سرویس جنگ نرم مشرق - اوایل تابستان سال جاری، نفتکش مرسر استریت که توسط اسرائیلیها اداره میشود، در معرض حمله پهپادهایی قرار گرفت که بنا بر ادعاهای رسانههای غربی از ایران به پرواز درآمده بودند. در نتیجه حمله مزبور، شناور از کار افتاد و دو نفر بر روی عرشه کشتی کشته شدند. این حادثه که به مثابه حمله بیدلیل به یک شناور غیرنظامی به تصویر کشیده شد، خشم و عصبانیت اسرائیل و آمریکا را برانگیخت و بر تیرگی روابط ایران با اسرائیل و متحدان غربیاش افزود. اما تحقیقات یک پایگاه آمریکایی نشان میدهند که شرکت مادر مرسر استریپ موسوم به زودیاک مریتایم (Zodiac Maritime) از پیشینه طولانی همکاری تنگاتنگ با ارتش و دستگاه جاسوسی اسرائیل موسوم به موساد برخوردار است و از شناورهای خود به منظور انتقال سلاح و عاملان عملیاتی به گوشه و کنار منطقه جهت انجام عملیاتهای مخفیانه از جمله ترور بهره میگیرد.
مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه میخوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارشها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرحشده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاههای اندیشکدههای غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.
برادران ایال و عیدان اوفر در کنار سامی اوفر سرمایهدار یهودی
آدمکشهای زودیاک مریتایم
دکتر آلن مک لئود ژورنالیست و مقالهنویس نشریههای گاردین، سالون و از اعضای گروه رسانهای دانشگاه گلاسگو مینویسد: زودیاک مریتایم یک مجموعه کشتیرانی جهانی است که تحت مالکیت و اداره خانواده اوفر قرار دارد. برادران ایال و عیدان اوفر به ترتیب سومین و نهمین میلیاردر ثروتمند در اسرائیل هستند و این کسبوکار را از پدر خود سامی به ارث بردهاند. شرکت آنها همچنین از پیشینه طولانی در زمینه همکاری با دولت اسرائیل در رابطه با عملیاتهای ویژه برخوردار است.
کشتیهای شرکت زودیاک سالها با نقض تحریمهای آمریکا به تجارت با جمهوری اسلامی ادامه دادند و مرتباً در بنادر ایران پهلو گرفتند. در سال ۲۰۱۱ که سامی اوفر از دنیا رفت، دولت آمریکا مشغول تحقیق درباره شرکت مزبور بود و وزارت خزانهداری آمریکا تحریمهایی را ضد این شرکت به خاطر کمک به ایران جهت دور زدن تحریمهای وضع شده از طرف آمریکا در نظر گرفته بود.
سامی اوفر سرمایهدار یهودی در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی
ادعاها در مورد نقض تحریمهای آمریکا توسط شرکت زودیاک
اینکه یک شرکت جاافتاده اسرائیلی تحریمها را دور بزند و با دولت متخاصم ایران همکاری کند، همچنین موجب سردرگمی بسیاری از مقامات اسرائیلی شد و آنها نیز به نوبه خود تحقیقاتی را آغاز کردند. با این حال، جلسه استماع کمیته دولتی رسیدگیکننده به این موضوع به طور ناگهانی متوقف شد. این امر پس از آن اتفاق افتاد که رئیس کمیته یادداشتی از یک «مقام امنیتی بسیار رده بالا» دریافت کرد ــ شایعات حکایت از آن دارند که مقام مزبور همانا تامیر پاردو رئیس موساد بوده است. کارمل شاما رئیس کمیته به محض آنکه پیام را خواند، از همه اصحاب رسانه خواست تا فوراً جلسه را ترک کنند و جلسه را پشت درهای بسته به پایان برد. شارما در توضیح این مسئله اظهار داشت: «بگذارید واضح و شفاف بگویم: این یادداشت نه از طرف یک چهره سیاسی و نه از طرف یک چهره تجاری است. به نظر میرسد که واقعیت بسیار پیچیدهتر از اینهاست، بسیار پیچیدهتر و حساستر از آنچه که بتوان تصورش را کرد.» واکنش کنست اسرائیل و دولت آمریکا حکایت از آن دارد که این توافق بسیار محرمانه بوده و هیچکدام از آنها از عملیاتهای مربوطه مطلع نبودهاند.
اخبار مربوط به این ماجرا که رسانههای اسرائیل از آن به عنوان «اوفرگیت» یاد کردند، خیلی زود کنار و سرپوش گذاشته شدند و بنیامین نتانیاهو اصرار داشت که سامی اوفر که همان هفته از دنیا رفت، یک «صهیونیست تمام و کمال» است. مئیر داگان که در همان حول و حوش در منصب رئیس موساد بازنشسته شده بود نیز در این باره اتفاقنظر داشت. او اظهار داشت که در خصوص ماجرا «بزرگنمایی» شده و اشاره کرد که خانواده اوفر شاید عملاً در خدمت کشور بوده باشند.
جاسوسی زودیاک از برنامه هستهای ایران و ترور شخصیتها
از جمله این مأموریتهای شناخته شده میتوان به کشتیهای باری شرکت زودیاک مریتایم اشاره کرد که بدنهشان دستکاری شده و جهت انتقال هلیکوپترهای اسرائیلی بلک هاوک به ایران مورد استفاده قرار گرفتهاند. این هلیکوپترها در آنجا توسط تیمهای تکاوری ویژه در مأموریتهای شناسایی ضد برنامههای هستهای جمهوری اسلامی بکار گرفته شدهاند. روابط تجاری شرکت زودیاک مریتایم با بنادر و شرکتهای کشتیرانی ایرانی نقش مهمی در این تلاش ایفا میکرد و پوشش و وسیلهای برای ورود به آبهای ایران بدون برانگیختن سوءظن به شمار میرفت.
یک سال قبل از آنکه ماجرای اوفرگیت در رسانههای اسرائیل مطرح شود، قایقهای این خانواده میلیاردر در مأموریت ترور موفق محمود المبحوح از رهبران فلسطینی استفاده شدند. موساد این مقام حماس که مسئول تهیه سلاح بود را در هتل محل اقامتش در شهر دوبی به قتل رساند که این امر خشم و عصبانیت جهانیان را در پی داشت. مأموران مخفی به عنوان کارگر و با گذرنامههای جعلی سوار بر کشتیهای اوفر به امارات سفر کردند. گزارشات حکایت از آن دارند که مأموران به المبحوح مواد مخدر خوراندند، به بدن او برق وصل کردند، و او را با بالش در اتاقش خفه کردند. برخی از مأموران با همان کشتیهایی که آمده بودند، فرار کردند.
این مأموریت اگرچه موفقیتآمیز بود، اما طبق برنامه و بدون دردسر پیش نرفت، چرا که پلیس امارات توانست تعدادی از عاملان را شناسایی کند. استرالیا، انگلیس، و ایرلند در اعتراض به استفاده موساد از گذرنامههای جعلی متعلق به این کشورها جهت پوشش عملیات، دیپلماتهای اسرائیلی را از خاک خود اخراج کردند.
بسیار قبلتر، یعنی در سال ۱۹۸۸، نیروهای ویژه اسرائیل تحت فرماندهی موشه یعلون که بعدها معاون نخستوزیر و وزیر دفاع اسرائیل شد، از کشتیهای باری دستکاری شده به منظور قاچاق سرباز و بالگرد به داخل تونس بهره گرفتند. این نیروها در آنجا به پایتخت تونس یورش بردند و خلیل الوزیر معاون سازمان آزادیبخش فلسطین را به قتل رساندند و سپس به کشتی برگشتند و شتابزده عقبنشینی کردند.
پیشینه طولانی شرکت زودیاک مریتایم در انجام اعمال تروریستی بینالمللی
پیشینه طولانی شرکت زودیاک مریتایم و دیگر شرکتهای کشتیرانی غیرنظامی اسرائیلی در کمک به دولت جهت انجام اعمال تروریستی بینالمللی این سؤال را مطرح میسازد که شاید دستگاه اطلاعاتی ایران در خصوص کشتی مرسر استریت شکهایی برده که علنی نشده اند. این شناور در حال حرکت از آفریقا به سمت امارات بود و در آستانه ورود به خلیج عمان ــ مسیر دریایی باریک میان شبهجزیره عربستان و ایران ــ بود که مورد اصابت قرار گرفت. کشتی ظاهراً هیچ کالایی حمل نمیکرد.
با وجود این، رسانههای جمعی هنگام انعکاس خبر حمله به مرسر استریت هرگونه احتمال انجام فعالیتهای مخفیانه را نادیده گرفتند. در عوض، این رسانهها همگی ترجیح دادند روایت دولتهای غربی از حادثه را بازتاب دهند که بنا بر گفته بوریس جانسون نخستوزیر انگلیس، یک «حمله غیرقابل قبول و شنیع ضد کشتیرانی تجاری» بود.
پیوندهای نزدیک انگلیس با تشکیلات امنیت ملی اسرائیل
کشتی ۲۸۴۰۰ تنی مرسر استریت طی روزهای ۲۹ و ۳۰ جولای مورد حمله پهپادی قرار گرفت. دو قربانی این حملات طبق گزارشات عبارت بودند از یک کارگر رومانیایی که نامی از او برده نشده و آدریان آندروود که به عنوان سرباز در ارتش انگلیس از سابقه طولانی و ممتازی برخوردار بوده است. او به تازگی به گروه امنیتی خصوصی امبری (Ambrey) پیوسته بود.
گروه امبری در شهر هرفرود انگلیس قرار دارد و مدعی است که ۶۰۰ مأمور در بیش از ۲۰ کشور دنیا دارد و خدمات امنیتی و آموزشی در گوشه و کنار دنیا ارائه میدهد. هرفورد همچنین میزبان مقر برجستهترین نیروی رزمی انگلیس موسوم به اسایاس (SAS) است. با توجه به حضور نیروی اسایاس، شهر حدوداً ۶۰ هزار نفری هرفرود به کانون جهانی مزدوران تبدیل شده است. در یک گزارش اخیر ذکر شده که حداقل ۱۴ شرکت نظامی و امنیتی خصوصی در آن شهر قرار دارند. امبری خود پیوندهای عمیقی با نیروهای مسلح انگلیس دارد و اکثر مدیرانش به مدت طولانی در رسته این نیروها خدمت کردهاند.
انگلیس دارای پیوندهای نزدیک با تشکیلات امنیت ملی اسرائیل است و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تسلیحات از سال ۲۰۱۵ به بعد در اختیار ارتش اسرائیل قرار داده که بخشی از آنها شامل هواپیما یا ماشینآلات پیشرفته میشدند. واحدهای نظامی انگلیس همتایان اسرائیلی خود را تعلیم میدهند و حتی یک نیروی کوچک انگلیسی در داخل اسرائیل مستقر گردیده است. انگلیس و اسرائیل اکنون رزمایشهای مشترک برگزار میکنند و با یکدیگر تبادل اطلاعات دارند. آنگونه که وبسایت «دیکلسیفاید یو. کی» نوشته است، انگلیس نقش مهمی در نگهداری سلاحهای هستهای اسرائیل ایفا میکند و در راستای حفظ قابلیتهای هستهای این کشور قطعات زیردریایی در اختیارش میگذارد.
اسرائیل نیز از نفوذ شایانی در انگلیس برخوردار است و سلاح به این کشور میفروشد و گروههای سیاسی را تأمین مالی میکند. در حقیقت، تحقیقات اخیر نشان دادهاند که یک سوم اعضای کابینه انگلیس از جمله نخستوزیر جانسون مستقیماً توسط اسرائیل یا گروههای لابی طرفدار اسرائیل تأمین مالی شدهاند. اوایل سال جاری، آلن دانکن وزیر سابق از حزب محافظهکار مدعی شد که گروههای فشار اسرائیلی نگذاشتهاند که او «صرفاً به دلیل اعتقاد به حقوق فلسطینیها» به عنوان وزیر امور خاورمیانه منصوب شود. او در این باره گفت: «اسرائیلیها باورشان این است که وزارت امور خارجه انگلیس را در کنترل خود دارند. واقعاً هم اینگونه است» ــ چنین اظهاراتی حتی جنجالیتر از تندترین اظهارات سیاستمداران حزب کارگر است که به یهودیستیزی متهم شدهاند.
فعالیتهای روزمره زودیاک مریتایم از لندن اداره میشوند
زودیاک مریتایم و خانواده اوفر نیز پیوندهای نزدیکی با انگلیس دارند. سامی اوفر شخصاً در جریان جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی سلطنتی انگلیس خدمت کرده بود. اگرچه شرکت زودیاک مریتایم به لحاظ حقوقی در موناکو مستقر است، اما فعالیتهای روزمره این شرکت از لندن اداره میشوند و بخش زیادی از ناوگان کشتیهایش در انگلیس ثبت شدهاند. اوفر مبالغ قابل توجهی به مؤسسات انگلیسی اهدا کرده و از جمله ۲۰ میلیون پوند (حدود ۲۷ میلیون دلار) به موزه ملی دریانوردی در گرینویچ واقع در شرق لندن و ۳/۳ میلیون پوند (۵/۴ میلیون دلار) به منظور بازسازی کشتی تاریخی کوتی سارک اهدا نمود. اکنون بخش کاملی از موزه ملی دریانوردی به افتخار او نامگذاری شده است. او در سال ۲۰۰۸ عنوان شوالیه افتخاری امپراطوری انگلیس را دریافت کرد. ایال و عیدان پسران اوفر نیز ساکن لندن هستند و هر دو به تبعیت از سنت پدرشان مبالغی را از روی فخرفروشی به مؤسسات هنری و فرهنگی محلی اهدا میکنند.
کالبدشکافی حمله به مرسر استریت
اگرچه مرسر استریت در اداره شرکت زودیاک مریتایم است، اما مالکیت این کشتی عملاً متعلق به یکی از زیرمجموعههای گروه کشتیرانی ژاپنی موسوم به نیپون یوسن گروپ (Nippon Yusen Group) است. علیرغم آنکه زودیاک مریتایم در مالکیت و کنترل اسرائیلیهاست، مقر آن همانگونه که قبلاً گفته شد در لندن قرار دارد و به لحاظ فنی به عنوان یک کسبوکار مستقر در موناکو ثبت گردیده است. مهمتر از همه اینها، کشتی مرسر استریت همچون یک کشتی از هر ده کشتی بزرگ با پرچم لیبریا فعالیت میکند. دنیای مالیاتگریز کسبوکارهای بزرگ بینالمللی اینگونه است.
مرسر استریت در سال ۲۰۱۳ ساخته شد و به آفریقا، اروپا، و آسیا سفر کرده است. این کشتی شامگاه ۲۹ جولای و بامداد ۳۰ جولای از طرف پهپادهای انتحاری مورد حمله قرار گرفت. علاوه بر دو مورد تلفات انسانی، خسارات قابل توجهی نیز به قسمت پل کشتی وارد شد و کشتی در نتیجه این امر از کار افتاد. شرکت زودیاک مریتایم از پاسخ به سؤالات در خصوص میزان خسارات خودداری کرد، هویت فرد رومانیایی کشته شده را فاش نکرد، و ارتباط با دولت اسرائیل را در پاسخ به سؤال پایگاه مینت پرس تائید یا تکذیب نکرد.
در پاسخ به درخواست کمک مرسر استریت، نیروی دریایی آمریکا به کمک این کشتی شتافت و ناو هواپیمابر رونالد ریگان آن را تا یک بندر امن اسکورت کرد. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا دست به تحقیقات در این زمینه زد و به این جمعبندی رسید که سه پهپاد در جریان حمله استفاده شدهاند و اینکه مواد منفجره نظامی برای ایجاد یک حفره ۶ فوتی در بخش فوقانی اتاق سکان کشتی بکار گرفته شده و قسمت داخلی کشتی نیز به شدت صدمه دیده است. انگلیس فوراً تیمی متشکل از ۴۰ تکاور اسایاس را به شرق یمن فرستاد، با تکیه به این فرضیه که شورشیهای حوثی تحت حمایت ایران ممکن است پشت حمله بوده باشند. اقدام فوری آمریکا و انگلیس به طرح سؤالاتی میانجامد درباره اینکه این دو کشور تا چه حد با یکدیگر و علیه ایران همکاری نزدیکی دارند.
پهلوگیری مرسر استریت در نزدیکی فجیره امارات در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۲۱، یک هفته پس از آنکه مورد حمله قرار گرفت
اتهامزنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل به ایران
آمریکا و اسرائیل هر دو ایران را مقصر حادثه دانستند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در این باره اظهار داشت: «با بررسی اطلاعات موجود، ما مطمئنیم که ایران این حمله را انجام داده است. ما در حال همکاری با شرکای خود هستیم تا گامهای بعدی خود را مشخص سازیم و در خصوص پاسخ مناسب و قریبالوقوع در حال مشورت با دولتهای منطقه و فرامنطقه هستیم.»
نفتالی بنت نخستوزیر اسرائیل حتی با اطمینان بیشتری سخن گفت. او در این باره اظهار داشت: «من با اطمینان کامل میگویم که حمله به کشتی کار ایران بود. شواهد اطلاعاتی در این خصوص موجود هستند و انتظار داریم جامعه بینالمللی این نکته را نزد حکومت ایران روشن سازد که آنها مرتکب اشتباه بزرگی شدهاند... ما میدانیم چگونه به روش خود برای ایران پیام بفرستیم.»
ایران به نوبه خود این ادعاها را رد کرده است. زهرا ارشادی نماینده ایران در سازمان ملل در این خصوص اظهار داشت: «در خصوص صحبتهایی که با انگیزههای سیاسی از طرف آمریکا و انگلیس در این نشست در ارتباط با حادثه کشتی مرسر استریت ضد ایران مطرح شدند، یکبار دیگر تکرار میکنم که ما این ادعاهای بیپایه و اساس را قویاً رد میکنیم.» او تأکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقهمند به امنیت دریانوردی است و برای آن اهمیت فراوانی قائل است.»
کشتی اموی هلیوس ری اسرائیل
ایران هراسی یا ضربات تلافیجویانه ایران؟
با این حال، این نخستین بار نیست که ایران با حملات ضد کشتیهای اسرائیلی مرتبط دانسته شده است. در حقیقت، اوایل همان ماه، یک کشتی که سابقاً در مالکیت زودیاک مریتایم بود و در حال حرکت در تنگه هرمز به مقصد امارات بود، مورد حمله قرار گرفت و مقامات اسرائیلی انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند. روزنامه «تایمز اسرائیل» گمانهزنی کرد که حادثه مزبور شاید پاسخی به حمله اسرائیل علیه سایت تولید سانتریفیوژ ایران در ماه ژوئیه بوده باشد.
کشتیهای متعلق به اسرائیل طی ماههای آوریل، مارس، و فوریه سال جاری نیز مورد حمله قرار گرفتند و اسرائیل هر بار به ایران مشکوک شد. در جدیدترین مورد، حمله به کشتی اموی هلیوس ری (MV Helios Ray) موجب وارد آمدن صدمه به بدنه آن شد. عوامل شرکت امنیتی امبری وظیفه تأمین امنیت کشتی مزبور را بر عهده داشتند. نتانیاهو در آن مقطع در گفتگو با مطبوعات اظهار داشت: «این واقعاً عملیاتی از طرف ایران بود. چنین چیزی واضح و روشن است.» ایران همچنین هرگونه مسئولیت در قبال این حملات را رد میکند. سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که نتانیاهو دچار «ایران هراسی» است و اینکه او از حوادث مزبور به منظور دور ساختن توجهات از مشکلات داخلی اسرائیل بهره میگیرد.
با این حال، اندک افرادی هستند که ایران را کاملاً بیگناه میدانند. ریچارد سیلوراشتاین وبلاگنویس حوزه امنیت ملی حادثه کشتی مرسر استریت را مقابله به مثل ایران با زودیاک مریتایم به خاطر نقشش در کمک به نیروهای مسلح اسرائیل توصیف کرد. او در این باره نوشت: «رئیسجمهور رئیسی به نظر مصمم به ارسال یک پیام محکم است: فرقی نمیکند درباره روحانی [رئیسجمهور سابق ایران] چه فکری میکردید، من در مقایسه با او بسیار سرسختتر هستم.»
حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی به کشتیهای ایرانی
اسرائیل همچنین پیکاری ضد کشتیهای ایرانی به راه انداخته و حداقل ۱۲ کشتی به مقصد سوریه که اکثرشان حامل نفت ابران بودند را مورد حمله قرار داده است. این حملات البته کمتر مورد توجه مطبوعات قرار گرفتهاند. با این حال، یکی از این حملات که اوایل سال جاری صورت گرفت، نتیجه عکس داد و به شدت به ضرر اسرائیل تمام شد. در جریان حمله مزبور، تکاوران ارتش اسرائیل با موفقیت به یک نفتکش ایرانی در دریای مدیترانه مین چسباندند. اما در اثر انفجار مین مذکور، بیش از ۱۰۰۰ تن نفت به داخل دریا نشت کرد و سواحل اسرائیل را آلوده نمود و بدترین فاجعه زیستمحیطی در تاریخ این کشور را رقم زد. حیوانات و مناطق ساحلی در نفت غوطهور شدند و اسرائیل مجبور شد سواحل تفریحی را تا هفتهها پس از آن تعطیل کند. همزمان، هزاران نفر مشغول پاکسازی مناطق آلوده به نفت بودند.
در ماه آوریل، یک فروند کشتی نظامی ایران به نام «اموی ساویز» در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت، اما اظهار داشت که «اسرائیل باید به دفاع از خود ادامه دهد.» او ادامه داد: «هرجا که شاهد چالش و لازمه عملیاتی باشیم، همچنان دست به اقدام میزنیم.» اما مقاماتی از دولت متبوع گانتس ظاهراً در خلوت نزد آمریکا تائید کردند که اسرائیل مسئول حمله بوده است. یک کشتی نظامی ایرانی دیگر نیز در اوایل ماه ژوئیه سال جاری به نحو مرموزی آتش گرفت و غرق شد.
ترور شهید فخریزاده توسط رژیم صهیونیستی
اسرائیل همچنین دست به حملات بیشماری ضد برنامه هستهای ایران زده که بارزترین آنها شاید ترور محسن فخریزاده دانشمند ارشد ایرانی در ماه نوامبر سال گذشته بود. فخریزاده پس از حضور در یک جلسه در حال حرکت به سمت تهران جهت سخنرانی در دانشگاه بود که در مسیر ترور شد. بسیاری از گزارشات حکایت از آن دارند که حمله با استفاده از اسلحهای که بر روی یک وانت نصب شده بود و از راه دور کنترل میشد، صورت گرفته است. یوسی کوهن رئیس سابق موساد قویاً اشاره کرد که سازمان او در این ترور دست داشته است.
حملات اخیر رژیم صهیونیستی کمکی به دستیابی به یک توافق بلند مدت نکردهاند
ایران در حال حاضر مشغول مذاکره با آمریکا بر سر یک توافق هستهای است، امری که اسرائیل قویاً با آن مخالف است. در سال ۲۰۱۸، رئیسجمهور ترامپ به صورت یکطرفه از توافق هستهای منعقده در دوران باراک اوباما خارج شد، اما بعداً تلاش کرد دیگر کشورها را مجاب کند که ایران را به خاطر عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافقی که خودش شخصاً آن را برهم زده بود، تحریم کنند. مجموعه حملات اخیر کمکی به دورنمای دستیابی به یک توافق بلند مدت نکردهاند.
سؤالاتی درباره نحوه جاسوسی اسرائیل با کمک مزدوران انگلیسی
حمله به مرسر استریت سؤالات زیادی را به ذهن متبادر میسازد. اگر ایران واقعاً به کشتی مزبور حمله کرده است، چرا این کار را کرده است؟ آیا آنها به کشتی ظنین شدهاند یا درباره آنچه حمل میکرده چیزی میدانستند؟ یا آیا این نیز صرفاً دور دیگری از حملات متقابلی بوده که طی سالها میان دو کشور بالا گرفتهاند؟ همکاری زودیاک مریتایم با سرویسهای امنیتی اسرائیل تا چه حد تنگاتنگ است؟ گروه مزدور انگلیسی چه نقشی در همه این رویدادها داشته است؟ اسرائیل تا چه حد در رابطه با این مسائل با آمریکا و انگلیس همکاری میکند؟ همانند بسیاری از موارد دیگر در دنیای جاسوسی، حقیقت به ندرت به این سرعت برملا میشود، البته اگر در نهایت برملا شود.
- منابع:
- https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13638780
- https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13638780
- https://en.globes.co.il/en/article-1000650751
- https://www.nbcnews.com/id/wbna43227120
- https://en.globes.co.il/en/article-1000650751
- https://www.thetimes.co.uk/article/israeli-stealth-ships-in-raids-on-iran-lp8tcqw0ms9
- https://www.thetimes.co.uk/article/israeli-stealth-ships-in-raids-on-iran-lp8tcqw0ms9
- https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/briton-piracy-attack-oman-b1893801.html
- https://www.hsdg.org/members/ambrey-risk/
- https://caat.org.uk/data/exports-uk/overview?region=Israel&date_from=2015
- https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/museum-given-record-pound-20m-donation-801421.html
- https://www.rmg.co.uk/stories/blog/visit-new-sammy-ofer-wing
- https://english.alaraby.co.uk/news/british-forces-yemen-hunt-tanker-drone-attackers
- https://www.state.gov/attack-on-mercer-street-vessel/
- https://www.timesofisrael.com/israeli-owned-vessel-bound-for-uae-said-struck-in-indian-ocean/
- https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-56237295
- https://www.jpost.com/breaking-news/iranian-ship-attacked-in-the-red-sea-unconfirmed-report-664311
- https://www.mintpressnews.com/revealed-mercer-streets-parent-zodiac-maritime-front-mossad/278419/