کد خبر 1284069
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
برندگان نوبل اقتصاد امسال را بشناسید

سه اقتصاددان آمریکایی فعال در زمینه اقتصاد بازار کار برنده جایزه نوبل شدند.

به گزارش مشرق به نقل از نیویورک تایمز، امسال جایزه نوبل اقتصاد به سه اقتصاددان تعلق گرفت: دیوید کارد- استاد اقتصاد دانشگاه برکلی- که اصالتی کانادایی دارد تحقیقات خود را در زمینه تاثیر حداقل سطح دستمزد، آموزش و مهاجرت روی بازار کار انجام داده است. جاشوا انگریست- استاد دانشگاه ام آی تی- و گیدو ایمبنس- استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد- که اصالتی هلندی دارد نیز روی حل مسایل اقتصادی کار کرده بودند که نمی شد به جواب آن ها از راه حل های سنتی رسید.  

تحقیقات کارد این دیدگاه را به چالش کشید که افزایش حداقل سطح دستمزد باعث افزایش نرخ بیکاری به ویژه در بین جوانان  می شود.  

ایمبنس در واکنش به خبر برنده شدنش گفت: وقتی این خبر را پشت تلفن شنیدم از خوشحالی خشک شدم. باعث افتخار من است که این جایزه را با دو نفر دیگری که هر دو از بهترین دوستانم هستند، شریک می شوم.  

سال گذشته نیز دو اقتصاددان از استنفورد برنده نوبل اقتصاد شده بودند و این برای دومین سال متوالی است که فردی از استنفورد برنده معتبرترین جایزه اقتصاد جهان می شود.  

لازم به ذکر  است که همه ساله آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل را اهدا می‌کند و این جایزه در شش شاخه: اقتصاد، صلح، ادبیات، پزشکی، فیزیک و شیمی اهدا می‌شود و تاکنون ۸۶ نفر موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده‌اند که در بین آن‌ها نام افراد مشهوری چون جوزف اشتیگلیتز و میلتون فریدمن دیده می‌شود.

خانم دوفلو فرانسوی با ۴۶ سال سن، جوان‌ترین برنده این جایزه بوده است و تاکنون تنها دو زن موفق به دریافت نوبل اقتصاد شده اند.  

 جایزه نوبل اقتصاد شامل یک دیپلم افتخاری، مدال طلا و ۹ میلیون کرون سوئد است.  انتخاب برنده جایزه نوبل پروسه ای بسیار طولانی و زمان بر است و ابتدا ۳۰۰۰ نفر در نظر گرفته شده و ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر از بین آن ها به مرحله نهایی داوری می‌رسند.  

تاکنون افرادی از ۲۰ کشور مختلف جایزه نوبل را گرفته اند اما بیشترین برندگان جایزه نوبل دارای تابعیت آمریکایی بوده اند. پس از این کشور نیز اتباع انگلیسی و آلمانی بیشترین تعداد جایزه نوبل را برده اند.  

 به جز سال ۲۰۱۴، در تمامی سال های قرن بیست و یکم آمریکا یک نماینده در بین برندگان جایزه نوبل اقتصاد داشته است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس