کد خبر 1286674
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
شیر خفته کرونا را بیدار نکنیم

اگر چه این روزها کرونا کمی بی حال شده و از تب و تاب افتاده است اما بر اساس تجارب پیک‌های قبلی در کشور، باید مواظب شیر خفته کرونا باشیم و سایه پیک ششم را جدی بگیریم تا در امواج سهمگین آن گرفتار نشویم.

به گزارش مشرق، ویروس ۱۸ ماهه کرونا حالا کمی عقب کشیده و از تب و تاب افتاده است؛ آن هم به واسطه واکسیناسیون عمومی و فراگیری آن که در حال انجام است.البته در این میان بسیاری از مردم نیز با انجام واکسیناسیون قید رعایت پروتکل های بهداشتی را زده اند و حتی استفاده از ماسک را هم کنار گذاشته‌اند.

 بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت تا کنون ۴۸ میلیون و ۱۵ هزار و ۱۵۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۱۱۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسید و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

شیر خفته کرونا را بیدار نکنیم

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش که «وضعیت کنونی کرونا در کشور چگونه بوده و آیا پیک ششم کرونا نیز ایجاد خواهد شد؟»،گفت: رخداد هر پیک جدیدی تابع عوامل متخلفی از جمله رفتار ویروسی و جهش‌هایی که صورت می‌گیرد؛ رفتار مردم در مواجهه‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها و کاهش آنها و سیاست‌هایی است که اعمال می‌شود.

تعداد پیک‌های اتفاق افتاده در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما تعداد پیک‌هایی که تاکنون در اپیدمی کرونا رخ داده نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر بوده و نسبت به میانگین جهانی نیز بیشتر است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:‌در پیک‌هایی که رخ می‌دهد چند پیام اصلی را باید مورد توجه قرار دهیم؛ یکی دامنه پیک است که شروع تا پایان آن چقدر طول می‌کشد؛ دوم شیب صعودی و نزولی؛سوم، ارتفاع در پیک است و چهارم بحث فاصله بین پیک‌هاست.

شیر خفته کرونا را بیدار نکنیم

تنوعی از پیک‌های کرونایی را در ایران شاهدیم

سوری یادآور شد: وقتی این منحنی‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم ما تنوعی از این پیک‌ها را در کشورمان داریم؛ مثلا روند نزولی پیک سوم سریع‌تر صورت گرفت یا در پیک چهارم نیز به همین شکل بود اما در پیکی مثل پیک دوم هم روند صعودی شیب نسبتا کمی داشته و هم روند نزولی داشت.

وی گفت: بیشترین فاصله را بین پیک سوم و چهارم داریم؛یعنی زمانی که طرح کنترل و غربالگری شهید سلیمانی در کشور به اجرا درمی‌آمد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت:اما بعد از آن به خاطر سیاست‌های نادرست و آزادسازی شرایط برای سفرها، مجددا در اردیبهشت پیک چهارم را بلافاصله داشتیم که بعدا پیک پنجم نیز رخ داد.

پیک چهارم بالاترین ارتفاع را داشت

سوری متذکر شد: ما بالاترین ارتفاع پیکی که داشتیم مربوط به پیک چهارم است که واریانت دلتا به دلیل آنکه قدرت و قابلیت بیماریی‌زایی بیشتری داشت و گردش ویروس راحت‌تر صورت می‌گرفت، ایجاد شد. برایند این مسائل را نگاه  می‌کنیم می‌بینیم که چرا باید نگران و آماده پیک ششم اپیدمی کرونا باشیم.

هنوز یک چهارم کشور واکسینه کامل شده‌اند

وی افزود: اولا همان فرایند عادی‌انگاری در کشور دیده می‌شود و تاکید بیش از حد روی اثربخشی پوشش حداکثری واکسیناسیون؛ در حالی که هنوز حدود یک چهارم جمعیت کشور دو دز واکسن را دریافت کرده و اینکه به زودی جشن پایان اپیدمی یا پوشش واکسیناسیون را می‌گیریم، یک سری پالس‌هایی است که به جامعه می‌دهد که نگران نباشید، شرایط رو به عادی شدن است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: بنابراین در صورتی که حتی کشورهایی که پوشش واکسنیاسیون‌شان بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد رسیده، هنوز چنین ادعایی را نداشته و ندارند.

سوری تصریح کرد:بنابراین برخی سفرهایی در این مدت بین فاصله پیک پنجم تاکنون صورت گرفته است؛ در مرزهای شرقی نیز تردد غیرقانونی زیادی وجود داشت و هیچ کنترل بهداشتی صورت نمی‌گرفت و باعث می‌شود با حجم زیادی تردد کنترل نشده بین المللی همراه باشیم.

سفرهای بین شهری کنترل نمی‌شود

وی افزود: در داخل کشور نیز همین طور است؛ به طوری که در سفرهای بین شهری عملا کنترل‌ها به دقت صورت نگرفته و نمی‌گیرد.

رنگ بندی شهرها اشتباه است

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تداعی عادی بودن شهرها و یا رنگ‌بندی اشتباهی که ما برای شهرها داریم و معنای کاذبی به مردم و حتی مدیران القا می‌کند، این نیز مزید بر علت است؛ یعنی وقتی می‌گوییم شهری در وضعیت زرد است این فقط بر اساس بستری است نه سطح خطر.

سوری متذکر شد: در اپیدمی متغیرهای دیگری نقش دارند که متأسفانه اینها دیده نمی‌شود؛ بنابراین القا عادی‌نگری به این رنگ‌ها نیز تشدید می‌شود. ما قبل از آنکه پیک یک اپیدمی را داشته باشیم، در هر کشور و جامعه‌ای از جمله کشورمان یک نشانه‌هایی را در این قضیه پیش از رخداد آن می‌بینیم.

شاهد طغیان‌های کرونایی در نقاط مختلف کشور هستیم

وی ادامه داد: برای مثال یکی از نشانه‌های مهم رخداد طغیان‌های پراکنده‌ای است که در جاهای پرخطر یا جاهایی که در آنها اتفاق افتاده، دیده می‌شود؛ متأسفانه این طغیان‌ها اکنون در چند استان قابل مشاهده و تشخیص است.

شیر خفته کرونا را بیدار نکنیم

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: به طور معمول یکی از اقداماتی که لازم است برای پیشگیری این پیک‌های بعدی انجام گیرد، اعزام تیم‌های واکنش سریع و تحلیل درست و کامل آن پیک‌ها و اتخاذ تمهیداتی است که آن طغیان‌ها گسترش پیدا نکند.

سوری ابراز داشت: فعلا ما چون تیم واکنش سریع منحل شده، عملا چنین امکانی را نداریم.اینکه ما بتوانیم با پیش بینی درست شرایط اقدامات مداخله‌ای لازم را برای جلوگیری از وقوع پیک ششم یا تاخیر آن انجام دهیم  اینها نیازمند آن است تا مطالعات بومی خود را به طور مستمر داشته باشیم و برآورد درستی از خطر در مناطق مختلف را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: بعد با پیش بینی‌هایی که می‌شود احتمال وقوع را به تعویق اندازیم. بنابراین رخداد پیک ششم یک امر محتومی برای کشور نیست و قابلیت پیشگیری دارد؛ به شرط رعایت بسیاری کارها و انجام مداخلاتی که در شرایط قبل از رخداد پیک بعدی باید انجام گیرد.

اسیر عادی انگاری نشویم!

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:امیدوارم به این موضوع توجه شود تا مثل بسیاری از کشورها تعداد قله‌های پیک‌ها را کمتر کرده و فراغ بالی در جامعه ایجاد کنیم و به سمت عادی شدن زندگی مردم که بسیار لازم و ضروری است برویم، اما نباید تعطیل و نه عادی‌انگاری صورت گیرد. اینها می‌تواند آرزویی را که ما داریم به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

هنوز در شیب نزولی پیک پنجم هستیم

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه هنوز در شیب نزولی موج پنجم کرونا قرار داریم، گفت: وضعیت هنوز از نظر ابتلاء عادی نشده چون کماکان در شهر تهران حدود ۴ هزار و ۲۷۰ بیمار بستری کرونایی داریم. با توجه به اینکه تعداد بیماران بهبود یافته و ترخیصی زیاد است حدود ۸۰۰ بیمار به صورت روزانه در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند.

پیک ششم قابل پیش بینی نیست

توکلی در پاسخ به اینکه «آیا به پیک ششم کرونا نزدیک می‌شویم؟»،گفت: اتفاقی که در کشور روی داد، ادغام پیک‌های چهارم و پنجم به واسطه ورود سویه جدیدی از کرونا بود؛ اگرچه هنوز گزارشی مبنی بر اینکه سویه جدیدی در کشور وارد شده، نداریم و وضعیت همچنان عادی نشده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران افزود: متاسفانه تعداد بالایی از بستری‌ها، افرادی هستند که واکسینه نشده بودند و پیام آن این است که نقش واکسن در کاهش آمار بیماران بدحال و فوتی‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به کاهش خفیف و هفتگی ورودی بیمارستان‌ها، گفت: پیک بعدی قابل پیش بینی نیست ولی با پوشش بالای واکسیناسیون و برنامه‌ریزی برای افزایش این روند اگر مردم هم موارد بهداشتی را رعایت کنند بعید می‌دانم نگران شویم ولی باز هم هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

دقت کنیم! این روزها با آنکه کرونا کمی بی حال شده و از تب و تاب افتاده است اما بر اساس تجارب پیک‌های قبلی در کشور باید مواظب شیر خفته کرونا باشیم و سایه پیک ششم را جدی بگیریم تا در امواج سهمگین آن گرفتار نشویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    با توجه به گرانی ها، بد نیست یک پیک دیگر ایجاد کنیم تا مردم در خانه بنشینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس