کد خبر 1288294
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
سویه غالب کرونا در کشور دلتا است

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سویه غالب شیوع کرونا، دلتا است و در حال حاضر سویه جدیدی مردم را نگران نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمان حضوری تیتر امشب با بیان اینکه هنوز وارد موج ششم کرونا نشده ایم، اما باید مراقب باشیم، گفت: نگرانی‌های مردم باید کاهش یابد، اما نباید بی توجهی کنیم.

او گفت: باید خود را برای سخت‌ترین شرایط آماده کنیم و آغاز موج‌ها با روابط‌های اجتماعی و ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مردم رخ می‌دهد.

دکتر جان بابایی افزود: در موج‌های چهارم و پنجم بیشترین جان باختگان مربوط به افراد بالای شصت سال بود.

دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: به دلیل روند واکسیناسیون، انتظار می‌رفت که موج پنجم شدید نباشد، اما آمار بستری‌ها ۲ تا ۳ برابر بیشتر شد.

او گفت: هم اکنون ۱۸ هزار بیمار بستری داریم که ۴ هزار تن از آن‌ها در بخش‌های ویژه هستند. از آغاز موج پنجم تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار بستری داشته ایم و حدود ۳۰۰ هزار نفر کاندید بستری داشتیم.

او گفت: نباید درباره احتمال شروع پیک‌ها زودتر تصمیم بگیریم.

دکتر جان بابایی با بیان اینکه خوشبختانه واکسن‌های ایرانی کرونا بسیار مطمئن هستند، افزود: از آنجایی که مسئول پیگیری عوارض واکسن هستم، چنانچه عارضه‌ای رخ بدهد، پرونده‌ها را تک تک بررسی می‌کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: خطر ناکترین زمان برای مردم زمان بدون ماسک است.

او گفت: هنوز درمان موثری برای بیماری کرونا در دسترس نیست و هیچ واکسنی اثر بخشی ۱۰۰ درصد ندارد.

دکتر جان بابایی گفت: هنوز سازمان بهداشت جهانی، سویه نگران کننده جدیدی معرفی نکرده است.

دکتر جلیلی، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن برکت هم گفت: تا امروز بیش از ۸ میلیون دُز واکسن را تحویل وزارت بهداشت داده ایم و ۱۷ میلیون دُز نیز تولید و آماده تحویل است.

 دکتر جلیلی افزود: از یک ماه پیش دستورالعمل مطالعه بالینی برای واکسن سنین ۱۲ تا ۱۸ سال را تحویل وزارت بهداشت داده ایم و امیدواریم مجوز مطالعات بالینی این واکسن صادر شود. ما آمادگی کامل داریم و به محض صدور مجوز ثبت نام از داوطلبان آغاز می‌شود.

 مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن برکت افزود: واکسن کوو برکت بر سویه دلتا هم موثر بوده است و ما مقاله‌ای هم در این خصوص آماده کردیم.

جلیلی گفت: برای سویه‌های جدید ما دو ماه وقت لازم داریم تا پلتفرم‌های جدید را آماده و واکسن جدید را عرضه کنیم.

دکتر بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران هم درباره وضعیت تولید واکسن "پاستوکووک" گفت: یکی از ایمن‌ترین و کاراترین واکسن‌های جهان را تقدیم مردم عزیزمان می‌کنیم.

او افزود: پاستوکووک برای کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ سال نیز قابل استفاده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره تولید واکسن مشترک ایران و کوبا؛ پاستوکووک، تنها واکسنی است که دُز یادآور خود را تولید کرده است.

او گفت بین ۴ تا ۵ میلیون دُز را در ماه می‌توانیم تولید کنیم. مردم به انستیتو پاستور ایران بر اساس سابقه نزدیک به دو قرن خود اعتماد دارند و بسیاری از مردم منتظر حضور این واکسن هستند.

قوسیان دبیر کل جمعیت هلال احمر هم با بیان اینکه در مهر ماه حدود سی میلیون دُز واکسن سینوفارم وارد کشور شده است، گفت: تا اوایل آبان، مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور ۷۲ میلیون دُز می‌رسد.

قوسیان گفت: جمعیت هلال احمر توان وارد کردن واکسن‌های دیگری به غیر از سینوفارم را دارد و ظرف دو هفته آینده ۳۰ میلیون دُز واکسن دیگر وارد خواهیم کرد که آخرین محموله واکسن محسوب می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم درباره تمهیدات وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی حضوری مدارس گفت: اگر مدرسه‌ای مجوزهای لازم برای بازگشایی را کسب نکرده باشد، بازگشایی آن به نیمه دوم آبان موکول می‌شود.

کمرئی افزود: در فاز اول بازگشایی، حدود ۳۱ درصد مدارس روستایی و عشایری آغاز به کار کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: الگوی توافق شده با وزارت بهداشت بازگشایی مدارس در چهار مرحله است، اما تصمیم نهایی با ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس