انگلیس در یمن

گفته می شود در حال حاضر بیش از ۲۳۰ نیروی اطلاعاتی در این فرودگاه حضور دارند که برای کمک به سعودی‌ها در چارچوب جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی و نظامی فعالیت می کنند.

سرویس جهان مشرق _ سیاست‌پردازی های دولت انگلیس بر خلاف آمریکا و دیگر متحدان اروپایی این کشور که همواره با بزرگنمایی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی و استفاده از مداخله خشن و عمدتا نظامی در کشورها دنبال می‌شود، از لایه‌های عمیق‌تر برخوردار است و با استفاده از عنصر نرمش و آرامش و همراه با صبر استراتژیک انجام می شود. به همین علت است که آثار سیاسی و مردم شناختی راهبرد استعماری انگلیس در کشورهای مختلف عمیق‌تر از آمریکا و دیگر مهره‌های استعمار کهن است.

انگلیس که طی دو سال اخیر ادعای تعلیق ۴۰ درصد از فروش صنایع تسلیحاتی خود به عربستان در چارچوب مخالفت با جنایت‌های جنگی این رژیم در یمن و ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه را مطرح کرده بود، با مشاهده دستاوردهای اخیر ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در استان البیضاء و مأرب و اشراف بر استان نفت‌خیز شبوة زنگ خطر در تحولات یمن را احساس کرده و سعی دارد دور جدیدی از مشارکت خود در این جنگ را رقم بزند.

مرکز عملیات ویژه جاسوسی انگلیس در خاک یمن / فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر

انگلیسی‌ها نه تنها به وعده تبلیغاتی خود برای توقف فروش سلاح به عربستان عمل نکردند، بلکه تلاش گسترده‌ای برای یکپارچه سازی مواضع کشورهای اروپایی در قبال بحران یمن انجام داده و طی دو سال گذشته به کشورهایی که فروش سلاح و تسلیحات به عربستان را در نتیجه ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی متوقف کرده بودند، تحت فشار قرار داد تا از تصمیم خود عدول کند.

مارک کیرتس تحلیلگر و کارشناسی انگلیسی در کتاب خود با عنوان «شبکه فریب» می‌نویسد که دولت انگلیس همواره به نقض دائمی حقوق بشر پرداخته و به عنوان متحد اساسی رژیم های سرکوبگر در گوشه و کنار دنیا شناخته می شود. این کشور در عین حال تلاش می‌کند با فرار از مسئولیت خود در مشارکت در جنگ یمن، افکار عمومی را فریب داده و سیاست نفاق را در این زمینه در پیش گرفته است. این موضوع این روزها در حمایت انگلیس از ائتلاف متجاوز عربستان قابل مشاهده است. این کشور علاوه بر اینکه به صورت علنی و رسانه‌ای از نیروهای متجاوز دفاع کرده و حمایت های لجستیکی از آنها را به عمل می‌آورد، اما در عین حال فعالیت‌های عمیق تری را نیز دنبال کرده که از جمله آنها جاسوسی ضد شبکه‌های مخابراتی یمن بعد از شکست مداخله خشن ائتلاف سعودی- اماراتی ضد نیروهای مدافع مردمی این کشور است.

جزئیات فعالیت‌های جاسوسی انگلیسی‌ها در یمن

انگلیسی‌ها از ماه گذشته به بهانه تعقیب مهاجمین به کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» وارد استان المهره شده‌اند، آنها بلافاصله فعالیت‌های جاسوسی خود را با ایجاد گروه‌های اطلاعاتی در این استان آغاز کرده و برخی مناطق ساحلی استان را به مناطق بسته نظامی تبدیل کرده و از عبور و مرور مردم  در این مناطق جلوگیری کردند.

مرکز عملیات ویژه جاسوسی انگلیس در خاک یمن / فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر

در حالی که قائم مقام استاندار سابق المهره از فعالیت‌های جاسوسی انگلیس در این استان خبر داده، منابع نزدیک به انصارالله نیز به روزنامه الاخبار اعلام کردند که اطلاعات دقیقی در اختیار دارند که نشان می‌دهد نیروهای انگلیسی در فرودگاه الغیضه اتاق عملیات جاسوسی تشکیل داده‌اند که از طریق این اتاق روند جاسوسی بر روی سیستم مخابراتی یمن را با استفاده از برخی کشتی‌های خود در سواحل مقابل شهر الغیضة مدیریت می‌کنند.

وسعت اندک این فرودگاه  که مساحت آن از ۸ کیلومتر مربع فراتر نمی‌رود، نشان می‌دهد که انگلیس به دنبال استفاده نظامی از آن نیست، بلکه اتاق عملیات جاسوسی ضد سیستم مخابراتی یمن و شنود تمامی مکالمات ورودی و خروجی در مناطق مختلف یمن را در این منطقه فعال کرده است.

مردم منطقه و شخصیت‌های ارشد قبایل منطقه‌ای در سال ۲۰۱۷ فرودگاه الغیضه را به شرطی به ائتلاف متجاوز و اشغالگر سعودی تحویل داده بودند که در راستای اهداف نظامی از آن استفاده نشود و فرودگاه به پایگاه نظامی تبدیل نشود. اما دولت عربستان به این وعده عمل نکرده و فرودگاه را به انگلیسی‌ها که در ابتدای سال جاری میلادی توافقی را با سعودی‌ها برای پیشبرد فعالیت های امنیتی در این فرودگاه و تقویت امنیت و سلامت  کشتیرانی بین المللی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سلاح امضا کرده بودند، تحویل داد. بر اساس گزارش‌های موجود، اقدام انگلیسی ها در جاسوسی از مخابرات یمن از طریق یک یگان الکترونیک متخصص صورت می‌گیرد که اوایل ماه گذشته میلادی بنا به درخواست سعودی‌ها وارد این استان شده است.

مرکز عملیات ویژه جاسوسی انگلیس در خاک یمن / فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر
هواپیمای C130 نیروی هوایی عربستان که گفته می‌شود نیروهای انگلیسی را در فرودگاه الغیضه تخلیه کرده است.

گفته می شود در حال حاضر بیش از ۲۳۰ نیروی اطلاعاتی در این فرودگاه حضور دارند که برای کمک به سعودی‌ها در چارچوب جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی و نظامی فعالیت می کنند. این نیروها همچنین مأموریت آموزش نظامی و حمایت‌های لجستیک از متجاوزان سعودی یا مزدوران آنها را عهده دار است. فعالان حقوقی یمنی قطع مکرر اینترنت طی هفته‌های اخیر در این استان را ناشی از اقدامات جدید انگلیس خوانده و تاکید کردند که دولت دست نشانده عربستان در این منطقه طی سال‌های گذشته سیستم مخابراتی یمن را به یکی از ابزارهای جنگ ضد جریان مردمی انصارالله تبدیل کرده است.

گرچه این فعالیتها با حمایت عبدربه منصور هادی نخست وزیر مستعفی و فراری یمن همراه بوده، اما مردم این کشور آن را نقض تمامیت ارضی یمن می‌دانند و از آنجا که منشا این اتفاقات در مناطق جنوبی است، منصور هادی را نیز در این زمینه مقصر می‌دانند.

موجودیت نظامی انگلیس در یمن و اهداف پشت پرده آن

انگلیسی ها حضور نظامی خود در یمن را به بهانه جلوگیری از قاچاق بین یمن و پادشاهی عمان در  چارچوب رویکرد موسوم به مبارزه با تروریسم دنبال می‌کنند. حضور شخصیت‌های نظامی و اطلاعاتی انگلیسی در این فرودگاه به اندازه‌ای تحت تدابیر شدید امنیتی دنبال می‌شود که معدود افرادی که مجوز ورود به این منطقه را دارند نیز نمی‌توانند تلفن همراه  در اختیار داشته باشند. به همین علت است که هیچ تصویری از نیروهای نظامی مستقر در این فرودگاه منتشر نشده است.

مرکز عملیات ویژه جاسوسی انگلیس در خاک یمن / فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر

علی سالم الحزیری یکی از شیوخ عشایر استان المهره که فعالیت‌های مبارزاتی زیادی ضد اشغالگران انجام داده، اخیراً فاش کرده است که نیروهای سعودی و غربی بیش از ۱۰۰ اتاق زیرزمینی را در این منطقه احداث کرده‌اند که از آنها در چارچوب تحقیقات و بازداشت افراد مختلف و مأموریت‌های دیگر استفاده می‌کنند. وی همچنین اعلام کرد که انگلیسی‌ها مزدورانی را آموزش می‌دهند تا بتوانند از آنها در چهارچوب ترور افراد قبایل مختلف استفاده کنند. وی البته توضیح می‌دهد که در کنار افسران و نیروهای انگلیسی، تعدادی از افسران اسرائیلی نیز در این فرودگاه حضور دارند.

مرکز عملیات ویژه جاسوسی انگلیس در خاک یمن / فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر
نیروهای ویژه ارتش عربستان در فرودگاه الغیضه

هدف انگلیس از این فعالیت‌ها تقویت موقعیت خود در سلطه بر تصمیم‌سازی راهبردی در یمن جهت جلوگیری از پایان دادن به جنگ و شکست نهایی ائتلاف متجاوز و  نیز تاثیرگذاری بر فعالیت‌های سواحل و آبراهه‌های حیاتی این کشور جهت جلوگیری از به خطر افتادن منافع خود در صورت پایان جنگ است. انگلیس نیز مانند آمریکا نیم نگاهی به منابع طبیعی و نفت و گاز یمن دارد تا بتواند در صورت ناتوانی متجاوزان سعودی در تامین منافع آمریکا و غرب، به صورت مستقیم وارد عمل شود و به بهانه پایان دادن به درگیری‌های نظامی در این کشور، رویکرد سیاسی آن را  تحت کنترل خود بگیرد.

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر ۶۳۰۰ کارشناس و عامل فنی انگلیسی در چارچوب فعالیت‌های حمایتی این کشور از عربستان در جنگ یمن حضور دارند و اتاق عملیات و جاسوسی مرتبط با این کشور را مدیریت می کنند. لندن این تعداد از نیروهای انگلیسی در یمن و مأموریت‌های آنها را تایید کرده، اما مدعی است که آنها در چارچوب شرکت‌های امنیتی خصوصی فعال هستند.

مرکز عملیات ویژه جاسوسی انگلیس در خاک یمن / فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر

لندن که با خروج از اتحادیه اروپا آزادی عمل بیشتری پیدا کرده و طی ماه‌های اخیر تلاش کرده بیش از پیش خود را به آمریکا و اسرائیل نزدیک کنند، به دنبال ایجاد ائتلافی به بهانه حفاظت از آبراهه‌های حیاتی خاورمیانه هستند. سیاستگزاران لندن تلاش دارند از طریق سرپنجه‌های مخفی خود و با حمایت‌های جاسوسی و اطلاعاتی با ابزار سعودی به اهداف  مورد نظر دست پیدا کنند، اما در صورتی که شکست ائتلاف متجاوز در یمن قطعی باشد، ورود آمریکا و انگلیس به عرصه یمن به بهانه  پایان دادن به جنگ و تسلط بر شریان‌های حیاتی این کشور کاملا محتمل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علیرضا IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    78 13
    به نظر من سرویس های اطلاعاتی انگلیس خیلی هوشمندانه عمل میکنند
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      بهتره بگین عمل میکردن، در این دنیای جدید ارتباطات طرف فکرشو نکرده فردا تو صدر خبرهاست!!!!
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      خب یعنی چی کلی گویی
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      2 0
      انگل لیس اگر هوشمندی داشت اوضاع بنزین تو سرزمین ملکه فسیل به این حال و روز نمی افتاد
    • علیرضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      کلی گویی نیست ........سرویس های اطلاعاتی انگلیس قدمتی طولانی دارند شاید قبل از ملکه ویکتوریا .......سرویس های اطلاعاتی آمریکا سخت افزاری و یک لایه کار میکنن اما سرویس های انگلیس چند لایه .........همین الانشم انگلیس کلی جاسوس و عامل تو کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران داره که اصلا فکرشم نمیکنی ........طرف نسل در نسل جاسوس انگلیسه ممکنه روحانی باشه یا بازاری یا کارمند بانک یا استاد دانشگاه و نویسنده ...........شبکه جاسوسی انگلیس خیلی پیچیده اس..........سریال گاندو تصویر مضحکی از سرویس انگلیس نشون داد که با واقعیت مطابقت نداشت
  • DE ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    18 74
    یه موشک کروز یواشکی بزنید بهشون. کی به کیه
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      1 0
      چرا یواشکی؟! روز روشن میزنند دخلشون بیاد!
  • DE ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    12 84
    یه موشک کروز یواشکی بزنید بهشون. کی به کیه.
    • ناصر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      3 38
      از این ایده شما همیشه استقبال میکنم . زدن کسایی که خیال میکنن بزرگن خیلی کیف میده طوری بزنید که دردش زیاد باشه
  • رضا IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    خب مشرقو ما چه مرگ مونه چرا ما مثل انگليسى ها بى سر و صدا و چراغ خاموش عمل نميكنيم ؟! مقامات ما چرا اكثراً سياست سرشون نميشه ؟! چرا خيال ميكنند هرچه بيشتر كولى بازى راه بندازند بيشتر ازشون حساب ميبرند ؟! مصيبت داريم با اينها .
  • US ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    حوثی ها با یک موشک یا پهپاد بزنند، کاری نداره
  • پیروزه IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    5 50
    یه موشک نقطه زن بفرستند تا بساطشان را جمع کنند.لعنت بر انگلیس حیله گر.
  • علی محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    6 53
    خدا لعنت کنه روحانی ملعون را که به دستور کری در مذاکره برجام وبا همکاری ظریف نحیف کشتی حامل کمکهای مردمی را ازنیمه راه یمن بازگرداندن. وخداوند هم یکی مانند خود روحانی ترامپ را در مقابلش گذاشت. وترامپ چیزی تو کاسه برجام روحانی گذاشت که در گلویش گیر کرد حال که غربگدایان وجاسوسان گورشان راگم کردند اگر صلاح است گروه های مردمی. نسبت به جمع آوری کمکهای مردمی اقدام پارسال کنند. انشاالله خداوند آنها را از حرامیان سعودی. وما را از اصلاح طلبان نجات دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس