کد خبر 1277154
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
زندگی زناشویی

ارتباط صادقانه همراه با احترام یکی از ضروری‌ترین موضوعات در ارتباط سالم بین زوجین است، رعایت نکردن هر یک از این اصول می‌تواند رابطه زوجین را دچار مشکلات فراوانی کند.

به گزارش مشرق، امینه علیزاده، روانشناس بالینی گفت: درباره ضروری‌ترین موضوعات در ارتباط سالم بین زوجین اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از افراد نمی‌دانند باید به دنبال چه معیارهایی در یک رابطه سالم باشند و یا نمی‌دانند تمام معیارهای مثبتی که در یک رابطه سالم لایق وجود دارد چیست.

وی اضافه کرد: یک رابطه سالم دارای ویژگی‌هایی است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از چالش‌های رابطه عاطفی بکاهد، رعایت اصول مشخص لازمه داشتن یک رابطه سالم است. رعایت نکردن هر یک از این اصول می‌تواند رابطه عاطفی زوجین را دچار مشکلات فراوانی کند. 

وی ادامه داد: اعتماد شرط اصلی برقراری یک رابطه سالم است، اگر اعتماد در رابطه وجود نداشته باشد، گویا خانه از پایه ویران است و احتمال آسیب دیدن آن هم بیشتر می‌شود، راه‌های بسیاری برای ایجاد اعتماد و یا جلب دوباره آن در یک رابطه سالم وجود دارد. اما اگر زوجین برای ایجاد اعتماد در رابطه عاطفی خود تلاش نکنند، بی‌شک این رابطه در برابر استرس و عدم قطعیت آسیب‌پذیر خواهد بود. 

علیزاده تصریح کرد: صبور بودن از دیگر مواردی است که زوجین برای داشتن رابطه سالم به آن نیاز دارند، کسانی که در یک رابطه سالم عاشقانه هستند، تا اندازه‌ای برای صبر خود حد و مرز تعیین می‌کنند، چراکه صبر باعث می‌شود که وقتی یکی از دو نفر حال مساعدی ندارد، طرف دیگر با حفظ آرامش به صورت انعطافپذیر و با حس حمایت رفتار کند.

وی با بیان اینکه قدردانی در رابطه یکی از مهم‌ترین ارکان است، ادامه داد: قدردانی باعث می‌شود که زوجین از شریک زندگی خود راضی‌تر باشند و احساس امنیت بیشتری کنند، این امر منجر به شکل‌گیری رابطه سالم‌تر می‌شود.

این روانشناس بالینی گفت: در یک رابطه سالم زوجین به‌صورتی با یکدیگر صحبت می‌کنند که باعث تحقیر یا نامعتبر کردن طرف مقابل نشود، آنها به همان میزان که برای زمان و نظر خود ارزش قائلند، به نظر و زمان طرف مقابل اهمیت می‌دهند، بنابراین از حریم خصوصی یکدیگر محافظت می‌کنند.

علیزاده افزود: براساس مطالعات انجام شده نحوه مشاجره زوج‌ها، عامل مهمی در پیش ‌بینی میزان موفقیت رابطه آن‌ها است، زوج‌هایی که ناراحتی خود را از هم پنهان می‌کنند تا توهم بی‌عیب بودن شرایط را حفظ کنند، نسبت به زوجی که احساس خود را بروز می‌دهند و سعی می‌کنند مشکل خود را به هر قیمتی حل کنند بیشتر به بن بست می‌خورند.

علیزاده اظهار کرد: در روابط سالم هنگام مواجهه با مشکل و تفاوت زوجین دور خود دیوار نمی‌کشند و موضع دفاعی نمی‌گیرند بلکه با احترام، همدردی و درک متقابل مشکل را برطرف می‌کنند.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    فمینیست ها نسخه خانواده موفق پیچیدند. دیگه قورباغه باید ابوعطا رو کوک کنه.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 2
    ارتباط صادقانه و احترام ؟! ها ها ها ها چیزی که اصلا در جامعه ما نیست . ۹۹/۹۹ درصد مردم ما دروغگو و پنهان کار هستند . احترام هم که دیگه هیچی . هیچ ملتی مثل ما اینقدر رفتارش با دیگران بی ادبانه و با بی احترامی نیست
  • nima IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    از وقتی خانمم حقوق دریافتیش زیاد شده اخلاقش عوض شده منت میذاره تحقیر میکنه خرج و مخارج جنبی رو تحمیل میکنه و هر وقت هم نتونم برسم داد و بیداد میکنه توهین میکنه. بخاطر بچه هام تحملش میکنم واقعا برام سخته
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      یه کاری کن از کاراش پشیمون بشه البته جوری که با کسی در نیفتی و متهم نشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس