آغاز مذاکرات نظامی سطح بالای چین و هند پس از یک درگیری مرزی - کراپ‌شده

در حالیکه نیروهای هند و چین در روزهای گذشته بار دیگر باهم درگیرشدند، اینک منابع آگاه از شروع دور دیگر مذاکرات سطح بالا بین طرفین خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه روزشنبه گفتند که هند و چین دور دیگری از مذاکرات نظامی سطح بالا را با تمرکز بر کاهش تنش در شرق لاداخ برگزار خواهند کرد.

 به نوشته خبرگزاری هندی «پی تی آی» منابع آگاه گفتند که قرار است مذاکرات چین و هند فردا یکشنبه ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی در نقطه مرزی «مولدو»  در چین  و در خط کنترل مرزی در شرق لاداخ آغاز شود.

دوازدهمین دور مذاکرات در ۳۱ ژوئیه انجام شد. چند روز پس از مذاکرات، ارتش دو کشور تلاش‌هایی را برای بازگرداندن صلح و آرامش در منطقه انجام دادند. نظامیان هند و چین هفته گذشته نزدیک «یانگ تسه» و در بخش «تاوانگ آروناچال پرادش» یک رویارویی کوتاه داشتند، اما این موضوع طی چند ساعت پس از گفت‌وگو بین فرماندهان دو طرف و طبق پروتکل‌های تعیین شده حل شد.

«امریک ناراونه» رئیس ستاد مشترک ارتش هند روز شنبه گفت که تقویت ارتش چین در منطقه لاداخ شرقی و توسعه زیرساخت‌های جدید این کشور نگران کننده است.

تنش بین نظامیان هند و چین در پنجم مه سال گذشته در پی درگیری شدید در مناطق دریاچه پانگونگ شروع شد و هر دو طرف با هجوم ده‌ها هزار نظامی و سلاح‌های سنگین به تدریج استقرار خود را افزایش دادند. در نتیجه مجموعه‌ای از مذاکرات نظامی و دیپلماتیک  دو طرف در ماه آگوست روند دور شدن از تنش را تکمیل کردند. هر طرف در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نظامی در طول خط کنترل مرزی دارند.

هند و چین که در سال ۱۹۶۲ در یک جنگ مرزی تمام عیار جنگیدند، مدتهاست که یکدیگر را متهم می‌کنند و سعی دارند در امتداد مرز غیر رسمی خود  که به خط کنترل واقعی معروف است، قلمرویی را تصرف کنند.

نیروهای هند و چین اخیرا  در یک تقابل بر سر منطقه مرزی لاداخ در هیمالیا قرار گرفتند که در آن ۲۰ نظامی هندی کشته شدند و چین هم تلفاتی داشت اما آماری درباره تعداد تلفات ارائه نکرد. هر دو طرف هندی و چینی یکدیگر را بابت درگیری‌های مرزی اخیر و نقض حاکمیت ارضی مقصر می‌دانند.  

یک مقام بلند پایه ارتش هند  چندی قبل  از تحرکات نیروی هوایی چین و استقرار موشک‌ها و رادارها این کشور در  لاداخ شرقی خبر داد. «مارشال بهادرا» مقام ارشد نظامی هند با اشاره به این مطلب گفت که چین در امتداد خط کنترل (LAC)  شمار زیادی رادار، موشک‌های سطح به هوا، سطح به سطح مستقر کرده است.

به گفته این مقام هندی، نیروی هوایی چین هواپیماهای جنگنده بومی خود از جمله «جی-۱۰»، «جی-۲۰»  و «سوخو-۳۰» ساخت روسیه را در تبت نزدیک مرز هند مستقر کرده است. این کشور همچنین سامانه‌های  دفاع هوایی «اس-۴۰۰» را نیز فعال کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس