خطر توافق نظامی آمریکا با یونان؛ قرار گرفتن یونان در خط مقدم تنش‌ها در دریای سیاه

احزاب مخالف دولت یونان با انتقاد شدید از توافقنامه دفاعی این کشور با آمریکا اعلام کردند که این توافقنامه می‌تواند آتن را به تنش‌های منطقه‌ای ناخواسته بکشاند.

به گزارش مشرق، احزاب مخالف یونان از تصمیم دولت این کشور مبنی بر تمدید قرارداد دفاعی با آمریکا انتقاد کرده و برخی شرایط این توافق را «خطرناک» و «غیرقابل تصور» توصیف کردند.

 به گزارش وبگاه شبکه خبری «تی‌آر تی»   احزاب مخالف یونان در عین حال هشدار داده‌اند که آتن بیش از سود خود در این معامله ضرر خواهد کرد.

«سیریزا» از گروه‌های اصلی اپوزیسیون این کشور اعلام کرد که توافقنامه همکاری دفاعی متقابل می تواند آتن را به تنش‌های منطقه‌ای ناخواسته بکشاند. این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد که احتمال تنش در منطقه دریای سیاه وجود دارد زیرا این توافق شامل استقرار نظامی در شهر ساحلی شمال شرقی «اسکندرپولیس» است و امکان اعزام نیروهای آمریکایی به بلغارستان و رومانی را فراهم می‌کند.

سیریزا هشدار داد و اعلام کرد: «این توافق می تواند یونان را در خط مقدم تنش‌های احتمالی در دریای سیاه قرار دهد»

در این هشدار آمده است که «کریاکاس میتسوتاکیس» اولین نخست وزیر این کشور در دوران معاصر است که امکانات نظامی در خاک یونان را به طور نامحدود در اختیار کشور دیگری قرار داده است.

«دیمیتریس کوتومباس» رهبر حزب کمونیست یونان  نیزگفت که این توافق یونان را درگیر برنامه های خطرناک ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا می‌کند. وی گفت: «یونان در هزینه‌های نظامی قهرمان است. هیچ پولی برای مردم وجود ندارد، اما به مجتمع‌های نظامی و صنعتی فرانسه و آمریکا بودجه تعلق می گیرد. در عین حال، صنایع دفاعی یونان مجاز به افول و تعطیلی است.»

وی تاکید کرد که پیمان دفاعی با آمریکا به یونان در دفاع از حقوق و قلمرو حاکمیتی خود کمک نمی کند بلکه آن را در برنامه‌های خطرناک ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه، خاورمیانه و شمال و جنوب صحرای آفریقا که روسیه را هدف قرار می‌دهد مشارکت می‌دهد.

حزب راه حل یونان نیز اعلام کرد که میتسوتاکیس و دولتش حق ندارند تعهداتی را که بر دولتهای آینده یونان تاثیر می‌گذارد، اتخاذ کنند.

برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که با توجه به نزدیکی نسبی یونان به خلیج فارس، آمریکا در توافق با یونان قصد دارد هم بر ترکیه فشار وارد کرده و هم بر غرب آسیا و مدیترانه تسلط داشته باشد. «ایوان ایلند» تحلیلگر مرکز صلح و آزادی در مورد انگیزه آمریکا در توافق نظامی با یونان گفت: «ممکن است ایالات متحده بخواهد ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به پایگاه‌های بیشتری در این کشور دست یابد، اگرچه این می‌تواند نتیجه معکوس ایجاد کند و باعث افزایش همکاری ترکیه و روسیه شود.»

«ارل راسموسن» معاون «مرکز اوراسیا» نیز گفت  که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه اختلافات متعددی با یونان در منطقه در مورد اکتشاف منابع انرژی داشته است و همچنان ادامه خواهد داشت.

الند گفت، این توافق علاوه بر فشار بر ترکیه، به ایالات متحده این فرصت را می‌دهد تا اهداف راهبردی دیگری را دنبال کند.

الند گفت: «یونان نسبتاً به خلیج فارس و بخش‌هایی از خاورمیانه نزدیک است و نیروهای آمریکایی می‌توانند از آنجا عملیات تضمین عرضه نفت را آغاز کنند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس