۸۰ درصد آسیب‌های بینایی قابل پیشگیری است

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت:هشتاد درصد آسیب‌های بینایی که منجر به نابینایی می شود قابل پیشگیری هستند.

به گزارش مشرق، علی میرزاجانی استاد گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس انجمن علمی اپتومتری کشور ضمن تاکید برجایگاه اپتومتریست ها در برنامه های پیشگیری از نابینایی و کم بینایی گفت :امروز ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۰ مصادف با دومین پنج شنبه اکتبر (۱۴ اکتبر) است که توسط سازمان بهداشت جهانی  (WHO) و نظام جهانی اپتومتری (WCO) به عنوان روز جهانی بینایی نام گذاری شده است.

وی گفت: روز جهانی بینایی یک روز آگاه سازی و آگاهی بخشی نسبت به اهمیت بینایی به عنوان یک موهبت الهی و چگونگی محافظت از آن است. همه تلاش در این روز از طرفی جهت آگاه ساختن دست اندرکاران دولتی و متخصصین مرتبط با امر بینایی یعنی اپتومتریست ها و چشم پزشکان در خصوص مسئولیتی که در این امر خطیر دارند از یک سو و از سوی دیگر آگاهی بخشی به تک تک افراد جامعه است که از بینایی خود، این نعمت خداوندی محافظت نمایند،به بینایی خود احترام بگذارند و طبق شعار امسال روز جهانی بینایی، به بینایی خود عشق بورزند.

میرزاجانی اعلام کرد : روز جهانی بینایی امسال با شعار "چشمانتان را دوست بدارید" به نوعی به اهمیت و غیر قابل جایگزینی این موهبت الهی و لزوم محافظت از برترین راه ارتباطی انسانها با جهان اطرافشان تاکید دارد. 

وی ادامه داد : هشتاد درصد اطلاعات محیط از طریق چشمها و دیدن فراهم می گردد و همچنین هشتاد درصد یادگیری ما از طریق بینایی شکل می گیرد و جالب اینجاست که هشتاد درصد آسیب های بینایی که منجر به نابینایی می گردند نیز قابل پیشگیری هستند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت : تیم فعال روز جهانی بینایی،  چهار مقوله جلوگیری از آسیب های بینایی با تغذیه و شیوه صحیح زندگی، محافظت در برابر تشعشعات و عوامل خطر بینایی، برنامه ریزی برای معاینات دوره ای و اولویت بخشی به سلامت بینایی در برنامه کلی سلامت را جهت حفظ سلامت بینایی بیان می نمایند.   

وی خاطر نشان کرد : آسیبهای بینایی از جمله انواع ماکولوپاتی ها گاهی دید مرکزی را دچار اشکال می نمایند و زمانی میدان بینایی یا به عبارتی بینایی محیطی را در اثر برخی بیماریها از جمله مراحل اولیه بیماری آب سیاه دست خوش تغییر قرار می دهند.

میرزاجانی افزود: بنابر این هرگز رضایت فردی شخص از بینایی خود نمی تواند ملاک درستی برای اطمینان از سلامت بینایی باشد با توجه به اینکه اغلب بیماری ها بتدریج و به آهستگی پیشرفت می کنند و فرد متوجه تغییرات نمی شود و تنها معاینات دوره ای و سنجش تخصصی بینایی می تواند تضمینی برای سلامت بینایی باشد.

استاد گروه اپتومتری  دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد : اپتومتریست های ایران به عنوان پیشگامان عرصه سلامت بینایی در تمام سطوح شبکه بهداشت و در همه مراکز دولتی، خصوصی، غربالگری های بینایی در مناطق محروم و فعالیت های خود جوش مردمی جانانه و با عشق تلاش می کنند تا با پیشگیری از نابینایی، بینایی را به مردم شریف ایران هدیه نمایند.

وی در پایان یاداور شد : در زمینه پیشگیری از نابینایی کمیته پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران مجری طرح های غربالگری بسیاری در مناطق محروم، سیل زده و زلزله زده کشور بوده است و در این زمینه به کمک خیرین داوطلب، مجری ارائه خدمات معاینه چشم، تجویز و تهیه عینک بطور رایگان برای محرومین در گروه هدف بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس