کد خبر 1284435
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
87 متر

سریال "افرا" در شبکه یک به ایستگاه پایانی رسید و باید دید بالأخره کیانوش عیاری با "۸۷ متر" به آنتن خواهد رسید و یا مجموعه‌ای از آرشیو و بخشِ تأمین شبکه، جایگزین افرا می‌شود.

به گزارش مشرق، شبکه یک این شب‌ها "افرا"ی بهرنگ توفیقی را روی آنتن داشت. سریالی که شبِ گذشته در قسمت سی و هشتم به پایان راه رسید. ناگفته نماند که قرار بود سریال، ۴۰ قسمتی باشد!چرا که سی و یکم مردادماه در اطلاعیه شبکه یک سیما ضمنِ اشاره به تاریخ شروعِ سریال (پنجم شهریورماه)، به تعداد قسمت‌های مجموعه هم اشاره کرده بود. اگرچه برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند که این سریال و سریال‌هایی از این دست می‌توانند با تعداد قسمت کمتر اما با کیفیت‌تر به آنتن برسند، برخی از مخاطبان در فضای‌مجازی نسبت به این نکته انتقاد داشتند که منتظر ۴۰ قسمت سریال بودند نه ۳۸ قسمت!

قرار است امشب دو قسمت پایانی (۳۷ و ۳۸) "افرا" روی آنتن برود و فردا شب مخاطبان منتظرِ پشت صحنه این مجموعه تلویزیونی باشند. اما هنوز به طور قطعی جانشینِ "افرا" مشخص نشده است؛ پیگیری‌ها نشان می‌دهد قرار است مینی سریال ۶ قسمتی (اپیزودی) از مجموعه "روزهای بهتر" به نامِ «تنها در تهران» روی آنتن برود تا "۸۷ متر" خودش را برای پخش در هفته آینده آماده کند و از طرفی هم نام سریال پلیسی هم به میان آمد که نامش «راز یک پرونده» است. 

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

خبرهای ضدونقیض از سریال "۸۷ متر" در حالی وجود دارد که قرار بود قبل از "افرا" و حتی "دودکش۲"، جدیدترین اثرِ کیانوش عیاری روی آنتن برود. حتی خودش در گفت‌وگویی اعلام کرد که یک هفته بعد از اربعین این سریال روی آنتن خواهد رفت. حالا این مجموعه تلویزیونی که چندین سال به دلیل توقف‌های پی در پی، تصویربردارش‌اش به طول انجامید، این روزها در مرحله تدوین هم با کُندی پیش می‌رود؛ باید دید با این اوصاف، پخش خواهد شد؟ البته از طرفی دیگر دستِ شبکه هم پُر نیست؛ سریال "خودخواسته" فیلمبرداری‌اش ادامه دارد و "بعد از آزادی" هم هنوز بلاتکلیف است و البته که بعد از "افرا"، شبکه به یک مجموعه متنوع نیاز دارد که حداقل درامی تلخ نداشته باشد. 

پیگیری‌های تسنیم نشان می‌دهد چند قسمتی از سریال "۸۷ متر" به شبکه یک رسیده و دست‌اندرکاران پخش قصد دارند این سریال را برای هفته آینده روی آنتن ببرند. به سراغِ کیانوش عیاری کارگردان این سریال رفتیم که او به طور شفاف اعلام کند تکلیفِ این سریال چیست؟ آیا بالأخره رنگِ آنتن را خواهد دید؟ او در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  تأکید کرد که "۸۷ متر" در همین روزها روی آنتن خواهد رفت و امیدوارم این اتفاق از روز جمعه ۲۳ مهرماه بیفتد.

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

او افزود: امیدوارم سریال برای مخاطب دیدنی باشد؛ تلخ نیست اما قصه زمانه است. برخی اوقات عشق و درام می‌بینند و برخی اوقات هم ناملایمات و معضلات عامل جذب‌کننده‌ای برای مخاطب است. سعی کردیم لحظه‌ای از زنده بودن کار که باید خون جاری در رگ‌های کار باشد، با فضاسازی تماشاگر را به آخر کار برسانیم و تأثیری روی مخاطب بگذارد. خیل عظیمی از پرونده‌های قوه قضائیه، به مستغلات و مسکن‌هایی برمی‌گردد که سر بسیاری به واسطه آگاه نبودن به مواردی، کلاه رفته است؛ تماشاگر ما با دیدنِ این مجموعه تلویزیونی، احساس ناامنی می‌کند. 

او اعتقاد دارد تماشاگر سریال "۸۷ متر" با دیدن این مجموعه تلویزیونی، احساس ناامنی برایش ایجاد شود که سر به هوا خرید نکنند و خرید و فروش مسکن و ملک با دقت اتفاق بیفتد که بارها شاهد بوده‌ایم و دیده‌ایم که چه دردسرهای عظیمی برای خریداران به‌ وجود آمده است. سریالی که درام اجتماعی است و داستان آن به دو خانواده به نام‌های پوردوانی و خلیلی برمی‌گردد. علی‌رضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانه‌ای را از فروشنده‌ای به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند. اما روز اسباب‌کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام رجب خلیلی فروخته شده است. رجب به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده‌اند و وسایل‌شان را در خانه گذاشته‌اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود.

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

این خلاصه داستان سریال شبکه یک سیما است که لوکیشن‌های متعددی را به خود دید؛ حتی خانواده‌ها برای تعقیب کلاهبردار به خارج از کشور (گرجستان) می‌روند. سریالی که به تعبیر کیانوش عیاری کارگردانش روزهای سختی را سپری کرد. 

کارگردان سریال "۸۷ متر" در پاسخ به این سؤال که با ساخت این مجموعه تلویزیونی القای چه مفاهیم و اهدافی را به مخاطبان دنبال می‌کنید، افزود: زمانی که قرار بود تصویربرداری این کار شروع شود نظر مدیران وقت تلویزیون هم این بود که "۸۷ متر" یکی از موضوعات مبتلابه جامعه را مطرح و بررسی کند. ما با ساخت این مجموعه تلویزیونی و پرداختن به چنین سوژه‌ای، دنبال این بوده‌ایم که حداقل با آگاه‌سازی رسانه‌ای، چند درصد از این مسئله و مشکلات کاسته شود و از این جهت می‌تواند کاملاً کاربردی باشد. البته در دوران فراز و نشیب و تعطیلی و توقف فیلمبرداری‌ها به علت مشکلات مالی، کمک زیادی می‌شد حتی به ارتقای کیفیت کار کمک می‌کرد؛ چرا که در این مواقع اولین تأثیر منفی را روی کیفیت می‌گذارد.

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

عیاری با اشاره به اینکه هیچ‌وقت در کار کم‌فروشی نکرده‌ام و دنبال ساخت کاری بوده‌ام که برای مردم آگاهی‌دهنده و لذت‌بخش باشد، گفت: وسواس و توجه به ظرافت‌های کاری در ساخت سریال، به طور متوسط ۵۰ برداشت عادی است و البته برداشت‌های بیشتری هم داشته‌ایم؛ البته که این کار و رویه، قاعده‌مند است؛ نباید تصورها این باشد که چون کار تلویزیونی است و دو سه بار نمایش داده می‌شود بخواهیم کم‌فروشی کنیم و کیفیت را در درجه اول قرار ندهیم.

از بازیگران این سریال می‌توان به علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، زنده یاد حسین محب اهری، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی طنز پرداز محبوب و صدا پیشه جناب خان دوست داشتنی اشاره کرد. البته سعید پیردوست را نیز پس از مدت‌ها دوری از بازیگری در این سریال می‌بینیم. مرحوم علی انصاریان فوتبالیست هم در سکانس‌هایی در این سریال به ایفای نقش پرداخته است.

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

از طرفی دیگر باید منتظر ماند و دید که سرانجامِ "بعد از آزادی" محمدعلی باشه آهنگر در تلویزیون به کجا خواهد رسید؟ چرا که با وجودِ درام سنگین این سریال، به نظر نمی‌رسد شبکه در این روزها به سراغِ پخش چنین مجموعه‌ای برود و احتمالاً منتظرِ آماده شدن سریال "خودخواسته" که فضای کمدی دارد، خواهد ماند. در حالی که قرار بود این سریال سالِ گذشته و حتی امسال در محرم و صفر، روی آنتن برود اما این موقعیت برای سریال محمدعلی باشه آهنگر و هنرمندان این سریال فراهم نشد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد "بعد از آزادی" مراحل فنی را سپری کرده و باید منتظر بمانیم و ببینیم تصمیم معاونت سیما و دست‌اندرکاران پخشِ سریال‌های تلویزیون، چه زمانی این سریال را روی آنتن خواهند برد. 

سریالی که به خاطر نمایش مشکلات اقتصادی، فضای پس از آزادی از زندان، گرفتاری‌های اشتغال و خیلی از دغدغه‌های دیگر، درام سنگین به حساب می‌آید و شاید گزینه مناسبی برای ایام حزن و اندوه مثل محرم و صفر باشد. رضا داودنژاد، اندیشه فولادوند، مرتضی اسماعیل کاشی، اصغر همت، قاسم زارع، خسرو شهراز، سام کبودوند، امید روحانی، حسین باشه‌آهنگر، رویا جاویدنیا، رامین سیار دشتی، المیرا دهقان و… از بازیگران اصلی سریال "بعد از آزادی"‌اند. باید منتظر ماند و دید که آیا سرانجام این سریال هم رنگِ آنتن را خواهد دید یا دوباره باید در صفِ انتظار بماند؟ یا کماکان جزو سریال‌های بلاتکلیف تلویزیون خواهد بود.

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

سریالِ دیگری که این روزها در حال تولید است و ماه‌های پایانی تصویربرداری را می‌گذراند، "جشن سربرون" مجتبی راعی است. چندی پیش حسن نجاریان تهیه‌کننده این سریال به آخرین لوکیشنِ سریال "جشن سربرون" اشاره کرد و گفت: امیدوارم تا ۴ ماه آینده تصویربرداری‌مان به پایان برسد. مجموعه تلویزیونی "جشن سربرون" به دوران مشروطه و مشروطه‌خواهان برمی‌گردد.  سریال "جشن سربرون" یک اصطلاح درباره جشنی است که پس از پایان بافت قالی برگزار می‌شود؛ به این صورت که وقتی بافت قالی تمام می‌شود، قالی را از بالای دار می‌برند و به اصطلاح می‌گویند سر قالی را می‌بریم؛ این رسم، وجه تسمیه داستان و محور قصه خواهد بود.

او در لا به لای توضیحاتی که به خبرنگار تسنیم داد درباره زمان و یا شبکه پخش‌کننده این سریال هم گفت: "امیدوارم با تلاشِ دوستان سریال برای پخش در ماه‌های پایانی سال آماده شود اما فعلاً دقیق نمی‌توان زمانی را اعلام کرد. احتمالاً با توجه به گستردگی کار، شبکه یک سیما این سریال را پخش کند. یکی از اهداف اصلی ما دیده شدنِ این سریال تلویزیونی است، چون خستگی را از تنِ گروه به در می‌کند که ان‌شاءالله با استقبال مخاطبین این مهم، محقق شود."

در خلاصه داستان "جشن سربرون" آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری جهان‌پسند دختر زیبا و کم سن و سال بهادر می‌آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان‌پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه سرباز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری ، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح، بیوک‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی‌پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران‌هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی‌اند.

اما و اگرهای آمدنِ «۸۷ متر» به تلویزیون

سریالِ دیگری که نامش به عنوان مجموعه‌ شبکه یک و حتی شبکه سه سیما مطرح می‌شود، "سنجرخان" محمدحسین لطیفی است. این مجموعه که از مرز ۸۰ درصد فیلمبرداری گذشته با حضور بازیگرانی همچون محمود پاک‌نیت به عنوان حاکم سنندج، احمد نجفی به عنوان فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد در نقش آیت‌الله شریعتمدار، پیام دهکردی خلیل‌خان برادرِ سنجرخان، علی اوسیوند پیشکارِ حاکم سنندج، حمیدرضا نعیمی در نقش رضاخان، قطب‌الدین صادقی سردار رشید و فرشید گویلی به عنوان بازیگر نقش سنجرخان و.... به ایفای نقش می‌پردازند.  پیگیری‌ها نشان می‌دهد این سریال هم خودش را برای پخش در فصل پاییز آماده می‌کند.

باید دید "۸۷ متر" بالأخره روی آنتن خواهد رفت و چیدمانِ کنداکتورِ شبکه یک سیما در چه مسیری حرکت می‌کند و مخاطبین این شبکه منتظرِ پخش چه سریال‌هایی باشند؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس