به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: بعد از سرمایه گذاری های موفقیت آمیز ایران بر مناطق اطراف فلسطین اشغالی که عمدتا عقیدتی و با استفاده از ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی و  انگیزه جهاد با اشغالگران صهیونیست بود، آنان نیز به تکاپو افتادند تا در اطراف این کشور لانه کرده و به زعم خود آن را از طریق اقدامات نظامی و امنیتی فرسایش دهند.

دم دست ترین منطقه برای اسرائیل، اقلیم کردستان بود که علاوه بر انگیزه مخالفت با جمهوری اسلامی گروههای تروریستی لانه کرده در آنجا و همچنین خانواده بارزانی جهت همکاری و همسویی با آنان ، در میان‌ اقوام کردی داخل ایران نیز حامیانی هر چند اندک در قالب هسته های تروریستی جدایی طلبی داشتند.

این ارتباط تا آنجا پیش رفت که هنگام رفراندوم غیرقانونی جدایی طلبی اقلیم کردستان از عراق ، برخی از طرفداران خانواده بارزانی، پرچم اسرائیل را در آن نقطه به اهتزاز در آوردند که البته آن طرح و نقشه با تلاش های ایران و همکاری با دولت مرکزی عراق ظرف چند ساعت از بین رفت.

در روزهای اخیر نیز بارها فرماندهان سپاه پاسداران به اقلیم کردستان بابت پناه دادن به تروریست های تجزیه طلب که ارتباطات آنها با رژیم صهیونیستی پوشیده نیست، هشدار داده اند .

چند روز گذشته نیز کنفرانسی در اقلیم مزبور برگزار شد که با بودجه امارات علنا خواستار پیوستن به جریان عادی سازی با رژیم صهیونیستی بودند که البته با واکنش قاطع و صریح گروههای عراقی و دستگاه قضایی این کشور مواجه شدند و نقشه آنها تا حد زیادی خنثی گشت.

البته تلاش های اسرائیل بر تقرب خزنده به جغرافیای ایران به اقلیم کردستان عراق ختم نشده و سال هاست که در منطقه قفقاز نیز قصد لانه گزیدن دارند که البته با حمله روسیه به شمال گرجستان در سال ۲۰۰۷ و پس از آن کنار رفتن ساکاشویلی از قدرت، تا حد زیادی سرمایه گذاری آنها در شمال قفقاز بر باد رفت.

اما جمهوری باکو هنوز هم از شرکای مهم اسرائیل به شمار می رود و همکاری های تنگاتنگی با آن دارد که اخیرا از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اخطار مهمی در این خصوص دریافت کرد.

به این نکته باید توجه کرد که بار سیاسی هشداری که از سمت سخنگوی وزارت امور خارجه منتقل می شود با رجز خوانی یک فرمانده نظامی کاملا متفاوت بوده و سطح حساسیت های یک کشور را نشان میدهد.

اکنون نیز لشکرهای زرهی ، پدافندی ، زمینی و پهپادی سپاه و ارتش در حجم وسیع در مرزهای جمهوری باکو مستقرند تا در صورت لزوم به وظایف خود عمل کنند.

رژیم تل آویو برای حضور در جنوب دشمن اصلی خود نیز سرمایه گذاری های زیادی کرده که البته کم بازده ترین طرح آنها در قبال ایران بوده است. 

صهیونیست ها سعی داشتند از طریق امارات و بحرین به اصطلاح به مرزهای ایران نزدیک شوند اما اتفاقی که افتاده اینست که پس از گذشت یکسال حتی یک کشتی آنها نتوانسته سالم وارد خلیج فارس شده یا از آن خارج گردد. 

توضیح بیشتر در این خصوص قابل بیان نیست اما نگارنده همینقدر مطلع است که دکترین جدید امنیتی جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل اخیرا تغییر کرده و هر گونه نفوذ و حضور آنها در مرزهای ایران برای سران تهران غیر قابل تحمل بوده و برای مقابله با آن طرح های جدی آماده شده و دستورات خاصی نیز اعلان گشته که نمونه آن را در حمله به مقر موساد در اربیل و کشته شدن چند جاسوس اسرائیلی توسط افراد مسلح عراقی شاهد بودیم.

 در پایان باید گفت شواهد نشان میدهد ایران قصد دارد قبل از قوام یافتن حضور رژیم صهیونیستی در مرزهایش با آن مقابله جدی کند و آن را از اولویت های امنیت ملی خود میداند و جمهوری باکو نیز اگر رفتارهایش را اصلاح نکند از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    4 22
    جمهوری باکو ؟؟؟ رنجه نکن به در کوفتن کس تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت .
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      22 2
      بخواب الاغ. باکو استانی از استان های ایران پهناور است. ترکیه هم روزگاری جزئی از خاک ایران پهناور بوده است.
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      16 1
      اوغول بالا، همون «جمهوری» هم که خرج باکو کرده از سر لطف بوده. و الا که همه دنیا میدونن دقیقترش میشه «مافیای علیف»
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      8 1
      فعلا که اونا گاو شاخدار شدن برای ما بی شرفها هرقدر حرمت همسایه را حفظ می کنیم بیشتر پررو میشن هم الهام خانم هم عردوغان که ایران از کودتا نجاتش داد. یاشاسین گوزل ایرانم
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    3 19
    جمهوری باکو ؟؟؟ رنجه نکن به در کوفتن کس تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      8 1
      برای یک کامنت چقدر بهت میدن که هی تکرار می کنی؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    23 3
    ایران باید پایگاه اسراییل تو باکو رو بزنه از همونجا دانشمندان ما رو شهید کردن هیچ غلطی هم در جوابش نمیتونن کن چون وجودش رو ندارن
  • رضا IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    20 3
    ما ملت ایران با تمام رنگها و قو میتها و مذاهب پشت سر مولا و مقتدایمان سیدعلی بعنوان سرباز پیاده سپاه و ارتش و بسیج آماده جانفشانی برای تمامیت ارضی کشورمان هستیم. و با افتخار عرض می نمایم من آذریم و مخلص تمامی هم وطنان عزیزم.
  • علی IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    8 1
    در مورد نقش پاکستان این وسط اطلاع رسانی بشه،در جنگ قره باغ هم حضور داشت حالا چون رهبر گفت برگرده به همون جمهوری باکو، لذا ایران کنار کشید (حالا نقش دولت گاندو تو این موضوع سر جای خود). اما پاکستان برای قطع مرز ایران با منطقه سیونیک وارد عمل می خواست بشه(که ایران با رزمایشش خنثی کرد). اولا هدف پاکستان از ضربه زدن به ایران چیه؟ و اینکه بنظر میاد مسولین طرفدار صهیونیست و ضد اسلام دارن از الام اباد بازی میگیرن. این بازی چطور باید برچیده بشه؟
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    13 2
    سپاه قدس باید بیشتر فعالیتش رو روی باکو متمرکز کنه. جایی که 5 میلیون شیعه دوارده امامی کار رو برایش آسان کرده اند.
  • آذربایجان IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    15 1
    متاسفانه حاکمان باکو و ترکیه بسیار ساده لوح هستن و هوش و درایت حاکمان خلیج فارس رو ندارن حاکمان خلیج فارس هیچ وقت فریب رژیم صهیونیستی در مقابله نظامی با ایران رو نخوردند چون می دانند چه عواقبی برای موجودیت اینها خواهد داشت اما مقامات ابله و نادان ترکیه و آذربایجان زود فریب میخورند و عاقبت هم حذف این دیکتاتورها رو شاهد خواهیم بود قطعا ملتهای آذربایجان و ترکیه با تمام ظرفیت دل بسته مرکز تشیع و رهبر معظم انقلاب هستن تا اسرائیل و نوکران اون رو از نقشه محو کنن
    • US ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 9
      لاپید امروز ناهارشو بیخ گوشت تو منامه خورد. درد شما چیز دیگری است. می دانیم اما این دردتون دوا نداره
  • KIAN71 IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    6 1
    آذربایجان هم دستی دستی داره قبر خودشو میکنه. الهام علی‌اوف کافیه یک نیمچه نگاهی به عاقبت دشمنان جمهوری اسلامی ایران در منطقه کنه تا از موش دواندن منصرف و با دم شیر دیگه بازیش نگیره. ‌ ‌فعلا الظاهر نفسش از جای گرم بلندمیشه، وقتی هولش دادن تهه چاه و ولش کردن بدادش نرسیدن خودش به شکر خوردن میوفته. درست مثل جنگ عربستان علیه یمن و غلط کردم‌های امروزِ آل‌سقوط. منتهی بااین فرق که کارِ الهام علی‌اف به غلط کردم نکشه چرا که نظام جمهوری اسلامی ایران را دولتی متفاوت از دولت واداده قبل و مقتدر اداره میکنه. قطعا به نتیجه دلخواهشون نمیرسن. خدارا چه دیدید شاید آذربایجان بهمین بهونه به مام وطن بازگشت!
  • شهدای‌خان‌طومان IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    11 1
    مردم خطه شمال أعم از گیلان مازندران گلستان همه و همه آماده برای سربازی و برگرداندن آذربایجان(فرزند) به آغوش وطن(مادر) هستند_ وای به روزیکه خامنه‌ای حکم جهادم دهد_
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 3
    شاهکار اسرائیل نصب سامانه گنبد آهنین در آذربایجان با هزینه خود این کشور است در حالی که با سامانه ی اصلی در اسرائیل شبکه شده است و در صورت هر اقدام علیه اسرائیل از ایران، می تواند خیلی زودتر به مقر اصلی در اسرائیل اطلاع رسانی کند. البته برای نظامیان ایران که سرشان را مثل کبک زیر بف کرده اند فرقی ندارد!
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    2 9
    توهمات پان پارس ها. مال این حرفها نیستید. شما نمیخواستید آذربایجان در جنگ پیروز بشه و هرکاری از دستتون بر میومد انجام دادید ولی شکست خوردید. اون حمایت های لفظی پارسال برای آرام کردن ترکها در ایران بود.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      6 2
      این پان فارس تخیلی رو از حرصت میگی. وگرنه خودت میدونی پان فارس و پان پارچ و پان لیوان ! نداریم. اما یه گله پان تورچ مزدورنژادپرستان داریم. تو آینه نگاه کن. یکیشونو می بینی!
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 6
      آذربایجان کشور بسیار قدرتمند و متحد پاکستان و ترکیه و ترکمنستان و..... غیره است و ناتو رو پشت سرش داره و مجنگ با آذربایجان که از ریشه محاله موجب جنگ. منطقه ای میشه که ایران تنها ميمونه و هیچ وقت به آذری های باشرف سرور کل ایران که باکری ها و غیره اهواز و جنوب رو نجات دادن و برا وطنمون هر کاری‌ رو کردن با ادب کامل و نجابت حرف بزنین آذری سرور ایران هست و سر ایران است
  • DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    14 1
    جمهوري باكو هم از سرشون زياد هست، كشورك جعلي كه بر روي كشتار مردم بنا شده
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    8 1
    می زنیمشون به راحتی، تمام اطلاعات اخذ شده و مقرهای استقرار جاسوسان صهیونیسنی کشف شده. حالا هی رجز بخوان الهام علی اف. ایران بزرگ که ارمنستان یه وجبی نیست که با همکاری ترکیه و صهیونیستها و .... براش گردن کلفتی کردید.
  • SE ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 0
    بی شرف ها یکروزی عراق شیعه را با ما رو در رو کردند ، امروز هم احتمالا آذربایجان !!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    4 0
    سرمایه گذاری رژیم صهیوتیستی در مرزهای شمال غربی بیشتر بخاطر وجود ترکیه است آنها فکر می کنند با اتحاد با ترکیه می توانند ایران را تجزیه کنند بعد از ترکیه هم مرز پاکستان می تواند کانون تهدید باشد سایر مرزها کشور قدرتمندی وجود ندارد و در کنترل ایران هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس