مردن در آب مطهر

فیلم مردن در آب مطهر، ساختۀ نوید و جمشید محمودی دو فیلمساز افغانی‌تبار ساکن ایران، به دلیل توهین به اسلام و ایران، مورد توجه است.

سرویس دیدگاه مشرق - کشورهای اروپایی برای پذیرش مهاجران، فقط دو گزینۀ همجنسگرایی یا مسیحی شدن را مطرح می‌کنند. قبح همجنسگرایی که واضح است. متأسفانه این فیلم، سعی دارد با تمسخر دین اسلام، راه مسیحی شدن مهاجران را هموار کند!

اشاره: فیلم مردن در آب مطهر، ساختۀ نوید و جمشید محمودی دو فیلمساز افغانی‌تبار ساکن ایران، به دلیل توهین به اسلام و ایران، مورد توجه است. سازندگان این فیلم، چند سریال برای تلویزیون ساخته‌اند که آخرین آنها، سریال نوروزی شبکۀ دوم سیما به نام «هم‌بازی» بوده است.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟

*****

          فیلم مردن در آب مطهر، هفدهم بهمن ۱۳۹۸ در جشنواره فجر رونمایی شد یک ماه بعد، پروانه نمایش گرفت و از چهارم دی ۱۳۹۹ به صورت آنلاین به اکران درآمد و از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ نسخۀ خانگی آن توزیع گشت.

          آنچه توجه ما را به این فیلم بی‌ارزش برانگیخته است توهین نظام‌مند آن، به دین اسلام و کشور عزیزمان ایران است. این فیلم وقیحانه، مرزهای «جسارت» را پشت سر گذاشته و به محدودۀ «ضدیت» داخل شده است؛ فیلمی که متأسفانه حمایت مالی بنیاد سینمایی فارابی شامل حال آن شده، چنانکه از حمایت دکتر ابراهیم داروغه‌زاده در جشنوارۀ سی‌وهشتم فیلم فجر برخوردار بوده است.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           مردن در آب مطهر، ماجرای یک پسر و دختر افغان را روایت می‌کند که در راه مهاجرت به اروپا، مدتی را در ایران می‌مانند تا شرایط سفرشان فراهم شود. موضوع فیلم، ماجرای مسیحی شدن دختر افغان است  در حالیکه پسر، فردی مؤمن و مسلمان انتخاب شده تا راوی ماجرا باشد. جمشید محمودی تهیه کننده فیلم، برادر جناب کارگردان است. اما فیلمنامه توسط خود کارگردان (نوید محمودی) نوشته شده است.

[از راست: جمشید و نوید محمودی]

          این دو برادر که مرتباً جایشان را در مقام تهیه کننده و کارگردان عوض می‌کنند، در مجموع پنج فیلم سینمایی ساخته‌اند. جمشید محمودی، چند متر مکعب عشق (۱۳۹۲) و شکستن همزمان بیست استخوان (۱۳۹۷) را کارگردانی کرده، که نوبد در آنها تهیه کننده بوده است. اما نوید محمودی نیز کارگردان سه فیلم بوده، که جناب جمشید تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشته است: رفتن (۱۳۹۵)، هفت و نیم (۱۳۹۷) و مردن در آب مطهر (۱۳۹۸).

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           تجربه اندوزی این دو برادر، با ساخت چهار تله‌فیلم در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ رخ داد. بعد از موفقیت فیلم اولشان به نام چند متر مکعب عشق (۱۳۹۲) در جشنواره فجر و جشن خانۀ سینما، سه سریال نیز برای شبکۀ دوم سیما ساختند: سایه‌بان (۱۳۹۶)، دلدار (۱۳۹۷) و هم‌بازی (۱۴۰۰). آنها اصالت تاجیک دارند و متولد ایالت پروان در افغانستان هستند؛ نوبد در سال ۱۳۵۹ به دنیا آمده و جمشید سال ۱۳۶۲. آنها در سال ۱۳۶۵ در معیت والدین، به ایران مهاجرت کرده‌اند.

خلاصه داستان (از سوی سازندگان)

قصۀ چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند

رونا: حامد! از دریا نترسی‌ ها! از هرچی که بترسی بلای جونت میشه.

حامد: نمی‌ترسم.

خلاصه داستان (لو رفتن داستان)

حامد (متین حیدرنیا) و رونا (صدف عسگری) دو مسافر افغان هستند که در خلال ورود قاچاقی به تهران با یکدیگر دوست شده، قرار می‌گذارند تا در شهر کلن آلمان همدیگر را ببینند. رونا یکی از دو النگوی طلای خود را به حامد می‌دهد. سهراب (علی شادمان) که با خواهرش در حاشیۀ تهران زندگی می‌کنند، حامد را از قاچاق‌برهای ایرانی تحویل گرفته، به منزل خود می‌برد. او متأسفانه نیرنگ کرده، به آنها اسکناس‌های تقلبی می‌دهد و لذا تا انتهای فیلم، در حال گریز است و با ایشان جنگ و جدال دارد.

          سعید برادر حامد که در آلمان ساکن شده، تلفنی به برادرش سفارش می‌کند که برای گرفتن اقامت باید مسیحی شود. اما حامد که متشرع و نمازخوان است، غافلگیر شده به تغییر دین رضایت نمی‌دهد. راه دیگر آن است که حامد، خود را همجنسگرا معرفی کند. این موضوع نیز برای هیچکس پذیرفته نیست. ستاره، خواهر سهراب (ندا جبرائیلی) در خفا به حامد خبر می‌دهد که در اروپا، این دروغ را گفته و متعاقباً به بیماری روحی دچار شده و پس از دو ماه، به ایران بازگشته است.

          یک روز، حامد به طور تصادفی دو مرد را می‌بیند که رونا را با تهدید سوار بر اتومبیل کرده، با خود می‌برند. بعد از کاوش، متوجه می‌شود که آنها، برادران رونا بوده‌اند. حامد نمی‌تواند بی‌خیال شود. لذا در لحظات آخر به جای ترک تهران، به پلیس مراجعه می‌کند. با تجسس ادارۀ آگاهی، جسد رونا در کنار رودخانه‌ای در حوالی تهران یافت می‌شود و حامد آن را شناسایی می‌کند.

          بعد از تحقیق از محلۀ افاغنه، روایت پلیس این است که چون رونا از سر سفرۀ عقد فرار کرده، لذا برادرانش به دنبال او آمده‌اند تا او را به افغانستان برگردانند، اما مقاومت دختر، باعث مرگ او شده است. در آخرین نمای فیلم، وقتی که پلیس کیف رونا را تخلیه می‌کند، حامد در محتویات آن، یک انجیل می‌بیند و به فکر فرو می‌رود (به علت قتل رونا پی می‌برد!)

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟

نقد و نظر

          مردن در آب مطهر، یک فیلم توهین کننده به اسلام و ایران است. نوید محمودی به عنوان نویسنده و کارگردان، شریعت اسلام را تمسخر کرده تا بتواند مسیحیت را تبلیغ نماید. مضافاً که ایرانی‌ها را وحشی و قاچاقچی تصویر نموده و حتی پلیس‌های ایرانی را نیز بی‌نصیب نگذاشته است.

          واقعاً عجیب است. برخی از فیلمسازان خارجی که اصلاً ایران را ندیده و بویی از اسلام هم نشنیده‌اند، غالباً تصویر بهتری از ایران به دست می‌دهند تا این برادرانی که از دوران کودکی در کشور ما ــ یا بهتر بگوییم در آستین ما ــ پرورش یافته‌اند.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           به نظر می‌رسد که این دو برادر بعد از زندگی در ایران و تحصیل در رشتۀ سینما و موفقیت‌هایی که در چند جشنوارۀ ایرانی و خارجی نصیب بعضی از فیلم‌هایشان شده، حالا قصد کرده‌اند شاخه‌ای را که روی آن نشسته‌اند، ببرند و از ایران قطع تعلق کنند. حتی بعید نیست که برای اخذ اقامت در اروپا به ساخت این فیلم اقدام کرده باشند، یا اصلاً موضوع فیلم از سوی خارجی‌ها به آنها سفارش داده شده باشد. بنابراین، اگر در آینده معلوم شود که چنین روابطی در کار بوده، بنده اصلاً تعجب نخواهم کرد.

          اکنون به طور جداگانه  به بررسی موضوعات مطروحه در فیلم می‌پردازیم.

۱) ضدیت با ایران

          از همان ابتدای فیلم، دو ایرانی که افغان‌ها را به طور قاچاق به ایران آورده‌اند، وارد قصه می‌شوند. آنها بسیار خشن تصویر شده‌اند و حتی از فحاشی نیز ابا ندارند. علت ضدیت فیلمساز با آنها، معلوم نیست. سهراب به هنگام تحویل گرفتن حامد، به آنها اسکناس جعلی می‌دهد و سپس هر دو می‌گریزند. آن دو قاچاق‌بر نیز در میانۀ فیلم، بساط عطرفروشی سهراب را با خود می‌برند و او مجبور می‌شود با فروش طلاهای خواهرش، چند میلیون به آنها بدهد و بساطش را پس بگیرد.

          اما سکانس جالب‌تر، در شب آخر رخ می‌دهد. حامد پیش از ترک تهران، به همراه سهراب به گاراژ آنها رفته و یکی از آن دو نفر به نام غلام را می‌زنند تا بلکه دل خود را تشفی دهند (تصویر ذیل). این سکانس، در نسخۀ جشنواره فجر وجود داشت اما از نسخۀ اکران حذف شده است؛ هرچند که نبودنش، در فیلم احساس می‌شود. تپش قلب و همچنین حال منقلب حامد و سهراب در ابتدای سکانس بعد، ناشی از سکانس درگیری آنها در سکانس محذوف است.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟

حتی پلیس‌های ادارۀ آگاهی که به افاغنه خدمت کرده و جسد رونا را می‌یابند، از تیغ تمسخر این برادران افغانی در امان نمانده‌اند. آنها نیز بسیار خشن، رعب‌برانگیز و حتی ابله تصویر شده‌اند. ابله بدان سبب که قبل از خبر دادن حامد، پلیس چیزی را کشف نمی‌کند. مخصوصاً که علت قتل رونا را نزاع خانوادگی می‌پندارند. در حالیکه فیلمساز می‌خواهد بگوید که برادران رونا، او را به خاطر مسیحی ‌شدنش کشته‌اند.

فیلمساز با «صدای ناقوس» که در حاشیۀ صوتی فیلم گنجانده و اشاراتی که در ابتدا و انتهای فیلمش در خصوص «غسل تعمید» به مخاطب داده است، سعی کرده این دروغ را برای مخاطبان اروپایی فیلم جا بیاندازد که در کشورهای اسلامی، مسیحی شدگان را به قتل می‌رسانند و جان این افراد در خطر است. چنانکه سهراب (علی شادمان) سعی دارد به حامد همین را بقبولاند که اگر مسیحی شوی، آلمان‌ها می‌پذیرند که جان تو در خطر است (دقیقه ۳۲)! و این البته دروغ بزرگی است که سازندگان فیلم، سعی در القای آن دارند و ما در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

کنفرانس مطبوعاتی این فیلم در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، تحت تأثیر یادداشتی بود که کیوان کثیریان سه روز قبل‌تر، علیه رویکرد ضد ایرانی فیلم، منتشر کرده بود. او در متنی کوتاه با این عنوان که «فعلاً بتازانید، که دور دورِ شماست»، چنین نوشت:

ما به اندازه‌ای که شما در فیلم‌تان نشان می‌دهید و احتمالاً فکر می‌کنید، مردم درب و داغان و وحشی و نامرد و بی‌صفت و کلاهبردار و ظالم نیستیم. ما مردم جایی هستیم که شما همانجا درس خواندید و رشد کردید و در تلویزیون و سینمای همین کشور، تهیه‌کننده و کارگردان شدید. ما همان‌هایی هستیم که وقتی شما در کشور ما یک فیلم کاملاً متوسط می‌سازید، ذوق‌زده می‌شویم و خانۀ سینمایمان، ده دوازده تا جایزه به همان فیلم متوسط‌تان می‌دهد [اشاره به فیلم چند متر مکعب عشق (۱۳۹۲)].

      ما مردمِ همان کشوری هستیم که شما وقتی یک فیلم کاملاً ضدایرانی می‌سازید، سازمان سینمایی‌مان با دست و دلبازی به فیلمنامه و فیلمتان مجوز می‌دهد و جشنواره‌مان، همان فیلم را در بخش مسابقه‌اش می‌پذیرد [اشاره به همین فیلم مردن در آب مطهر]. می‌بینید؟ ما احیاناً کمی هم مردم مهمان‌نوازی هستیم. حداقل و ظاهراً برای شما که بودیم.

      من نمی‌دانم در کشور شما «نمک» معنی دارد یا نه. ولی شما همچنان فیلم‌هایتان را بسازید. راحت باشید. فقط لطفاً یک‌وقت توی دلتان به ما نخندید. نگویید که اینها، کودن بودند و نفهمیدند. ضمناً کور هم نیستیم که ندانیم وضعیت مهاجرت افغان‌ها به اروپا و ایران، در حال معکوس شدن است. ولی شما به این چیزها فکر نکنید. فعلاً بتازانید که دور دورِ شماست. (خبر آنلاین، ۱۴ بهمن ۹۸)

نکته‌ای که جناب کثیریان بدان نپرداخته و شاید آن هنگام، مطلع نبوده این است که ۵ر۲۷ % از بودجۀ این فیلم را بنیاد سینمایی فارابی پرداخت کرده؛ یعنی ۵۵۰ میلیون تومان از بیت المال مسلمین که صرف ضدیت با ایران و اسلام شده است.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           برادران محمودی از همان ابتدای کنفرانس مطبوعاتی در جشنوارۀ فجر، سعی می‌کردند به متن بالا جواب دهند و از خودشان رفع اتهام کنند. لذا ادعا می‌کردند که در فیلمشان، شخصیت‌های خوب ایرانی نیز وجود دارند. مثلاً جمشید محمودی (تهیه کننده فیلم) اشاره کرد که سهراب در هنگام دستفروشی، از دستگاه کارتخوان یک دستفروش ایرانی کمک می‌گیرد. و سپس نتیجه گرفت که ایرانی‌ها، بد جلوه داده نشده‌اند (!!) همچنین به یک بقال در فیلم اشاره ‌کرد که سهراب در ابتدای فیلم، موتور سیکلت خود را جلوی مغازۀ او پارک کرده بود و هنگام تحویل موتور، برایش دست تکان داده است.

          این استدلال‌ها موجب خنده منتقدان و خبرنگاران شد. زیرا هر دو شخصیت ایرانی مورد اشاره، فقط دو سه ثانیه در فیلم حضور دارند و اصلاً دیده نمی‌شوند. از بقال، فقط سایه‌ای پدیدار است و حتی چهرۀ او قابل رؤیت نیست! واقعاً کدام «شخصیت» ایرانی در این فیلم وجود دارد!؟

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           تمسک برادران محمودی به این نمونه‌های کوچک، نشان از آن دارد که دست آنها چقدر خالی است. بسیار وقاحت می‌خواهد که کسی برای توجیه فیلم ضد ایرانی خود، به چنین دروغ‌هایی متوسل شود. یک ضرب المثل عربی هست که می‌گوید: «الغریق، یتشبّث بِکُلّ حشیش» (مغروق، به هر گیاهی چنگ می‌زند). ضدیت این فیلم با ایران را، اهالی رسانه و منتقدان در جشنوارۀ فیلم فجر احساس کرده بودند. و به همین سبب بود که اعتراض‌های متعددی را برانگیخت.

          یکی از توجیهات برادران محمودی در کنفرانس خبری جشنواره فجر، این بود که شخصیت قاچاق‌برها، لزوماً باید منفی باشند و این در سینما، طبیعی است. این سخن، برای ما پذیرفتنی نیست. چنانکه فیلم‌های فراوان ایرانی و خارجی هستند که این الزام مورد ادعا را رعایت نکرده‌اند. از ناخدا خورشید (۱۳۶۵) بگیرید تا فیلم بادبادک‌باز (۲۰۰۷) ساختۀ مارک فوستر که در افغانستان می‌گذرد و همچنین فیلم تحسین‌شدۀ رودخانۀ یخ‌زده (۲۰۰۸) ساختۀ کورتنی هانت که از تلویزیون ایران هم پخش شده است. حتی خود نوید محمودی نیز در فیلم نخست خود، به نام رفتن (۱۳۹۵)، این الزام فرضی را رعایت نکرده است.
 

          سهراب (علی شادمان) به عنوان قهرمان مورد حمایت کارگردان، یک جاعل به تمام معنا است. او در عوض مزد قاچاق‌برها، به آنها اسکناس تقلبی می‌دهد و می‌گریزد. جالب توجه اینکه شغل سهراب نیز در راستای جعل و تقلب است. او در خانه، شیشه‌های عطر خارجی را پر کرده، در بساط دستفروشی‌اش به نام عطرهای اریجینال به فروش می‌رساند یا در بین فروشندگان دیگر توزیع می‌کند. طرفداری سهراب از مسیحیت نیز در همین مقوله دسته‌بندی می‌شود. زیرا چنانکه در بخش بعد خواهیم گفت، مسیحیت یک فرقۀ بشری است که متأسفانه به حضرت عیسی منتسب شده است. سؤال این است که سهراب به عنوان قهرمان فیلم که عقاید جناب کارگردان را نمایندگی می‌کند، چطور همواره در کار جعل و تقلب است!؟  برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟


 

          بیایید جرم قاچاق‌برهای فیلم را با جرم سهراب ــ قهرمان فیلم ــ مقایسه کنیم. مجازات قاچاق‌برها در قانون ایران، حداکثر توقیف خودرو است. اما جعل کردن اسکناس یا استفادۀ آگاهانه از اسکناس جعلی، از یک تا ۱۰ سال زندان دارد (ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی، بند ۵) و حتی می‌تواند به اعدام منجر شود (ماده واحده قانون تشدید مجازات جاعلان اسکناس). حالا چطور است که قاچاق‌برهای ایرانی که به شما افاغنه خدمت کرده‌اند، شخصیت منفی هستند اما افغانی‌هایی که اسکناس جعل می‌کنند یا اسکناس‌های جعلی را آگاهانه استعمال می‌نمایند، قهرمان فیلم می‌شوند!؟ واضح است که سازندگان افغانی فیلم، در جانب جاعلان و مجرمان ایستاده‌اند. آیا مجاز است که به چنین فیلمی پروانۀ ساخت داد، تا چه برسد که بودجۀ بیت المال را صرف آن کرد.

         

ترفند دیگر برادران محمودی برای ساخت این فیلم بر ضد کشورمان، استفاده از بازیگران ایرانی در نقش افغان‌ها بوده است. بازیگرانی مانند ندا جبرائیلی، علی شادمان، متین حیدری‌نیا، صدف عسگری، علیرضا آراء و سوگل خلیق، همگی در نقش افاغنه ظاهر شده‌اند. در کنفرانس خبری، یکی از استدلال‌های برادران محمودی برای اینکه بگویند فیلمشان ضد ایرانی نیست، همین بود که می‌گفتند: پس چرا این ایرانی‌ها، در فیلم ما بازی کرده‌اند!؟

          هرچند که اغلب این افراد، بازیگرانی کم‌کار یا جدید الورود به سینما هستند، اما توجیهی ندارد که در یک فیلم ضد ایرانی یا ضد اسلامی بازی کنند. این را البته جداگانه باید از آنها پرسید. چه بسا پاسخ دهند که از نیت سازندگان فیلم، خبر نداشته‌اند. چنانکه خانم ندا جبرائیلی در کنفرانس مطبوعاتی فجر در خصوص ضدیت فیلم با اسلام، ابراز بی‌اطلاعی کرد و سخنی به این مضمون گفت: اگر چنین حقایقی هست، ما بازیگران از آن اطلاع نداشتیم (دقیقه ۴۶ از کنفرانس مطبوعاتی).

         

این فریب را قبلاً افراد دیگری نیز به کار گرفته‌اند. یکی از شاگردان عباس کیارستمی به نام فائزه عزیزخانی، در بهمن ۱۳۹۳ با فیلم تجربی «روز مبادا» به جشنوارۀ فجر آمده بود. کارگردان عملاً از زندگی مادرش فیلمی مستند ـ داستانی ساخته بود و طی آن، عقاید مذهبی و سنتی او را تمسخر می‌کرد. نگارنده در کنفرانس خبری، از سازندگان پرسیدم: چرا عقاید مذهبی را مضحکه می‌کنید؟ تهیه کننده (نگار اسکندرفر) به سمت والدۀ کارگردان یعنی شیرین آقارضاکاشی اشاره کرد و گفت: اگر فیلم ما ضد مذهبی بود، پس چرا این خانم در آن بازی کرده است؟ بنده گفتم: مگر ایشان مشاور مذهبی فیلم شما است؟ او در نقش خود و در فیلم دخترش ظاهر شده، اما شما در حال تمسخر عقاید او هستید.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           در خصوص مردن در آب مطهر نیز ماجرا همین است. بازیگران وطنی نباید در این فیلم ضد ایرانی و ضد اسلامی، بازی می‌کردند. اما بازی آنها، از جرم برادران محمودی نخواهد کاست، بلکه حتی آن را سنگین‌تر خواهد کرد. چونکه از غفلت بازیگران، سوء استفاده شده است.

         

البته در خصوص برخی بازیگران فیلم که با کارگردان همدلی داشته‌اند، موضوع تفاوت دارد. قاعدتاً علی شادمان که در جلسه مطبوعاتی با مغلطه سعی داشت از سازندگان دفاع نماید، و همچنین علیرضا آراء که نقش منفی آخوند افغان را بازی کرده، جاهل به ماجرا نیستند. (علیرضا آراء، همسر خانم شبنم مقدمی است.)

         

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که برادران محمودی با وقاحت تمام، فیلمی ساخته‌اند که نمایش آن در ایران و افغانستان، باعث تفرقه و ایجاد دشمنی در میان دو ملت خواهد شد. و این نیز یکی از گناهان نابخشودنی آنها است. زیرا که تبعات آن قابل پیش‌بینی نیست.

۲) تبلیغ مسیحیت، دشمنی با اسلام

         

به دلیل تخصص نگارنده در ادیان ابراهیمی، این بخش از نقد را با توضیحاتی دربارۀ مسیحیت می‌نگارم تا نیرنگ‌های به کار رفته در این فیلم معلوم شود. همچنین برای کسانی که خواهان تفصیل بیشتری هستند، به مقالات دیگری از خود، ارجاع خواهم داد.

         

موضوع فیلم مردن در آب مطهر، امکان مسیحی شدن برای دریافت پناهندگی است. چنانکه در دیالوگ‌های فیلم از زبان سهراب (علی شادمان) گفته می‌شود که برای دریافت پناهندگی از کشورهای اروپایی، دو گزینه وجود دارد: همجنسگرایی یا مسیحی شدن. فیلم نوید محمودی، ظاهراً از همجنسگرایی دفاع نمی‌کند (بر خلاف دو فیلمی که بهمن ۱۳۹۸ همزمان با این فیلم، در جشنواره فجر حضور داشتند).

     | بیشتر بخوانید

     | روزنامچه فجر ۲: دو فیلم در موضوع همجنس‌گرایی در دو روز اول جشنواره!

اما جناب محمودی، مخاطبان فیلمش را فریب می‌دهد و مسیحیت را برای آنها بزک می‌کند. فیلم واضحاً گندم‌نمای جوفروش است. در مصاحبۀ کوتاه تلفنی که با نوید محمودی داشتم، این موضوع را مطرح کردم. او پاسخ داد که فیلم ما در مورد مسیحیت یا همجنسگرایی نیست. موضوع فیلم ما، مهاجرت است!!

         

نگاه و تأیید مسیحیان برای سازندگان افغانی فیلم، آنقدر مهم بوده است که اکران آنلاین فیلمشان را با سالروز تولد حضرت عیسی در تقویم مسیحیان هماهنگ کرده‌ بودند. نمایش این فیلم دقیقاً از پنج‌شنبه چهارم دی ۱۳۹۹ (۲۵ دسامبر ۲۰۲۰) آغاز شد. جناب کارگردان در همان مصاحبۀ کوتاه تلفنی، این تاریخ را کاملاً تصادفی دانست، با احتمال وقوع ۱ در ۳۶۵ (!)

الف. تمسخر ختنه، برای خوشامد مسیحیان

         

ختنه در دین اسلام، جزو واجبات است و هر اولاد ذکور باید این سنت ابراهیمی را بگذراند. طبق برخی تفسیرها، کلمۀ «حنیف» که ده نوبت در قرآن تکرار شده، به همین سنت حضرت ابراهیم(ع) اشاره دارد. اهمیت ختنه تا آنجا است که فرد نامختون، حتی اگر پسر بچه‌ای خردسال در آغوش پدرش باشد، حق ندارد به مسجد الحرام وارد شود. ختنه، از احکام قطعی و ثابت دین اسلام است و انکار آن، به ارتداد منتهی خواهد شد. چنانکه امام خمینی(ع)، جبهۀ ملی را به دلیل ضدیت با حکم قطعی و ضروری «قصاص»، مرتد اعلام کرد (سخنرانی ۲۵ خرداد ۱۳۶۰).

         

اگر در دین اسلام به نجس بودن برخی از اهل کتاب حکم شده، ریشه‌اش در همین حکم است. آنهایی که مانند یهودیان، اهل ختنه‌اند، پاک هستند وگرنه، نه. البته در سال‌های اخیر، فواید فراوان ختنه توسط علوم تجربی نیز ثابت شده. و سال‌ها است که اغلب بیمارستان‌های امریکا جزو تشریفات بعد از تولد، ختنه را نیز برای اولاد ذکور انجام می‌دهند. ظاهراً این ماجرا، یکی از نتایج نفوذ یهودیان در نظام پزشکی امریکا است.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟          

زمانی که فیلم مردن در آب مطهر را در جشنواره فجر تماشا می‌کردم، گمان داشتم که سازندگانش نسبت به مسیحیت جاهل هستند. لذا در کنفرانس مطبوعاتی، سعی در آگاهی‌بخشی به آنها داشتم. اما پاسخ‌های برادران محمودی (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) و مخصوصاً تماشای سه نوبت بعدی فیلم، راقم را به این قطعیت رساند که سازندگان نسبت به مسیحیت، شناخت فراوان دارند. آنها آگاهانه، با مسیحیان نامختون همدلی کرده و کوشیده‌اند تا ضمن تمسخر ختنه، مخاطبان را نسبت به این حکم خدایی، به حال اشمئزاز برسانند.

          در سکانس محلۀ افاغنه (دقیقه ۱۹)، ملای افغانی فیلم (علیرضا آرا) بعد از آنکه متوجه می‌شود یک پسر ده دوازده ساله افغان هنوز ختنه نشده، او را تعقیب می‌نماید. پسرک گریخته، در دستشویی پنهان می‌شود. اما جناب ملا او را رها نمی‌کند. سماجت‌های وی، برای خنده و انزجار تماشاگر طراحی شده  برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟ است. آخرین نمای این سکانس، پوزخند زدن یکی از افاغنه حاضر در صحنه، به جناب آخوند و کار وی است. او در حال آشپزی و خرد کردن مرغ است و کارگردان، تمسخر او را به زبان نماد نشان می‌دهد.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟ ب. تمسخر دین و عالم دینی

          یکی از سکانس‌های توهین‌آمیز در میانۀ فیلم (که در نسخۀ کنونی حذف شده است)، به تمسخر آخوند افغان فیلم اختصاص دارد. حامد و سهراب به نزد همان آخوند ابتدای فیلم می‌روند تا در مورد امکان مسیحی شدن سؤال کنند. ملای افغان (علیرضا آراء) در اینجا به طور مشمئز کننده‌ای با تغییر دین، مخالفت می‌کند. آنها نیز ترسان و لرزان، خروس زنده‌ای را که با خود آورده‌اند نقداً به عنوان حق المشاوره به او تحویل داده و می‌روند!

          با چنین رویکردی، غریب نیست که نماز خواندن حامد در فیلم نیز مورد خنده سهراب واقع می‌شود، چیزی که مرا به یاد فیلم‌های هالیوودی و تمسخر نماز انداخت. حامد شب‌هنگام، در حال اقامۀ نماز است و ما به جای صدای ذکر، خنده‌های سهراب را می‌شنویم. بعد از چند ثانیه معلوم می‌شود که او در حال صحبت تلفنی با سعید در آلمان است. از قضا موضوع صحبت، ترک شریعت و عبادات است!!

          این روش تمسخر را، قبلاً کارگردان‌هایی مانند نیکی کریمی در سینمای ایران مرتکب شده‌اند. او در دومین فیلمش به نام چند روز بعد (۱۳۸۵) که خودش نیز در آن بازی کرده، به آیات قرآن پوزخند می‌زند. در سکانس مجلس ختم، صدای یک قاری بین المللی به طور غیرمعمول پخش می‌شود که در حال تلاوت آیۀ ۲۸ از سورۀ احزاب است؛ آیه‌ای که حکم خداوند دربارۀ همسران پیامبر اکرم(ص) را مطرح می‌کند و اصلاً مناسبتی با مجلس ختم ندارد. اما انتخاب آن برای فیلم، ظاهراً به کار عقاید فمینیستی خانم کارگردان می‌آید. زیرا شهرزاد (نیکی کریمی) در همین لحظات، به بهانۀ اینکه دوستش غزاله (نیلوفر خوش‌خلق) پیامی را در موبایل به او نشان می‌دهد، پوزخند می‌زند.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           در فیلم چند متر مکعب عشق (۱۳۹۲) مرونا (حسیبا ابراهیمی) که همواره در نماز به پدرش اقتدا می‌کرد، تصمیم به ترک نماز می‌گیرد (دقیقه ۳۳). همچنین در فیلم شکستن همزمان بیست استخوان (۱۳۹۶) تردیدهای عظیم (محسن تنابنده) در وضو گرفتن نشان داده می‌شود. او سپس به نماز می‌ایستد اما دو بار آن را می‌شکند و عاقبت نماز را ترک می‌کند (دقایق ۱۶ و ۱۷). دو فیلم مورد اخیر، توسط جمشید محمودی کارگردانی شده و نوید محمودی در آنها تهیه کننده بوده است.

ج. تشویق به ارتداد

          مردن در آب مطهر، ترویج کنندۀ ارتداد و خروج از اسلام است. به این بهانه که حضرت عیسی نیز پیامبر خدا است! از آنجا که ما مسلمانان به حضرت عیسی ایمان داریم، در واقع مسیحیان هستند که باید به پیامبر اکرم ایمان آورند، نه بالعکس. و این هم نشانه‌ای است برای آنکه اناجیل رایج مسیحی، تحریف گشته و مسیحیان بر حق نیستند.

در این سکانس که با صدای زیرمتن اذان به وقت ظهر، همراه است سهراب به حامد می‌گوید: «مسیحی شو، گناهش به گردن من!» سپس شرح می‌دهد: «وقتی تازه به ایران آمده بودم، روزه گرفتن برایم سخت بود. مردی به من گفت که روزه‌ات را بخور و گناهش به گردن من. حالا چند سال است که من روزه‌هایم را می‌خوردم و گناهش به گردن اوست!» سهراب و حامد، هر دو می‌خندند. سپس حامد می‌گوید: «هر کس باید گناه خودش را جواب دهد.» ناگهان صدای اذان قطع شده، صدای ناقوس پخش می‌شود و سهراب به او پاسخ می‌گوید: «خدا بزرگ است

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟

این سکانس و دیالوگ‌ها، حکایت از آن دارند که نوید محمودی با مسیحیت عمیقاً آشنا است.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟ تنها راه توجیهی که برای برادران محمودی می‌توان تصور کرد، این است که آنها سعی کرده باشند با ساخت این فیلم و نمایش دادن آن در اروپا، راه مهاجرت و پناهندگی را برای هموطنان افغانی خود باز کنند. اما این توجیه نیز چندان پذیرفتنی نیست. زیرا جناب کارگردان، خودش از زبان ستاره (ندا جبرائیلی) به حامد توصیه می‌کند که به مأموران ادارۀ مهاجرت، راست بگوید. بنابراین می‌توان گفت که توصیه کردن سازندگان فیلم به مسلمانان افغان، که خودشان را مسیحی جلوه دهند، نمی‌تواند مورد نظر سازندگان بوده باشد.

د. آزادی عقیده در اسلام، تفتیش عقاید در مسیحیت

در حاکمیت اسلام، انتخاب هر عقیده‌ای آزاد است. هیچکس را نمی‌توان برای عقایدش مورد سؤال یا تعقیب قرار داد. چنانکه در قانون اساسی اینطور آمده است:

اصل‌ بیست و سوم: تفتیش‌ عقاید ممنوع‌ است‌ و هیچکس‌ را نمی‌توان‌ به‌ صرف‌ داشتن عقیده‌ای‌ مورد تعرض‌ و مؤاخذه‌ قرار داد.

این اصل، از آیه‌ای معروف ذیل وام گرفته شده است:

لا اِکْراه فِی الدّینِ، قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی (بقره/ ۲۵۶). هیچ اجباری در دین نیست. (زیرا) هدایت از گمراهی مشخص شده است.

استدلال آیۀ شریفه این است که با ظهور دین اسلام، حق و باطل معین شده است. بنابراین، اجبار و اکراهی در پذیرش اسلام نخواهد بود. هر کس که پذیرفت و به خداوند تعالی ایمان آورد، به بهشت رهنمون می‌شود و آنان که نپذیرفتند به درکات دوزخ می‌روند.

          از صدر اسلام تاکنون، هیچکس مجبور به پذیرش دین اسلام نشده. چنانکه جهاد ابتدایی نیز صرفاً برای نشر اسلام بوده است. زیرا پیامبران پیشین وعده کرده بودند که سپاه اسلام، دین پیامبر خاتم را شهر به شهر خواهند برد و آنها باید منتظر باشند. برای نمونه می‌توان به کتاب تاریخ سیستان ارجاع داد که نویسنده‌اش در همان ابتدا شرحی نوشته است در این خصوص که چطور اجداد آنها در سیستان، توصیفات حضرت محمد مصطفی(ص) را در کتب پیشینیان خوانده و از سپاه اسلام استقبال کرده‌اند. این کتاب مربوط به قرن چهارم هجری است.

         

ﻫ. چه ربطی میان مسیحیت و همجنسگرایی وجود دارد؟

          با تماشای این فیلم، آنچه به ذهن مخاطب متبادر می‌شود این است که چرا شرط پذیرش مهاجران در کشورهای اروپایی، مسیحی شدن یا همجنسگرا بودن است؟ مگر چه ربطی میان همجنسگرایی و مسیحیت وجود دارد؟ نوید محمودی به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم، می‌توانست این پرسش را در فیلم مطرح کند و حتی کشورهای اروپایی را به جهت سلب طهارت جسم و روح پناهندگان، مورد پرسش قرار دهد. مثلاً این سؤال که مگر کشورهای مسیحی مانند آلمان با حزب «دموکرات مسیحی» حاکم، از ماجرای عذاب قوم لوط در تورات بی‌خبرند که بر خلاف نص صریح آن، حامی همجنسگرایی شده‌اند؟

         

          جناب نوید محمودی به جای اینکه به دولت‌های اروپایی اعتراض کند که چرا به عقاید مهاجران احترام نمی‌گذارند و یا اینکه چرا آنها را به فسق و همجنسگرایی مجبور می‌کنند، از طریق شخصیت سهراب (علی شادمان) سعی دارد اینطور القاء کند که مسیحی شدن، ایرادی ندارد. چون حضرت عیسی نیز پیامبر خدا است! (دقیقۀ ۳۵ از فیلم). چنانکه جمشید محمودی در کنفرانس مطبوعاتی نیز همین را تبلیغ می‌کرد.

         

این سخن، حاوی مغلطۀ مضحکی است. مگر ما مسلمانان، پیامبری عیسی(ع) را قبول نداریم که شما همچون کشیش‌های مسیحی و میسیونرهای مبلّغ شده‌اید!؟ ۸۰ آیه از قرآن مجید، اختصاصاً دربارۀ حضرات عیسی و مریم و سخنان آنها نازل شده است. اگر کسی از مسلمانان، پیدا شود که پیامبری حضرت عیسی (یا یکی از پیامبران کوچکتر از او) را قبول نداشته باشد، از مسلمانی خارج است

          در ثلث پایانی فیلم، جناب کارگردان در یک سکانس احساسی، از زبان ستاره (ندا جبرائیلی) به حامد توصیه می‌کند که به مأموران ادارۀ مهاجرت، دروغ نگوید. ستاره با گریه توضیح می‌دهد که در مدت اقامتش در ترکیه، خودش را همجنسگرا معرفی کرده و متعاقباً به دردهای روحی دچار شده است. این سخنان ظاهراً در حمایت از راستی و صداقت است؛ اما از آن جنس صداقتی که دولت‌های اروپایی با قراردادهایی مانند FATF از کشورهای مسلمان توقع دارند.     در واقع کارگردان، با این دیالوگ به مهاجران توصیه می‌کند که تغییر کیش آنها، واقعی باشد. او هیچگاه از دولت‌های اروپایی نمی‌خواهد که به دین و شخصیت مهاجران احترام بگذارند یا آنها را به چاه ویل همجنسگرایی نکشانند.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟

حامیان برادران محمودی در تلویزیون

          برادران محمودی دو تله‌فیلم برای شبکۀ اول سیما و سه سریال برای شبکۀ دوم ساخته‌اند. آخرین سریال آنها به نام هم‌بازی (به تهیه کنندگی نوید محمودی) بعد از مردن در آب مطهر ساخته شده است. باید از نقش فعال محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکۀ دوم سیما و بهرنگ ملک‌محمدی مدیر فیلم و سریال این شبکه سؤال کرد که بعد از ساخت این فیلم موهن، باز هم برای آنها فرش قرمز پهن کرده‌اند.

 برادران افغانستانی، چطور میان دو ملت ایران و افغانستان دشمنی می‌افکنند؟           آیا ممکن است که مدیران شبکه دوم و سایر مدیران سیما، مردن در آب مطهر را ندیده باشند؟ اگر ندیده و از تحولات روحی این برادران به سمت مسیحیت و ضدیت با اسلام و ایران خبر ندارند و در جریان آشوب فیلم آنها در جشنوارۀ فجر نیستند، پس آنها لیاقت مدیریت فرهنگی را ندارند. اما اگر دیده و خبر دارند و باز هم بودجۀ بیت المال را در اختیار این معاندان قرار می‌دهند، باید پاسخگو باشند و توضیح دهند. مخصوصاً که بنا داشتند فصل دوم از سریال هم‌بازی نیز ساخته شود

**امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 74
  • دخی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    17 8
    خب همین طالبان حق این افراد است .اینها رو تحویل طالبان بدید تا بالای دار برن فقط وقتی تحویل طالبان میدید بگید به دین اسلام توهین کردن فیلم رو هم بهشون بدید دیگه کاری نداشته باشید اونها خودشون خدمت این ۲برادر میرسند.
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      4 1
      دقیقا" باید همین کار را با این دو برادر نا سپاس افغان کرد باید تحویل هموطنان مهربان خودشان ( طالب ها ) بدهیم تا همان هموطنان طالب افغانستانی اینها سزای این دو برادر نا سپاس را بدهند ..
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    13 6
    مردم افغانستان واقعا برای من قابل احترام هستند به ویژه شهدای مدافع حرم افغانستانی و خانواده معظم این شهدا اما این دو نفر مثل مار در آستین هستند و با کارگردانان غرب زده ایرانی مو نمی زنند
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    12 1
    پرورش کافران و دشمنان مون در آستین مون
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      3 1
      گویا از ما ایرانیان طلبکار هستند ! هیچگاه تا آخر دنیا و تا ابد هم این بدهکاری باقی است مگر ایران را بطور کل تحویل این عزیزان افغانی بدهیم برویم افغانستان زندگی کنیم بلکه از ما ایرانیان راضی و خشنود شوند !
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    15 1
    فقط چطور ساخت سریال های تلوزیون به دست افغان ها افتاده ؟ مگه ایرانی نبود سریال بسازه ؟ اونم اینها که با ایران ضدیت دارند ، پس معلوم شد برای چی سریال های تلوزیون پر از خشونت و دعوای خانوادگی شده چیزی که در فرهنگ ایرانی نیست
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      4 1
      درود بر شما به نکته خوبی اشاره کردید ! یعنی واقعا" در ایران فیلم ساز و کارگردان نداریم و نداشتیم که مسئولین صدا و سیما و سازمان سیمانی ایران از این افغانی های ضد ایرانی و ایرانستیز استفاده میکرده ؟
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 1
      معلوم نیست نفوذ دشمن تا کجاست ظاهرا همه جا نفوذ دارند حتی در صدا و سیما
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    11 1
    حالا اگه ایران همچین قانونی وضع میکرد که مهاجران برای پذیرش در ایران باید شیعه بشوند اروپا و همین برادران محمودی فیلم ضد این قانون می‌ساختند و این قانون رو دیکتاتوری و ضد آزادی انتخاب عقاید و حقوق بشر نشان می‌دادند
  • جهودشناس IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    20 4
    بریزید اینها رو از ایران بیرون. تیرباران کنید
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      4 0
      دولت و مسئولین ایران باید این دو برادر افغانی و نا سپاس را از ایران اخراج و مستقیم تحویل گروه طالبان بدهد یک نسخه از این فیلم هم به طالب ها ارائه و تحویل شود .. نمک ناشناس ها ... !!!
  • CA ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    9 1
    خیلی وقت ها این چاپلوسی ها برای جایزه گرفتن از اروپایی ها هست و البته جایزه های جشنواره های غربی هم به همین دلیل داده میشه برای تشویق به ساخت برنامه های پر تماشاگر مورد نظرشون و تبلیغات بی هیچ هزینه ای. فهم مردم باید بالا بره و بفهمن. تنها راه واکسیناسیون عمومی هست با مسلح شدن به ابزار دانش.
  • زهرا IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    یک سوال این فیلم تو ایران ساخته شده درسته؟ اگه اینجوره که میگین این دو برادر هم تو ایران هستن درسته؟ خب چطور اینجور فیلمی تو ایران ساخته میشه و کسی چیزی نمیگه؟ اینجا هم عجیب مشکوک میزنه؟
  • فقط ایرانی و iran IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    7 2
    ضمن تشکر و سپاس از نشر و آگاهی رسانی سایت مشرق بابت این مقاله و نقد به جا و مهم یک سوال از مسولین صدا و سیمای ایران تا مسئولین سینمایی ایران دارم چرا طی این سالها به جای اینکه به جوانان هنرمند ایرانی فیلمسازان و کارگردانان ایرانی بها و فرصت بدهید به این برادران افغانی نا سپاس این امکانات و فرصت ها را داده شده ؟ بنده تخصص ام تاریخ به اندازه کافی تاریخ ایران بزرگ را به خوبی میدانم با افاغنه زیادی برخورد و آشنایی و معاشرت داشتم به خوبی با فرهنگ عمومی افغانستان ٱشنایی دارم متاسفانه و باز متاسفانه ایرانستیزی در بین افغان ها و افغانستان یک امر عادی تلقی می‌شود حداقل این که ما ایرانیان چهل سال میزبان مهاجرین طح پایین و اغلب بیسواد افغان تا معدود افرادی تحصیل کرده افغان بوده و همچنان هستیم که اغلب در ایران تحصیل و کسب علم کردند دانشگاه رفتند از امکانات ایران همچون شغل و بهداشت و درمان تا سوبسیدهای پنهان و آشکار ابران بهرهمند شده اند .. باعث بیکاری میلیون ها کارگر و جوان ایرانی بودند و هزاران مشکل امنیتی و ... برای ما ایرانیان ایجاد کرده و می‌کنند ... نهایتا" هم همواره از ما ایرانیان گله مند ناراحت و ما ایرانیان را نمی پسندند !!! خوب نکته آخر اینکه ناسپاسی افغان ها ایرانستیزی افغان ها بخشی از فرهنگ عمومی افغانستان میباشد که ریشه و تاریخی حدودا" نزدیک به صد و پنجاه سال دارد و ما ایرانیان هر چقدر به این آقایان افغان لطف و محبت کنیم هزینه کنیم بی فایده است لطفا" جوانان ایران را دریابید در هر زمینه ای باید اینگونه باشد سرزمین افغان ها افغانستان است و باید به کشور خویش بازگردانند شوند تفاوتی ندارد فیلم ساز باشند یا کارگر ساختمانی .. ! چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است هم میهنان گرامی لطفا" کاسه داغ تر از آش نباشیم برای بیگانه ... بیگانه همیشه بیگانه است حتی اگر به زبان ما تکلم و گفتگو کند ...
  • روح الله IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 11
    خسته نباشی عزیز...راستش نمیدونی چجوری مارو صدا بزنی...ما افغانستانی هستیم.نه افغان...نه افغانی...درضمن خوب و بد همه جا هست...شما تواصفهان یا تهران برخورد مردم با افغانستانیا رو ببین توپارکای تهران تابلو نوشتن ورود سگها و افغانیها ممنوع...شما یه بار برو کلانتریهای اصفهان،ببین با ماها چجوری برخورد میکنن...درضمن برای مهاجرت ب آلمان نیازی نیس گِی یا مسیحی بشی...اونا اونقدر شعور دارن ک ب عقاید بقیه احترام بزارن
    • بابای ایران IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      5 1
      افغان، نام قوم است. افغانستان نام کشور است. پس ایرادی نداره که به شما بگن افغانی.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 1
      دوست گرامی افغان : این که شما اتباع افغانستانی با هویت و ملیت خویش بیگانه شدید و هویت و ملیت افغانی خویش را دوست ندارید و نمی پسندید و، وصله ناجور به خود میدانید. مشکل ما نیست !!! شما اتباع افغانستان و هویت افغان دارید .. موفق باشید
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 0
      اگه ایران و ایرانی اینقدر بد هستند چرا جهل سال هست شماها دست از سر ایران و ایرانی ها برنمی‌دارید و به همون اروپای گل و گلاب نمی روید ؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    گویا ما ایرانیان دستمان نمک ندارد تقصیر از افاغنه نیست !!!
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 1
    ایکاش فقط همین دو برادر افغانی ضد ایران و ایرانستیز بودند !!! متاسفانه ایرانستیزی در افغانستان و بین افغان ها یک امر عادی و طبیعی شده !!! فراموش نکردیم خانم مریم سما نماینده مجلس افغانستان که در ایران بزرگ شده بود تحصیل کرده بود و بعد از رفتن به افغانستان بقول خودش بیرق ایرانستیزی را در دستانش گرفته بود و در دشمنی با ایران و ایرانیان هیچ کوتاهی نکرد !!!
  • هژیر iran IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 1
    مگر صدا و سیمای ایران و سازمان سینمایی ایران متعلق به بیت المال ایران و ایرانیان نیست ؟ چرا باید از بودجه و امکانات ایران و ایرانیان به این برادران نا سپاس و ضد ایرانی افغانی داده شود و مورد حمایت قرار بگیرند ؟ مگر ما در ایران کارگردان و فیلم ساز ایرانی نداریم ؟ !!! ؟ از ماست که بر ماست ...
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 0
    این دونفر نمک نشناس هستند آمدن خونه ما از این آب و خاک استفاده کردن در آرامش کامل بجای تشکر نمکدون شکستن متاسفم برای بازیگران ایرانی در این مورد همکاری کردن
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    چرا این برادران افغانی هیچگاه فیلم و یا سریال تلویزیونی نساختند که به افغان ها و مخاطب و بیننده بگویند که ایرانیان چهل سال میزبان بیشترین مهاجر غیرقانونی و بیسواد و غیر متخصص و سطح پایین افغانی بوده و هستند و ایرانیان بایت این میزبانی بسیار تاوان و هزینه دادند ؟ چند میلیون جوان ایرانی بخاطر حضور چند میلیون مهاجر افغانی بیکار و شرمنده زن و بچه خود بودند یا اینکه اثلا" امکان ازدواج و تشکیل خانواده دادن نداشتند ! ولی در عوض افغان ها در ایران کار و شغل دارند و تشکیل خانواده و زاد و ولد و ازدیاد نسل می‌کنند !!! چرا برادران افغانی محمودی از معضلات و گرفتاری های که هموطنان افغانی اش در ایران برای ما تولید کردند فیلم نساخته ؟
  • سحر IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 4
    حرف حق همیشه ب کام تلخ بوده....کاملا مشخصه نویسنده دل پری از اتباع داشته و ب دلایلی پوچ و بهانه گیری ب تیرباران کارگردان این فیلم پرداخته
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 1
      بله شما افغان ها فقط خوبید
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    من اگر اهل باج دادن بودم شش همان سال اول کوتاه می امدم . دارید وقت خود را هدر می دهید من باب مثال چرا دارم دو دفتر را یکی می کنم ؟ تا بتوانم تند تند ورق بزنم تنرکز شکار دوربین نشود . حتی اپسیلنی قصد همکاری با باجگیر ندارم مگر نظرم تامین شود . ودر ضمن گریزی از تحقیق ندارید . سرم برود از حرفم برنمی گردم . روشن شدی ! حالا ادمش را بگرد پیدا کن تحقیق برایت ادامه دهد تحقیق محدودیت ندارد . علوم جدید مبانی جدید و نظم و قانون جدید می طلبد.
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    چغندر هم با غین اغا محمد خانی است که دورانش سر امد لیبرالیسم منطقش هم علم است اقایش هم اقاست ! گفتم که جای گله نماند هر چند هشت سال است که دارم می گویم اما برجکهایتان را نزده بودم بدانید شوخی ندارم . این بازی برد دارد چه باشم چه نباشم چون اهل باخت نیستم !
  • محمد علی میلانی JP ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 1
    من این فیلم < مردن در آب مطهر > رو با دقت نگاه و بررسی کردم . ماجرا به این شدت و عصبانیت که دراینجا نقد شده نیست سازندگان این فیلم سعی کرده اند که اتفاقات فیلم منطبق بر واقعیات جامعه باشه. همچنین ما هممون انسانیم و نگاه بد و مغرضانه به افاغنه منصفانه نیست . فرهنگ ایرانی بالاتر و قوی‌تر از فرهنگ افغان ها هست .منتها در اصل ماجرا ما هممون انسان هستیم و برابر
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    افغان ها خصوصا" مهاجرین افغان از هویت افغانی افغانستانی خویش بیزار گریزان هستند گویا هویت و ملیت افغان را وصله ناجور بر خود می‌بینند از این جهت هر تلاشی می‌کنند که در جهانی دیگر کشوری دیگر هویتی جدید برای خود دست و پا کنند ... گاهی با ابزار تعقیر دین گاهی با ابزار دین داری .. و ... مهم هدف هست کسب هویت جدید به غیر از هویت و ملیت افغانی خویش
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    دوربینت بالای سرم باشد یا نباشد هر چه بخوام ثبت کنم یا تحقیق کنم با غیرت لیبرال است کار مشکلی هم نیست با نظم ریاضی جدید پیگیر هستم . کلید هندسی هم ببینم اولا رو نمی کنم مگر ضروری باشد وتا جوانب و امتدادهای هندسیش را کور نکنم رو نخواهم کرد. دوران فاشیست و استبداد تعطیل . گذشته ها هم گذشته .
  • ناصر IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    از ماست که بر ماست
  • نانی IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    باید محمودی ها محاکمه واز دادن فصل دوم مجوز خوداری شود
  • علی IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    اون مسئولی هم که برای این دوتا مجوز داده تا هم به دین هم ایران بی احترامی کنن شریک جرم این دوست اون بازیگری هم راضی شده ضد دین وایران تو فیلم اینا بازی کنه شریک جرمه چطوره یه وام به یه بنده خدا بدن شرفش میبرن تا پس بگیرن ولی این بودجه ها هیچ حساب وکتابی نداره خیف ومیل کردنش
  • رز IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    انقدر افغانیارو تو ایران پذیرش کنید هرکدومم که خداقل سه تازن دارند ازهرکدوم هشت نه تا بچه تا مثل محمود افغان مه صفویه رو برچید ایرانو تسخیرکنند شیعیان افغانستان در اقلیتند که اون بیچاره ها هستند که از دم تیغ طالبان می‌گذرند
  • مهدی IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا میخونه
  • حقیقت تلخ IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 2
    بازم بوی نژاد پرستی و تکبر همه فضا رو پر کرد .نگاهی از بالا به پایین در ایران تمومی نداره .تو ایران جای مهاجر افغانستانی نبودی تا تحقیر رنج و زخم زبان رو بفهمی و درکش کنی.همون مسیحی های به قول شما بد رحم و انسانیت بالایی از مسلمانهایی که فقط ادعا میکنن فقط‌ در کشوری برای خریدن یک سیم کارت باید به همه التماس کنی تا برات بخرن..یکم به واقعیت نگاه کنین بعد خودتون قضاوت کنین..
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 0
      دوست محترم افغانی شما درست میگی ما ایرانیان بد هستیم شما افغانی ها خوب ! لطف کنید تشریف ببرید کشور خودتون یا همان کشورهای غربی که مورد پسند شما هستند !
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 0
      از شما افغانی ها نژادپرست تر در دنیا نیست لطفا" واقع بین باش دوست گرامی افغانی ! نزدیک به دویست سال با همدیگر شما افغانی ها با یکدیگر نمی سازید و با هم سر جنگ و دعوا دارید حداقل چهل پنجاه سال که رسما" با همدیگر وارد جنگ های خانگی شدید بخاطر قوم و قبیله و طایفه بازی با همدیگر بر سر جنگ هستید !!! خودتون قضاوت کنید نژادپرست کیست ؟
  • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    اینها که در ایران رشد کرده و بجایی رسیده اند ،
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    چقد زشته که یه نفر به اصلیتتون توهین کنه
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    اگر من می توانستم جلوگیری کنم از کار سینما گرایی که توهین میکنند به اسلام و ایران این کار را می کردم هرکسی میتواند جلوگیری کند از کار اینها
  • محمد IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 1
    چرا از فیلم اکسیدان چیزی نمی‌گیرد داستانش که همینه
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    آنچه شغل ساختمونی در ایرانه با درآمدهای فوق العاده بالا شده قبضه افاغنه . در نونوایی میری از شدت صف افغانی نون بهت نمیرسه چون خانواری 15 تا بیست نفرن . میلیون میلیون میان ایران جا خوش می کنن اینجوری هم ازمون کینه به دل دارن . آخه این چه وضع افتضاحیه جناب مثلا مسئول ؟
  • محمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    باسلام اگرچه دغدغه مندی ناقد محترم ارزشمند وقابل تقدیر است اما این واقعیت تلخ را هم باید اشاره کرد که سخت گیری نسبت به اتباع افغانستانی در ایران بخصوص برخورد بسیار بد نیروی انتطامی ضمن اینکه نمک ونمکدان رااز یاد افراد می برد زمینه ای مهاجرت به اروپا وافتادن در دام نیرنگ بازان تبشیری ودر نتیجه از دست دادن دین آنها مخصوصا نو جوان ها را فراهم می کند.
  • ناشناس IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    واقعا باعث تاسفه.
  • حق گو IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    آقایان محمودی پاراازگلیمتان درازترکردید!هیچوقت تهدید ماراشوخی نگیرید،به شماهشدارمیدهیم توهین به اقلاب اسلامی ایران عواقب سنگین وجبران ناپذیری رابرایتان به ارمغان خواهدآورد؛اینجاایران است نه مغولستان۰این هشدارجدیست؛مراقب باشیدودرموردرفتاررتان منتظرتوضیحات؛ومعذرت خواهی شمامی مانیم
  • جوادعلی رضایی US ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 3
    دوستان عزیز کمی واقع بین باشیدهمیشه قاچاق و قاچاقبر چه ایرانی چه افغانی چه کرد و ترک شخصیت محبوب ندارند و شخصیت خشن دارند شاید شما با احوالپرسی قاچاقبرها رو در رو نشدین در این فیلم صرفا واقیت جلوه داده شده و ربطی به ایران عزیز و مردم شریف ایران ندارد واقیتی تلخ و بی پایان با احترام جواد دوست دارتان
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 3
    اگر فیلم نامه دور از واقیعت بود مجوز اکران نمیداد بهش
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 2
    جالبه که واقعیات بیان شده و شرح داده شده در طول فیلم رو به عینه هر روز می بینیم. انسان های تحصیل کرده در ادارات که نگاه غیر انسانی به مهاجرین دارند. افراد در سطح خیابان که تعرض به حقوق ایشان می کنند معلمانی که برخورد های زننده با دانش آموزان افغانی دارند . قاچاقچی و قاچاق بر که جای خودش را دارد. کمی بی انصافی هم نکنم ما با خودمان هم رفتار درست و درمانی نداریم چه برسد به مهاجران .اینکه آنها این فیلم را پله ترقی کرده اند را نمی دانم اما واقعیت را تحریف نکرده اند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    شاید اندکی در باره این نمک نشناس ها مصداق پیدا کند نردبام ادمی این ماومنی ست عاقبت این نریان افتادنی ست لاجرم هرکه بالاترنشست استخوان او بدترخواهدشکست
  • محمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 2
    من از کسی حمایت نمی کنم ولی چیزی که در این فیلم روایت شده درست است چاقاق بر ها شاید ده ها بدتر از این هستند فحاشی طبیعت آنها است برای ما در افغانستان شرایط خیلی سخت است که شاید تحمل آن از برادران ایرانی خارج باشد و سخت تراز این راه پر از خطر چاقاق به ایران است در راه ده ها نفر از شرایط بد میمیرند ولی وقتی آمدی و در اینجا نیز ازشرایط خوب برخودار نشدی مجبور می شوی به هر طریقی راه خارج را بگیری ایران واقعا زندگی هم برای افغانی ها هم برای ایرانی ها سخت شده درک کنید
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    13 میلیون افغانی ریخته اینجا بیرون برو نیست که نیست . دستتم تا آرنج عسل بکن تو حلقشون همچی گازش میگیره که میخواد کنده شه
  • Ali IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 3
    شمایی که این متن بالا بلند را نوشتی اول برو کمی تحقیق کن ببین این حوادثی که تو فیلم هست واقعیت داره یا نه اینا اصلا زد ایرانی نیستن قاچاقبر هایی که افغانی ها را میارن خیلی رفتار وحشیانه دارن و پلیسی که بین راه اونا را میگرن خیلی وحشيانه تر برخورد میکنن تمام این داستان واقعیت هایی هستن که سر افغانستانی ها میاد اصلا هم توهین به ایران نیست چون فقط اشاره به قاچاقبر و پلیسی که مثل حیوان با افغانی ها برخورد میکنن را نشون میده
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 0
      کسی که به قوانین و به مرزها و حریم یک کشور تجاوز می‌کند و بصورت قاچاقی غیر قانونی وارد یک کور می‌شود یعنی بی احترامی به یک ملت کرده تجاوز به حریم یک کشور و یک ملت کرده و با متجاوز و قانون شکنان مطابق قوانین رفتار خواهد شد قطعا هیچ کشوری به اینگونه متخلفین سیب سرخ هدیه نخواهند داد خصوصا افغانستان کشور شما مرکز افراط گرایی و انتحار و تروریسم در منطقه است امنیت ایران و ایرانیان برای پلیس و مرزبانان ایرانی اولویت مهم و حیاتی است وظیفه ذاتی پلیس حفاظت از شهروندان هر کشوری است .. من اگر شبانه دزدکی و پنهان به حریم خانه شما وارد شوم با من چه خواهید کرد که به حریم خانه و خانواده شما احترام نگذاشته ام ؟ تشکر و قدر دانی میکنید ؟
  • ناشناس IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    4 1
    ایران باید فکر اساسی در مورد افاغنه بکنه ،اکثر شهرهای بزرگ در شده از افغانها ،وهمه جا نقش آهنها در رنگ تر شده ،در حالی که اصلا قدر شناس نیستند
  • محمد رضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    2 0
    متاسفانه بعضی برای اینکه دیده بشن هر کاری میکنن اینها هم جای خودشونو اونطرف دارن درست میکنن فقط همین و بس از صدا و سیما انتظار بیشتری می‌ره...
  • محمد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    ما این همه کارگردان بیکار داریم .در کشور داریم وصدا وسیما پول می دهد وحمایت می کند افغانی برای ما سریال بهسازد. ویا با این همه کارگردانی که فارابی اصلا هیچ نظوی نسبت به انها ندارد تا سینمای مای را تقویت کند پول می دهد افغانی فیلم ضد ایرانی بسازد. از ما است که بر ماست.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      2 0
      متاسفانه همینطوره ...
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    متاسفم برای موسسه فارابی
  • عبدالله IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    3 0
    هنوز افغانها رو نشناختیم
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 3
    متاسفانه سالخا و سالهایت برادران افغانستانی مهمان ما بودن و ما میزبان نامهربون چرا واقعا ما هنوز نمیخایم ب درک حقیقی انسانیت برسیم چرا این فیلم به خر نحوه ی روی پرده سینما و جشنواره ها کشیده شده حتی برخی مسئولین ک متخصیص حوزه سینماهم اسپانسر مالی کردن هم تشویق لسانی من و شما که تخصص نمیدونیم چرا نظر میدیم ایا وقتی فیلم سازان ما فیلم در فیلم های خودشون تمسخر نکردن فرهنگ زبان مردمافغانستانی رو؟؟ وشما خندید!!! چرا وقتی فیلم شیوع پخش شد ملت زحمت کش مهاجرین افغانستانی ب سخره و توهین بوداعتراض نکردید؟؟ نکنه اون موقع اسلام نبود
  • حسین IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 3
    کارتون عالی بود دمتون گرم برداران حقیقت همیشه تلخ یادتان باشد
  • مهاجر IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 6
    تمام فیلم بر اساس واقعیت ماهیت ایران و ایرانی ساخته شده، فقط کافیه یه چند بار از مهاجرین داخل ایران رفاقتانه درد دل بخواین و بشینید پای حرفهاشون تا بفهمید و ببینید چقدر این فیلم به حقیقت نزدیکه
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      3 0
      کسی مگر براشون سیب سرخ فرستاده بصورت غیر قانونی قاچاق وارد خاک و حریم ایران می‌شوند ؟ هیچ جای دنیا از افراد متخلف که به قوانین و مرزها احترام نمی‌گذارند بها و ارزشی قائل نیستند تازه بهترین نوع برخورد و انسانی ترین رفتار را ما ایرانیان با شما افغان ها داشتیم عزیزم اینجا ایران و کشور شما افغانستان لطف کنید نیایید ایران در کشور عزیز خویش بین مردم فهیم و دانشمند افغانی خویش زندگی کنید
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 3
    نمیدانم کامنت من بارگذاری میشه یانه... اما حوصله نیست وگرنه تمام این صحبت های شمارو نقد و انتقاد میکردم متاسفانه این صحبت های شما خودش خیلی بیشتر از این فیلم مغرضانه و کینه توزانه و تفرقه افکن هست .. فقط در جواب اینکه زیاد مسلمان مسلمان و مسیحی مسیحی کردید! باید گفت اگر امت اسلام، و مسلمین باهم متحد بودند حال و روزمون این نبود پس باید متحد و هم دل بودن رو برویم از همان مسیحی ها درس بگیریم. من خودم به عنوان یه افغانی که تو ایران به دنیا اومدم و بزرگ شدم و یه ۲۰ سال هم ببشتر ندارم و قیافمم به ژاپنی و مغولی نیمخوره در اجتماع ایران جایی کارم گیر میفته و مجبور میشم بگم افغانیم دلهره میفته تو دلم که کارم حل میشه یانه ، یا چه برخوردی بامن صورت میگیره!!! اگر عقل داشته باشید از همین چند جمله من تا آخرش رو درمیباید که چه حال و روزی داریم.. ولی بازم مردم عزیز ایران رو درک میکنم در جایی که خودش مشکلات زیاد هست نمیشه و انتظار زیادی داشت و از هموطنان افغانی خودم میخواهم که مردم بزرگوار ایران رو قضاوت نکنید اگر مهاجرت با ایران رو با پاکستان مقایسه کنیم بازم رفتار مردم ایران خیلی بیشتر از پاکستانی ها باما خوب بوده و انسانی.. و در جواب اون هموطن ایرانی عزیز که گفته بود هر مملکتی حق دفاع از حریمش رو داره ، این درسته اما مهاجری ک از فقر و سِتم گریخته متجاوز نیست که کسی در برابرش دفاع بکند! و در اخر از مردم عزیز ایران حلالیت میطلبم یاحق! 🇮🇷🇦🇫

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس