کد خبر 1284412
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: روزنامه "جمهوری اسلامی" که بر خلاف عنوانش، در خدمت طیف اشرافیت غربگرا قرار دارد، در سرمقاله ای نوشته؛ "تا وقتی تحریم را برندارید و مافیای فساد را از بین نبرید، اقتصاد درست نمی شود". این ادعا البته اعتراف به بی کفایتی مطلق دولت روحانی است.

با فرض درستی این ادعا باید از مریدان روحانی و خاتمی و مرحوم هاشمی در این روزنامه پرسید ظرف هشت سال مدیریت دولت، دقیقا مشغول کدام کار بودید که تحریم ها و رانت شدت پیدا کرد تبدیل به مشکل اصلی اقتصاد شد؟!

تحریم ها ، در حالی در دولت مدعی تدبیر و امید از ۷۰۰ مورد به بیش از ۱۵۰۰ تحریم رسید که با وعده لغو تحریم ها، ۹۵ درصد برنامه هسته ای در همان دو ماه اول اجرای برجام واگذار شده بود.

اما مشکل اصلی، نه تحریم، بلکه شلختگی و بی کفایتی و سوء مدیریت حاکم بر بخش هایی از دولت بود که از یک سو منابع را بر باد می دادند و از سوی دیگر، تولید رانت و فساد نموده و در واقع با خود تحریمی، حربه کُند تحریم را تیز می کردند.

گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ که بخش هایی از آن امروز در  مجلس شد، نشان می دهد:

۱۲۴ مدیر دولت روحانی دوشغله بودند.

 دولت  فقط ۲۸ درصد احکام قانون بودجه را رعایت کرده و در اجرای ۷۲درصد دیگر تخلف داشته است.

 دولت بر خلاف برنامه توسعه، در سال گذشته ۳۵هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کرده، بی آن که صرف حمایت از تولید شود.

دولت از بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، اغماض و چشم پوشی کرده است!

گوشه ای از کارکرد این دولت عبارت است از:

تحمیل رکود به بخش های پیشران تولید از جمله مسکن،

تشدید بدکارکردی نظام بانکی و تورم‌سازی آن،

حذف سامانه ‌های شفافیت‌ساز مثل کارت سوخت و طرح ایران ‌کد و شبنم،

بی‌مبالاتی نسبت به راه‌اندازی «سامانه جامع تجارت»،

کوتاهی در مقابل اقتصاد زیرزمینی چند صد هزار میلیاردی و فرار مالیاتی ۳۰ هزار میلیارد تومانی،

فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری ده ها شرکت‌ و کارخانه‌،

ده‌ها هزار میلیارد تومان اختلاس و فساد در برخی بانک ‌ها، پتروشیمی، صندوق ذخیره فرهنگیان و...،

واگذاری رانت های هنگفت با حراج  ۶۰ تن طلا (سکه) و ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی.

بیش از نُه برابر کردن حجم نقدینگی، که عمدتا به نابودی تولید و اشتغال پرداخته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    21 3
    دولت روحانی کشور را نابود کرد واقتصاد کشور را هم به چالش کشاند. واین کار دولت روحانی به عمد بود
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    13 3
    من كه گفتم انچه از گندكاري روحاني مي بينيد سر كوه يخه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 1
    برای اینکه دولت بنفش را بهتر بشناسید نگاهی به برادر حسن روحانی و جهانگیری و دختر وزیر و مدیرانی با حقوق های اشرافی و رانت های بی سروته بندازید. چه توقعی از این خانواده ها دارید؟!
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 5
    اینترنت ایران را میخواهند قطع کنند تا اشرافیت اشراف حفاظت شود؟
  • کامران IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 15
    آقای ایمانی دولت روحانی تمام شده شما هم تمامش کنید لطفا اگر بخواهید بیشتر از این تقصیر ها را گردن دولت روحانی بیندازید اونوقت دوستان خود شما هم برایی سخنان شما تره خرد نخواهند کرد قبل از آقای روحانی مملکت گل و بلبل نبود ...الان هم نیست گفتم تا یادتان بیاید دلار در سال 84 در حدود 904 تومان بود و در سال 92 با 4 برابر افزایش به 3600 تومان رسیده بود مسئول فعلی اجرایی کشور آقای رییسی است از ایشان بخواهید !
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      12 0
      خب مگه مرض داشتید بر علیه رای 25 میلیون ایرانی بشورید و گرای تحریم فلج کننده بدید ؟ جنگ و شکافی در انقلاب و جامعه یکدست ایران پدید اوردید که تا امروز دایما عمیقتر شد والا سال 88 با ان مشارکت اجتماعی انقلاب به قله مادی و معنوی و رشد خود بسیبار نزدیک شده بود
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    به مشکل بورس بیشتر بپردازین بورس ایران یه بازار کوچیکه نسبت به فارکس و بورس کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس و نقدینگی کمی توی اون درجریانه وقتی جریان گردش پول توی بورس کم باشه حقوقی ها و بازرگردان ها به راحتی میتونن تحلیل پذیری بازار رو به راحتی از بین ببرن مدتی هست توی بورس ایران یکسری پول های بزرگ هست که دقیقا جایی که طبق تمام تحلیل ها بازار باید رشد کنه از بازار خارج میشن و به راحتی بازار میریزه یا بلعکس!‌ درحالی که هموت تحلیل توی بازاری مثل فارکس به راحتی جواب میده چون نقدینگی زیادی توی اون درجریانه و عده ی معدودی نمیتونن سرمایه دار خرد رو به بازی بگیرن و سرمایشو بالا بکشن! این نظر من رو جدی بگیرید به برخی اساتید بزرگ هم درجریان گذاشتم تایید کردن این حرفو یه دست هایی توی بازاره که دارن مردم رو بیچاره میکنن.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    اگر قبول داریم که امریکا دشمن است.باید قبول کنیم دشمن جاسوسی و تخریب و تحریم و محاصره و حمله نظامی و00000 می کند. پس باید بی خیال برجام کشور را اداره نمود. اگر یک فشنگ از قدرت نظامی را هم کم کنیم . بلای عراق و لیبی بر سرما هم می اورند. باید انحصارات را لغو و به مردم فرصت داد تا اقتصاد را بسازند. هر بهانه ای برای نگهداری انحصارات و دادن یارانه پنهان و قیمت های دستوری و 00000 . رنگ بوی خیانت و رشوه خواری فساد را دارد.
  • ابراهیم IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    درسته شناسایی مفسدین و به اشد مجازات رسوندن شون اقتصاد بحران زده کشور ناشی هشت سال دولت غربزده را از بین نمی بره.و لیکن میتونه ی مرهمی هر چند ناچیز بر درد فراوان این مردم رنج کشیده باشه ان شاءالله
  • حسین IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    خدا اسهالات و نابود کنه که مملکتو به فنا دادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس