دیدار

پاداش مدال‌آوران المپیک توکیو با تلاش دولت سیزدهم و وزارت ورزش و جوانان، زودتر از همیشه پرداخت گردید و ایران به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در زمینه پرداخت پاداش‌ها تبدیل شد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های المپیک و دست‌یابی به مدال این بازی‌ها به قدری اهمیت دارد که تمام کشورها و به ویژه کشورهای پیشرفته برای رسیدن به خوشرنگ‌ترین مدال از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند. از حمایت‌های مالی گرفته تا فراهم‌کردن شرایط مناسب جهت آماده‌سازی قهرمانان خود پیش از اعزام به بازی‌ها و پرداخت پاداش‌های پرطمطراق برای مدال‌آوران پس از پایان مسابقات، از جمله اقداماتی است که نهادهای ورزش هر کشور برای درخشش کاروان خود در این بازی‌ها انجام می‌دهند.

در همین راستا مدیران ورزش کشورمان نیز چه از لحاظ مالی و چه غیرمالی همواره تلاش کردند کاروان ورزشی ایران را در ایده‌آل‌ترین وضعیت ممکن راهی مسابقات کنند و در ادامه با پرداخت پاداش‌های مناسب سعی کردند تا هم به نوعی از این قهرمانان و زحماتی که برای قرار گرفتن روی سکوی مهمترین آوردگاه جهان کشیدند تقدیر کرده باشند و هم با ایجاد انگیزه، این ورزشکاران را برای افتخارآفرینی دیگر در سایر مسابقات مهم بین‌المللی آماده کنند.

با این حال تقدیر از ورزشکاران مدال آور توسط وزارت ورزش و جوانان که از آن همواره به عنوان اصلی‌ترین پاداش پس از بازی‌های المپیک و پارالمپیک یاد می‌شود، در چند سال اخیر با چالش جدی مواجه بود. اصولا پاداش تعیین شده یا کم بود که بارها گلایه بسیاری از ورزشکاران مطرح را به دنبال داشت که البته این مشکل پس از بازی‌های المپیک پکن مرتفع شد و یا گاها با تاخیر پرداخت می‌شد که دیگر آن ارزش مالی خود را از دست داده بود.

آخرین مراسمی که وزارت ورزش و جوانان برای تجلیل از مدال آوران برگزار کرد، مربوط به بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا بود. در این مراسم که خردادماه ۹۸ با حضور رییس جمهوری وقت در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد، از ۴۳۷ مدال‌آور اندونزی شامل ۲۲۲ ورزشکار آسیایی و ۲۱۵ ورزشکار پاراآسیایی تجلیل به عمل آمد. البته تجلیلی که با گلایه اکثر ورزشکاران همراه شد چراکه در پی افزایش نرخ بی‌رویه سکه طلا، نه تنها این مراسم با یک سال تاخیر برگزار شد بلکه پاداش این ورزشکاران نیز مطابق با آنچه که وعده داده شده بود، پرداخت نشد.

پس از پایان بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو نیز شمارش روزها برای پرداخت پاداش ریاست جمهوری در حالی آغاز شد که هنوز این نگرانی از سوی جامعه ورزش وجود داشت که شاید بازهم این پاداش‌ها به دلیل تورم حاکم بر اقتصاد ایران با تاخیر پرداخت شود اما برخلاف این تصور ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی ۲ آبان ماه سال جاری همزمان با ولادت حضرت محمد (ص) میزبان مدال‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو بود.

این مراسم با حضور سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهوری، برگزار شد. در این مراسم از ۳۱ ورزشکار مدال‌آور ایران در این دو رویداد تقدیر به عمل آمد که براساس میزان تعیین شده ۸۱ میلیارد تومان در مجموع به افتخار آفرینان ورزش طی این مراسم پرداخت شد. با مقایسه میزان پاداش پرداخت شده به قهرمانان المپیکی و پارالمپیکی با سایر کشورها می‌توان ایران را جزو کشورهایی دانست که پاداش چشمگیر نقدی را به قهرمانان خود پرداخت می‌کند تا جایی که می‌توان ایران را جزو ۱۰ کشور برتر در این زمینه قلمداد کرد.

سنگ تمام دولت سیزدهم و وزارت ورزش و جوانان برای مدال‌آوران

علی داوودی، دارنده مدال نقره بازی‌های المپیک توکیو، درخصوص این مراسم اظهار کرد: فکر می‌کنم اولین بار بود که به این سرعت پاداش المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها پرداخت می‌شد. همیشه این نگرانی وجود داشت که تاخیر در پرداخت پاداش‌ها از ارزش مادی آن بکاهد اما به هر حال این مراسم با پیگیری‌های وزیر ورزش و جوانان برگزار شد و ادامه این روند و توجه به جامعه ورزش انگیزه قهرمانان را دوچندان می‌کند.

وی افزود: مسابقات مهمی را پیش رو داریم اما هدف جدی من گرفتن مدال طلای بازی‌های آسیایی هانگژو است. بعد از المپیک قرار گرفتن روی سکوی این مسابقات نیز مهم است و بی تردید برای رسیدن به آن تلاش خواهم کرد.

ساره جوانمردی، دارنده مدال طلای تیراندازی با تپانچه، نیز در این رابطه بیان کرد: برگزاری این مراسم اتفاق بسیار خوبی بود و واقعا جای تشکر دارد که بعد از چندین دوره در یک فاصله کوتاه مراسم تجلیل برگزار شد. بارها در سفرهای استانی در صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتیم و حتی در دیداری که با مقام معظم رهبری انجام شد، انتظار این را داشتیم که زودتر این اتفاق بیفتد چون هرچقدر که زمان بگذرد از نظر کیفیت مالی از ارزش این پاداش ها کاسته می شود. خدا را شکر که در نهایت این مراسم به خوبی برگزار شد.

او در ادامه اضافه کرد: یکی از اتفاقات خوبی که از دو دوره قبل رخ داد، یکسان‌سازی پاداش المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها بود که این دوره هم این روال ادامه داشت.

وی ادامه داد: از زمانی که دکتر سید حمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب و معرفی شدند، اتفاقات بسیار خوبی برای جامعه ورزش رخ داده و همین که پاداش قهرمانان به موقع پرداخت شد واقعا جای تقدیر و تشکر دارد و در نوع خودش ستودنی است. دکتر سجادی از خانواده ورزش است و قول‌هایی داده که هم انتظار می‌رود و هم امید زیادی وجود دارد تا در آینده محقق شود.

سنگ تمام دولت سیزدهم و وزارت ورزش و جوانان برای مدال‌آوران

هاشمیه متقیان، دارنده مدال طلای پرتاب نیزه، نیز توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم در قیاس با دوره های قبل برای نخستین بار بود که پاداش مسابقات مهمی چون بازی های المپیک و پارالمپیک به این سرعت و در یک فاصله زمانی کم پرداخت می‌شد. در این مراسم رئیس جمهوری هم حضور داشتند که برای قهرمانان ورزشی جای تقدیر و خوشحالی داشت، این موضوع نشان از اهمیت ورزش برای دولت سیزدهم دارد که قطعا ما را به آینده امیدوار می‌کند.

او افزود: اخیرا هم دیداری داشتیم با مقام معظم رهبری که اتفاقا من هم در این مراسم به عنوان نماینده ورزشکاران صحبت کردم. یکی از عمده ترین مشکل ما عدم جذب‌مان در دستگاه های دولتی و غیردولتی بود که واقعا زندگی ما را دشوار کرده بود. آنجا این صحبت‌ها از سوی دکتر سجادی مطرح شد و خوشبختانه در فاصله خیلی کوتاه و دو هفته ای این مشکل ورزشکاران و قهرمانان پارالمپیکی حل شد. جای خوشحالی دارد که مشکلات جامعه ورزش شنیده می شود و برای حل آنها نیز اقدامات موثری انجام می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس