رایانه‌های کوآنتومی رومیزی

رایانه‌های کوآنتومی به ابعاد رومیزی و بدون نیاز به سیستم‌های عظیم خنک‌کننده رسیده‌اند. به نظر می‌رسد تا استفاده از این رایانه‌ها در گوشی‌های هوشمند فاصله چندانی نداشته باشیم.

به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، شرکت استرالیایی-آلمانی «کوانتوم برلیانس» (Quantum Brilliance) در حال توسعه شتاب‌دهنده‌های کوانتومی قدرتمندی است که اندازه‌ای در حدود کارت‌های گرافیک دارند. این شتاب‌دهنده‌های کوانتومی در دمای اتاق کار می‌کنند و به این ترتیب نسخه‌ای بهبود یافته از ابر رایانه‌های غول‌پیکر کوانتومی محسوب می‌شوند که نیازمند خنک‌کننده‌های «کرایوژنیک» (Cryogenic) هستند. کرایوژنیک یا «فوق‌سرد»، فناوری کار در محدوده دمایی کمتر از منفی ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا صفر کلوین است که برای رسیدن به چنین دمایی، غالباً از گازهای مایع استفاده می‌شود. با ادامه این روند، به نظر می‌رسد به زودی شاهد شتاب‌دهنده‌های کوانتومی در ابعاد بسیار کوچکی خواهیم بود که برای استفاده در گوشی‌های هوشمند نیز مناسب باشند.

کوانتوم برلیانس در سال ۲۰۱۹ میلادی و بر پایه تحقیقاتی که بنیان‌گذاران آن در دانشگاه ملی استرالیا انجام داده بودند تأسیس گردید. بر اساس همین تحقیقات بود که کوانتوم برلیانس موفق شد روش‌های تولید، مقیاس‌بندی و کنترل کیوبیت‌های جاسازی شده در الماس مصنوعی را توسعه دهد.

در حال حاضر رایانه‌های کوانتومی ابررسانا دستگاه‌هایی عظیم و فوق‌العاده پیچیده هستند. آن‌ها باید از هر چیزی که ممکن است خللی در چرخش الکترون‌ها ایجاد کند و انجام محاسبات را با مشکل مواجه کند، ایزوله شوند. این امر شامل جداسازی مکانیکی در محفظه‌های خلاء شدید است؛ به طوری که تنها چند مولکول در فضایی با حجم یک یا دو مترمکعب باقی می‌مانند. در خصوص نیروهای الکترومغناطیسی نیز همین شرایط صدق می‌کند. برای مثال «آی‌بی‌اِم» (IBM) برای ایزوله کردن و محافظت از بیت‌های کوانتومی گرانبها یا کیوبیت‌هایش، آن‌ها را با پوششی از «مو-فلز» (mu-metal) می‌پوشاند تا تمام میدان‌های مغناطیسی توسط این پوشش جذب شوند. مو-فلز ترکیبی از نیکل-آهن نرم فرومغناطیس آلیاژی با نفوذپذیری بسیار بالا است، که برای محافظت از تجهیزات حساس الکترونیکی در برابر میدان‌های مغناطیسی ساکن یا فرکانس پایین استفاده می‌شود.

محافظت دمایی نیز نقش بسیار مهمی در عملکرد رایانه‌های کوانتومی ایفا می‌کند؛ چراکه اتم‌ها در دمای بالاتر از صفر مطلق ارتعاشاتی پیدا می‌کنند و اگر دما به ۱۰ تا ۱۵ هزارم درجه بالاتر از صفر مطلق برسد، کیوبیت‌ها به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر قادر به حفظ انسجام خود نبوده و شروع به لرزش می‌کنند؛ بنابراین برای اینکه کیوبیت‌ها حالت خود را برای مدت‌زمان طولانی حفظ کرده و مفید واقع شوند، اکثر رایانه‌های کوانتومی پیشرفته باید با استفاده از تجهیزاتی بسیار پیچیده و گران‌قیمت به فناوری خنک‌کنندگی کرایوژنیک مجهز شوند.

این فناوری به خودی خود تازگی ندارد و در واقع به‌کارگیری از کیوبیت‌های کوانتومی در دمای معمول اتاق، بیش از ۲۰ سال است که به‌صورت آزمایشی وجود دارد؛ اما در این زمینه سهم کوانتوم برلیانس در چگونگی ساخت دقیق و قابل تکرار ریزترین ذرات و همچنین کوچک‌سازی و ادغام ساختارهای کنترلی است که برای وارد و خارج کردن اطلاعات از کیوبیت‌ها، این فناوری مورد نیاز است؛ دو حوزه اصلی که تا به امروز مانع از بزرگتر شدن دستگاه‌ها از حد چند کیوبیت شده‌اند.

رایانه‌های کوآنتومی رومیزی به زودی روانه بازار می‌شوند +عکس

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    4 9
    میدونستید که…. این علم کوانتوم رو از ما ایرانیها گرفتن که الان کامپیوترش رو درست کردن
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    8 0
    ابن عربی همین روز هارو پیش بینی میکرده خخخخ
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 4
    Oh my God
  • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    9 0
    ما که در علم کوانتوم سرآمدیم، پس کامپیوتر ما کو؟
  • وطن پرست DE ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    9 3
    ما حق نداریم روی این فناوری های تحقیق کنیم و باید بریم کنسرت اما امریکایی های نایس مشکلی ندارن. برای ما فیزیک هسته ای و کوانتومی اخ جیز برای امریکایی های نبوغ و پیشرفت.
  • مردی از بلک واتر IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    2 0
    میدونید این رایانه ها چه ظرفیت بالایی برای ساخت بازی های ویدیویی یا فیلم های انیمیشنی و اینا دارن . قدرت : این هوا سرعت : اون بالا قیمت : واویلا پ.ن : اگه پول داشتیم میخریدیم گر چه بدرد ما نمیخوره .
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    7 1
    به لطف روحانی یه قرون رو کامیپوتر های کوانتمی کار نکردیم تو این 8 سال از ماشین برقی عقب افتادیم از ماهواره عقب افتادیم واقعا من نمیدونم اخرت چه معنی داره براش ؟؟
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      2 0
      اونایی که برای چیزای بی ارزش براش رقصیدن و بهش رای دادن چی؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 3
    که چی بشه. هیچ فایده‌ای نداره. کاسبی راه انداختند
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    حل مسایله از چرتکه شروع شد و اختراع بعدی ماشین حساب بود در ادامه کامپیتورهای مکانیکی و اکنون در ابتدای رایانه های دیجیتالی و کوانتومی قرار گرفته ایم.
  • امیر IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    3 2
    آیا می‌دانستید که با ورود کامیپوترهای با پردازنده کوانتومی ارزهای دیجیتال ارزش خود را از دست خواهند داد؟؟ رمزارزها با این نسل از کامپیوترها دیگر ارزش ندارند.
    • علی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      نه یه الگوریتم هست که از این اتفاق جلوگیری میکنه تا زه ارزش ارزدیجتال بیشتر میشه
    • فلانی GB ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      یه رمز ارز میسازن با تطبیق بر رایانه های کوانتومی... کاری نداره عمو جون.
  • دلسوز IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 0
    این کوانتوم همونیه که اون برادر بزرگوار فرمودن سرچشمه اش در اختیار ماهاست؟!
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    صنایع الکترونیک دارن با سرعت صوت پیشرفت می کنند .... و به موازات اون .... صنایع مکانیک با سرعت لاک پشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس