کد خبر 1283112
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
کودکان و نوجوانان مالک سیم‌کارت می‌شوند

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: برای نخستین بار در کشور شرایطی فراهم خواهد شد که کودکان و نوجوانان مالک سیم کارت و دارای هویت حقیقی مستقل در فضای مجازی می شوند.

به گزارش مشرق، سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان با حضور سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی با موضوع توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان به صورت آنلاین امروز شنبه ۱۷ مهرماه برگزار شد.

در این جلسه که با هدف بررسی طرح صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و رفع چالش‌های فعالان زیست بوم فضای مجازی کودک و نوجوانان برگزار شد، ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اهمیت صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی که مورد توجه کشورها و سازمان‌های مختلف بین المللی نیز است، گفت: بحث آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در اجلاس‌های متعدد بین المللی بارها مطرح شده و سندی در این رابطه نیز به عنوان یکی از بیانیه‌های اصلی اجلاس سران گروه ۲۰ تهیه شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه سازمان‌های بین المللی به ۳ چالش مهم در خصوص مخاطرات، آسیب پذیری و آسیب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تاکید دارند، خاطرنشان کرد: این چالش‌های در حوزه ارتباط، محتوا و رفتار فضای مجازی کودکان قابل پیگیری است.

وی با اشاره به اختلالاتی مانند نقص توجه، حافظه و یادگیری که حوزه آموزش کودکان در فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده است، ادامه داد: ما از دوران مدرنیته که کودکان در حصارهای متعددی از جمله حصار خانواده، حصار مدرسه و حصار شهر بودند به عصر فضای مجازی وارد شده ایم که در آن کودکان بدون هیچ حصاری در جهان زیست می‌کنند و این موضوع باعث شده تا کودکان در حوزه رفتار، ارتباط و محتوا در معرض آسیب جدی قرار گیرند.

فیروزآبادی با بیان اینکه فارغ از نظام سیاسی هر کشوری، همه کشورها دغدغه‌هایی در خصوص حضور کودکان در فضای مجازی دارند، گفت: سازمان‌هایی مانند ITU ، یونیسف و یونسکو نیز دغدغه‌هایی در خصوص اینکه چه اصولی باید در این عرصه رعایت شود و چه حوزه‌هایی نیازمند قاعده گذاری و قانونگذاری هستند، دارند. اینکه چه برای بالابردن سواد مجازی چه تدابیری باید اندیشیده شود و توسعه تعاملات بین المللی چگونه باشد مورد توجه همه سازمان‌ها است.

وی با اشاره به تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: در راستای این سند، در محور مدیریت و راهبری فضای مجازی کودکان و نوجوانان کارگروهی تشکیل شده است تا مشکلات و چالش‌های همه ذی‌نفعان این فضا بررسی و رفع شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مسئولیتی که بر دوش اپراتورهای ارتباطی گذاشته شده است، تاکید کرد: اپراتورها باید یک مجرای ارتباطی صیانت شده را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند. برای نخستین بار در کشور قرار است که سیم کارت در مالکیت کودکان و نوجوانان قرار گیرد و در حال پیگیری هستیم که کودکان و نوجوانان هویت حقیقی مستقل در فضای مجازی داشته باشند.

وی بر لزوم فعالسازی زیست بوم توسعه محتوای فضای مجازی کودک توسط بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر بخش‌های حاکمیتی، شرکت‌های نوپا باید محتوای سالم در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه همه کشورها به دنبال این هستند که فرهنگ بومی و ملی خود را در فضای مجازی حفظ کنند و در این راستا بخش خصوصی می‌تواند حداکثر ابتکارات خود را عرضه کند، افزود: علاوه بر ارتقای فرهنگ و سواد آموزشی فضای مجازی در سند صیانت از کودکان و نوجوانان، موضوع تعاملات بین المللی با پلتفرم‌های بزرگ دنیا و مجامع بین المللی در این حوزه نیز دیده شده است تا بتوانیم در حوزه ارزش گذاری کودک و هنجارسازی های این حوزه نقش فعال داشته باشیم.

وی با اشاره به اهداف سند شبکه ملی اطلاعات در حوزه محتوا از حمله سرگرمی و VOD ها که بخشی از آن تاکنون محقق شده است، گفت: ما در حوزه نظام آموزشی فضای مجازی نظرمان این بوده که دولت و بخش خصوصی روی پلتفرم شاد فعال شوند تا شاهد رونق در حوزه تولید محتوا باشیم. این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفت.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه روی پلتفرم شاد به دنبال این هستیم که یک رگولاتوری انبساطی فراهم کنیم تا بخش قابل توجهی از اقتصاد فعلی در حوزه تولید محتوا در کشور که به صورت نامنظم صورت می‌گیرد، روی این پلتفرم فراهم شود، ادامه داد: البته به صراحت اعلام می‌کنیم که با انحصار پلتفرم شاد مخالف هستیم و به همین دلیل دست مدارس غیرانتفاعی را برای استفاده از سایر اپلیکیشن‌های ایرانی غیر شاد نیز بازگذاشته ایم.

وی در مورد نظام قیمت گذاری محتوای ویژه کودک در فضای مجازی نیز گفت: در خصوص نظام قیمت گذاری خدمات ارزش افزوده (وس) جلساتی در کمیسیون عالی محتوای مرکز ملی فضای مجازی برگزار شده و از بخش خصوصی نیز دعوت شده تا نظراتشان را اعلام کنند. در همین حال برای موضوع پرداخت نیز با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات وارد مذاکره شده ایم. در حال جمع بندی هستیم و به زودی این سند ابلاغ می‌شود و مشکل فعلی ارائه کنندگان خدمات محتوا حل خواهد شد. با بانک و وزارت ارتباطات صحبت شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس