محیت زیست

ایران کشوری استثنایی از نظر تنوع محیطی و اقلیمی است. محیط زیستی غنی که نیاز به مدیریتی درست دارد.

به گزارش مشرق، ما در کشور با مشکلات محیط زیستی همچون آلودگی هوا مواجه هستیم که با کمک پژوهشگران و فناوران می‌توان اقدامات موثری برای کاهش آن‌ها انجام داد.

 در این زمینه نیز کارگروه بیوتکنولوژی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد هم افزایی میان فعالان این حوزه در تلاش است. این کارگروه با ۵ فعالیت عمده در راستای کاهش معضلات محیط زیستی به صورت فناورانه گام برداشته است که در زیر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

توسعه فناوری در حوزه هوا و گرد و غبار

مقابله با پدیده گرد و غبار یکی از مشکلاتی است که مشکلات زیادی را برای مردم شهرها و روستاییان ایجاد میکند. در این زمینه با اقدامات فناورانه علاوه بر رفع این مشکل می‌توان برای مردم منطقه اشتغال زایی کرد. در این زمینه اقداماتی مانند اجرای پایلوت توسعه فناوری‌های شورورزی انجام شد تا راهکاری برای تثبیت کانون بحرانی تولید گرد و غبار باشد. استقرار موفق گونه‌های گیاهی گز، اکالیپتوس، سالیکورنیا و کینوا نیز در این راستا انجام شد. همچنین حمایت از تهیه بانک بذر کلون‌های ریز گرد در مرکز ملی شورورزی یزد نیز سرعت گرفت.

البته شناسایی شرکت‌های تولید کننده مالچ‌های سازگار با محیط زیست و برنامه ریزی اجرای پایلوت مالچ پاشی در کانون‎های تولید گردوغبار خوزستان نیز اقدام دیگری بود که به کمک کنترل گرد و غبار آمد.

 توسعه فناوری در حوزه زیست پالایی آب و خاک

پاکسازی زیستی به شکلی فناورانه اقدام دیگری بود که ستاد مد نظر قرار داد تا از توانمندی نیروی متخصص در کشور برای پیشرفت این حوزه استفاده شود. در این حوزه نیازهای فناورانه، چون تصفیه شیرابه پساب ها، حدف نیترات و فلزات سنگین از شبک‌های آب آشامیدنی، استحصال بیوگاز از واحدهای هضم لجن سامانه تصفیه فاضلاب شهری و بهره برداری از آب‌های شور در سطح حوضه‌های آبریز کشور مطرح بود. راه اندازی واحد پایلوت سیستم تصفیه فاضلاب شهری شاهین شهر به روش زیستی در نیروگاه برق شهید منتظری برای تصفیه ۳۰۰ متر مکعب در روز، از فاضلاب شهری یکی از اقدامات فناورانه در این زمینه است.

 توسعه فناوری در حوزه سوخت زیستی

سوخت‌های زیستی یکی از انواع سوخت‌های تجدیدپذیر است که می‌تواند به صورت جامد، مایع و گاز باشد. توسعه تولید آن گامی مهم در کاهش آلودگی‌های ریست محیطی است. اجرای موفق پایلوت استفاده از گازوئیل زیستی (B ۵) در اتوبوس‌های شهر تهران با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از اقداماتی است که در این حوزه انجام شد.

حوزه احیاء جنگل‌های بلوط و منابع طبیعی

شناسایی و اولویت بندی عوامل انسانی و مدیریتی را باید یکی از اقدامات تاثیرگذار این حوزه بدانیم تا با کمک آن شاهد احیای منابع طبیعی باشیم. همچنین در این حوزه نیازهای فناورانه‌ای مانند بررسی تاثیرات زوال بلوط بر تنوع زیستی، توسعه سامانه پایش جنگل‌های بلوط و برآورد ارزش اقتصادی و زیست محیطی جنگل‌های بلوط نیز مطرح است که با توان نیروی متخصص می‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

کمیته هماهنگ کننده ارتباطات و فرصت‌های بین المللی در زمینه بیوتکنولوژی محیط زیست

همواره بهره گیری از تجربه‌های متخصصان در سایر کشورها می‌تواند راه گشای رفع نیازها باشد. در این حوزه نیز می‌توان از این امکان بهره برد و از طریق تعامل با سایر پژوهشگران گامی موثر برای حل مشکلات و معظلات زیست محیطی کشور باشد.

حمایت از برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی بین‌المللی زیست محیطی در مراکز علمی کشور، تعریف پروژه‌های موثر در حل مشکلات زیست محیطی کشور با مشارکت متخصصین داخلی و خارجی با نظارت مستمر بر کیفیت اجرای پروژه‌ها و گسترش و تسهیل ارتباط علمی میان مراکز علمی و بین‌المللی معتبر در زمینه محیط زیست و متخصصین و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی ایران برخی از اقداماتی است که این کمیته انجام می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس