کد خبر 1288142
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
حضور زاکانی در جلسه شورای شهر تهران

عضو شورای شهر تهران در خصوص حسابرسی ها در دور قبل، اصلاح فرایند صدور پروانه ساختمانی، میزان دیون ،بدهی و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، قرار است که سند تحویل و تحول در شهرداری تهران آماده شود تا مدیران جدید بدانند چه چیزی را از دوره قبل مدیریت شهری تحویل گرفته‌اند. 

در دوره قبلی مدیریت شهری اعداد و ارقام متفاوتی برای بدهی‌ها اعلام شد و همچنین در خصوص طلب از شهرداری هم موارد متعددی اعلام شد. باید عدد دقیق بدهی‌ها و طلب‌ها مشخص شود. 

بیش از دوماه است فعالیت شورای جدید شروع است. چند طرح در این شورا مورد بررسی قرار گرفته است. البته کمیسیون‌ها فعال شده‌اند و گفته می‌شود قرار است به زودی لوایح زیادی به شورا بیایند و همچنین  تعداد زیادی از لوایح شورای قبل هم به شهرداری عودت داده شده است.

یکی از مشکلات کلیدی در تهران نوسازی بافت فرسوده است. در صورت بروز زلزله در نقاطی که ساختمان‌ها ناایمن هستند امکان تخریب وجود دارد.

در خصوص آخرین وضعیت دیون و طلب‌های شهرداری، نوسازی بافت فرسوده، حسابرسی از سازمان‌ها و شرکت‌ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی بافت فرسوده، کارتن‌خواب‌ها، مراکز واکسیناسیون و... با ناصر امانی عضو شورای شهر تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

ماجرای حسابرسی‌ها در دوره قبلی شورا

طرح تحویل و تحول شهرداری تهران به کجا رسید؟ زمانی که شورای جدید تهران فعالیت خود را آغاز کرد، قرار بود این طرح تهیه شود تا ببینند چه چیزی تحویل گرفته‌اند. کار به کجا رسید؟

باید مشخص شود چه چیزی تحویل گرفته ایم و شورای پنجم چه کرده است

برای این منظور شهرداری تهران قرار است که این طرح را آماده کند تا ما ببینیم در چهار سال گذشته در شهرداری تهران چه اتفاقی رخ داده است و شورای پنجم چه اقداماتی انجام شده؟ مأموریت‌ها، اقدامات و... همه در این طرح مشخص می‌شود. همچنین میزان بدهی‌ها، دیون، بودجه شهرداری و... باید مشخص شود تا بتوانیم براساس آن تصمیم‌گیری کنیم.

باید میزان دیون مشخص شود/کتبا گفته اند دیون ۶۵ هزار میلیارد است اما باید در سند تحویل و تحول این موضوع بررسی شود

البته شهرداری تهران از زمانی که کار خود را آغاز کرده مدتی را به انتصابات گذرانده است و این هم طبیعی است، اما این طرح آماده می‌شود و در شورا ارائه خواهد شد، ما هم آن را بررسی می‌کنیم. ببینید! باید میزان دیون مشخص شود. تاکنون چیزی که کتبی اعلام شده این است که دیون شهرداری ۶۵ هزار میلیارد تومان است، اما باید ببینیم در طرح سند تحویل و تحول این عدد چقدر اعلام می‌شود؟

چه برنامه‌ای برای پرداخت بدهی‌ها و همچنین دریافت طلب‌ها دارید؟

باید طلب‌ها و بدهی‌ها آنالیز شود/بخشی از بدهی‌ها متعلق به بانک‌هاست/۵۳ هزار میلیارد تومان ما مطالبات داریم که گفته می‌شود ۳۰ هزار میلیارد آن قطعی است

ببینید! ابتدا باید طلب‌ها و بدهی‌ها آنالیز شود. قطعا برای این اقدامات شهرداری برنامه دارد. یک بخشی از بدهی‌ها متعلق به بانک‌هاست که کاملاً روشن است، اما باید تمامی ریز دیون مشخص شود. ۵۳ هزار میلیارد تومان ما مطالبات داریم که گفته می‌شود ۳۰ هزار میلیارد آن قطعی است.

میزان طلب از دولت باید مشخص شود/بودجه شهرداری در دوره قبل افزایش چشمگیری داشته است/باید ببینیم که پول‌ها کجا هزینه شده است؟

باید برآورد شود اقدامات  سازمان ها در  ساخت و سازهایی و عوارض ها چقدر بوده است. ببینید! میزان طلب شهرداری از دولت باید به صورت دقیق مشخص شود. در برخی موارد عوارض‌هایی که پرداخت نشده، همه این موارد باید به ریز مشخص شود تا ببینیم وضعیت شهرداری چگونه بوده است؟ بالاخره در چهار سال گذشته فعالیت‌هایی بوده، بودجه شهرداری افزایش چشمگیری داشته است و حال باید ببینیم که پول‌ها کجا هزینه شده است؟

از شروع فعالیت شورای ششم تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟ در این باره توضیح دهید.

مهمترین اقدام شورای شهر انتخاب شهردار بود/چندین لایحه بررسی شد

مهمترین اقدام شورای شهر انتخاب شهردار بوده است که این امر صورت گرفت. بعد از آن هم لوایحی در شورا بررسی شد، مثل لایحه شهر ری، اوراق مشارکت و... . مواردی هم در خصوص پروانه شهرسازی مطرح شد و همچنین تخفیف ۲۵ درصدی در عوارض هم از جمله لوایح بوده است. 

باید فرایند صدور پروانه اصلاح شود/باید بتوانیم در یک مدت زمان کوتاه، پروانه را صادر کنیم

باید فرایند صدور پروانه اصلاح شود و معلوم شود در هر مرحله کار چقدر انجام شده  و چقدر زمان برده است و متولی هر بخش کیست؟ و اینکه چقدر پروانه در کارتابل‌ها ماندگار شده است. باید کار روی روال باشد و بتوانیم در یک مدت زمان کوتاه، پروانه را صادر کنیم. در صورتی که این ساماندهی رخ دهد، زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد و بدین ترتیب رضایتمندی مردم هم بالاتر می‌رود.

باید روند صدور پروانه شفاف و آنالیز شود تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم

برخی می‌گویند که زمان صدور پروانه تا یک‌سال است. وقتی علت را جویا می‌شویم یکی می‌گوید مالک نیامده، دیگری کار را در زمین شهرداری یا نظام مهندسی می‌اندازد و برخی هم موضوع بیمه و مالیات را مطرح می‌کنند. اما باید روند صدور پروانه شفاف و آنالیز شود تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. 

آیا بودجه لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد؟ با توجه به اینکه براساس اخبار اعلامی قرار است مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند. آیا می‌توان سیستم حمل و نقل را توسعه داد؟

باید ناوگان حمل و نقل عمومی اورهال شود/برای توسعه برنامه داریم/تعدادی اتوبوس در پارکینگ است

در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت جدید برنامه دارد و یکی از اولویت‌هاست. به هر حال باید اتوبوس‌های جدید وارد خطوط شده و ناوگان اورهال شود. ما تعدادی اتوبوس فعال در خط داریم و تعدادی اتوبوس تعمیری هم در پارکینگ و شنیده شده قرار است تعدادی اتوبوس هم وارد ناوگان شوند.

ببینید ما توسعه‌هایی هم در مترو داشته باشیم. ایستگاهی چند روز پیش به دست خود مردم افتتاح شد. یکی از مشکلات ما بحث بازسازی قطارها و اتوبوس‌هاست که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم، چرا که با بازسازی، برخی مشکلات برطرف می‌شوند. 

قرار بود که حسابرسی سازمان‌ها بررسی و تعیین‌تکلیف شود و مشخص شود که در چهار سال گذشته چه اقداماتی انجام شده است. آیا در کمیسیون برنامه و بودجه به این موضوع پرداخته‌اید؟ 

در دوره پنجم مدیریت شهری هیچ‌کدام از حسابرسی‌ها قطعی و نهایی نیست/باید حسابرسی ها به روزرسانی شود اما این کار سخت و زمانبر است

تعیین تکلیف حسابرس‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها باید انجام شود. در دوره پنجم مدیریت شهری هیچ‌کدام از حسابرسی‌ها قطعی و نهایی نیست. ما باید این موضوع را در دستورکار قرار دهیم تا شرکت‌ها و سازمان‌ها حسابرسی آنها به طور دقیق انجام و نهایی شود و باید به روزرسانی شود اما این کار سخت و زمانبر است.

چرا حسابرسی‌ها قطعی و نهایی نشده است؟

نمی‌دانم. بخشی از کارها نیمه‌تمام باقی مانده و بخشی هم مراحلی را گذرانده است. اما در خصوص این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه تصمیم‌گیری خواهد شد. 

بودجه ۱۴۰۰ توسط دوره قبلی شورا بسته شده است. آیا تغییراتی در بودجه سال جاری رخ می‌دهد؟

احتمالاً اصلاحیه‌هایی بودجه داشته باشیم/باید شهرداری نظر خود را در خصوص لوایح دوره قبل بدهد

احتمالاً اصلاحیه‌هایی بودجه داشته باشد. تعدادی از لوایح دوره قبل کمیسیون‌ها باقی مانده که به شهرداری عودت داده‌ایم تا آنها نظراتشان را بگویند. تعداد این لوایح هم زیاد است. باید شهرداری نظر دهد که می‌خواهد این لوایح را چه کند. 

با توجه به سرد شدن هوا، معضل کارتن‌خوابی در تهران ایجاد می‌شود. چه برنامه‌ای برای رفع این معضل در تهران وجود دارد؟

 معاون اجتماعی در همان آغاز به کار از وضعیت گرمخانه‌ها بازدید کرد

با توجه به نزدیک شدن فصل سرما حوزه اجتماعی و سازمان رفاه و خدمات اجتماعی باید برای موضوع کارتن‌خوابی تصمیم‌گیری می کند. البته معاون اجتماعی در همان آغاز به کار از وضعیت گرمخانه‌ها بازدید کرده است. واکسینه کردن کارتن‌خواب‌ها و اقداماتی از این دست انجام می‌شود.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در مورد واکسیناسیون شهروندان توضیح دهید.

اقدامات خوبی در زمینه واکسیناسیون انجام شد

شهرداری تهران مراکزی را برای این منظور درنظر گرفته است و واکسیناسیون انجام می‌شود. خدا را شکر تاکنون مشکلی ایجاد نشده است. 

درخصوص جذب سرمایه گذار چه برنامه ای دارید؟در دوره قبل در این زمینه موفقیت های حاصل نشد.

رقم بدهی در چهار سال گذشته مدام تغییر می‌کرد و همین موضوع مهمترین چالش پیش‌روی ما بود

در حوزه مالی و اقتصادی شهر عدم توازن بین بدهی‌ها و مطالبات شهرداری، تأمین منابع مورد نیاز اداره شهر و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را با مشکل مواجه کرد. البته بگویم بدهی‌های شهرداری مدعی زیادی دارد و باید برای وصول مطالبات هم سازوکاری تعریف شود. رقم بدهی در چهار سال گذشته مدام تغییر می‌کرد و همین موضوع مهمترین چالش پیش‌روی ما بود.

جذب سرمایه گذار داخلی و مشارکت بخش خصوصی هم در شهرداری تجربه خوبی نداشته

ما باید چشم‌انداز روشنی از موضوعات داشته باشیم تا بتوانیم موانع را برطرف کنیم که البته قرار است طرح تحویل و تحول آماده شود. جذب سرمایه گذار داخلی و مشارکت بخش خصوصی هم در شهرداری تجربه خوبی نداشته و بسیاری از سرمایه‌گذاران به علت اختلاف ومسائل حقوقی کارهایشان بلاتکلیف رها شده است.

سیستم حمل و نقل عمومی در وضعیت خوبی قرار ندارد/ عمر مفید ناوگان رو به پایان است/زمانی که مدارس بازگشایی شود، قطعا تقاضای سفر بیشتری داریم

مشکلات زیادی از دوره قبل برجای مانده که باید آنها را برطرف کنیم. خواسته‌ها از دوره پنجم مدیریت شهری محقق نشد. سیستم حمل و نقل عمومی در وضعیت خوبی قرار ندارد و عمر مفید ناوگان رو به پایان است. در دوره قبل در زمینه حمل و نقل اقدامات اساسی انجام نشد و فقط تعداد کمی اتوبوس وارد شد. ما زمانی که مدارس بازگشایی شود، قطعا تقاضای سفر بیشتری داریم. 

در خصوص نوسازی بافت فرسوده چه اقداماتی در شهر قرار است انجام شود؟

ناایمن بودن برخی ساختمان در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی یکی از چالش‌هاست/ باید ساختمان‌ها ایمن‌سازی و اقدامات پیشگیرانه انجام شود

با سیاست‌های تشویقی، نوسازی بافت فرسوده قدری انجام شده است، اما یکی از خواسته‌های مهم و جدی مردم ساکن در مناطق بافت فرسوده، نوسازی این بخش است. ناایمن بودن، در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی یکی از چالش‌هاست. مثلاً ما حادثه کلینیک سینا اطهر را دیدیم که باعث بروز چه اتفاقی شد. باید ساختمان‌ها ایمن‌سازی و اقدامات پیشگیرانه انجام شود. 

یکی از وظایف جدی ما این است که از نهادهای اجتماعی و مردمی استفاده کنیم

تأکید می‌کنم که یکی از اقدامات شورا بحث نظارت است و قطعا این اقدام صورت می‌گیرد. شهرداری تهران بیش از ۶۰ هزار نیرو دارد و گردش مالی بالایی دارد که باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. من همین جا در خصوص مشارکت نخبگان در کنار مشارکت مردم هم باید بگویم که مشارکت نخبگان هم بخش مهمی در اداره شهر است. یکی از وظایف جدی ما این است که از نهادهای اجتماعی و مردمی استفاده کنیم. در مسئله نظارت علاوه بر مشارکت مردم، نیازمند مشارکت نخبگان هم هستیم که هم در درون شهرداری و هم در سطح شهر حضور داشته و آماده نقش‌آفرینی هستند. 

 بازدیدی از برخی مناطق داشتم/ اولویت مردم رفع آلودگی هوا و ترافیک بوده است/شفاف‌سازی در دستورکار ماست/باید به مردم گزارش دهیم که برای افزایش کیفیت زندگی آنها چه اقداماتی انجام شد

ما مناطق محرومی در تهران داریم که باید برای آنها برنامه‌ریزی شود. البته بازدیدی از مناطق داشته‌ام. در نظرسنجی‌هایی که انجام شده، اولویت مردم رفع آلودگی هوا و ترافیک بوده است. عدالت و محیط زیست دو قید و شرط تعیین‌کننده هر سیاستگذاری در شهر است. البته ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم تا بتوانیم این چالش‌ها را برطرف کنیم.

در دوره قبل سامانه شفافیت راه‌اندازی شد/خروجی ملموس نبود

شفاف‌سازی هم در دستورکار ماست و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. ما باید به مردم گزارش دهیم که برای افزایش کیفیت زندگی آنها چه اقداماتی انجام داده‌ایم و آنها باید بدانند که ما در شورا چه می‌کنیم؟ شفافیت اهمیت زیادی دارد. البته در دوره قبل سامانه شفافیت راه‌اندازی شد که قابل تقدیر است اما خروجی ملموسی نداشت ما باید در این دوره این مورد را توسعه و عمق دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس