تکمیل راه‌آهن اردبیل نیازمند حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه در حال حاضر نیازمند تخصیص حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش مشرق، خیرالله خادمی روز جمعه در حاشیه بازدید رییس جمهوری از ایستگاه راه‌آهن اردبیل با اشاره به نقشه شبکه ریلی کشور اظهار کرد: ۱۴ هزار کیلومتر ریل در حال حاضر در کشور داریم و نزدیک به سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر دیگر از جمله پروژه راه‌آهن اردبیل در مرحله عملیات اجرایی است.  

وی افزود: در برنامه‌ریزی سال آینده در نظر گرفته شده است تا ۶ پروژه به طول یک‌هزار و ۱۲۵ کیلومتر تحویل داده شود که این عدد نزدیک به ۲.۵ برابر نسبت به متوسط سالانه بالاتر است و می‌تواند عملکرد خیلی خوبی در بحث پروژه‌های ریلی کشور محسوب شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه راه‌آهن اردبیل یکی از مهمترین پروژه‌هاست، بیان کرد: هدف از اجرای این طرح اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور است که از ایستگاه میانه با طول ۱۷۵ کیلومتر آغاز می‌شود و در نهایت به ایستگاه اردبیل می‌رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه راه‌آهن اردبیل در طول مسیر از کوهستان‌های بسیار سختی عبور می‌کند، یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است؛ به طوری که در طول آن ۳۲ کیلومتر تونل وجود دارد و در نزدیک به پنج کیلومتر مسیر هم پل‌هایی می‌بایست ساخته می‌شد که برخی از آنها از نظر ارتفاع به واقع بزرگترین پل ریلی کشور به شمار می‌رود.

خادمی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل در قالب ۱۲ قطعه اجرا می‌شود، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی ابنیه‌های فنی زیرسازی و ساختمانی پروژه نزدیک به ۹۰.۵ درصد است.

به گفته وی، تاکنون نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد ریال برای پروژه راه‌آهن اردبیل هزینه شده است و ارزش روز آن با توجه به بازه زمانی ۱۵ ساله عملیات اجرایی به حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد و بر این اساس بزرگترین پروژه‌ ریلی کشور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه پروژه راه‌آهن اردبیل به دست متخصصان داخلی در حال اجراست، تشریح کرد: همزمان عملیات روسازی و ریل‌گذاری به در دست اجرا بوده، از این رو از سمت اردبیل ۸۲ کیلومتر ریل‌گذاری صورت گرفته و از سمت میانه هم چهار کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده است.

وی همچنین گفت: کار خوب و قابل تقدیر در این پروژه این است که پیش‌تر برای ریل‌گذاری دستگاهی از خارج کشور وارد می‌شد اما با تدبیری که صورت گرفت، با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، دانشگاه شهید بهشتی و شریف کار شد تا برای نخستین بار در کشور دستگاه کوبلاژگذاری در یک‌سال با هزینه ۵۰ میلیارد ریال ساخته شود.

خادمی افزود: در نوع خارجی دستگاه نیازمند یک لکوموتیو برای کشیدن دستگاه بودیم اما گونه ساخت داخل خودش کشنده است که مزیت بسیار خوبی برای آن نسبت به مدل مشابه خارجی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ریل مسیر راه‌آهن اردبیل ساخت اصفهان است، بیان کرد: این پروژه از نظر کار بومی افتخاری برای کشور است و ۱۰۰ درصد با تلاش متخصصان داخلی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید بر اینکه در صورت تامین اعتبار پروژه تا سال ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری می‌شود، گفت: نیازمند ساخت حدود ۱۷ هزار مترمربع ایستگاه هستیم و خود ایستگاه اصلی چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع است که با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد به طور تقریبی آماده شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تامین فاینانس داخلی از محل ماده ۵۶، امسال حتی یک روز هم تاخیر در کار پروژه راه‌آهن اردبیل صورت نگرفته است و همه کارگاه‌ها فعال هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    4 0
    خیلی مسخرس که هنوز استانی به شبکه ریلی متصل نیست
    • حمید IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 1
      خودت فهمیدی چی گفتی؟!!!!!!!!! خیلی مسخرس که نمی دونی بیشتر استانهای کشور به شبکه ریلی متصل هستند.
  • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    با این اوصاف شاید سال آینده هم رآهن اردبیل افتتاح نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس