کد خبر 1285311
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۸
چشم نمایه

فوق تخصص قرنیه گفت: شایع‌ترین علائمی که کرونا در چشم‌ها ایجاد می‌کند، علائم التهاب ملتحمه است که از جمله این نشانه‌ها می‌توان به قرمزی، سوزش، درد و ترشح در چشم‌ها اشاره کرد.

به گزارش مشرق، محمد سلیمانی، فوق تخصص قرنیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره «اثر ویروس کرونا بر چشم‌»، اظهار کرد: شایع‌ترین علائمی که این ویروس در چشم‌ها ایجاد می‌کند، علائم کونژکتیویت (التهاب ملتحمه) است که از جمله این نشانه‌ها می‌توان به قرمزی، سوزش، درد و ترشح در چشم‌ها اشاره کرد.این علائم اغلب هر دو چشم را درگیر می‌کند. 

وی با اشاره به برگزاری سی و یکمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران در روزهای آتی،بیان کرد: برخی مبتلایان به کووید-۱۹ نخست به علائم التهاب ملتحمه دچار می‌شوند سپس ویروس کرونا ریه این بیماران را درگیر می‌کند؛ این نشانه‌ها به طور معمول با قطره‌های اشک مصنوعی و آنتی بیوتیک‌های ساده بهبود پیدا می‌کنند و در بیشتر موارد از نظر چشمی نیاز به موارد خاصی نیست .

بیشتر بخوانید:

کاهش ۹۰ درصدی خطر ابتلای شدید به کرونا با واکسیناسیون

این فوق تخصص قرنیه گفت:البته ممکن است که در ترشحات چشم بیماران دچار التهاب ملتحمه، ویروس کرونا وجود داشته باشد و به دیگران سرایت کند؛ بنابراین مبتلایان به این ویروس به ویژه کسانی که از علائم التهاب ملتحمه رنج می‌برند باید از دست زدن به چشم‌ها و لوازم خودداری و از حوله و بالش شخصی استفاده کنند.

سلیمانی افزود: مبتلایان به کووید-۱۹ در ریسک تبخال قرنیه هستند که این تبخال ممکن است ناشی از مصرف داروهای استروئید یا نقص ایمنی در اثر خود ویروس باشد؛ بنابراین مبتلایان به ویروس کرونا در صورتی که در دوران قرنطینه هستند و از علائمی مانند درد و قرمزی چشم‌ها رنج می‌برند می‌توانند به شکل آنلاین با چشم پزشک مشورت کنند یا اگر پس از این دوران به این نشانه‌ها مبتلا شدند به چشم پزشک مراجعه کنند. 

مراقب عوارض چشمی ویروس کرونا باشید

وی تاکید کرد: ویروس کرونا ممکن است انسداد عروق شبکیه و به دنبال آن از دست رفتن بینایی را منجر شود؛بنابراین مبتلایان به کووید-۱۹ ممکن است از کاهش دید هم رنج ببرند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری قارچی حدقه چشم را ناشی از نقص سیستم ایمنی حاصل از خود ویروس یا مصرف کورتون‌ها دانست و یادآوری کرد: بیمارانی که کووید دارند ممکن است از علائم التهاب لبه‌های پلک مثل شالازیون یا گل مژه بیشتر در این افراد دیده شود که بهتر است با شستن چشمها توسط شامپو بچه و درمانهای حمایتی کنترل شود.

سلیمانی ابراز داشت:ترشحات خونی یا سیاه رنگ از بینی، کاهش دید و بیرون زدگی چشم‌ها نشانه‌هایی هستند که به طور معمول در مبتلایان به کووید-۱۹ شدید یا کسانی که به مدت طولانی داروهای کورتون را مصرف کردند، مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: بیماران دچار قارچ حدقه چشم باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و از داروهای ضد قارچ زیر نظر پزشک استفاده کنند؛ همچنین در برخی موارد باید ترشحات و بافت نِکروز شده (مرده) ناشی از قارچ از بینی برداشته شود.

این فوق تخصص قرنیه متذکر شد: این قارچ می‌تواند از بینی به فضای کاسه چشم انتقال پیدا کند.این قارچ در محیط وجود دارد ولی فقط کسانی را درگیر می‌کند که به نقص سیستم ایمنی دچار هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    0 0
    مجبور نیستید چشم آبی انتخاب کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس