عجیب ترین تحقیقات دنیا برنده جایزه ایگ نوبل شدند

مراسم ایگ نوبل ۲۰۲۱ برگزار شد و تحقیقات مختلف از جمله روشی برای از بین بردن سوسک ها در زیردریایی و اصوات گربه سانان جوایز رشته های مختلف را دریافت کردند.

به گزارش مشرق، روز گذشته سی و یکمین مراسم ایگ نوبل (Ig Nobel) برگزار شد و به برخی از اکتشافات و تحقیقات علمی عجیب سال تعلق گرفت.

به گفته مارک آبراهامز سردبیر نشریه تحقیقاتی Annals of Improbable(اسپانسر اصلی مراسم) ایگ نوبل به دلیل شیوع ویروس کرونا برای دومین سال متوالی به طور دیجیتالی و از قبل ضبط شده بود. این مراسم ۹۰ دقیقه‌ای در دانشگاه هاروارد برگزار و طی آن جوایز ایگ نوبل به ۱۰ محقق، اقتصاد دان، پزشک و ریاضیدان از ۲۴ کشور جهان اهدا شد.

دیوید کریر استاد زیست شناسی دانشگاه یوتا و همکارانش جایزه ایگ نوبل صلح را دریافت کردند. آنها این فرضیه جنجالی را بررسی کردند که مردان برای محافظت از صورتشان در دعوا ریش‌هایشان را بلند می کرده‌اند. تحقیقات کریر حاکی از شواهدی بود که از این فرضیه پشتیبانی می‌کرد. برای این منظور آنها وزنه ای روی ماده‌ای شبیه استخوان انداختند که با پشم گوسفند پوشیده شده بود و به این نتیجه رسیدند که پوست پوشیده شده از مو انرژی بیشتری نسبت به پوست بدون مو جذب می‌کند.

ایگ نوبل اقتصاد به پاولو بلاواستکی استاد دانشکده اقتصاد مونتپلیر تعلق کرد. او با الگوریتم بصری رایانشی و تصاویر سیاستمداران نشان داد بین چاقی مفرط و فساد در سطح ملی ارتباط بالایی وجود دارد.

جایزه ایگ نوبل فیزیک به تحقیقی تعلق گرفت که نشان داد چرا عابران پیاده به طور مداوم با یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

ایگ نوبل حشره شناسی به جان مولرنان از نیروی دریایی آمریکا تعلق گرفت. او برای از بین بردن سوسک‌ها در زیر دریایی روشی نوین ابداع کرد که در حقیقت استفاده از حشره کشی حاوی مواد عالی فسفات دار بود. جایزه ایگ نوبل حمل و نقل به گروهی از محققان تعلق گرفت که در پژوهش خود نشان دادند کرگدن‌هایی که آرامبخش دریافت کرده‌اند را بهتر است به حالت سر و ته و هوایی جابه جا کرد.

جایزه محیط زیست به تحقیقی درباره باکتری هایی تعلق گرفت که روی آدامس جویده شده وجود دارند که به کف خیابان‌ها می‌چسبند. پژوهش مذکور نشان داد آدامسی که به مدت ۳ ماه به سنگفرش پیاده می چسبد حاوی باکتری‌های ناخوشایندی است. این پژوهش در دانشگاه والنسیا در اسپانیا انجام شده و لیلا ستاری پژوهشگر ایرانی نیز در آن شرکت کرده بود. تحقیق مذکور در نشریه نیچر منتشر شده است.

جایزه زیست شناسی نیز به تحقیق دکتر سوزان شوتز از دانشگاه لوند اختصاص یافت. او درباره اصواتی که گربه سانان از آنها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، تحقیقات ادامه داری انجام داده است.

پروفسور جاناتان ویلیامز شیمیدان مؤسسه مکس پلانک و همکارانش برنده جایزه ایگ نوبل شیمی شدند.

تحقیق آنها به چگونگی تغییر انتشار بوی بدن تماشاچیان سینما در ارتباط با نمایش صحنه‌های خشن، کمدی، تعلیق و غیره تعلق داشت. آنها متوجه شدد سطح ایزوتوپ بوها طی فیلم‌های ترسناک به شدت متفاوت است.

در این مراسم برندگان واقعی نوبل، جوایز ایگ نوبل را اهدا کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس