پایان تنش دیپلماتیک در ترکیه با بیانیه سفرا و سخنرانی اردوغان

ساعتی پس از انتشار بیانیه سفرای اروپا و آمریکا مبنی بر رفتار در چارچوب کنوانسیون وین اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که خواستار تنش نیستیم.

به گزارش مشرق، سفرای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند روز دوشنبه پیام‌هایی جداگانه‌ای منتشر کردند. این ۱۰ سفیر که هفته گذشته طی بیانیه‌ای مشترک از  مقامات ترکیه درخواست کرده بودند که عثمان کاوالا را آزاد کنند، امروز در پیام‌هایی جداگانه پایبندی خود به ماده ۴۱ کنوانسیون وین در خصوص معاهدات دیپلماتیک را ابراز داشتند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که دستور اخراج سفرای فوق را صادر کرده بود، ضمن استقبال از این تغییر موضع اعلام کرد: «قصد ما این نبود که بحران ایجاد کنیم. ما انتظار داریم که از این پس آنها مطابق اصول رفتار کنند.»

اردوغان در خصوص علت صدور دستور اخراج سفرای مذکور نیز گفت: «وظیفه من به عنوان رئیس‌جمهور کشور این بود که به آن توهین واکنش نشان دهم.»

دوشنبه گذشته سفرای ۱۰ کشور  آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، هلند، سوئد، فنلاند، کانادا و نیوزلند در بیانیه‌ای مشترک از  مقامات ترکیه درخواست کردندکه «عثمان کاوالا» را آزاد کنند. آنها در بیانیه مشترک خود عنوان کردند که دستگیری کاوالا «روی احترام به دموکراسی سایه می‌اندازد.»

یک روز پس از انتشار این بیانیه، وزارت امور خارجه ترکیه سفرای مذکور را احضار کرد و در ادامه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به وزارت امور خارجه دستور داد که آنها را عنصر نامطلوب اعلام و از ترکیه اخراج کند.

مقامات ترکیه کاولا را به اتهام حمایت از «سازمان تروریستی فتح الله گولن» به مدت ۴ سال زندانی کردند و او را متهم کردند که در کودتای ترکیه در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ دست داشته است.

عثمان کاوالا سال ۱۳۹۸ از اتهامات مربوط به اعتراضات ضد دولتی سال ۲۰۱۳ میلادی تبرئه شد، اما بار دیگر به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ و همکاری با کودتاگران ترکیه بازداشت شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    13 6
    خخخخ بادش خوابید
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      5 4
      منظورت اینه باد آمریکا و اروپا خوابید دیگه؟!
  • DE ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 3
    اردوغان با حمایت سازمان جاسوسی آمریکا و آلمان بی آن دی پیروز انتخابات شد چون هم جنگ سوریه برنامه ریزی شده بود هم بهار عربی و یک عثمان گرای افراطی بهترین شخص برای معامله با گروه‌های تروریستی بود مسلما به نفع اسرائیل. اردوعان یک عروسک دستگردان بیشتر نیست.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 5
    اروغان کاغذی در مقابل اروپا وغرب ....خخخخخخخخ فقط زورش به کشتار و وحشیگری همسایگان و غیر نظامیان و اقوام متمدن همسایه میرسه
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 1
    سر نشگی چیزی گفت حالا
  • US ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 6
    ترکیه با این رهبرش شده مثل کشتی سرگردان در اقیانوسها خودش هم نمیداند کجای دنیا هست و هر طرف که باد بوزد این کشتی به همان سو حرکت میکند بدون آنکه بداند انتهای این مسیر به کجا ختم میشود.
  • رامین IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    15 4
    اردوغان با اخراج سفرا ، موجب عقب نشینی سفرا از نامه قبلی خود ....نشون داد که اردوغان سیاست مدار کار کشته ای هستش... البته این نامه سفرا هم نشون میده که غربیا هم برای ایجاد تنش در سیاست خارجی ترکیه کمر همت بسته اند.... و این وسط وای از کشورهای مسلمانی که بجای اتحاد با همدیگه از شکستهای هم خوسحال میشوند ... کاش همه کشورهای مسلمان هماننند پاکستان و اذربایجان از ترکیه حمایت کرده و دهن این غربیای نزادپرست رو ....
  • US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    اردوغان طبق روال همیشه غلط کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس