کد خبر 1288109
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: روز پنج‌شنبه تظاهرات مسالمت‌آمیز طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در مقابل کاخ دادگستری در منطقه الطیونه در بیروت در اعتراض به عملکرد قاضی حادثه انفجار بیروت با تیراندازی نیروهای شبه نظامی به سمت مردم تظاهرکننده به خشونت کشیده شد و بر اساس آخرین اعلام منابع رسمی لبنان 7 کشته و چندین زخمی برجای گذاشت. 

 از همان ابتدا و بر اساس شواهد و قرائن اکثر طرف‌های لبنانی عامل این حادثه خونین را میلیشیای حزب القوات لبنان به سرکردگی سمیر جعجع معرفی کردند که در سخنرانی شب گذشته دبیرکل حزب‌الله نیز بر آن تأکید شد. 

 در بیان اهداف اقدام جعجع گفتنی است به نظر می‌رسد وی در تلاش است با اقدامات این چنینی و کنترل فضای سیاسی عملاً خود را به عنوان چهره اصلی در جریان 14 مارس معرفی کند و حریری و جنبلاط را پشت سر بگذارد.

هدف دوم جعجع با عنایت به این که فضای سیاسی در بین مسیحیان به ضرر عون در حال تغییر است، مطرح کردن خود در جایگاه رهبر مسیحیان لبنان است. 

هدف دیگر جعجع نیز این است که خود را به عنوان چهره‌ای قابل اطمینان برای مهار و کنترل حزب‌الله به طرف‌هایی مانند عربستان و آمریکا معرفی نماید تا به این وسیله حمایت آن‌ها را به سوی خود برای دستیابی به اهدافش جلب نماید. 

 در بیان چرایی این موضوع نیز گفتنی است ظاهراً جعجع به دنبال کسب کرسی ریاست‌جمهوری  به منظور افزایش اختیارات رئیس جمهور با هدف اعتلای جایگاه مسیحیان و حتی ایجاد یک کانتون مسیحی در لبنان است.

چنین سناریویی می‌تواند پیامدهایی مانند ایجاد جنگ داخلی و بین‌المللی‌کردن بحران (خودساخته) امنیتی و نظامی لبنان و در نهایت مداخله نظامی احتمالی خارجی از جمله رژیم صهیونیستی در لبنان داشته باشد که بر اساس گفته دیشب دبیرکل حزب‌الله جعجع ظاهراً هیچ ابایی از وقوع چنین پیامدهای سویی نداشته و در این میان حتی امنیت و منافع هم‌کیشان مسیحی خود را نیز مدنظر ندارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    وقتی یک طرف ناتوان و کم عقل باشد و عامل بدبختی وضع مردم می شود ، دیگر نمی تواند سر بلند کند و هر بلایی سرش می اورند . مردم لبنان هم مثل ایران اسیر نیست که با گفتن اینکه تحریم ها نعمت است مردم را مجبور به تحمل تحریم ها کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس