کد خبر 1277330
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
هزاران کشته نتیجه «جنگ‎های ابدی» آمریکا در جهان

جنگ‌های موسوم به ابدی که آمریکا از زمان حملات ۱۱ سپتامبر تاکنون به راه انداخته است، بیش از ۸ تریلیون دلار هزینه داشته است.

به گزارش مشرق، گزارش «پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون»، نشان می‌دهد که جنگ باصطلاح علیه تروریسم به سرکردگی آمریکا جان نزدیک به یک میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته و بیش از ۸ تریلیون دلار هزینه در پی داشته است.

گزارش برجسته‌ای که به تازگی منتشر شده، عوارض جنگ‌هایی را که آمریکا در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر مناطقی که ارتش آمریکا درگیر آن است و موسوم به جنگ‌های ابدی است، بررسی می‌کند.

«نتا کرافورد»، مدیر این پروژه، می‌گوید «بسیار مهم است که ما پیامدهای وسیع و متنوع بسیاری از جنگ‌ها و عملیات‌ ضد تروریستی آمریکا از ۱۱ سپتامبر تاکنون را به درستی در نظر بگیریم.»

به گفته وی، «نتایج حسابرسی ما فراتر از اعداد اعلامی پنتاگون است، زیرا هزینه واکنش به ۱۱ سپتامبر در کل بودجه آمریکا موج می‌زند.»

این گزارش تخمین می‌زند که «جنگ علیه تروریسم»، که بیستمین سالگرد آن در ۱۱ سپتامبر برگزار شد، مستقیماً ۸۹۷ هزار تا ۹۲۹ هزار نفر، از جمله حداقل ۳۸۷ هزار و ۷۲ غیرنظامی را کشته است.

«کرافورد»، در بخش دیگری گفت «این احتمالاً مقدار ناچیزی از تلفات واقعی این جنگ‌ها بر جان انسان‌ها بوده است.»

این گزارش می‌گوید «آمریکا به افغانستان حمله کرد و طالبان را به تلافی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، که در زمان اسامه بن لادن، سرکرده القاعده در افغانستان زندگی می‌کرد، از قدرت بیرون راند.»

در سال ۲۰۱۵ پزشکان برنده جایزه نوبل تخمین زدند که بیش از یک میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در جنگ‌های عراق، افغانستان و پاکستان کشته شده‌اند.

هزینه‌های اقتصادی که بر اساس گزارش هزینه‌های جنگ محاسبه می‌شود شامل ۲.۳ تریلیون دلار آمریکا برای عملیات نظامی در افغانستان و پاکستان، ۲.۱ تریلیون دلار در عراق و سوریه و ۳۵۵ میلیارد دلار در سومالی و دیگر مناطق آفریقاست.

در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، برآورد شد که «جنگ علیه تروریسم» حداقل ۳۷ میلیون نفر را آواره کرد و صدها هزار نفر در خشونت مستقیم کشته شده‌اند.

آمریکا معمولا تنها مرگ و میرهای نظامی خود را در افغانستان و عراق دنبال می‌کند، اما هیچ آمار قطعی دولتی در مورد تلفات و کشته شدن افراد مسلح و غیرنظامیانی، که آمریکا آنان را دشمن می‌نامد، در دست نیست.

مقام‌های آمریکا همچنین در برخی موارد عمداً جزئیات مربوط به کشته شدن نیروهای آمریکایی را جعل کرده‌اند.

آمریکا اخیرا خروج خود از افغانستان را نهایی کرد و پیامدهای درگیری ۲۰ ساله را به همگان نشان داد؛ آخرین مراحل خروج با کنترل دوباره طالبان بر افغانستان و اقدام ده‌ها هزار نفر برای خروج از این کشور صورت گرفت.

اگرچه آمریکا دیگر حضور نظامی در افغانستان ندارد، اما به نظر می‌رسد که «جنگ علیه تروریسم» آن ادامه خواهد داشت، اما دولت بایدن اعلام کرده است که داعش را با استفاده از حملات هوایی با هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان و آسیای مرکزی هدف قرار خواهد داد.

حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه یک مظنون بمبگذار انتحاری در افغانستان باعث کشته شدن تعدادی از غیرنظامیان شد.

به گفته رسانه‌های محلی، در این حمله در نزدیکی فرودگاه کابل، ۱۰ نفر از یک خانواده از جمله ۶ کودک کشته شدند.

آمریکا همچنان در عراق و سوریه و سایر کشورها حضور نظامی دارد و در هفته‌های اخیر حملات هوایی متعددی را در سومالی انجام داده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 0
    نه نه. این محققان آمریکایی اشتباه می کنن. این 1 میلیون نفر شاید از پشت بوم افتادن و مردن چون آمریکا مهد آزادی بیان و دموکراسی و صلح طلبیه!! بقول سپیده قلیان این حکومت ایرانه که چنگ طلب و ضد دموکراسیه!! ( احمق زودباور پای ماهواره)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس