آیا می‌دانستید که یک کارمند اداری معمولاً سالانه 1700 ساعت از عمر خود را با کامپیوتر یا لپ تاپ پشت میز کار خود می‌نشیند؟ این بخش خوبی از روز ماست که در محیط اداری نشسته‌ایم! مطالعات نشان داده است که خستگی، خستگی چشم و استرس می‌تواند به راحتی سلامت کارکنان را تهدید کند. آیا می‌دانستید که طراحی داخلی دفتر شما نقش بسزایی در شکل‌گیری سلامت و رفاه کارکنانتان دارد؟ مهم‌تر از همه، این کار بر بهره‌وری آن‌ها تأثیر می‌گذارد و یا بالعکس باعث کندی در کار مؤثر آن‌ها شود. محیط اداری شما این قدرت را دارد که سلامت، شادی و بهره‌وری تیم شما را خراب کرده یا از بین ببرد. مطالعات نشان داده است که 87 درصد از کارگران در حال حاضر در محل کار خود احساس عدم مشارکت و نارضایتی می‌کنند.  با توجه به اینکه یک سوم عمر ما در محل کار سپری می‌شود، این آمار نگران کننده است.

در اینجا برخی از نکات طراحی داخلی برای افزایش سلامتی در فضای اداری آورده شده است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سلامتی و بهره‌وری کارکنان خود را افزایش دهید. با ما همراه باشید.

6 نکته طراحی داخلی برای افزایش سلامتی در فضای اداری

چگونه از طریق طراحی داخلی تعامل، سلامتی و بهره‌وری را در فضای اداری خود بهبود ببخشید

1. اولویت شما کاربردی بودن باشد

در اصل، طراحی یک فضای کاری در درجه اول باید کاربردی باشد. یک فضا می‌تواند عالی به نظر برسد، اما اگر از انواع مختلف افراد، بخش‌ها و گردش کاری که در آن اتفاق می‌افتد پشتیبانی نکند، بهره‌وری شرکت را به‌کل از بین می‌برد.

به عنوان مثال اتاقک‌های جداگانه اگرچه می‌تواند حریم خصوصی کارکنان (اعم از بصری و صوتی) را تأمین کند، اما از آنجایی که فضا استفاده خوبی نمی‌کند، گزینه خوبی به حساب نمی‌آید آن‌ها همچنین باعث می‌شوند کارکنان احساس انزوا کنند که همین امر می‌تواند مانع از همکاری و شادی آن‌ها شود. اگرچه که حریم خصوصی بصری و آکوستیک فاکتوری عالی است، اما از طرفی دیگر راه‌های استراتژیک تری برای ایجاد حریم خصوصی به میزان مناسب وجود دارد تا افراد بتوانند بدون احساس اینکه در دنیای کوچک خود محاصره‌شده‌اند، مولد باشند.

هنگام راه‌اندازی دفتر خود، باید به مواردی از این قبیل توجه داشته باشید و فضایی ایجاد کنید که در طول روز از کار تیمی و تجاری کارمندانتان پشتیبانی کند و در عین حال فرهنگ سازمانی شما را تقویت کند و درنهایت فضایی فراهم کند که مردم از کار کردن در آن لذت ببرند.

2- در طراحی داخلی دفتر خود تجدیدنظر کنید

در حالت کلی، دو شاخص کلیدی وجود دارد تا به سادگی روشن شود که آیا فضای اداری شما به اندازه کافی سالم است یا خیر

اول اینکه هنگام ورود به اتاق با چه نوع محیط یا حالتی روبرو می‌شوید؟ خوشحال؟ آرام؟ برانگیخته؟ پر انرژی؟

دوم، آیا ماندن در چنین محیط کاری باعث افزایش بهره‌وری می‌شود یا خیر؟

امروزه طراحی فضای داخلی دفتر و محل کار دیگر محدود به یک اتاقک رسمی یا یک میز بزرگ با صندلی‌های زیاد با چیدمانی سنتی نیست و در طول دهه گذشته با کلماتی چون جالب» یا جذاب نیز همراه شده است. با بررسی دقیق وضعیت فعلی فضای داخلی دفتر خود می‌توانید به راحتی تشخیص دهید چه چیزی باید تغییر کند و چه چیزی نباید تغییر کند. برای شروع، می‌توانید چند مورد مانند تعداد افراد حاضر در دفتر، فرهنگ شرکت، شیوه کار شرکت و غیره را مشخص کنید. تنظیم مجدد چیدمان دفتر کار بر اساس عوامل فوق به شما کمک می‌کند فضای اداری خود را پربارتر کنید.

3-در طراحی داخلی فضای خود از رنگ‌های مناسب استفاده کنید.

رنگ آمیزی دیوارهای دفتر یا فضای داخلی با رنگ‌های خاص، تأثیر روانی زیادی بر کارکنان دارد و می‌تواند بر روحیه، احساسات و رفتار آن‌ها تأثیر گذار باشد. به همین دلیل هنگام انتخاب رنگ‌ها برای محیط کار خود باید بسیار مراقب باشید.

در اینجا روانشناسی چند رنگ را به صورت جزئی مشاهده خواهید کرد:

· قرمز: رنگ فوق العاده - قرمز با هیجان و توجه همراه است. برای ایجاد فوریت، جلب توجه و تحریک جریان انرژی ذهنی استفاده می‌شود.

· سفید: رنگ کمال - سفید عمدتاً برای ایجاد احساس تمامیت و خلوص استفاده می‌شود.

· آبی: رنگی محبوب برای تقویت سلامت روان - آبی باعث ایجاد احساس آرامش و کاهش استرس می‌شود. به همین دلیل از آن در ادارات برای افزایش بهره‌وری استفاده می‌شود.

· زرد: رنگ شادی و خلاقیت- زرد با شادی و خودانگیختگی مرتبط است. همچنین نشان داده شده است که گرسنگی را برمی‌انگیزد و بر خلق‌وخوی افراد تأثیر گذار است.

· نارنجی: رنگی که با خوش بینی و سرگرمی همراه است- نارنجی برای بیان خلاقیت و آزادی استفاده می‌شود.

اکنون که می‌دانید چرا مک‌دونالد و دیگر مارک‌های غذایی رنگ زرد را رنگ اصلی خود می‌دانند، انتخاب رنگ مناسب به شما کمک می‌کند تا بیشترین تأثیر را بر بهره‌وری کارکنان خود داشته باشید.

سعی کنید از رنگ‌های ملایم و ظریف تر برای فضای خود استفاده کنید و با انتخاب موارد مناسب، بهره‌وری را در دفتر خود به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

6 نکته طراحی داخلی برای افزایش سلامتی در فضای اداری

4- فضایی برای حرکت ایجاد کنید

راه دیگری که می‌توانید توسط آن سلامتی و بهره‌وری را در دفتر افزایش دهید این است که فضای کار خود را وسیع‌تر و بدون شلوغی طراحی کنید. کار کردن کارکنان برای مدت زمان طولانی‌تر در فضاهای غیر متحرک باعث ایجاد حس حصر در آنان می‌شود. این امر باعث می‌شود آن‌ها احساس ناراحتی کنند و در نهایت به دنبال راهی برای دور شدن از فضای کار خود باشند. بزرگ‌تر جلوه دادن فضای داخلی دفتر و دادن فضای بیشتر به کارکنان برای حرکت می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی، انگیزه و تمرکز آنان شود. یکی از راه‌های دست‌یابی به این کار حذف اشیاء غیرضروری در دفتر است. همچنین می‌توانید از پارتیشن‌های متحرک اداری برای ایجاد اتاق‌های موقت و در عین حال شخصی استفاده کنید و فضای بیشتری را برای جابجایی آزاد کنید.

5-از سر و صدا خلاص شوید

یکی از چیزهایی که مانع اصلی تمرکز افراد می‌شود، سر و صدا است. مناطق پر سر و صدا در داخل و اطراف فضاهای اداری بر کیفیت کار تأثیر منفی می‌گذارد از این رو باید فوراً به آن رسیدگی شود.

با تجزیه و تحلیل طراحی آکوستیک در محیط کار خود و ایجاد تغییرات لازم پاک‌سازی نویزی فضای خود را آغاز کنید. همچنین می‌توانید از پارتیشن‌های اداری عایق صدا برای ایجاد فضاهای اختصاصی در دفتر استفاده کنید. این‌ها جایگزین‌های عالی هستند که به عنوان مانع صوتی می‌توانند در کاهش سر و صدا به شما کمک کنند.

6 نکته طراحی داخلی برای افزایش سلامتی در فضای اداری

6- روشنایی طبیعی بیشتری به فضای اداری خود وارد کنید

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در محل کار تأثیرات مثبتی بر سلامت روان و بهره‌وری کارکنان دارد. نور طبیعی می‌تواند شادی، جذب ویتامین D و حتی خواب بهتر را برای کارکنان به ارمغان بیاورد. در نظر گرفتن چنین مزایایی، مهم‌ترین دلیل استفاده از نور طبیعی در فضای اداری است. استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای بدون قاب برای تقویت نور خورشید در فضای شما گزینه مناسبی است و می‌توانند به شما کمک کند تا در مصرف برق نیز صرفه جویی کرده و بهره‌وری کارکنان خود را هم‌زمان افزایش دهید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس