کد خبر 1292482
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
جدال لفظی بین انگلیس و فرانسه بالا گرفت

جدال لفظی میان رهبران انگلیس و فرانسه در پی محدودیت‌هایی که لندن برای ماهی‌گیران فرانسوی در آب‌های این کشور پس از برگزیت اعمال کرده بالا گرفته است.

به گزارش مشرق، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تازه‌ترین واکنش به اختلافات دو طرف گفت که آمادگی دارد تا سازوکار حل اختلافات تجاری را در چارچوب توافقنامه برگزیت فعال کند. او با این حال گفت تمایلی ندارد که این مساله اجلاس گروه ۲۰ را که در شهر «رم» پایتخت ایتالیا جریان دارد و کنفرانس بین‌المللی آب و هوایی گلاسکو که از دوشنبه برگزار می‌شود تحت الشعاع قرار دهد.

تنش در روابط میان انگلیس و فرانسه پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا دچار شروع و پس از آنکه پاریس قرارداد پرسود فروش زیردریایی به استرالیا را در چارچوب معاهده امنیتی آکوس به انگلیس و آمریکا باخت تشدید شده است.

پاریس پنجشنبه گذشته با توقیف یک فروند کشتی ماهی‌گیری انگلیس در آب‌های‌ این کشور، نزاع بین دو طرف را وارد فاز جدیدی کرد. آنیک ژیراردن معاون امور دریایی وزیر حمل و نقل فرانسه در توئیترش نوشت که دو قایق انگلیسی از سوی مقامات دریایی فرانسه اخطار دریافت کردند؛ یکی از قایق‌ها تغییر مسیر داد اما دیگری توجه نکرد و در خلیج سن توقیف شد. این مقام فرانسوی اظهار داشت که این قایق تا زمان پرداخت جریمه در توقیف می‌ماند.

در همین پیوند، وزارت امور خارجه انگلیس، سفیر فرانسه در لندن را احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را به دولت وی اعلام کند. معاون اروپایی وزیر امور خارجه انگلیس دیروز به طرف فرانسوی تصریح کرد که تهدیدهای صورت گرفته علیه این کشور نا امید کننده و نامتناسب است.

در همین حال یک سخنگوی دولت انگلیس اقدام دولت فرانسه را غیرقابل توجیه و مغایر تعهدات اتحادیه اروپا در چارچوب توافق‌نامه همکاری‌های تجاری و قوانین بین المللی دانست. وی طرف فرانسوی را به استفاده از زبان تقابل متهم کرد و افزود که این رفتارها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز به افزایش تنش های اخیر با انگلیس اشاره کرد و گفت که اعتبار انگلیس در خطر است. مکرون گفت هنگامی دولت لندن سال‌ها صرف مذاکره بر سر یک معاهده می‌کند و چند ماه بعد بر خلاف آن چیزی که تصمیم گرفته شده انجام می‌دهد، دال بر به چالش کشیدن اعتبار آن است.

طبق برنامه اعلام شده مکرون و جانسون قرار است در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کنند. اما تصویر دو طرف هنگام گرفتن عکس یادگاری از رهبران جهان، درحالی که مشت خود را به سمت گره‌کرده‌اند خبر ساز شده است.

جانسون امروز در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: اگر توافقنامه برگزیت نقض شود یا ما چنین تصوری داشته باشیم هر اقدامی را که لازم باشد برای دفاع از منافع انگلیس انجام می‌دهیم. او در پاسخ به این سووال که آیا حاضر است تا از سازوکار حل و اختلاف توافقنامه برگزیت استفاده کند پاسخ داد که این مساله را رد نمی‌کند.

فعال شدن سازوکار حل اختلاف بدین معناست که ابتدا یک هیات داوری تشکیل خواهد شد می‌تواند منجر به تقاضا برای دریافت خسارت و یا تعلیق تعهدات روابط تجاری شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    ظاهرا فقط بر سر دشمنی با ایران این غربی ها باهم توافق دارند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس