‌رجب طیب اردوغان در مسیر سقوط؛ پیش‌بینی شکست حزب عدالت و توسعه

تازه‌ترین نظرسنجی در ترکیه نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم ترکیه بر این باوند که حزب حاکم در این کشور در انتخابات آتی ترکیه شکست خواهد خورد.

به گزارش مشرق، بر اساس نظرسنجی تازه صورت گرفته در ترکیه، پیش بینی می‌شود که حزب حاکم توسعه و عدالت در انتخابات آتی این کشور مغلوب شود.

به نوشته وبگاه «دووار» موسسه نظرسنجی «متروپل» اعلام کرد که در نظرسنجی اخیر ۵۳.۷ درصد از رای دهندگان ترکیه عنوان کردند که حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات عمومی ۲۰۲۳ شکست خواهد خورد.

بر اساس این گزارش، تنها ۳۷.۸ درصد از شرکت کنندگان دهندگان بر این باورند که حزب عدالت و توسعه در قدرت باقی خواهد ماند. در میان رای دهندگان به حزب جنبش ناسیونالیست (MHP) نزدیک به حزب حاکم، ۵۵.۲ معتقدند حزب عدالت و توسعه در باقی خواهد ماند  و تنها ۳۸.۳ درصد فکر می کنند که این حزب سقوط می کند.

۸۳.۲ درصد در رای دهندگان به حزب رقیب خلق جمهوریخواه (CHP) معتقدند که حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۲۳ از قدرت کنار می رود و تنها بیش از ۱۰ درصد فکر می‌کنند که این گروه در قدرت باقی خواهند ماند. در همین حال، ۷۹.۷ درصد از رأی دهندگان به حزب دموکراتیک خلق‌های طرفدار کرد (HDP) بر این باورند که مدت دو دهه ریاست حزب توسعه عدالت در سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد.

حزب عدالت و توسعه نیز در نظرسنجی ماه آگوست موسسه مترو پل با بیشترین کاهش مقبولیت مواجه شد.  

مرکز پژوهشهای اقتصادی استانبول چندی قبل نتایج آخرین نظرسنجی های خود در ماه جاری میلادی در خصوص شانس رأی آوری احزاب را منتشر کرد. بر اساس نتایج این نظرسنجی میزان رأی آوری حزب حاکم یعنی عدالت و توسعه(AKP)  بدون توزیع آرای افرادی که هنوز تصمیمی برای رأی دادن نگرفته اند،   ۲۶.۳ درصد است. مطابق این نظرسنجی، عدد ذکر شده با توزیع متناسب آرای غیرمعین به ۳۳.۹ درصد افزایش می یابد.

در صورتی که حالت توزیع رأی شده برای حزب حرکت ملی (MHP) یعنی (۸.۶ درصد) را نیز در نظر بگیریم همچنان جناح ائتلافی این دو حزب (ائتلاف جمهور) از دستیابی به رای ۵۰ درصد برای به دست آوردن ریاست جمهوری و یک مجلس یک دست عاجز خواهد بود.

در  نوزدهمین دوره انتخابات محلی ترکیه در سال ۲۰۱۹، دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی «ائتلاف جمهور» و در سوی دیگر  احزاب جمهوری خلق و خوب٬ «ائتلاف ملت» را تشکیل داده بودند. ائتلافی نیز موسوم به «ائتلاف ملت» توسط احزاب «جمهوری خلق»، «دموکراسی خلقها»، «خوب» و «سعادت» در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ تشکیل شده بود.

نظرسنجی قبلی شرکت متروپل ترکیه حکایت از افزایش حساسیت‌ها به حزب دموکراسی خلقها و افزایش گرایش و حسن ظن مردم این کشور به حزب خوب داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 3
    چون ریشه اسرائیل داره نگهش میدارن
  • محمود IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    7 1
    حزب جمهوری خلق خواه که احتمالا قدرت را در انتخابات بعدی در دست میگیره، دیدگاه تندتری نسبت به تهران و مسکو داره، امثال داوود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه که الان در جبه مخالفین اردوغان قرار گرفته طراح و مغز متفکر بهار عربی بود و دستش به خون خیلی از مردم منطقه آلودس، ایران نباید دلخوش مخالفین اردوغان باشه چون یه چیزی شبیه دمکرات های آمریکان
  • جهودشناس IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 1
    خخخ. این آدرسی که درمورد سال 2023 میدن، توسط خودشون مدام پخش میشه و دارند ذهن مردم را آماده میکنند و روی ضمیر ناخودآگاه مردم کار میکنند. دولت پنهان ترکیه (دونمه) مدام عدد 2023 را پیش میکشه چون معاهده لوزان در 2023 به اتمام میرسه و ترکیه حق استخراج نفت، بازپس‌گیری زمینهای عثمانی و همچنین حق آبراه بسفر و داردانل را به دست خواهد آورد. حقیقت اینجاست که متاسفانه در سال 2023 باید با واژه سلطان اردوغان آشنا بشویم.
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    پانتورچهای بیگا۷۵۷۲نه پرست ایران جاسوس میت اما حقوق بگیر دولت ایران ناراحات میشوند
  • ناب IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    ابدا روی شکست اردوغان در انتخابات حساب نکنید! اردوغان فقط ممکنه از مرگ شکست بخوره! کلاهتان را قاضی کنید اگر اردوغان رئیس جمهور کشورتان بود به کسی دیگر رای میدادید؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس