ مردی از روابط با رژیم کودک کش و ضد اسلام صهیونیسم که دستش به خون دانشمندان هسته ای ما آلوده است دفاع نمی کنه. فقط یک بی غیرت بی شرف وقیح از این روابط دفاع می کنه. مشرق لطفا منتشر کن.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      34 18
      برای بیسوادیت و ذهنی که پر از اخبار من و تو و بی بی سی فارسی هست، متاسفم استراحت کن و بعد مشقات را بنویس .بازگشایی مدارس مبارک باد
    • آریو سوئد IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      27 11
      هنوز نفهمیدی که اقلیم کردستان جزء خاک عراقه و سیاست خارجی جدا از عراق نداره؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      37 8
      در پاسخ به ۱۴:۱۹: امثال تو نه منافع سرشون میشه و نه ملی و نه انسانیت
    • آدریان دریا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      29 6
      توهم قدرت! مردک قدرت یعنی مولفه ای که بیگانه حتی جرات چپ نگاه کردن به سرزمینت رو نداشته باشه و از جنگ با شما صرف نظر کنه که ما داریم به کوری چشمت. نه داشتن تجهیزات و... در ضمن مختصات این جلسات رو داریم ها حواستون باشه یه سری نقطه زن حرومتون نکنیم.
    • J.m IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      13 22
      اینایی که اومدن جواب بهت دادن منظورم اون دو نفر اولی شکم سیرهایی هستن با ذهن هایی پر از کاه که یا توی این مملکت زندگی نمیکنن یا خودشون رو به خواب زدن واقعیت های جامعه رو نمیبینن
    • علیرضا IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      9 15
      شیر مادرت حلالت
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      20 7
      همه اینا از ترس فرار آمریکا از منطقه به چ کنم چ کنم افتادن میترسن قافیه رو به ایران ببازن.هر وقت رفیقای مزدورت تونستن به جز دادار دودور کاری کنن بعد حرف از قدرت بزن.
    • مرتضی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      18 8
      در جواب ۱۹:۴۰ باید بگم کم شر و ور تحویل بده. مشخصه نه سواد سیاسی داری نه سواد تحصیلی. اگه حاج قاسم نبود معلوم نبود ناموس تو و ایرانی باید با دا.عشی جماعت چیکار می کرد. در ضمن کاهش قدرت نفوذ ما در منطقه نتیجه دیپلماسی ضعیف و داغون دولتی هست که بیست و چهار میلیون نفر بهش رای داده بودن پس یعنی همین مردم مقصر اصلی هستن. همین مقدار اقتدار هم که هست نتیجه زحمات سردار سلیمانی ها و خامنه ای ها هستش. درود بر شیعه هرجا که باشه. درود بر ایران بزرگ. قدرت ما رو تازه خواهند دید . دولت انقلابی و مجلس انقلابی. کشور باید هشت سال پیش فعال می بود که به لطف یه عده عشق قر کمری و کنسرتی و آزادی الکی بر باد رفت. طرف خودش به ... رای داده اما الان طلبکار شده. واقعا جالبه
    • علیرضا DE ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      17 8
      آقای آلبانی نشین خفه خون بگیر و بمترگ وقتی مملکتی مثل تو وطن فروش عوضی داشته باشه معلومه از دهن و قلم کثیف تو چنین حرفای ضد وطن در می اد لعنت بر تو و همفکرانت .این مملکت امام حسینه ع و تک تک ما با عنایت و توجه خداوند متعال با جان دل تا الان حفظ کردیم و تا آخرین قطره خونمون محافظت خواهیم کرد و آرزوی شما بگور خواهد رفت
    • سعید IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 4
      J.m , خیلی احمقی که فکر کردی با سازش و تسلیم شکمت پر میشه. همه مشکلات مربوط به تحریم نیست. اگر ذهنت پر از کاه نبود ، از مزخرفات یک فرد متوهم دفاع نمی کردی. تجربه برجام نافرجام هم امثال شما را آدم نکرد. بعد از برجام هم تحریم ها از 700 عدد به 1500 عدد رسید و هم وضعیت معیشت به مراتب بدتر از قبل از برجام شد. اتفاقا ما که در این کشور زندگی می کنیم و از نزدیک این شرایط را لمس کردیم ، به امثال شما اعتراض داریم که می خواهید با غرب لیسی کارها را به پیش ببرید و در نهایت کشور را به سمت لیبی شدن و افغانستان شدن ببرید. فقط ببست تا سی درصد مشکلات مربوط به تحریمه. سوء مدیریت مسئولان چه ربطی به تحریم داره؟!!! هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازشه ، این واقعیت در عمل اثبات شده ، ولی امثال شما چشمتون را بستید.فقط خنثی سازی تحریم ها می تواند باعث رفع تحریم ها بشه. دشمنان ایران مگر دیوانه اند که تحریم هایی که باعث بروز مشکلاتی برای ایران شده را لغو کنند ؟!!! تنها در صورتی این کار را می کنند که تحریم ها در عمل بی اثر شده باشند، یعنی وقتی ما به دنبال خنثی سازی تحریم ها رفته باشیم. عجیبه که از سرنوشت غرب گراها عاشق مذاکره عبرت نگرفته اید.آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 5
      ۱۶:۳۱ از نظر شما احمقای غارنشین عصر یخبندان این بیسوادیه ! که باعث تحریم وبدبختی ملت شدین از این ملت بترسید
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 4
      زمان حکومت حضرت علی . معاویه هم همین رفتار داشت . حضرت فرمودند اگر قرار بود مثل معاویه رفتار کنم . بسیار از او میتوانستم . اما مردم . همان اهل کوفه ... سر شعار ما اهل کوفه نیستیم . مردم ایران در همین نکته است ... با همه فشار ها و ترفندهای حکومت های بزرگ که با خود قرار و مدار دارند و در برخی موارد از یکدیگر حمایت میکنند و جا برای یکدیگر خالی میکنند و برای حفظ منافعشان . دیگران را بشرط حرف شنوی و اطاعت حمایت میکنند . .. ما تا آخر ایستاده ایم . همان سوریه . از مردم مقیم مثل شهرهای آزاد شده . و نه کسانی که تحت تاثیر تبلیغات امروزه در خارج از کشورشان بسر میبرند . نظرشان را راجع به ایران و دیگران را بپرس .. آیا کشوری سراغ داری که جرات کند صریح از مردم فلسطین دفاع کند . ( نمایش نه) همانگونه که در سیف القدس .. همان حماس... مسئولان آن از که نام بردند .. ما هم بخوبی میدانیم . هزینه مقاومت و استقلال بالاست . اما بسیار ارزشمنده ..
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 1
      باشه بابا 42 ساله ما شکست خوردیم و انقلاب پاشیده و الان یه گاو شیری کاپتولاسیون و حق توحش بده مزدور امریکا در ایران رو کاره و اربابت هم از نیل تا فرات را گرفته و فردا هم میاد تخت جمشید را صاحب میشه صدام هم الان خوزستان را جدا کرده و اسد هم ده ساله رفته و اردوغان در مسجد اموی رو به قبله تل اویو نماز به کمرش زده و داعش هم برا خوراسان والی فرستاده امریکا هم در افغانستان حضور مقتدرانه داره و اشرف غنی در حال ابادانی انجاست و طالبانی ها همه از طیاره اویزون شدند و مردن ح.ثی ها هم بعد از چند روز همه قتل عام شدند و الان 7 ساله یمن را منصور هادی اداره میکنه خوب شد دیگه راحت شدی ؟
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      2 1
      در پاسخ به 14:19 توهم. هیچ کشوری تا به حال به اندازه و نسبت به اوضاع کنونی خود پیشرفت نکرده. به قول خودت کشوری که چهل ساله تو فشاره اما باز هم جزء ده کشور با امنیت ثبات بیشتر داره میره جلو از اینا بگذریم از منابع علمی ش هیچ کشوری نتونسته از اون دریغ کنه مگر به کینه و دشمنی که ما جزء 11 کشور برتر تولید علم در جهان هستیم بعدش هم الآن دیگه همه بدبخت ن چه ایران چه اون آمریکا چه برزیل چه حتی اون اروپا پس این قدر فشار رو همه هست نه رو تو تنها کهذبالأ خره بیشتر برمیگرده به مدیریت که ما از اون غافلیم. به ایرانی بودنت هم فکر کن هم افتخار کن.مردی کن منتشر کن.
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 0
      نکنه بهایی هستی سنگ اسراییل به سینه می زنی؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 2
    نعم نعم هذا
  • اسماعیل IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    40 16
    متاسفانه اقلیم کردستان عراق لانه شیطان و محل نفوذ دشمنان کشور ما شده است. قبل از اینکه دشمن از آنجا ضربه اش را به ما بزند، ما باید محکم ضربه بزنیم.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    13 15
    ایران باید با هماهنگی ترکیه و دولت مرکزی عراق بساط این غده سرطانی و مشتی عناصر دزد را از مناطق شمالی جمع کند ،نباید گذاشت غده بد نام که هیچ همگرایی حتی در خود مناطق شمالی عراق ندارد در آنجا رسد کند با کنترل بازرگانی فروش نفت حمل نقل گذر نامه یه سری جاسوس را کنار بیخ گوش ول دادیم اول باید رابطه اقتصادی این دزدان مشخص گردد وامارات ،امارات را باید سرجای خود نشاند
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 0
      جهت اطلاع ترکیه اوّلین کشور اسلامی بود که با رژیم صیهونیستی روابطش را عادی کرد و این دو در هفتاد سال گذشته کمتر اختلافی با هم داشته اند و هیچگاه کارشان به درگیری کشیده نشده حتی وقتی که رژیم صیهونیستی کشتی ماوی مرمره ترکیه که حامل کمک های بشر دوستانه مردمی به غزه بود را مورد حمله قرار داد، درضمن ترکیه بارها و بارها حاکمیت عراق را نقض کرده و به دنبال تسلط بر مناطق شمالی عراق بوده و اگر ترکها را به عراق راه دهیم بعد فقط به زور می توان از شمال عراق بیرون شان کرد، پس اینکه به خاطر تنبیه اقلیم با ترکها هم دست شویم اشتباه است ولی باید با دولت عراق همکاری کنیم تا سلطه خود را بر کردستان تحکیم کند و اقلیم حد خودش را بشناسد و فقط به امور داخلی خودش بپردازد و به مهره کسی در منطقه تبدیل نشود.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    33 8
    این ره که اقلیم می رود تهش قبرستان است دقیقا دارن با آتش بازی می کنند چند بار هم دیدن صبر ایران لبریز شود چه می شود باز خوابن یکار می کنن ایران یک حرکتی بزنه که زنده مرده تا خود تل آویو بدوئن ، همین که محل اجلاس با خاک کوچه یکی نشده برن خداشونو شکر کنند .
  • بختیاری IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    23 5
    اشخاص و دولت هایی مانند آل یهود گاو شیرده که موافق رژیم وحشی آپارتاید بزدل وکودک کش هستندفقط لایق گلوله سرخ هستند.اصلا بویی از شرافت و انسانیت نبرده اند این سگ های دست اموز پیروان سامری (احتمالا فرزندان این بی شرافت ها اونطرف مشغول تحصیل روشهای خیانت وجاسوسی هستند مثل خیلی ها که همه میشناسیم.!) .// اسرائیل نجس بیخود زور نزن بزودی مثل قوم لوط گرفتار عذاب الهی خواهی شد بدست شیرمردان مقاومت و ایران زمین
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    52 55
    اقلیم کردستان عراق شده کمینگاه گروهکهای محارب کومله و دمکرات و باید درس حسابی بهش داده بشه
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      18 62
      بابای تو میخواهد درس حسابی بهشون بده مثل اینکه حالیتون نیست ملت کاملاپشتتون را خالی کردن!!!!
    • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      8 7
      خالی و پر شو بستگه داره با چشات دیدی یا با گوشات از انترنشنال وبی بی سی فارسی بهش رسیده باشی. ببین دنیایی که واست تعریف می کنن و خودشون هم باور ندارن والا این همه خرج نمی کردن که شما وامثال شما باورتون بشه. مثل عراق و افغانستان وسومالی و هزار جای دیگه با بی ۵۲ و بمب وسرباز مغزتون و شستشو میدادن نه اخبار فیک ودروغ و تحریف واقعیت.
    • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      4 0
      یکی مرد جنگی به از صد هزار 20 درصد جمعیت تشیع سردار بیان میدان برا نسخه پیچی 100 میلیون از مزدور های یانکی از جمله تو کافیست
  • BE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    19 42
    پنجاه شصت سال دشمنی با اسراییل برای اعراب بغیر از هزینه‌های گزاف دستاوردی نداشت و به همین خاطر کشورهای عربی یکی پس از دیگری به مذاکره با اسرائیل روی آوردند. سایر کشورهای اسلامی هم کم و بیش با اسرائیل رابطه دارند از آذربایجان و ترکیه گرفته تا پاکستان و مالزی و ... اگر دیگران بخواهند با اسرائیل رابطه برقرار کنند مادامی که این رابطه بر علیه ایران نباشد یک حق طبیعی محسوب خواهد شد کما اینکه ایران نیز در رژیم گذشته دارای روابط نزدیکی با اسرائیل بود.
    • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      2 0
      نکنه الان هزینه گزاف نمیدن و گاو شیرده نیستن بابا یکم عقلت رو بکار بنداز هزینه مقاومت خیلی کمتر از حقارت و تسلیم از امام حسین ع یاد بگیرید
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    18 40
    مگر کشور عراق پدر و مادر ندارد که با دوپا پریدید وسط کشور و فضولی میکنید بابام شاید بخواهن کشور خودشون را بسوزانند یا دو دستی بفروشند به غیر شما کشور خودتان را نمیتوانید مدیریت کنید و ر۰۰۰د به همه ایران و ویران کردید حالا کاسه داغ برای غراق شدید
    • احمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      8 4
      هر بار میام به طرز فکر شما شک کنم و بگم نکنه یه درصد این حرف ها درسته، یکی مثل تو پیدا میشه شک ذهنیم رو رفع و رجوع میکنه! به قول معروف مرسی که هسی!! اما: بلد بودن زبون دنیا رو قبول کنیم یا کاسه داغتر از آش؟ نمیبینی مسئولین کشور عراق یک صدا موضع گرفتن و محکوم کردن؟ پس تو شدی کاسه داغتر از آش و وقتی مسئولان عراق محکوم کردن تو حرف دیگه ای میزنی!
    • رضا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      2 0
      اسرائیل اومده درگوشت از نیل تا فرات رو اجرایی کنه ولی هنوز خوابی و درک نمیکنی در قرآن ذکر شده یهودیان منظور صهیون بزرگترین دشمنان شما هستند چه وقت حقیقت رو خواهید فهمید کسی که بیرون از مرزهاش با دشمنش نجنگه مجبوره تو خونه اش با دشمنش بجنگه اگه مدافعان نبودند باید با داعش ساخته اسرائیل تو تهران میجنگیدیم بفهم
  • mojtaba SE ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    35 6
    همیشه مگسها بودن و همیشه وز وز هم بوده.و ما هم چاره ای جز نابودی کل مگسها نداریم ..امریگا مرده است و سایه دست ابر قدرت ایران با داشتن ارتش 4 میلیونی و مدرن برای نابودی کامل مگسهای وحشتزده.. ،این دله دزدها میدونند که امریکائی نیست که ازشون حتی حمایت سیاسی و تبلیغاتی و اطلاعاتی و لجستیکی بکنه..یعنی این مگسها و موشکهای دقیق ما..ممنون از مشرق برای نشان دادن تلاشهای مذبوحانه این حیوانهای بی ارزش دوپا با هر زبانی که خیال توطئه در سرزمینهای اجدادی ما دارند...پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • سعید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    28 13
    سران اقلیم گویا فراموش کرده اند چه کسی آنها را نجات داد . همینطور فراموش کرده اند چه کسی داعش را به جانشان انداخت . بد نیست ایران به صورت غیر مستقیم یک گوشمالی به اینها بدهد تا از خواب بیدار شوند.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    26 13
    خطاب ۱۵/۴۹ اگه ایران درنقش برادر بزرگ (حامی) در عراق دخالت نمی کرد داعش عراق وکل منطقه را تصاحب می کرد ورحم به صغیر وکبیر ومثل تو که فقط جلوی پایت را میبینی نمی کرد . این مطلب بارها تکرار شده حالا چرا تو نمی فهمی ا...اعلم
  • حمید ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    17 13
    بعضی از این احمق ها خوب میدانند که چی میگویند ولی چون ار تیر وطایفه داعشی ها نجس هستند از ایران کینه دارن به خاطر این که 40سال این نظام پوزه انها را مانند سگ به خاک مالانده بخصوص در این سالهای اخیر.حالا جلیزو ویلیز می کنند ما هم کیف میکنیم.بارزانی یادت نره از اشرف غنی عبرت بگیر. تازه اون 50برابر تو وسعت ونیرو داشت.
  • رضا IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    11 5
    اقلیم کردستان عراق غلطهای زیادی می کند چند تا مسوول بی سواد و نوکر صفت دارد. متاسفانه شده پناه گاه دشمنان ایران لازم است یه گوشمالی به اقلیم کردستان داده شود خیلی زود فراموش کردند سردار سلیمانی اینها را ازدهان داعش در آورد
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    10 5
    ای کاش جبهه ی مقاومت با اینکه می دانست چنین کنفرانسی برگزار می شود به جای نشستن و نظاره کردن، با استفاده از موشک و پهپاد این مکان ملعون را بمباران می کرد و این کفار را نابود می کرد. نباید در برابر چنین اتفافاتی که فتنه ایجاد می کنند خویشتنداری کرد.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    8 4
    تجزیه طلب ها و حامیانشون بد جوری فعال شده اند اهدافی که با حملات نظامی نتوانستند محقق کنند از طریق روانی و رسانه‌ها میخان پیش ببرن
  • ناشناس IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 7
    به نظر بنده این همایش در اربیل یک موضوع داخلی عراق میباشد
  • سعید IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 2
    J.m , خیلی احمقی که فکر کردی با سازش و تسلیم شکمت پر میشه. همه مشکلات مربوط به تحریم نیست. اگر ذهنت پر از کاه نبود ، از مزخرفات یک فرد متوهم دفاع نمی کردی. تجربه برجام نافرجام هم امثال شما را آدم نکرد. بعد از برجام هم تحریم ها از 700 عدد به 1500 عدد رسید و هم وضعیت معیشت به مراتب بدتر از قبل از برجام شد. اتفاقا ما که در این کشور زندگی می کنیم و از نزدیک این شرایط را لمس کردیم ، به امثال شما اعتراض داریم که می خواهید با غرب لیسی کارها را به پیش ببرید و در نهایت کشور را به سمت لیبی شدن و افغانستان شدن ببرید. فقط ببست تا سی درصد مشکلات مربوط به تحریمه. سوء مدیریت مسئولان چه ربطی به تحریم داره؟!!! هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازشه ، این واقعیت در عمل اثبات شده ، ولی امثال شما چشمتون را بستید.فقط خنثی سازی تحریم ها می تواند باعث رفع تحریم ها بشه. دشمنان ایران مگر دیوانه اند که تحریم هایی که باعث بروز مشکلاتی برای ایران شده را لغو کنند ؟!!! تنها در صورتی این کار را می کنند که تحریم ها در عمل بی اثر شده باشند، یعنی وقتی ما به دنبال خنثی سازی تحریم ها رفته باشیم. عجیبه که از سرنوشت غرب گراهای عاشق مذاکره عبرت نگرفته اید.آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
  • اکبر IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    علیرضا جان ، کسی که از مشتی وطن فروش و رژیم کودک کش صهیونیستی دفاع کنه ، با شیر مادرش بزرگ نشده ، اگر به فرض حلال زاده هم باشه ، شیرخشک خورده و با لقمه حرام بزرگ شده.
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 3
    زبان این اربیلی‌ها و بارزانی‌هارا را فقط ترکیه میفهمد ،همانگونه که ریشه پ ک ک را در خاک خودش خشکاند می‌تواند این بارزانی هارا هم سر جایشان بنشاند
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    باید فکری اساسی برای کنترل انها کرد
  • ابراهیم IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    با شلیک یک موشک شهاب تجمع این کله پوکها باد هواست
  • رضوان IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    ایکاش بعضی از این جماعت صاحب نظر شکم نداشتند ،آن موقع با عقل و دور اندیشتر نظر میدادن، عزیزان من آمریکا و اروپایی که به شما از طریق بی بی سی و ... درس منافع ملی میدهند و از شکم خالی ملت ایزان میگویند و فدا شدن جوانان وطن را آه میکشند خود در طی تاریخ معاصر ید طولایی در قحطی دادن و گرسنگی دادن ملتهایشان و گشودن جبهه های جنگ برای رسیدن عده ای خاص به مطامعشان دارند، من به شما توهین نمیکنم و به دیگران هم توصیه میکنم عصبانی نشوند اما واقعا شماهم یه کم فکر کنید و همه هدفتان شکم خودتان و شکم ملت ایران نباشد. ملت ایران بیش از شکمشان شرافتشان را دوست دارند. مقام آدمیت بسیار فراتر از خور و خواب خشم شهوت است. آقای خامنه ای که بسیاری از شما بدلایل کاملا احساسی و تبلیغاتی نسبتهای نا روایی به ایشان میدهید برای نجات ایران تنها یک کلام گفته و آن این است که ما برای نجات تنها و تنها باید قوی شویم فلذا اگر برادران و خواهران بجای خالی کردن پشت ایشان به فکر انجام کاری در جهت قوی تر شدن ایران باشند قطعا خدمتی شایان به کشور و ملت خود رقم خواهند زد.
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    بعضی از کردای احمق اقلیم و بعضی از جماعت اهل سنت عراق تو این چهل و دو سال انقلاب همیشه کانون شر بودند برای ما خدا لعنت کنه اولی و دومی
  • علی ش US ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    3 0
    فقط منتظر حکم جهاد رهبریم که اسرائیل وهم پیمانانشان را از صفحه ی روزگار محو کنیم تا وقتی زیر پرچم ولایت سیدعلی خامنه ای امام مسلمین جهان هستین از چیزی نترسین که ایشون به عنایت خدا وامام زمان رهبری میکنند و سربازانی مثل سردار دلها کم ندارند که هرلحظه در ارزوی شهادت هستند
  • US ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    امارات متحده عربی باید یک گوشمالی اساسی شود ،زیرا بدون دغدغه از لیبی گرفته تا همه جا دخالت می کند. هدف امارات متحده عربی آزار ایران هست.
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    اقلیم کردستان عراق هیج وقت درست بشونیست همان امریکاهستندسران انها بفکرملت تشان نیستندبارزانی راهمه ملت کردستان ایران و عراق می شناسند
  • مجتبی از زنجان IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 1
    ایجاد تقسیمات جدید نیاز مبرم مملکت هستش افزایش استانها تا۸۰ ۹۰تا و اینکه نام های نژادی استانها با احترام به همه حذف بشه واجبه نیازه البته تقسیمات کشورهای دنیا متفاوته این تقسیمات فاجعه
  • رضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    خاک بر سرشون که از چاله در میان و می افتند تو چاه اگه سردار سلیمانی و ایران نبود باید ناموسشان رو هدیه میدادن به داعش ساخته آمریکا و اسراییل حالا برای ما کنفرانس برگزار می کنند
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 2
    این هم شده بهانه جنگ طلبها که اگر در خارج کشور فضولی نکنیم باید در داخل کشور بل دشمن بجنگیم این حرف انسانهای کله سیاه است این شکل باشد باید مصر در خیابان انقلاب دکه فضولی داشت جمع کنید کاسه کوزه خودتان را بدانید ملت این حرفها را قبول ندارند ولی به جبر چاره ای نمیبینند
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 2
    . ما آدمهای معمولی آنقدر بد بختی داریم که جای فکری برایمان نمانده .دو سال است نیت کردم یک کیلو گلابی بخرم اما وجدانم اجازه نمی ده .اطرافم پر از گرسنه من گلابی بخرم. دکتر گفته برای دل دردم باید کباب بخورم اما می ترسم بویش برود خانه همسایه .اذیت بشوند
  • اشکان IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    باکو که شده پایگاه اسراییل و صراحتا هم اعلام می‌کنه و برا ایران و آذربایجان ایران شاخ و شونه میکشه
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خجالت طفلان غزه برادران کیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس