فتوای انتخاباتی آیت الله سیستانی نقشه راه ملت عراق

نماینده سابق پارلمان عراق با اعلام اینکه فتوای جهاد انتخاباتی آیت الله سیستانی به مثابه نقشه راه ملت عراق بود، اظهار داشت که در خصوص نخست وزیر آتی میان گروههای شیعی تفاهم اولیه وجود دارد.

به گزارش مشرق، نتخابات پارلمانی زودهنگام عراق از صبح امروز یکشنبه در سرتاسر این کشور آغاز شده است، انتخاباتی که عراق را در برابر یک رویداد و یک نقطه عطف سرنوشت‌ساز قرار داده است.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق ۱۵ مهر برگزار شد. در این مرحله گروه‌های خاص از جمله نیروهای نظامی و امنیتی، زندانیان و آوارگان آرا خود را به صندوق‌های رأی انداختند. چندی پیش کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده بود که بیش از یک میلیون نیروی نظامی و امنیتی حائز شرایط لازم برای مشارکت در انتخابات هستند.

در نهایت مرحله اول انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز عراق عصر روز ۱۶ مهر به پایان رسید و اعلام شد که ۶۹ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت داشته‌اند. نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی زودهنگام بدون هیچ مشکل امنیتی برگزار شد. آنچه که امروز شاهد آن هستیم، این است که برخی رسانه‌ها بر طبل کاهش مشارکت در انتخابات پارلمانی می‌کوبند.

این رسانه‌ها امیدوارند تا به هر شکل ممکن مردم عراق را از حاضر شدن در پای صندوق‌های رأی بازدارند. به عنوان نمونه می‌توان به شبکه‌های «العربیه» و «الحدث» اشاره کرد که طی روزهای اخیر بخش عمده‌ای از برنامه‌های خود را به مشکلات اقتصادی در عراق اختصاص داده‌اند!

در همین ارتباط گفتگویی با «عباس البیاتی» نماینده سابق پارلمان عراق و یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون ترتیب داده شده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید.

*نسبت مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق و نتایج آن را به ویژه در سایه تبلیغات منفی برخی رسانه‌های منطقه را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

درخصوص نسبت مشارکت در انتخابات ما بر این باور هستیم که این موضوع بسیار عالی خواهد بود چرا که میزان مشارکت در رای گیری ویژه سرویسهای امنیتی بالغ بر ۶۹ درصد بود و این بیانگر این است که ملت عراق از انتخابات پارلمانی استقبال گسترده‌ای به عمل خواهد آورد. درست است که برخی تلاش می‌کنند میزان مشارکت در انتخابات عراق به پایین‌ترین سطح برسد اما ما اطمینان داریم با توجه به بسیج مردمی و جشنواره‌های انتخاباتی هفته اخیر در استان‌های مختلف کشور، شاهد حضور گسترده مردمی در انتخابات باشیم.

همچنین نشانه‌های دیگر دلالت بر این دارد که ملت عراق اهمیت انتخابات کنونی را درک کرده است و به خوبی می‌داند که این انتخابات بسیار تاریخی خواهد بود و به مثابه نقطه عطفی برای کشور محسوب می‌شود و می‌تواند عراق را به آینده‌ای توام با امنیت و ثبات سوق دهد.

با این تفاصیل باید گفت که ملت عراق آگاه است که انتخابات کنونی کاملاً متفاوت از انتخابات پیشین است زیرا انتخابات فعلی از شفافیت بیشتری برخوردار است و با حضور ناظران بین المللی و کمیساریای جدید [سازمان ملل متحد] برگزار می‌شود و علاوه برآن قانون جدید انتخابات مطرح است و احزاب و گروههای سیاسی، مردمی و نهادهای مدنی دارای ناظر در این انتخابات هستند. بنابراین من مطمئنم آمار مشارکت در انتخابات بسیار گسترده خواهد بود و این موضوع عراقی‌ها را به این اطمینان می‌رساند که ملت عراق خود به تنهایی و از طریق دموکراسی می‌تواند آینده کشور را بدون هر گونه دخالت خارجی یا تاثیرپذیری از سوی عوامل خارجی، تعیین کند.

*اخیراً مرجعیت عالی‌قدر عراق بیانیه‌ای در خصوص مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات صادر کردند که از آن به عنوان «فتوای جهاد انتخاباتی» یاد می‌شود. ارزیابی شما از بیانیه مرجعیت و تأثیر آن بر میزان مشارکت در انتخابات چیست؟

ملت عراق در انتظار این بیانیه بود و در واقع این بیانیه به طور آشکار در میزان مشارکت عراقی‌ها در انتخابات تاثیر دارد، کما اینکه تعیین سرنوشت کشور را به عهده شهروندان گذاشته است. این بیانیه همچنین استانداردهای مشخص در موضوع اصلاحات و شفافیت و پاکدستی و انتخاب کاندیداها و عدم پیروی از ادعاهای مغرضانه و عدم استفاده از پول‌های حرام و مشوش نکردن اوضاع را مشخص کرده است، لذا بیانیه آیت الله سیستانی کاملاً به جا و در وقت مناسب صادر شد، این بیانیه، نقشه راه را برای ملت عراق ترسیم کرد، نقشه راهی که از طریق انتخاب یک دولت توانمند و مقتدر می‌تواند به خروج از بحران‌های سیاسی و اقتصادی کنونی کشور منجر شود. انتخابات پارلمانی عراق از این جهت حائز اهمیت است که تمامی دستگاه‌های اجرایی همچون ریاست جمهوری و دولت از دل پارلمان شکل می‌گیرد فلذا بیانیه آیت الله سیستانی بسیار اقدامی به موقع و حکیمانه بود.

آیت الله سیستانی مردم عراق را به انتخاب فرد اصلح تشویق کرد، ایشان برای مصلحت سیاسی یا حمایت از فهرست یا کاندیدای مشخصی چنین اقدامی مرتکب نشدند بلکه با هدف جانبداری از ملت عراق و رسیدن عراق به سرمنزل امنیت و ثبات و خدمات رسانی به ملت، چنین بیانیه‌ای را صادر فرمودند.

*همانطور که می‌دانید انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق امروز یکشنبه در حال برگزاری است. آنچه که اهمیت دارد تغییراتی است که در قانون انتخابات اعمال شده است. تغییرات در قانون انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما این قانون جدید انتخابات را برای اولین بار تجربه می‌کنیم و عراقی‌ها برای نخستین بار حوزه‌های انتخاباتی متعدد را تجربه می‌کنند، بدون شک این تجربه پس از اعلام نتایج انتخابات، ارزیابی خواهد شد. بنابراین پارلمان آینده این قانون جدید انتخابات را یا اصلاح خواهد کرد یا به آن پایبند خواهد بود.

قانون جدید انتخابات به نفع فراکسیون‌ها و جریان‌هایی است که از پایگاه‌های مردمی قابل قبول و موجه برخوردار هستند، قانون سابق انتخابات به طور عموم در راستای خدمت به احزاب و جریان‌ها و فراکسیون‌های عراقی بود. بنابراین قانون جدید انتخابات به تولد پارلمانی متعدد الاطراف با طیف وسیعی از گروه‌ها، احزاب، جریان‌ها و افراد و شخصیت‌های مستقل منجر خواهد شد.

عمده نگرانی که وجود دارد این است که تشکیل دولت عراق طولانی شود چرا که اوضاع عراق شکننده و حساس است و نیاز به سرعت عمل بیشتری در تشکیل دولت آتی وجود دارد. قانون جدید انتخابات از سوی پارلمان کنونی و بنا بر توازن گروههای موجود داخل پارلمان تصویب شده است و ما در انتظار رای و نظر ملت عراق درخصوص این قانون هستیم که از طریق انتخاب خود در انتخابات کنونی آن را نشان خواهد داد. این احتمال نیز وجود دارد که قانون جدید انتخابات به تشتت بیشتر در کشور منجر شود.

من بر این مسئله تاکید دارم که دولت آتی و نخست وزیر آتی عراق دارای پایگاه مردمی گسترده شیعی خواهد بود، بدین معنی که فراکسیون‌هایی که نماینده احزاب اسلامی شیعه هستند، نخست وزیر آینده عراق را انتخاب خواهند کرد و در این خصوص میان گروههای شیعه تفاهم وجود خواهد داشت.

نخست وزیر آینده عراق باید دارای ویژگی‌های مشخصی باشد و ویژگی‌ها و شاخصه‌های این نخست وزیر در نشست اخیر گروههای سیاسی هفتگانه شیعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما آنچه که برای ما حائز اهمیت است خود شخص نخست وزیر و اینکه چه کسی خواهد بود نیست بلکه نکته مهم مد نظر ما این است که نخست وزیر آتی دارای پایگاه وسیع مردمی باشد. این امر خیلی دشوار نیست چرا که فراکسیون‌های شیعه از خبره و تجربه سیاسی برخوردار هستند.

در حال حاضر میان برخی گروه‌ها و فراکسیون‌ها تفاهم اولیه و نه ائتلاف وجود دارد، این تفاهمات به ائتلافهای قوی و مستحکم تبدیل خواهد شد و حامی دولت آتی خواهد بود، دولتی که ماموریت‌های بسیاری همچون دفاع از حاکمیت کشور و تامین خدمات رسانی به شهروندان، دفاع از حقوق ملت عراق و برقراری امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم بر دوش آن قرار دارد.

ما خواهان دولتی مقتدر و عادل هستیم، دولتی که بتواند اعتماد از دست رفته میان ملت و دولت را بازگرداند و در راستای کاهش شکاف میان احزاب سیاسی و شهروندان عراقی حرکت کند، دولتی که بتواند خدمات رسانی به مردم داشته باشد و خواسته‌ها و اهداف ملت عراق را محقق و کشور را از مرحله سخت کنونی خارج کند.

*در حال حاضر اخبار و گزارش‌های فراوانی مبنی بر صرف اموال هنگفت از سوی برخی کشورهای عربی در انتخابات عراق منتشر شده است. به‌نظر می‌رسد این کشورها قصد دارند گروه‌های حامی خود را در انتخابات به پیروزی برسانند. آیا اینگونه مداخلات می‌تواند خواسته آن‌ها را محقق سازد؟

بدون شک برخی کشورهای عربی همسایه عراق و بعضاً کشورهای بزرگ تلاش می‌کنند با هزینه‌های هنگفت یا از طریق رسانه‌ها، نفوذ سیاسی و تبلیغات یا ایجاد شکاف در میان عراقی‌ها، بر انتخابات کنونی تاثیر بگذارند اما ملت عراق با مشارکت گسترده خود ثابت خواهد کرد که هرگز تحت تاثیر این اقدامات نخواهد بود، ملت عراق قدرت تشخیص کاندیدایی که خواهان خدمت به وطن است و کاندیدایی که نماینده عوامل عربی، خارجی و بیگانه است را تمییز می‌دهد.

شهروندان عراق به خوبی آگاه هستند چه کسی حامی آنها است و چه کسی به دنبال دخالت در امور داخلی شان و آسیب به منافعشان است. آیت الله سیستانی در بیانیه خود تاکید فرمودند که انتخابات کنونی باید به دور از هر گونه تاثیرپذیری مالی و تبلیغاتی دروغین و نیز تهدیدات نظامی باشد.

بنابراین تلاش عوامل مذکور برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات راه به جایی نخواهد برد و نتایج انتخابات کنونی منعکس کننده واقعیات و خواسته‌های ملت عراق و موید گروه‌هایی خواهد بود که نقشی موثر در حمایت از نظام سیاسی و دفاع از حاکمیت عراق خواهند داشت.

ما امیدواریم انتخابات کنونی به شکل گیری ائتلافی قوی که قادر به ایجاد ثبات و امنیت و تفاهم در کشور باشد، منجر شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس