کد خبر 1284419
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
پرورش گاندوی ایرانی در جنوب کشور

رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری از پرورش گاندوی ایرانی توسط محققان کشور خبرداد و گفت: این اقدام جهت جلوگیری از انقراض گاندوی ایرانی انجام می شود.

به گزارش مشرق، محمد جعفرآقایی اظهار داشت: در سال گذشته یک شرکت دانش بنیان موفق شد مزرعه پرورش گاندو را به منظور بهره برداری اقتصادی از این حیوان راه اندازی و با ۴۰ عدد جانور کار خود را آغاز کند.

رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: هدف اصلی اقتصادی این مجموعه، گردشگری، تولید چرم و پس از آن فروش جانور زنده به سایر مراکز است که با بررسی های صورت گرفته این مرکز پتانسیل قابل توجهی برای جذب گردشگر و به تبع آن سودآوری دارد.

رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی افزود: گوشت، اسکلت، خون، چربی و جمجمه گاندوها نیز قابلیت بهره برداری اقتصادی دارد و در بازار جهانی به قیمت بالایی خرید و فروش می شود که باتوجه به نزدیک بودن محل این مرکز ( شهرستان چابهار) به تعدادی از کشورهای آسیای میانه صادرات این محصولات تسهیل می شود.

دانشیار موسسه تحقیقات علوم باغبانی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر راه اندازی پرورش گاندو و لاک‌پشت به آموزش بومیان منطقه جنوب می پردازد، گفت: این شرکت به روستاییان یاد می دهد که چطور گاندو را پرورش بدهند و به فروش برسانند.

وی با اشاره به دیگر مزایای پرورش گاندو گفت: نیاز این جانور به فضای کم، جهت پرورش، جلوگیری از ارزبری توسط واردات تمساح برای باغ وحش های داخل کشور، نیاز غذایی بسیار پایین نگهداری از این گونه، از مزایای پرورش گاندو به شمار می روند.

به گفته جعفرآقایی، این روش علاوه بر ارزش گردشگری درآمدزایی بالایی برای بومیان آن منطقه دارد و گونه تمساح مردابی موجود در ایران نیز مزایای رقابتی ویژه ای در مقایسه با سایر گونه های کروکودیل دارد.

وی با اشاره به مزیت رقابتی پرورش گاندو گفت: سریع‌الرشد بودن گونه تمساح مردابی که باعث کاهش هزینه نگهداری این جانور و زود بازدهی اقتصادی آن می شود یکی از مزیت‌های رقابتی پرورش گاندو به شمار می رود؛ همچنین رسیدن به اندازه مناسب برای استفاده اقتصادی در مدت زمان کوتاه از دیگر مزایای رقابتی پرورش گاندو محسوب می شود.

رئیس کارگروه زیست بانک ها در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه تمساح مردابی تنها گونه ای است که سالی دو بار تخم گذاری می‌کند، گفت: مطلوبیت پوست تمساح مردابی بومی ایران به عنوان پوست کلاسیک برای صنعت دباغی به دلیل نداشتن تکمه های استخوانی زیر پوست مطرح است.

وی گفت: این طرح به صورت پایلوت در سال گذشته اجرایی و تخم گذاری شده که هنوز به سن مولد نرسیده اند. با توجه به اینکه این گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارد این روش تولیدی نه تنها از انقراض آن جلوگیری می کند بلکه می تواند باعث رونق اقتصادی در شهرستان چابهار شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    پرورش گاندوی ایرانی در جنوب کشور// آ قربون داداش دستت درس یه چندتاش رو هم برای گاندوی 3 پرورش بده خیلی منتظریم . این رسول آخر سریال گاندو 2 با او گریه هاش وقت تمام دنیا را گرفت . فک کنم بخاطر تموم شدن سریال بود نه انفجار خودرو . رسول هم مثل ماها جو گیر شده بود. ولی دم همشون گرم بابا چه گُلی کاشتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس