پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

در روزهایی که والیبال ایران در مسیر موفقیت قرار گرفته و تیم ملی با کادر تمام ایرانی بر بام آسیا می‌ایستد، تعداد مربیان لژیونر ایرانی هم افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مشرق، پس از قهرمانی تیم ملی والیبال در آسیا و نمایش کم‌نظیر مردان جوان و جسور ایران در ژاپن آن هم با کادر تمام ایرانی، بحث حضور مربیان ایرانی در دیگر کشورها داغ شده است و با افزیاش تعداد بازیکنان لژیونر ایرانی در لیگ های مختلف دنیا، حالا این مربیان ایرانی هستند که یکی پس از دیگری در لیگ های مختلف و کشور های مختلف به خدمت گرفته می شوند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند حالا که مدت‌هاست والیبال ایران پا را از آسیا فراتر گذاشته است، وقت آن فرا رسیده که مربیان ایرانی، توانمندی و دانش فنی خود را نه تنها در پهنه والیبال ایران بلکه در دنیا به نمایش بگذارند و با پیشرفت والیبال ایران به ویژه در دهه اخیر و حضور سرمربیان مطرح خارجی از جمله ولاسکو، کواچ، لوزانو، کولاکوویچ و بالاخره آلکنو که هر کدام کوهی از افتخارات در دوران مربیگری داشته‌اند، علاوه بر نگاه محترمانه دنیا به والیبال ایران، این ارتقای سطح فنی و نگرشی در والیبال ایران تنها به بازیکنان معطوف نشده و سطوح مختلف والیبال کشور از جمله مربیان نیز در این دهه رشد قابل توجهی پیدا کردند.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به اسامی برخی از مربیان ایرانی که در این دهه به فعالیت در تیم‌های خارجی پرداختند، داشته باشیم، می‌توانیم به اسامی زیر اشاره کنیم:

علی پورعروجی؛ سرمربی تیم ملی بنگلادش

بنگلادش با پورعروجی برای نخستین بار قهرمان آسیای مرکزی شد. همین اتفاق باعث شد فدراسیون این کشور درخواست عقد قرارداد پنج ساله با عروجی را داشته باشد. او در کارنامه کاری خود سرمربیگری تیم ملی والیبال دانشجویان ایران در مسابقات قهرمانی جهان (یونیورسیاد) را نیز دارد.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

رحمان محمدی‌راد؛ سرمربی تیم ملی پاکستان

محمدی‌راد که سابقه حضور در تیم ملی والیبال و دستیاری کواچ و لوزانو را در رزومه کاری خود دارد به عنوان سومین ایرانی هم‌اکنون هدایت تیم ملی پاکستان را بر عهده دارد. محمدی‌راد که تجربه حضور بر روی نیمکت تیم ملی ایران در رقابت های مختلف جهانی از جمله بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را دارد، با پاکستان در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن ۲۰۲۱ شرکت کرد و برای نخستین بار در رتبه هفتم آسیا قرار گرفت.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

حمید موحدی؛ سرمربی تیم ملی پاکستان

موحدی از سال ۹۶ سرمربیگری تیم ملی پاکستان را بر عهده گرفت. موحدی در یکی از مصاحبه‌هایش به نقش فدراسیون در انتقالش به پاکستان اشاره کرد و گفت: فدراسیون والیبال پاکستان از فدراسیون والیبال ایران خواسته بود که یک مربی به آن‌ها معرفی کند. داورزنی که رابطه خوبی با رییس فدراسیون والیبال پاکستان داشت و مسئولیت رئیس منطقه آسیای مرکزی در کنفدراسیون والیبال آسیا را بر عهده داشت، به من پیشنهاد داد که با توجه به سابقه حضور در تیم‌های خارجی، این بار نیز در پاکستان به والیبال این کشور کمک کنم. من با این پیشنهاد موافقت کردم و رزومه‌ام به فدراسیون والیبال پاکستان ارسال شد. در ۱۵ فروردین ۹۶، کارم را با تیم ملی والیبال پاکستان آغاز کردم. موحدی پیش از این نیز در تیم‌های اسکوباگن دانمارک و الانوارلبنان و تیم ملی نپال نیز حضور داشته است.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

جواد مهرگان؛ سرمربی تیم العربی کویت

جواد مهرگان سومین سال حضور خود در تیم العربی کویت را تجربه می‌کند. در کنار او هانی فرخی کمک مربی، آنالیزور تیم بزرگسالان و مربی تیم جوانان از ایران حضور دارد. مهرگان چند سالی مسئولیت کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون را برعهده داشت و مدتی هم به‌عنوان مربی در کنار تیم ملی زیر ۲۳ سال و تیم ب در کنار خوان سیچلو فعالیت می‌کرد، امروز یکی از مربیان والیبال کویت به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

مربی ایرانی هدایت تیم قطری را برعهده گرفت

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

جهانگیر سیدعباسی؛ سرمربی تیم الغرافه قطر

در آخرین نقل و انتقلات مربیان ایرانی به خارج از کشور، سید عباسی رئیس مستعفی کمیته آموزش، استعدادیابی و مربیان برای حضور در راس تیم الغرافه قطر روز سه شنبه تهران را به مقصد قطر ترک کرد. او پیش از سفر به قطر در مصاحبه‌ای با سایت فدراسیون تاکید کرده بود. فدراسیون و شخص دکتر داورزنی برای حضور مربیان والیبال ایران در دیگر کشورها از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند و حتی در این زمینه مربیان را نیز تشویق می‌کند و مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد. سید عباسی معتقد بود این موج صادرات مربیان ایرانی به خارج از ایران نشان دهنده این است که سطح مربیان ایرانی هم گام با سطح والیبال ایران پیشرفت کرده است.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

رضا تندروان؛ سرمربی العربی قطر

تندروان مربی سابق تیم ملی والیبال کشورمان به مدت دو سال سرمربیگری تیم العربی قطر را بر عهده داشته است که در هر دو سال به مقام سوم لیگ قطر دست یافته است. او سرمربیگری تیم فولاد سیرجان در لیگ برتر ۱۳۹۹ را نیز به عهده داشت و موفق شد با این تیم به مقام قهرمانی ایران برسد و اکنون نیز هدایت تیم شهرداری ارومیه را بر عهده دارد.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

علیرضا معمری؛ سرمربی تیم ملی پاکستان

وی سابقه هدایت تیم‌های پیکان تهران، برق تهران، ثامن الحجج، تیم ملی والیبال نشسته ایران، تیم ملی والیبال پاکستان و تیم ملی نوجوانان ایران را در کارنامه خود دارد و توانسته دو بار پیکان را به قهرمانی در لیگ برتر والیبال ایران و قهرمانی باشگاه‌های آسیا برساند و تیم ملی نوجوانان پاکستان نیز با هدایت این مربی ایرانی به مقام سوم مسابقات قهرمانی آسیا رسید.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

مرتضی شیاری؛ کمک مربی تمرین دهنده و آنالیزور

مرتضی شیاری، ملی‌پوش سابق والیبال ایران سال گذشته به عنوان دستیار جان اسپرا سرمربی نامدار ملی آمریکا فعالیت کرد و پیش از این هم با تیم ملی دانشجویان آمریکا و تیم ب والیبال این کشور همکاری داشت.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

احمد مساجدی؛ مربی تیم ملی والیبال ژاپن

مساجدی اولین ایرانی حاضر در تیم ملی والیبال ژاپن است که در زمان بازیکنی خود سابقه حضور در تیم‌های اسکووباکن دانمارک، موسی گیبخت بلژیک، الجهرا کویت و اویتا میوشی ژاپن را نیز داشته است و چند سالی هم به عنوان دستیار خولیو ولاسکو در تیم ملی والیبال ایران نیز حضور داشت. وی هم اکنون به فعالیت مربیگری خود در ژاپن ادامه می‌دهد.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

مهرداد مهران‌پور؛ آدلاید استورم استرالیا

مهرداد مهران‌پور که سابقه آنالیزوری در تیم‌های ملی والیبال ایران را در کارنامه دارد به عنوان سرمربی تیم والیبال آدلاید استورم انتخاب شد. وی در اولین حضور خود موفق شد همراه با تیمش عنوان چهارمی لیگ باشگاه‌های استرالیا را از آن خود کند.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

آکو کریمی؛ مربی تیم آچه‌ها والی اسلوونی

آکو ۴ سال در لیگ دسته یک اسلوونی و در تیم لوبلیاناوالی بازی کرد و کاپیتان این تیم بود. وی در عرصه داوری نیز دستی بر آتش دارد و دارای مدرک داوری ملی از فدراسیون والیبال ایران است و در دو دوره از رقابت‌های لیگ جهانی در تیم داوری بازی‌ها حضور داشت. از مهمترین قضاوت‌های او می‌توان به حضورش در تیم داوری فینال مسابقات آسیایی در تهران که بین ایران و ژاپن برگزار شد و همچنین دیدار پایانی تور جهانی والیبال ساحلی کیش اشاره کرد. مدتی بعد کریمی وارد عرصه مربیگری شد و حالا به عنوان مربی تیم آچه‌ها والی در لیگ اسلوونی فعالیت می‌کند.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

نسرین خزانی؛ سرمربی تیم ملی مهاجرین افغانستان

فدراسیون والیبال ایران در راستای تعمیق بخشیدن به روابط دوستانه و ورزشی بین ملت‌های ایران و افغانستان، تیم منتخب بانوان مهاجر افغانستانی مقیم ایران را تشکیل داد تا این تیم در مسابقات والیبال انتخابی تیم ملی بانوان افغانستان شرکت کند. با تصمیم فدراسیون ایران نسرین خزانی (سرمربی) و مهسا آراسته (مربی) کار خود را در این تیم آغاز کردند. مسابقات والیبال زنان افغانستان نیز با حضور ۹ تیم از جمله نمایندگانی از استان‌های هرات، بلخ، بغلان، دایکندی، فراه، کابل و تیم مهاجران افغان مقیم ایران از هفتم تا سیزدهم فروردین سال جاری برگزار شد و تیم مهاجران افغان مقیم ایران با شکست هرات در دیدار نهایی، عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد.

پایان عصر مربیان خارجی‌ در والیبال/ استراتژی خاص برای صادرات مربی ایرانی

این پایان ماجرا نیست و اکنون بازیکنان سال‌های نه چندان دور تیم‌های ملی از جمله فرهاد ظریف، علیرضا نادی و … در حال گذراندن دوره‌های مختلف مربیگری در سطوح مختلف هستند تا بر اساس استراتژی فدراسیون والیبال به‌زودی به کادر فنی تیم‌های ملی در رده های مختلف سنی اضافه شوند تا تجارب بین‌المللی این بازیکنان در آن سال‌ها بتواند مکمل خوبی برای تربیت و پرورش مربیان آینده داری برای والیبال ایران باشد و پس از این نسل، نسل بعدی که تجربه بازی در یک یا دو دوره‌ بازی‌های المپیک را دارند، وارد عرضه مربیگری حرفه‌ای خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 2
    به این میگن عقبگرد
  • جلیل راضی اردکانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    با سلام برای یکبار هم شده اعتماد کنیم به همه چیز داخلی تا ببینیم امتحان چگونه پس میدهند با تشکر
  • جلیل راضی اردکانی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    با سلام تاکنون به خارجی اعتماد کردیم چه شده که حال عقبگرد کرده ایم با تشکر
  • علی IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    باسلام..شما که می گویید با کادرایرانی قهرمان آسیا شدیم.بله صحیح است ولی آسیا کدام تیم خوب رادارد.تایلند.چین تایپه یا بحرین.و...اینا که همه بنظرنوجوان‌بودندتایک تیم خوب وبزرگسال..ژاپن هم‌که ۲یاراصلی خودش رو نداشت تازه با اختلاف یک امتیازتوی گیم آخربردیم اونم توسط ویدیوچک.مگرنه اینکه توالمپیک وجام ملتها بدبازی کردیم اون موقع هم کنارسرمربی خارجی دومربی ایرانی داشتیم.. پس فرقی نداردفقط سرمربی خوب میخواهیم که باتیم کارکند.تمرین زیاد..اردو _وخصوصا بدنسازی..وگرنه بهترین بازیکن ما میلادتوی مسابقات آسیایی سرویس ساده میزد .وهمچنین مجردومسافرکه گاهی سرویس ساده روبه اوت میزدن..پس توی آسیا اگربردیم .ما زیادخوب نبودیم.اونا سطح والیبالشان بیشترازاین نیست.ما بایدآنقدرخوب باشیم که تیم دوم یا جوانان رابه مسابقات آسیایی بفرستیم.مثل زمان ولاسکو..خداکندآنقدرتمرین خوب شودکه بچه هاو میلاد به زمان اوج خودشان برسندماقدردان اون روزها وزحمات آقا میلادومعروف ودیگربچه ها هستیم .که با بازیهای خوبشان دل ملت رو شادمیکردند.برزیل.آمریکا.ایتالیاولهستان رو میبردن..اونوقت تو آسیا مقابل ژاپن منتظرویدیوچک که یک امتیازبه نفع ما تاییدشود.وچقدرخوشحالی کنیم..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس