واکنش‌ها به کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل در اربیل؛ عراقی‌ها یکصدا محکوم کردند

برگزاری کنفرانس عادی‌سازی روابط با اسرائیل در اربیل عراق واکنش‌های مقامات، جریان های سیاسی و دینی این کشور را درپی داشت و آنها به اتفاق این کنفرانس را محکوم کردند.

به گزارش مشرق، برگزاری کنفرانسی در حمایت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آن هم در شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق واکنش‌های اکثر منفی رسانه، شخصیت‌ها، جریان‌ها و مقامات این کشور را در پی داشته است.

دولت عراق: مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم

دفتر رسانه‌ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت عراق مخالفت قاطعانه خود را با نشست‌های غیرقانونی که توسط برخی عشائر مقیم اربیل در اقلیم کردستان عراق برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده، اعلام می‌کند.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می‌کند که این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی‌شود، اما برخی شخصیت‌ها سعی دارند این نشست‌ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند.

دفتر نخست وزیر عراق مواضع مطرح شده در این نشست را نظر مردم این کشور ندانست و تاکید کرد که این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده علاوه بر اینکه تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه‌ای نامطلوب است.

دفتر الکاظمی بیان کرد: این در سایه آمادگی شهرهای عراق است برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان‌های ملت و پی‌ریزی مسیر ملی که دولت به حرکت در آن اهتمام دارد.

در بیانیه نخست وزیر عراق آمده است: از طرفی دیگر مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است.

در این بیانیه تاکید شده است: دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین را اعلام می‌کند. در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقلی به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می‌دهد.

اربیل: نه اطلاعی داشتیم نه مشارکت!

حکومت منطقه کردستان عراق نیز به این کنفرانس واکنش نشان داد و مجبور شد در این باره توضیحی دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری ناس عراق، وزارت داخلی حکومت کردستان امروز در بیانیه‌ای مدعی شده است کنفرانسی که دیروز تحت عنوان «السلام و الاسترداد» (صلح و بازپس‌گیری) بدون علم و موافقت و مشارکت حکومت منطقه برگزار شده است.

حکومت منطقه کردستان عراق همچنین گفته که این کنفرانس به هیچ نحوی بیانگر موضع این حکومت نیست. اربیل گفته که همه اقدامات لازم برای پیگیری نحوه برگزاری این نشست را اتخاذ کرده‌اند.

ریاست جمهوری عراق: مخالف هرگونه تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل هستیم

ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای نسبت به کنفرانسی که در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است:

در شرایطی که ریاست جمهوری عراق موضع ثابت عراق در حمایت از قضیه فلسطین و  احقاق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین را مورد تاکید قرار می‌دهد، بار دیگر بر مخالفت قاطع عراق با موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام می‌کنیم و خواستار احترام به اراده عراقی‌ها و تصمیم ملی و مستقل آنها در این خصوص هستیم.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نشستی که اخیرا برگزار شده موضع اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و تنها موضع کسانی است که در این نشست شرکت کرده بودند.

ریاست جمهوری عراق در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار عدم طرح موضوعات و مفاهیمی شده است که از لحاظ حقوقی و ملی در عراق مردود است و توهینی به احساسات مردم این کشور به حساب می آید. به ویژه اینکه عراق برای برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم خود را آماده می‌کند.

رئیس پارلمان عراق: موضع عراق در خصوص فلسطین هرگز تغییر نخواهد کرد

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز گفت که این مسئله نیازمند اتخاذ اقدامات قانونی سخت برای محاکمه کردن کسانی است که به خود اجازه داده‌اند به اصول ثابت ملی عراق لطمه بزنند.

واکنش شخصیت‌ها و جریان‌های عراق

«نعیم العبودی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف پارلمانی الفتح به رهبری «هادی العامری»، خواستار برخورد با کسانی شد که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچون مزدوران و خائنان عمل می‌کنند.

«عزت الشابندر» سیاستمدار سرشناس عراقی نیز در واکنش به برگزاری کنفرانسی در اربیل و در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در توییتی خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان برای وضع قوانینی در جهت جرم دانستن هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی شد.

حکیم: فلسطین اولویت جهان اسلام و عرب است

«عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق با اشاره به برگزاری کنفرانس صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: ما برگزاری کنفرانس‌ها و تجمعاتی که در راستای دعوت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است را محکوم می‌کنیم.

حکیم ضمن مخالفت با هرگونه اقدام و تحرک برای عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در داخل عراق، تاکید کرد: مسئله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مسئله عادلانه آنان و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب‌شده‌شان حمایت می‌کنیم.

هشدار مقتدی الصدر درباره برگزاری چنین کنفرانس‌ها

تقریبا اکثر شخصیت‌های مهم سیاسی درباره این کنفرانس واکنش نشان داده‌اند. مقتدی الصدر، رهبر جریان الصدر عراق در بیانیه‌ای از حکومت کردستان عراق خواست که مانع از برگزاری چنین تجماعت «تروریستی صهیونیستی» شود والا دولت عراق باید همه کسانی که در این کنفرانس شرکت کرده‌اند را مجرم بداند و آن‌ها را بازداشت کند.

صدر تهدید کرد، در صورتی که دولت هم وارد نشود، این جریان وظیفه خود می‌داند که آنچه را که از نظر شرعی، عقلی و ملی لازم است، انجام دهد.

رهبر جریان صدر عراق گفته «مؤمنین»، منتظر دستور او برای آغاز تعامل با این «نمونه‌های کثیف» باشند؛ چرا که عراق به تعبیر وی مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

رهبر جریان الصدر عراق همچنین گفته که بعد از موضع گیری اغلب جریان‌ها و نخست وزیری عراق، موضع دیگری خواهد داشت و آن را اعلام خواهد کرد.

الفتح : کنفرانس اربیل، آرمان ملت فلسطین را هدف گرفته است

ائتلاف الفتح عراق به رهبری هادی العامری نیز طی بیانیه‌ای به این کنفرانس ضد فلسطینی واکنش نشان داد.

این ائتلاف در بیانیه خود ضمن محکوم کردن شدید برگزاری کنفرانس مذکور، برگزار کنندگان این کنفرنس را «گروهی گمراه» دانست و گفت که این کنفرانس اصول ثابت ملت عراق در حمایت از آرمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی را هدف قرار گرفته است.

ائتلاف الفتح عراق همچنین این کنفرانس را اقدامی جنایتکارانه و شرکت کنندگان در آن را «خائن» دانسته است که می بایست محاکمه شده و اشد مجازات در حق آن‌ها اعمال شود.

این ائتلاف پارلمانی عراق از قوه قضائیه این کشور خواسته است مشارکت کنندگان در این کنفرانس را تحت پیگرد قرار داده و قانون لازم الاجرا را در حق آن‌ها اجرا کند.

الفتح همچنین از مردم، همه مؤسسات دینی و رسمی و مردمی عراق خواسته این گروه را طرد کرده و با آن‌ها اعلام برائت کنند. در بیانیه الفتح تأکید شده است که رژیم صهیونیستی قاتل، جایی در عراق نخواهد داشت.

ائتلاف الفتح عراق در پارلمان عراق درباره مردم فلسطین نیز تأکید کرد:‌ «ما بر حمایت ثابت و همیشگی خود از مردم فلسطین و آرمان برحق آن‌ها در آزادسازی اراضی خود و حق بازگشت آن‌ها و تشکیل دولت فلسطین مستقل به پایتختی قدس شریف تأکید داریم.»

الحشد الشعبی و حزب الله عراق

«فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نیز این کنفرانس را محکوم کرد و گفت که «عده‌ای مزدور اسرائیل، بعد از آنکه موفق به سرنگونی عراق با داعش نشدند، خواستار عادی سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] هستند.»

وی با بیان اینکه این افراد صرفا نماینده خود هستند و ارتباط با دیدن یا مذهب ندارند، گفت که این فراخوان با طرح خیانت برخی از حاکمان عراق یکی بوده و ضربه‌ پیش‌دستانه به نتایج انتخابات است.»

گردان‌های حزب الله عراق نیز از زبان سخنگوی خود «جعفر الحسینی»، با محکوم کردن کنفرانس اربیل اعلام کرد که عراق هرگز تا آخرین رمقی که دارد، با اسرائیل عادی‌سازی نخواهد کرد.

عصائب اهل الحق عراق

دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق نیز ضمن محکوم کردن کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار محاکمه شرکت کنندگان و برگزار کنندگان و حاضر در این کنفرانس شد.

شیخ «اکرم الکعبی»، دبیرکل این جنبش عراقی نیز در توئیتر نوشت که «موافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خائن هستند و جایی در عراق نخواهند داشت و مردم عراق از آن‌ها انتقام خواهند گرفت.»

واکنش اهل تسنن عراق به کنفرانس اربیل

جماعت علمای عراق به ریاست دکتر «خالد الملا» با صدور بیانیه‌ای طرح موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و تاکید کرد که این موضوع  طبق قانون اساسی و از لحاظ حقوقی و سیاسی «مردود» است.

ائتلاف انتخاباتی "تقدم" (اهل سنت) با صدورت بیانیه‌ای هرگونه اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

دیوان الوقف السنی (اوقاف اهل تسنن عراق) نیز در بیانیه‌ای کنفرانس اربیل را محکوم و تأکید کرد: «ما هم همصدا با سایر عراقی‌های شریف و غیور و مخالف عادی سازی روابط، مخالفت را با این کنفرانس اعلام می‌کنیم.»

این دیوان تأکید کرد که فلسطین چه در گذشته، مسئله مهم دولت و ملت عراق بوده و در آینده نیز همین‌گونه خواهد بود.»

استاندار الانبار (غرب عراق) نیز گفته که همه اقدامات لازم و قانونی را اتخاذ کرده و «مروجان فتنه» را محاکمه خواهیم کرد.» گفته می‌شود برخی از شیوخ قبایل این استان در کنفرانس عادی سازی اربیل شرکت کرده‌اند.

ائتلاف عزم به رهبری «خمیس الخنجر» (ائتلاف اهل تسنن) نیز در بیانیه‌ای این کنفرانس را محکوم کرده و گفته است برگزاری این کنفرانس برای برگزار کنندگان آن خفت‌بار و ننگن است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس