کد خبر 1277823
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: هفته‌های اخیر، اخباری پراکنده درباره تحولات بحران سوریه منتشر شده است که می‌تواند نشانه‌ای از روند آرام و تدریجی عادی‌سازی این پرونده باشد.

 پس از تحولات مربوط به صادرات سوخت ایران به لبنان، با چراغ سبز آمریکا، پروژه احیای خط لوله گاز عربی مطرح و مقرر شد گاز مصر از طریق اردن و سوریه به لبنان منتقل شود که طبیعتاً بخشی از گاز مورد نیاز سوریه را نیز تأمین خواهد کرد و می‌تواند ساعات خاموشی در این کشور را کاهش دهد.

برخی منابع خبری اعلام کردند پادشاه اردن در سفر اخیر خود به آمریکا، رضایت بایدن برای نادیده گرفتن بخشی از تحریم‌های قانون قیصر را جلب کرده است. خبرگزاری رویترز نیز امروز (28 سپتامبر) اعلام کرد با سفر هیئت اقتصادی سوریه به اردن، گذرگاه مرزی بین دو کشور به صورت کامل بازگشایی می‌شود.

 در تحولات میدانی، روس‌ها علاوه بر اینکه حملات خود به مواضع تروریست‌ها در ادلب را افزایش داده‌اند، در اقدامی کم‌سابقه نیروهای نزدیک به ترکیه در حلب را هدف گرفتند. پیشروی‌های ارتش سوریه در استان درعا و خروج تروریست‌ها از این منطقه نیز ازجمله رویدادهای مهم در هفته‌های اخیر بوده است.

 روند جدایی ترکیه از آمریکا تأثیر مستقیمی بر پرونده سوریه خواهد داشت. سخنان اردوغان در نیویورک نشان داد آمریکا و ترکیه در حال نزدیک شدن به وضعیت بن‌بست -حداقل در برخی پرونده‌ها- هستند و روسیه نیز از این وضعیت آگاه است. بنابراین ترکیه برای تداوم حمایت از متحدان خود در خاک سوریه، روزهای دشواری پیش رو دارد.

 در نقطه مقابل اما، روابط آمریکا و روسیه در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار دارد. با وجود اختلافات گسترده، به نظر می‌رسد طرفین به چارچوبی برای مدیریت تنش‌ها رسیده‌اند که یک تفاهم مهم درباره پرونده سوریه، می‌تواند جزئی از آن باشد.

 شواهد نشان می‌دهد که پرونده سوریه در مسیر عادی‌سازی قرار دارد. روشن است نتیجه چنین وضعیتی، بازسازی سریع یا حل مشکلات فراوان این کشور نیست، اما می‌تواند آثار و پیامدهایی مانند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بسط حاکمیت دولت بر سراسر سوریه، توسعه آرام همکاری‌های اقتصادی سوریه با امارات و عربستان و شاید تلاش برای کاهش نفوذ ایران در سوریه را به دنبال داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس