کد خبر 1292546
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی هاون مدیا نوشت: اینجا غار دوشه در استان لرستانه و این دیوارنگاره ها مربوط به بیش از 8 هزار سال پیشه.

محدود کردن تمدن ایران به هخامنشیان و 2500 سال قبل، ظلم به تاریخ ایران زمینه.

این کار ظلم به تاریخ ایران زمینه+عکس

این کار ظلم به تاریخ ایران زمینه+عکس

این کار ظلم به تاریخ ایران زمینه+عکس

این کار ظلم به تاریخ ایران زمینه+عکس

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 230
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 73
  • محمد IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    55 2
    واقعا من که خیلی متعجب شدم نگاه کی داره سوارکاری میکنه یک ایرانی با چه قدمتی چقدر زیباست ولی حیف که درست معرفی نشده برای مردم
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      16 97
      8 هزار سال پیش مگه اسب بوده؟!!...این نقاشی ها نهایتا 40-50 ساله باشن که توسط چوپانان کشیده شده اند. لطفا بدون بررسی هر مطلبی منتشر نکنید
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      41 72
      اینها ایرانی نبودند. آریاییها وحشیانه طوری تمدنهای قبلی را نابود کردند که اثری از آنها نماند. از خود پرسیده اید چرا شهر سوخته سوخته ، سوخته است و چرا تمدن دره سند نابود شد؟ کتاب هندوها یعنی ریگ ودا به عنوان کهنترین تاریخ آریایی جواب می دهد. همه آنها را خدایان یعنی پدران آریایی قتل عام کردند.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      57 13
      تاریخ ما حدود 8 تا 10 هزار سال است اما عده ای با برنامه ریزی قبلی و عمدا آن را سانسور کردند و گذشته این سرزمین را وقتی که متجاوزان آواره سیبری ، تبار به این سرزمین حمله کردند نشان می دهند. آن هم کسانی که افتخارشان حمله و غارت و کشورگشایی به سرزمین های همسایه بوده است.
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      66 15
      اتفاقا برعکس! تمام اسناد تاریخی نشان دهنده این هست که آریاییها هرگز با غارت و از بین بردن پیشینیان،تمدن سازی نکردند بلکه با همان داشته های پیشین بهترین تمدن را ساختند! شما سوادت رو با آب جوب بشور که دیگه افاضات نکنی،فقط کافیه یک مطالعه سطحی بکنی از منابع موثق تا ببینی در تمام دوران پیشا باستان چه رخ داده و به چه علت،دوران باستان و پسا باستان هم همینطور،کتاب علمی کم نیست اما حرف چرند مانند حرف شما هست که نشان از عمق بیسوادی شما داره...درباره شهر سوخته هم بهتره حرف خنده دار نزنی!! اول یه مطالعه بکن ببین هندو چی هست؟! آریایی چی هست؟! علم زمین شناسی و علم ژنتیک در راستای علم تاریخ نه کتاب قصه !! چه اسنادی رو برات بیان میکنه.واژه ایران رو هم یه مطالعه بکنی یعنی چی معناش،بد نیست چون دیگه این هجم از بیسوادی نوبره!! خاستگاه آریایی ها هم و دوره های متفاوت مهاجرت آنها به جاهای متفاوت هم یه مطالعه بکن!! منبع قبلا معرفی کردیم،شما خواب بودی،خدایان قصه گوی هندو لابد برات لالایی خوانده بودند کلا درباره " سند " هم حرف نزنی بهتره!! چون اتفاقا نادانیت درباره آریاییها رو میشه!! راستی امروزه میدونی توی کشور هند به زور و با جعل سعی میکنن بگن هندی ها آریایی هستن در حالیکه این هندوستان امروزی،اون هند باستان منظور نظر تاریخ نیست!!درحالیکه تبار هندو ها چیز دیگری هست و علم ژنتیک این رو اثبات میکنه و ژنتیک آریایی ها چیز دیگری هست.مقاله های علمی موثق درباره گونه های ایرانی وجود داره و درباره همه مردم دنیا نه فقط آریایی ها،علم پزشکی هم بار اول کنار علم تاریخ آمد،چون هدف پزشکی یافتن علل تغییرات ژنتیکی و جهش ها و یافتن ریشه بیماریها در دوران تاریخی نسل بشر بود،که اطلاعات جالبی درباره ریخت شناسی زیست بوم و هویت ژنتیکی و نسل بشر و پراکندگی آنها در زمین در طول تاریخ کنار علم زمین شناسی و اقلیم شناسی و دوره های تاریخی حیات کره زمین به دست آمده.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      31 13
      افتخار مغولها و مغول تبارها گرگ بودن و دریدن ملتهای دنیاست وگرنه هر کم سوادی هم یک مطالعه دم دستی بکنه تاریخ رو میفهمه فرق شهرنشینی و مدنیت با تهاجم و وحشیگری رو...خودتو به ما نچسبون،از سیبری گفتنت ،سوزشت پیداست! و البته بیسوادیت!! هیچ اسناد تاریخی نشان از غارتگری آریاییها نداره!بلکه برعکس،اما هنوز جای زخم وحوشی چون چنگیز و یا عثمانی ها روی تن بسیاری کشورهای دنیا باقیه تاریخ بخون پان جون! تاریخ خوندن کار یک شب و دو شب نیست ،اما جعل و تحریف و تاریخ ساختن و دروغ پردازی و توهمات چیزیه که تو خیلی خوب یادگرفتی اما همه دنیا بهش میخندن! چون فرق بین تاریخ پراکنده و تاریخ مدون رو نمیدونی.بی ریشگی بد دردیه...اگر تاریخ میخوندی میفهمیدی مهاجرت به چه علت و در چه دوره و چه منشا ای داره و با حمله و غارت و چپاول و کشتار چقدر تفاوت داره و تمدن ساختن کار هر وحوشی نیست،تمدن رو در عین صلح و امنیت و آرامش میسازن،مدنیت و شهرنشینی و کشاورزی و معماری و ...همه نشانه های تمدن هست که ...تاریخ بخون
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      24 33
      آریایی ها (آوارگان سیبری) چون جای مناسبی برای زندگی نداشتند و با توجه به موقعیت عالی و حاصلخیزی و آب و هوای مناسب به ایران حمله کردند و با توجه به اینکه قومی جنگجو بودن نیاکان ما و ساکنان اصلی این سرزمین شکست دادند و این کشور را اشغال کردند. متاسفانه عده ای عمدا تاریخ این سرزمین را سانسور و تحریف کردند و به اسم عاریایی های خون ریز نوشتند تازه خودشان و نژادشان را اصیل دانستند. عاریایی وحشی ننگ تاریخ
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      25 28
      بزرگترین دروغ تاریخی که به خورد ما ایرانیان دادند این است که آریایی ها ساکنان اصلی این سرزمین بودند و قبل از آن ایرانی وجود نداشت. در حالی که اگر کمی دفت کنیم متوجه می شویم تاریخ ایران بین 8 تا 10 هزار سال است و این مهاجمان سیبری تبار کشور ما را به زور تصرف کردند و اصلا ربطی به ما ندارند و خارجی و اشغالگر هستند. باید بررسی کرد چه کسی تاریخ کتاب های درسی را به نفع اشغالگران آریایی نوشت تا از کودکی این دروغ بزرگ در ذهن بچه ها شکل بگیرد.
    • به ۱۵:۳۹ IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 4
      هر قدر هم خودتان را بکشبد، ریگ ودا به عنوان بزرگترین سند تاریخی اقوام هند و ایرانی که آریایی نامیده می شود باقیمانده است. مهم نیست چه بگویید. تمام محققانی که دهها سال این زمینه کار کرده اند اصالت ادعای ریگ ودا و حتی مسیر کوچ اقوام آریایی را با اشارات آن یافته اند. شما هیچ جوابی برای محو شدن صدها تمدن نظیر مارلیک و آرماد و سیالک و شهر سوخته و نظایر آنها ندارید. چرا بعد از حمله آریایی ها هیج اثری از آنها نماد؟ حتی یک نشانه هم با هم جستحو یافقت نشده که نشان دهد آن اقوام بعد حمله آریایی ها زنده مانده است. بر عکس؛ حمله آریایی ها به ایران و هند از مرگبارترین حملات وحشیانه تاریخ بوده است که حتی حملات هونها و واندالها و مغولها هم با آن قابل مقایسه هم نیست.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      24 3
      عزیزم شما یی که به اسم آریایی حساسیت داری خودتو و نیاکانت رو معرفی کن ببینیم با کدام علامه دهری طرف هستیم که مدام بیسوادی خودش رو فریاد میزنه درحالیکه مدام بهش میگن،مطالعه کنی بد نیست!! واقعا این هجم از بیسوادی شگفت انگیزه وقتی حتی اندکی مطالعه علمی نداری تا ببینی چقدر از اراجیف تو پایه و سندیت داره،البته از عاریایی نوشتنت پیداست کی هستی که خب علوم پیشرفته تاریخ و زمین شناسی و ژنتیک پاسخت رو میدن.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      35 14
      فقط با ی سوال می شود مچ حامیان نژاد پرستی و عاریایی جماعت را گرفت/// ایران قبل از ورود عاریایی ها سرزمینی خشک و بی آب و غیر قابل سکونت بود و یا سرزمینی مناسب با آب و هوای چهار فصل که قبلا در آن افرادی سکونت داشتند؟؟ اگر بگویند سرزمینی خشک و فاقد شرایط سکونت و جای بدی برای زندگی بود پس چرا این اشغالگران ساکن آن شدند؟؟؟ و اگر نه ، بگویند سرزمینی عالی و داری آب و هوای مناسب که اقوامی قبلا در آن ساکن بودند ، خب پس چطور وارد آن شدند آیا جز با زور و شکست دادن ساکنان اصلی این سرزمین و تصرف سرزمین نیاکان ما
    • مهدی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 7
      در ندانستن شما عاریایی نویس ها همین بس که حتی فاصله زمانی تمدنها را از هم نمیدانید!!دوره های زمین شناسی در مهاجرت همه ساکنان زمین از نقطه ای به نقطه دیگر نقش داشته،پان متوهمان چطور شما به نیاکانی اشاره میکنید که حتی نام آنها و آثار آنها و نحوه زندگی آنها را نمیدانید!یا شما میدانید اما دانشمندان باستان شناس هنوز کشف نکرده اند!!چون تفاوت تاریخ مکتوب و مدون با تاریخ پراکنده همین است! هرچه هزاره ها عقب تر میرود آثار باستانی محدودتر و دیرتر کشف میشود،شما از نظر ژنتیکی چه مدرکی در دست دارید که مثلا نیاکان شما!! پیش از آریایی ها را مشخص کند؟!در حالیکه پراکندگی ژنتیکی آریاییها در جغرافیای وسیعی از کره زمین یافت شده که محدود به منطقه ما نیست!فقط کافیست به کتابهای تیره های ایرانی iranian race جلد نخست و دوم مراجعه کنید که برگرفته از صدها مقاله علمی دانشمندان باستان شناس و مورخ و..است تا پاسخ سوالات جاهلانه خود را بگیرید.تاریخ را همسو با علم زمین شناسی دیرینه شناسی جغرافیا اقلیم شناسی پزشکی ژنتیک تبارشناسی گونه شناسی ریخت شناسی زبانشناسی و حتی منظر دینی و نگاه ادیان به انسانهای ماقبل تاریخ و ...برای همه بازگو میکند.نسخه چاپی و نسخه الکترونیکی کتاب در دسترس است.آریایی بودن یا آریایی نبودن مساله نیست،فرزند ابوالبشر حضرت آدم ع بودن مساله است،که اتفاقا در این کتاب اشاره شده اولین مهاجرت نسل بشر از نقطه ای به نقطه دیگر از قاره افریقا صورت گرفته و ربطی به آریایی و غیر آریایی ندارد!دوره های زمین شناسی باعث شده خشکی های زمین یا از هم فاصله بگیرد یا به هم نزدیک شود و صفحه های خشکی به نام قاره ها تشکیل شود و اقیانوسها بین آنها حائل شود و در تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و انقراض گونه های جانوری مثل دایناسورها و پدید آمدن گونه های دیگر مانند گیاهان و انسان و دیگر جانوران،تاثیر بگذارد و همین طور ادامه یابد تا انقراض و پیدایش نسلهای مختلف از پستانداران که آدمیزاد هم از این گونه است که شرایط اقلیمی او در پدیدار گشتن و مهاجرت و انقراض یا ازدیاد و انتشار آنها نقش مهمی داشته است،سپس از غارنشینی به کوچگردی بعد سکنا یافتن و یکجا نشینی و شهرنشینی و مدنیت رسیده تا امروز که همه از اختلاط نژادی بهره میبریم ولی ردیابی ژنتیکی نیاکان ما کاملا به واسطه علم ژنتیک و بررسی ژنوم و کروموزوم همه ما امکان پذیرست
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 6
      خود کلمه ایران یعنی سرزمین آریاییها،ایر واژه قلب شده آریا هست به معنای نجیب ان هم پسوند مکان هست،ایران یعنی جاینام آریاییها،چطوری میفرمایی اینا ایرانی نبودن از عجایب روزگاره!! از کتاب زرتشت قدیمی تر نداریم که نام ایران در اون ذکر شده، اطلاق به همین سرزمین هست و نام مذهبی این سرزمین بوده،از کتاب هندو ها هم قدیمی تره،بودیسم هم خاستگاهش در قلمرو تمدن ایران زمین بوده،میتونی کتاب خِرَد بودایی رو بخونی که دیگه اوهام به هم نبافی،با جمله های بی سر و ته..اگر اثری از تمدنهای قبلی نمونده پس از غیب به تو خبر رسیده تمدنهای قبلی چی بودن؟! مثل اینکه فکر کردی وقتی درباره تاریخ و تمدن حرف میزنیم منظور خاطرات سیزده بدر پارسال هست یا ده سال پیش یا چهل سال پیشِ..در تاریخ کهن معیارِ دیرین شناسی هزاره هست در کُل و سده به سده یا دولت به دولت بررسی میشه با تمام حوادث و آثار پیرامونش،در تواریخ کهن کتیبه نویسی مرسوم بوده و هر دولت یا قبیله یا تمدنی با جزییات فتوحات خودش رو ذکر میکرده که نمونه هاش هست چون از افتخارات مردمان پیشین بوده همینطور که ما مثلا ثبت کردیم در تاریخ و دنیا شاهد هست دفاع مقدس ما رو،چطوریه که آریاییها نابود کردند ولی یک کتیبه نیست که بهش اشاره کنه غارت و نابودی رو ! حتی در کتیبه های دشمنان همجوار آریاییها هم ذکر نشده چون این مرسوم هست در دنیای باستان که مثلا آشور کتیبه درباره سومر داره یا بابل درباره پارس داره و ...توهمات شما نمیذاره مطالعه کنید که آریاییها یک قبیله نبودن و یک دولت مرکزی بومی و گسترده در این نواحی کره زمین حکومت نمیکرده که کسی بخواد با زور بر اون غلبه کنه..عناصر آریایی حتی در تمدن شهر سوخته هم یافت شده و حتی تمدن دره سند،فقط چون سطح سواد شما خیلی بالاست و اصلا نژادپرست نیستید!!نمیتونید بدیهیات تاریخی رو برید بخونید! که دنیا به پان های متوهم انقدر نگاه عاقل اندر سفیه نکنه...شما خودتو بکشی هم نمیتونی با ایران ستیزی یا عاریایی نوشتن،تاریخ رو محو کنی یا جعل کنی یا برای خودت هویت بتراشی،به قول دوستان دیگه با علم ژنتیک که نمیشه در افتاد،بهت میگه حتی از هزار سال پیش چه فاکتوری روی کروموزوم ها و ژنوم تو هست...
    • دان IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 12
      ببینید این حرف ها چیست اجداد ما آریایی ها هستند نه ایرانیان قبل آریایی ها چون عده ی کمی از مردم از این نژادند و شاید هم آن زمان ها هیچ ایرانی اصیلی وجود نداشت
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      9 4
      ایران یعنی سرزمین ایرج که از پسران فریدون بود. و دنیای آن روزگار بین ایرج و سلم و تور تقسیم شده بود. همانطور که قسمت توران و دشت های آسیای میانه را به تورج داد و همواره بین ایرانیان و تورانیان جنگ بوده است. اتفاقا عاریایی ها از همان دشت های آسیای میانه و جنوب سیبری سرازیر ایران شدند. سالهاست به دروغ کلمه ایران به معنی عاریایی ها نسبت داده شده است. دوره های قبل از ورود آوارگان سیبری سلسله های اصیل ایرانی بودند، نظیر پیشدادیان که جشن نوروز و پرچم درفش کاویانی یادگار آن دوران هاست.
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      5 7
      اول برو ببین معنی کلمه " ایرج " چی میشه بعد بیا توهم بزن! باسواد اینها که نام بردی همه خودشون آریایی بودن! واقعا این هجم از بیسوادی نوبره! تاریخ مدون رو با تاریخ اساطیری یکی کردی که فقط بیای بنویسی عاریایی؟! خب ما که میدونستیم سواد نداری دیگه چرا هی تکرار میکنی؟! خدا شفات بده فقط از بیماری تعصبِ کور ! کسی که نفهم هست میشه شیرفهم کرد،امان از اونکه خودش رو به نفهمی میزنه !کرام الکاتبین هم نمیتونن سواد یادش بدن!!
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      2 3
      چی شد ؟! پانترک جون مگه شاهنامه اَخی نبود ؟!
    • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      آقایی که نوشتی ۸ هزار سال پیش اسب نلوده متاسفم برات . که هم اطلاعات اشتباه میدنی. هم میگی اطلاعات دیگران اشتباه . شعورت خیلی بالاست
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 2
      بعضی ها نظراتشان نادرست است ما خودمون یعنی ایرانیان از نژاد آریایی هستیم و افتخار میکنیم لطفا این نا آگاهی ها رو دور بریزید
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    53 38
    اگه منطقی باشیم هخامنشیان دوران طلایی تمدن پارسی زبان هاست از طرفی اتحاد اقوام بی نظیره در اون دوران اما بهتره بجای کسی که حقوقش رو سیا آمریکا میده و ملت با خفت و خواری از کشور بیرونش کردند دم از تاریخ بزنه و خودشو وامدار این تمدن کهن بدونه رهبری و ریاست جمهوری این تاریخ رو ارج نهند وقتی میگیم ایران اسلامی هردو عنوان هویتی محترم هستند بنظرم بهتره اول دیدگاه مسئولین اصلاح بشه تا مثل امروز شاهد سو استفاده دشمنان ایران اسلامی نباشیم
    • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      11 2
      احسنت .. آفرین دوست گرامی ، دقیقا" ...
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      16 7
      همزمان با تحولات شمال غرب کشور و تحرکات نژادی علی اف و اردوغان برای تجزیه کشور، عده ای احمق مثل شما بر یک تکه خاص از تاریخ این کشور و به نژاد خاص تاکید و افتخار میکنن و این عین حماقت و خیانت به تاریخ این کشوره! ایران به پارس خلاصه نیست. ترک و عرب و لر وبلوچستان هم داره. شما جای ترک و و عرب های هم وطن بودید که میگفتید کشور پارسی چه حسی بهتون دست میداد؟؟
    • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      8 2
      افرین همیشه گفتیم ما ایرانی مسلمان هستیم
    • مرتضی DE ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      12 11
      سلام خدمت شما عرض کنم اول ما افتخار میکنیم ایرانی هستیم و ۱۰ هزار سال هست یکتا پرستیم دوم مسلمان میباشیم و در اخر حقوق محمد رضا شاه را سازمان سیا امریکا نمیداد الان دیگه مشخص شده برای وطنش فداکاری میکرده ایران چیزی نبود وقتی که قاجار مملکت و تحویل داد و رفت اجازه ندهید کسانی با حرف های بی اساس و بی مدرک ذهن آدمی را تخریب کنند
    • محمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      11 4
      از کجا دقیقا دوران طلایی ایرانو فهمیدین با کدوم منطق تورو جون هرکی دوست داری، دست از تعصب بردارید کمی آزادانه فکر کنید بسه این همه تفکر تعصبی و هیجانی
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 3
      ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ شما اگر بدون تعصب به نظرش نگاه کنی نوشته اون دوران طلایی پارسی زبانهاست خب زبان اون دوران پارسی بوده دیگه بعدش میگه اتحاد اقوام در اون دوره عالی بوده درست هم هست کوروش خودش اصالتا لر بوده (جدش مربوط به مادها) یعنی ایران ما در اون دوره فرماندهانی از خطه ی آذربایجان و غیره نداشته ؟؟؟؟ به نظرم این شماها هستید که بیشتر روی یک قوم و نژاد خاص تمرکز میکنید و از یه نظر عادی مسائل قومی میکشید بیرون چیز بدی توی نظر ایشون ندیدم البته موافقم که ایران رو نباید متعلق به یک قوم دونست و این اشتباهه
    • افشین IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 1
      من فارس هستم. اما ایران از ابتدا با تمام طوایف و قبایل و زبانها ایران بوده. ضمنا اگه تاریخ بخوانید میبینید که اوج اقتدار ایران دوران اشکانیان بوده.اما اینکه بعضیها ای،آن رو فقط فارس ميدونند یا دشمن هستند یا بازیگران احمق که در زمین دشمن بازی میکنند. اون یکی دیگه که باز از خاندان منحوس پهلوی تعریف میکنه که آخر مشنگ هست.انگار چهل سال پیش ملت عقل نداشتند و الان تو می فهمی.باز خوبه تلویزیون بوده و هست. قاجار اگه به عرضه بود حداقل برای خاکش چندتا جنگ کرد پهلوی که نجنگیده بحرین رو شوهر داد.پدر بی لواشک که آرارات رو رفاقتی داد معلوم نیست چی برخوردش دادن و شب قبل چی شد. خلاصه کلام تاریخ تمدن ما و تاریخ دین ما هیچ تناقض و مشکلی با هم ندارند و هردو مایه افتخار ما هستند. آنها که دنبال ایجاد دوگانگی هستند مزدوران دشمن هستند و یا نادانهايي که پاش بيوفته با صدای یک ترقه از ایران فرار میکنند که البته خيليشون کردند. ایران با تمام طوایف زبانها مذاهب ادیان و نژادها ایران بوده و هست و خواهد بود. مخلص همه اقوام هم هستم.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      8 7
      این دوران مشعشع هنوز واقعی بودنش زیر سواله چه برسه به تمدن طلایی بودنش خود کوروش یهودی به عنوان سردسته هخامنشیان هم معلوم نیست واقعیه جعلیه
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      8 2
      البته نادیده گرفتن دوران هخامنشیان فقط به مذاق تجزیه طلبان خوش میاد!! دقت کنید انواع پان ها،تاریخ ده هزاران ساله ایران زمین یک چیز هست و تاریخ مکتوب و مدون کشوری با عنوان ایران تا امروز یک چیز دیگر،یعنی ما اسناد متنوع داریم مثل همین نقاشی روی سنگ که تاریخ آن به پیش از باستان برمیگرده که درباره احوالات مردم هنوز دانسته ها ناشناخته هست اما درباره مردم ایران در دوره باستان اسناد مکتوب مانند انواع کتیبه سنگ نبشته الواح و ...داریم،بنابراین مغلطه نکنید که هویت ایرانی و پارسی این قلمرو تمدنی رو زیر سوال ببرید که وجاهت به تفکرات خودتون بدید تاریخ حضور ترکان و اعراب و مغول هم که کاملا مشخص هست در تاریخ! بنابراین سو استفاده از چنین توییتهایی نکنید که نشان از دشمنی آشکار شما با هویت یکپارچه ایرانیان داره،چه در دوران باستان و چه در دوران بعد از آن مشکل همین تفکیک تاریخ کهن این مرز و بوم به باستان و بعد از آن هست،چون از همین دوران باستان به بعد هست که ما تا امروز دقیقا کشوری به نام ایران یا پرشیا داشته ایم با تنوع اقوام! هرگز هم قومیت گرایی و سپس قومیت ستیزی در هیچ دوره ای رواج نداشته مگر اینکه عده ای از بیرون تحریک شده و دامن زده اند! وقتی مطالعه درست درباره تاریخ ندارید،در ذهن خود انواع پان فارس پان عرب و پان ترک را میسازید تا خودتان را بازیچه دست دشمنان ایران کنید! کوروش اگر وجود خارجی نداشت اکنون کشوری به نام ایران با مردمان اصیل ایرانی که زبان فارسی پیوند دهنده آنان است و به آنها در دنیا وجاهت داده،وجود نداشت،منکر تاریخ و تمدن کهن این سرزمین شدن فقط از غیر ایرانی بر می آید! اتفاقا هر دوره همین اسراییل برای همه نسخه میپیچد! درک آن سخت نیست!!
    • . IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 0
      هزار افریننننن دقیقااا
    • . IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 1
      سلام خدمت شما.حرفی که شما میزنید درست.ولی من یک سوالی دارم از شما.آیا در زمان حکومت هخامنشیان،اسلام بوده؟خیر نبوده.خدای هخامنشیان اهورا مزدا بوده و پیغمبر آنها زرتشت بوده.اسلام هم بوده ولی دین رسمی جهان نشده بود.اگر حساب کنید و کمی مطالعه کنید در زمان امام موسی که میشد مصر فرعون،حدود۱۰۰ سال بعد از زمان هخامنشیان بوده.لطفا کمی مطالعه و تحقیق کنید.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    13 10
    موافقم ایران تمدنی بیش از 2500 سال داشته اما نکته ی مهمش اینه که شکوه و عظمت تمدنی در دوره ی هخامنشیان بیشتر بوده خب ما از بچگی در کتاب تاریخ هم بیشتر اینو میخوندیم ماد ها پارسها و پارت ها باید به تمدن های قبل از هخامنشیان هم پرداخت
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      بهتره با حفط تمدن چندین هزار ساله فکری برای اینده کنیم فکری برای حالمان که تمام طبیعتمان و آثار فرهنگیمان شده زباله و درختان نابود میشوند ماهیها دسته جمعی میمیرند و مد پرستی که نشان بی ریشگی است هجوم اورده
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    14 4
    موافقم چون در مورد تاریخ ایران مطالعه نشده فقط تاریخ رو۲۵۰۰ سال در نظر میگیریم
    • eisa nazari IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      از گذشته بیایید بیرون کشور ایران ایندش در خطره به فکر اینده کشور باشیم
    • بدبخت IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      به قرآن قسم دیگه تموم شد گذشته سر چی جروبحث میکنید داریم نابود میشیم سر اینکه ایران 8 هزار سال بوده یا نه بحثه ای خداااا
    • رویین تن آرش IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      امروز هم آینده ی همون گذشته هاست.خونه از پی میره تا سقف،شما ها دوست دارید تیشه به ریشه این تاریخ و تمدن بزنید که مدام میگید گذشته ها گذشته و آینده در خطره...ما امروز به تاریخ خودمون افتخار میکنیم،ان شا الله آینده رو هم جوری که سزاوار ما و نیاکان ما باشه میسازیم.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    8 2
    جناب مشرق؛ فعلا که هر مسئولی میاد یه تیکه به تاریخ و هویت ملی ایرانیان میندازه. نمیدونم کی این مسئله رو باب کرده که میهن‌پرست بودن و افتخار به تاریخ شکوه‌مند ایران مساوی است با ضد انقلاب بودن و شاه‌پرستی!!!!!!!
    • افشین IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 2
      کسی به تاریخ تیکه نميندازه. به جو گيرهايي تیکه میندازن که تا حالا تاریخ نخواندن. تاریخ شخص نیست.تاریخ گذشته یک ملت هستکه اشخاص خوب و بد همه جزئی از اون هستند.
  • عمار DE ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    8 0
    ایران سرزمین فرهنگ وتمدن
    • مسعود IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 1
      شما که تاریخ میدونی ما الان در چه دوره ای قرار داریم ملت چه وضعیتی دارن بنده خدا تمام دنیا اگه ازمون هراس دارن بخاطر گذشته هامون بوده.
    • مسعود IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      شما که تاریخ میدونی ما الان در چه دوره ای قرار داریم ملت چه وضعیتی دارن بنده خدا تمام دنیا اگه ازمون هراس دارن بخاطر گذشته هامون بوده.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    15 3
    تاریخ ایران بزرگ بیش از همین هشت هزار سال هم هست که تو این پست تاکید دارید ، ولی در عین حال هم نباید تاریخ هخامنشیان رو تخریب کنیم نادیده بگیریم به تاریخ ایران دوران هخامنشیان کینه توزی بی جهت و بی دلیل کنیم !!!
    • افشین IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      نه توهین و نه توهم. تاریخ تا جاییکه مستند نگاری شده درست و قابل احترام هست. جاییکه تاریخ سازی شده قابل اعتنا نیست.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      7 13
      کسانی که 2500 سال قبل با کشتار نیاکانمان این سرزمین اشغال کردند و تازه خود را صاحب اصلی این سرزمین جا زدند برگردند به همان سیبری. عاریایی ها جز وحشی گری و کشتار و کشورگشایی و تجاوز به همسایگان تاریخی ندارند.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      آریاییها ۲۵۰۰ سال پیش اینجا نیومدن!! چرا انقدر اصرار داری نادانی خودت رو جار بزنی؟! آریاییها کشتار نکردن،پیش تر از آنها هم قبایل آریایی بومی در این سرزمین و اطراف اون زندگی میکردن!! و همه با هم تعامل داشتن چون مدنیت و شهرنشینی داشتن! جهالت خودت رو انقدر به رخ نکش وقتی سواد تاریخی نداری و نمیدونی در دوران پیش از باستان حکومت مرکزی در هیچ کجای دنیا نبود که به شکل امروزی مرز و کشور و همسایه معنا داشته باشه!! قبایل بومی کنار هم زندگی میکردن و در فرهنگ هم حل میشدن،آثارش هست،آثار تمدنهای از بین رفته توسط وحوش هم در دنیا وجود داره که دست برقضا آریاییها وحشی نبودن!! دو تا همسایه نام ببر اگه راست میگی که آریاییها نابود کرده باشن!! ببین اصلا مفهوم حوزه تمدنی رو میشناسی یا نه! فرق بین غارنشینی و کوچگردی و یکجانشینی و شهرنشینی رو میفهمی یا نه؟! بیشتر کسانی که میگی همسایه اتفاقا خودشون آریایی تبار هستن داده های علمی این رو میگه!فقط در دوره های متفاوت و به دلایل متفاوت مهاجرت میکردن و البته با هم ناسازگار نبودن،همه سنگ نبشته ها و کتیبه ها و سفالینه ها و ادوات کشف شده و ..نشان از همزیستی قبایل و یک تمدن با هویت مشترک رو نمایش میده که بهش میگن آریایی...
  • غلامحسین IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 13
    1.کسی نگفته تمدن محدود به هخامنشیان میشه و هرکی گفته اشتباهه. 2.واژه عربی تمدن یعنی شهرنشینی و ربطی به صاحبان حکومت نداره. 3.هخامنشیان بنیانگذاران حکومت شاهنشاهی بودند و نه پادشاهی. پیش از آن در ساسر ایران دولت شهرها با حکومت پادشاهی وجود داشتند. سواد خود را ارتقاء دهیم و الکی گنده گویی نکنیم
  • مصطفی IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 6
    جمهوری اسلامی تنها تاریخ بعد از اسلام به رسمیت میشناسد قبل از اون از نظر مسئولین نه مردم ایرانی ها در طاغوت و ظلم و تاریکی زندگی میکردند. حتی تا جاییکه تاریخ بعد از انقلاب تنها نقطه روشن ایران است و ما قبلش اصلاً قدرتی نبودیم. وگرنه یک فیلم درباره تاریخ ایران ساخته میشد. یا از تاریخ اعراب فیلم داریم با بنی اسرائیل. بعدش هم دیگه سریال های تاریخی شرقی و غربی.
    • افشین IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 4
      مزدور آلبانی نشین فسیل اولین سریال تاریخی در مورد قبل از انقلاب بود. سریال وزین و عالی سربداران. بیخودی حرف مفت نزن.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      افشین جون واقعا سربه داران رو دیدی؟! میدونی مال چه دوره اسلامی هست؟! دقت عزیزم در دوره حمله مغول ایرانی ها مسلمان بودند دیگه.
    • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      خب بالاخره سربداران ایرانی بودن مسلمان بودن با ایرانی بودن در تضاد نیست
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    19 3
    خیلی هم عالی. کی گفته ایران یعنی هخامنشیان و دیگر هیچ؟؟؟ ایرانی کشوری با قدمت 7 هزار ساله یکجا نشینی و کشاورزی و آثار تمدن. ولیکن اوج توانمندی و شکوه و عظمت ایران در دوران هخامنشیان تجلی یافته و آثار ماندگاری از آن دوران باقی مانده است. حال در مقابل عده ای هم هستند که می‌خواهند تاریخ و تمدن ایران را بعد از ورود اسلام و اعراب به ایران نشان دهند و بگویند که ایران باستان هیچ نبوده که این خود خیانتی بزرگ است به این سرزمین.
    • افشین IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      ایران همیشه ایران بوده. قبل از اسلام تاریخ تمدن ماست و بعد از اسلام تاریخ اسلامی. این دو هیچ کدام در رد آن یکی نیست. جز تعدادی آدم منافق بهم انداز هم هیچکس مشکلی با این دو نداره.
    • لوئیس IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 1
      حالا ازین مزخرفات که معلوم نیست کی کشیده چی گیرتون میاد؟؟ ولکنید بابا الان قرن ۲۱ هست بیمارستانهامون دکتر نداره ملت نون ندارن بخورن فساد و خرابی بیش ازین نمیشه شماهای عقب مونده چسبیدید به ی مشت مزخرفات موهوم.هنر شماها چیه؟؟ اونا خوب بودن یا بد رفتن شما چه گ..بسر خودتون زدید؟؟ سالی که نیکوست از بهارش پیداست
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 2
      لوئیس جون،شما اسما همون لِوی جوهودی هست!! پس بهتره در تپه های اورشلیم به چرا بپردازی و کاری به کار ما نداشته باشی...بی بته.
  • محمد IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    24 3
    ظلم به تاریخ ایران اینه که کل تقویم ایران مربوط به تاریخ پس از اسلام هست، انگار کشور ایران قبل از اسلام یک بیابان با مردم وحشی بوده که دخترانش را زنده به گور میکردند. خبرهای ضد ایرانی پخش نکنید، زنده باد کورش بزرگ و پاینده باد ایران.
    • افشین IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      مثلا الان میخوای بگن سال ۸۷۰۰. اون زمان تاریخی بوده؟ تاریخ شاهنشاهی هم که از جشنهای دو هزار پانصد ساله شروع شد. قبلش همین تاریخ شمسی بود.زنده باد ایران کاملا درسته. اما بقيش دیگه مستندی نداره.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 1
      آخرین کسی که این نظر رو داشت و اجرایی گرد پهلوی دوم بود که یه سال بعدش سقوط کرد تو هم مواظب باش. چراغی را که ایزد بر فروزد هر آنکس پف کند ریشش بسوزد
  • عماد FR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    13 0
    آری، در جای جای سرزمین ایران در حتی بیش از 8 هزار سال پیش هم اما بصورت پراکنده، کم و بیش تمدن هایی از مردمانی هم ریشه وجود می داشته و از جمله مهمترین تمدن های این سرزمین، تمدن جیرفت نیز هم می باشد که در 5 هزار سال پیش با حرفه و صنعت خود بسیار هم شناخته شده می بوده ولی از مهمترین ویژگی های هخامنشیان تنها تمدن بس پیشرفته و رسا و کلی آنها نیست بلکه آنها در تاریخ ایران و در جهان نیز نخستین کشور منسجم، توانا و ممتاز جهان را ایجاد نمودند که مردمان اش هم همه با هم نیز اولین ملت یکپارچه جهان شدند که علی رغم یورش های گوناگون همچنان پابرجا باقی ماندند، هم این اصل است که دشمنان ایران را هراسان می کند، همان یگانگی و یکپارچگی ملت ایران.
  • جاویدایران NL ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    12 2
    همش مال ایرانه،چه هخامنشیان بزرگ و چه اینهاهمش متعلق به ایرانه.حرف اساسی اینه که حکومت ایران کاری نکنه بی شرفان و خائنین ایران اینترنشنال عربستان بیان از تاریخ کوروش بزرگ ما حرف بزنن و‌ازش دم بزنن تا بتونن ایرانی های ساده رو به خودشون جذب کنن،این خیلی خنده داره عربستان بیادازکوروشِ مابگه!!به ایرانی ها جوری وانمودمیکنن که مردم ساده دربارش بگن این رسانه چقدر ایران دوست و‌ملی هستش!!درحالی که این رسانه الگوی خائن بودن هستااا وآرزوشه ایران ذلیل و نابودبشه،اما نباید کاری کرده بشه که بهانه تبلیغاتی به دست اون بی شرفها داده بشه،اگه همین فردا جمهوری اسلامی بیاد بگه کوروش بزرگ الگوی ماست همین رسانه عربستان و بی بی سی و من و تو چنان میان به این اقدام حکومت حمله میکنن و چنان ناراحت میشن که بیا و ببین، میدونیدچرا؟؟چون بهانه از دستشون گرفته میشه، نمیتونن موج‌سواری کنن،اجازه سواستفاده وطن فروشان از ایرانیت رو ندید، بارهاگفتم مردم ساده کوچه و بازار که نمیتونن تحلیل کنن موضوعات پیچیده رو، اونا چشمشون به ظاهر و حرفهایی الکی ظاهری هست نه اینکه بیان عمل و واقعیت رو بتونن ببینن. اگر کسی واقعاً کوروش بزرگ الگوش باشه بایدبیشترین حمایت رو از جمهوری اسلامی داشته باشه چون باید بفهمه الان چجوری ما بعد از هزاران سال دوباره پامون به مدیترانه و تنگه باب المندب رسیده، این یعنی زنده کردن اَعمال و رفتار و آرزوهای کوروش و داریوش در عمل، نه اینکه بیای بگی نه غزه نه لبنان از اونور هم ادعای ملی گرایی و کوروش و داریوش و هخامنشیان رو داشته باشی، وطن فروشان به ظاهر ملی گرا بیان بگن کوروش بزرگ و داریوش و هخامنشیان چه کاری میکردن؟! کوروش وداریوش گفتن نه عزه و نه لبنان؟؟ پس کوروش و داریوش اون زمان چیکارمیکردن در لبنان و یمن کنونی؟؟مگه هخامنشیان مشغول داخل ایران بودن و‌به بیرون مرزهاکاری نداشتن که حالا این وطن فروشان ملی گرای جعلی میان میگن ایران نباید درمنطقه و خارج از مرزهاش دخالت داشته باشه؟؟ اگه کسی اینجوری باشه از دوحالت خارج نیست، یا طرف احمق هست نمیفهمه ویا اینکه مأموریت داره از جانب اسرائیل و انگلیس و امریکا و عربستان. الان چه بخواهیم و چه نخواهیم اهداف ما ملی گراهای واقعی با اهداف جمهوری اسلامی منطبق هستن و دریک راستا قرارگرفتن پس ازش حمایت میکنیم. ملی گرایی واقعی و‌تشیع واقعی دو بال پرواز ایران هستن.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      8 4
      شدیدا با شما موافقم عده ای دوست دارن خودشون رو بزنن به خواب چون متعصب از نوع قومی هستن همیشه گفتیم اتحاد اتحاد اتحاد میگن صهیونیست ها از کوروش دفاع میکنه پس وجود خارجی نداشته! پس چرا اسرائیل نیومد از خشیارشاه دفاع کنه؟ مگر اونم هخامنشی نبود چرا توی هالیوود اون رو یک وحشی نشون دادن؟؟؟؟ دشمنان ایران فقط بر اساس منافع خودشون یه کاری میکنن ما هم فقط خواب فکر میکنیم سیاست انقدر ساده و سرراسته به قول شما همین فردا اگر مسئولین ما یه خورده بیشتر به تاریخ کشورمون ارج نهند همین دشمنای ما از اون ور بوم میوفتن توی رسانه هاشون احسنت بر این نظر وای بر این غافلانی که خودشون رو میندازن توی تور دشمن
    • منصف IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 13
      ای خدا خیرتان بده. شیر مادر حلالتر و نان پدر حلالتر. بهترین پستی که خوندم بودی.دمت گرم هوطن ایرانی مسلمان من. مایه افتخار.هستی.
    • افشین IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 3
      خدا پدر و مادرت رو خیر بده. لالخره یکی حرف حساب زد. آفرین هموطن مسلمان من.
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 0
      دقیقا مطالعه کنید که در دوران کوروش و داریوش شبه جزیره عربستان و یمن و لبنان امروزی و شامات و سوریه و فلسطین و حتی یونان و مصر در غرب جغرافیا جزو قلمرو ایران زمین و شاهنشاهی هخامنشیان بود دقیقا جاهایی که الان صهیونیسم داره همه رو به جان هم میندازه و با خلق کردن انواع پان ها ضد ایران و ایرانیان و جمهوری اسلامی و تاریخ و تمدن ما به ویژه باستان،دشمنی ترویج میکنه،تفکرات اسراییل داره خودشو در قالب انواع پان تجزیه طلب که چیزی از تاریخ نمیدونن و هرچه براشون جعل کردن نشخوار میکنن و ایرانستیزی و اسلام ستیزی میکنن،بین مردم تفرقه میندازن ...اگر مردم تاریخ خود رو بشناسن همه میفهمن که ما مردمی ریشه دار و با اصالت هستیم ،دشمنان ما از تاریخ ما با جعل و تحریف علیه ما عده ای منافق و مزدور رو اجیر کردن که با توهین و تحقیر ما ،از هم دورمون کنن.اتحاد بین همه ما باید فتنه اسراییل و نوچه هاش رو نابود کنه.من افتخار میکنم که ایرانی هستم.
  • ایرانی IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 2
    داشتم داشتم حساب نیست
    • افشین IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      در اصالت یک ملت داشتم داشتم مهم هست. اما در موجودیت فعلی دارم دارم مهمتر. هردو لازم و باید برای هر دو تلاش کرد.رنه دشمنان چندین هزار ساله و چندین ده ساله به مقصودشان که تکه پاره کردن ای آن هست میرسن. البته در خواب ببينند
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      جناب ایرانی فیک !! از همین داشتم داشتم به اینجا رسیدیم برای یک برگ از این تاریخ و تمدن داشتن بیشتر کشورک های دنیا له له میزنن،ما خود زنی کنیم؟ وقتی هیچ دانشی درباره نیاکان ایرانی خود نداشته باشیم و جفاکار به پدران باستان خود بشیم امثال تو مثل قارچ سر بر میارن و آرزوی از بین رفتن ما و هویت ما رو میکنن ما افتخار میکنیم ایرانی هستیم و در تمام تاریخ یکتا پرست بودیم و خدمات متقابل به اسلام داشتیم،مورد لطف پیامبر ص و اهل بیت ع بودیم به عنوان مردمان فارس تفرقه رو فقط اجنبی و کافر بین اقوام ایرانی رواج داد و اکنون هم بهش دامن میزنه چون مردم چیزی درباره تاریخ مملکت خودشون نمیدونن و هر بار مطابق سلیقه بالادستی ها براشون از تاریخ باستان روایت شده...مردم ترک زبان و عرب زبان شده رو به جان همدیگه میندازن بدون اینکه بهشون بگن شما ایرانی اصیل هستید وقتی اعراب و ترکان آمدند شما سرجای خود و به زبان نیاکان خود زندگی میکردید،شواهد تاریخی و اسنادش هست،و تغییر زبان در دیگر جای دنیا هم رخ داده عجیب نیست،مانند کشورهای عرب زبانی که زبان عربی پیدا کردند اما عرب نیستند.نشانه های آشکار زبان فارسی هم در مناطق ترک زبان شده پیش از آمدن ترکان از آسیای شرقی به اینجا هست،اینکه تاریخ نمیخوانید و نمیدانید دلیل نمیشود هویت اصیل ایرانی خود را فدای قومیت گرایی کنید که منجر به قومیت ستیزی و ایران ستیزی شود که خواست دشمنان شما همین است چون خودشان بی ریشه هستند نه شما ایرانیان همه اقوام با هر رنگ و مذهب و زبان محترم و عزیز اما دشمنی با هم به چه قیمت وقتی شناختی از نیاکان خود نداریم و تصور میکنیم از هم جدا هستیم چون زبان ما فرق میکند! چیزی که اسناد تاریخی و علم ژنتیک به شما غیر از آن را میگوید..دشمن شما دشمن هویت یکپارچه شماست و زبان و مذهب دستاویز تفرقه انداختن بین همه ایرانیان به ویژه کسانی که دانشی درباره گذشتگان خود ندارند و تصور میکنند تاریخ این مملکت از زمان هجوم بیگانگان است تا امروز.هر بیگانه ای به این سرزمین آمد مستحیل تمدن و فرهنگ ایرانیان یعنی پدران باستانی شما شد،افتخار کنید که ایرانی و موحد بوده اید و با جان و دل اسلام را پذیرفتید و اکنون هم اینجا سرزمین موحدان است از هر طایفه و مذهب.
    • PL ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      ببین آقای ۱۵:۱۸ ، به دینت احترام بذار ولی جدا به تاریخ کشورمان علی الخصوص هخامنشیان احترام بذار. خجالت بکش
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      ببین جناب شما اگه متن رو با دقت بخونی متوجه میشی که خیلی روشن از نیاکان پیش از اسلام ،حمایت کرده دقت کن! داره میگه از همونا رسیدیم به اینجا،اگه نیاکان باستان خود رو نشناسیم یعنی همین هخامنشیان و ...دشمن برامون تاریخ رو تفسیر میکنه،ما فرزندان همان پدران باستان هستیم که اسلام رو پذیرفتیم،لطف کن آهسته و با دقت کامنتها رو مطالعه کن،چیزی که در جواب کامنت اول نوشته شده دقیقا حرف خود شماست! خجالت هم نمیخواد بکشی!
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      الانم بهتر از اون زمانیم پس چی فکر کردی اسراییل فقط تاریخ داره
  • علیرضا IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 13
    کهن ترین تاریخ ماله ترکهاست..ولی حیف که فقط تمدن پارس درایران را جلوه میدهند و بقیه فرهنگهای عهدباستان راقایم میکنند و تقلب میکنند..تمدن هایی نظیر سومرها و قبل ازآن بازهم ترک زبانهایی مثل اقوام ترک دراین سرزمین حماسه آفریده اند. پانفارسهای فاشیست واقعآ انصاف نمیکنند..
    • رک IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 4
      دوست من اولاً به خودت و بقیه مردم آذربایجان نگو ترک شما آذری هستی و زبان ترکی از جانب مغولهای وحشی وارد ایران قفقاز و آناتولی شد و هیچ ربشه ای در این منطقه نداره اما به دلیل طول زمان سیطره مغولها در این مناطق متاسفانه ترکی ماندگار شد زبان اصلی آذری ها تاتی است و از آن گذشته هر امپراطور باید یک نام داشته باشه پارس اسم یک قبیله و قوم نیست اسم یک امپراطوری عظیمه .و عنوان هدف نیست .
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      خخخخخخخخخخخخ
    • افشبن IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 4
      ما ترک نداریم. آذریهاي ما ترک زبان هستند. کی گفته که شما در تاریخ ایران نقش نداشتید؟ معلومه تو آذری هم نیستی یا منافقي یا فارسی نویس اسقاطيلي. صفویه پس،چیه؟ حتی قاجار؟ ما پانفارس نداریم ولی پانترک داریم که البته دارن منقرض میشن. اذريهاي ما همیشه مثل همه اقوام دیگر جزو ایران بودند و هستند و خواهند بود انشالله اون قسمت هم که سلاطین قاجار بفنا دادن هم به مام وطن خواهد پیوست. امثال شما هم نمی توانید با این حرفها بین اقوام ایرانی نفاق بيندازيد. ایران یعنی همه. تا چشات در بياد.
    • لر IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      اولین مردمان وساکنان این سرزمین لرها بودن خوشگل بد تا حالااسم قوم کاسیت به گوشه مبارکت خورده که میگی اولین تمدن مال ترکا بوده تو دوران هخامنشیان به غیراز یونان که حکومتی داشته همه تو غار یا صحرا یاتو کوها زندگی میکردن
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    13 4
    هخامنشیان اولین امپراطوری قانونمند اقوام اریایی در گستره ایران بزرگه قبل اون مادها حکومتی ملوک الطوایفی قومی تشکیل داده بودند در کل از کی تاریخ ایران برای شماها مهم شده بچسبید به ۱۴۰۰ سال
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    9 3
    بله هخامنشیان و کوروش بزرگ بودن و بالاخره جزو تاریخ ایران ن سوال من اینجاست که چرا پهلوی خودشو به هخامنشیان میچسبونه؟ استبل دار سفارت با خانوادش که با کودتا شدن شاه! چه ارتباطی به تاریخ پر عظمت ایران دارن دقیقا؟
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 10
      پهلوی ها یه خرابه بی صاحب رو تحویل گرفتند و یه ابادی تحویل دادند.احمد شاه گفته بود شلغم فروشی تو فرنگ بهتر از حکومت کردن تو ایرانه!این حرف یعنی اگه همچنان احمد شاه میبود دیگه نامی از ایران نبود
    • افشین IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 0
      دقیقا. کوروش کجا و پهلوی کجا؟
    • مزاحم IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 0
      پهلوی ها که اختیار آب خوردن خودشون رو هم نداشتن رضا قلدر که درست نشوندع انگلیس بود هیرمند و آرارات و چند تا تیکه دیگه از کشور رو هم به باد داد ممد رضا شاه هم که رسما آدم یانکی ها بود و کشور رو در فساد غرق کرده بود و ایرانی رو با کاپیتالاسیون کمتر از سگ آمریکایی کرده بود عملا آمریکا حاکم واقعی این مملکت بود استقلال مون هم که فقط رو کاغذ اعتبار داشت هر دو سلسله قاجار و پهلوی خراب کردند
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      6 0
      پهلوی ها چرکِ زیرِ ناخنِ انگشتِ کوچکِ کوروش هم نمیشن،پهلوی رو چه به کوروش
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    8 3
    شما غارنشینی را با مدنیت و تمدن اشتباه گرفتی. الان هم اینا که به کوروش توهین میکنند سرجمع کل عمرشان 100 صفحه هم کتاب به درد بخور نخوانده اند و امثال علامه طباطبایی که در کل جهان اسلام طی صد سال اخیر به لحاظ سواد علمی کسی به گردش نمیرسد کوروش را همان حضرت ذوالقرنین میدانند
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    11 4
    ایران هفت هشت هزار سال تاریخ و تمدن از "همه اقوامه" نه فقط یه قوم خاص که در زمان پهلوی به صورت عامدانه و به منظور تجزیه ایران بزرگنمایی شد
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    چرا ثبت جهانی نشده؟ چرا تا حالا معرفی نشده؟
  • شهرزاد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 0
    چه حرفای عجیبی کی محدود کرده ؟؟!! هر دو بخشی از تاریخ ایران عزیز هستن یعنی چی که ما برای مطرح کردن دوشه و میر ملاس می خوایم دوره هخامنشی رو زیر سوال ببریم این چه طرز تفکریه آخه همه ایران آثار داره و همه ایران برای ما ارزشمنده نگاه ناسیو نالیستی دیگه یعنی چی جناب نویسنده ؟؟!!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 22
    من که چیزی متوجه نشدم
  • داریوش IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    36 0
    لعنت به مردمانی که تاریخ خود را می خواهند فراموش کنند.
  • علوی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    خواهش داریم درباره نقش مردم باکو ونخجوان درگسترش تشیع درایران ومقابله با عثمانی وروس فیلم بسازید وتاریح این ملت مظلوم را به نسل جوان آنان یاد آوری نکنید وبه آنها بگویئد که ملیونها نفر آذری به دست ترکیه وعثمانی اواره وکشته شده اند تنها سلطان سلیم دریک روز چهل هزار نفر آذری را نابود کرد وآنها را اسیر وگردن زد با فتحوای یک داعش .تا هم جوانان ما درداخل بیدارشوند وهم جوانان آذری
  • مهدی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 9
    اگه یهود بزاره قدمت چند هزار سالو تو 2500 سال قبل و یا 1400 سال گذشته خلاصه نمی کردن. عوامل یهود در دانشگاه تهران، صدا و سیما و همه ارکان تصمیم ساز نفوذ کرده تا تاریخ واقعی این ملت بزرگ فراموش شود... با احترام به همه عقاید مطالعه کتاب 12 قرن سکوت ناصر پور پیرار رو پیشنهاد میکنم تا بهتر به ظلم بزرگی که بر این تاریخ کهن رفته بیشتر آشنا شوید.
    • احمد IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 1
      یهود که دوست عثمانیه و یهود پانترک را بوجود آورده...ایرانی هیچوقت وطن فروش نیست.‌‌..بالاترین و باهوش ترین افراد ایرانیا هستن..
  • نیما HK ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    12 2
    هیچکس مخالف کشف تمدن قبل هخامنشیان مانند تمدن جیرفت و تمدن ایلام ولی ایران زمان هخامنشیان یکپارچه شد
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      در نوشته کتیبه هاشون هست که جد کورش حاکم انشان حالا در استان فارس یا خوزستان و قسمتی از ایلام بوده و اصلا این اتحاد ماد و پارس در جنگ با حکومت وحشی آشور بود و اصلا ایلام توسط آشور ضعیف شده بود و بعد متحد آشور بابل بود که پیشنهاد صلح در بین همه توسط کورش را رد کردند و جنگ شد و ابتکار کورش اتحاد اقوام با یه زبان واحد بود
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 5
    اتفاقا دوره ای که اونها روش تاکید میکنن دوران اوج تاریخ ایران نبوده. اونها صرفا از این جهت به این دوره توجه دارن چون قبلا از اسلام بوده. و معمولا این دوره توسط مخالفان اسلام یا کسانی که با جمهوری اسلامی زاویه دارن مطرح میشه. اوج دوران سرزمین ما دوره صفویه بوده از لحاظ علم و قدرت و معماری و...
    • آذری IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 2
      اوج قدرت ما ساسانیان بودند در زمانی که اسم کشور ما ایرانشهر بود
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    اينا رو كه نشون ميدي يه مشت دشمن تاريخ و تمدن ايران ميريزن اونجا و چپاول ميكنن و يا نابودش ميكنن.
  • نیایش IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    13 3
    من با افتخار ایرانیم و میبالم ب تاریخ ۷۰۰۰سالم اما هخامنشیان بهترین دوره تاریخی ایران بود
    • PL ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      36 0
      قربون آدم چیزفهم. بالاخره یه باسواد از بی این همه بی سواد با افتخار گفت ایرانی ام!
  • مهدی DE ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 2
    اگه یهود بزاره قدمت چند هزار سالو تو 2500 سال قبل و یا 1400 سال گذشته خلاصه نمی کردن. عوامل یهود در دانشگاه تهران، صدا و سیما و همه ارکان تصمیم ساز نفوذ کرده تا تاریخ واقعی این ملت بزرگ فراموش شود... با احترام به همه عقاید مطالعه کتاب 12 قرن سکوت ناصر پور پیرار رو پیشنهاد میکنم تا بهتر به ظلم بزرگی که بر این تاریخ کهن رفته بیشتر آشنا شوید.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      همین مونده به گفته های معلوم الحالی مثل پورپیرار استناد کنیم!! همین شما داری میگی بسه،خودتو معرفی کردی،اگر سواد تاریخ خواندن داشتی نمیچسبیدی به جعلیات و تحریفات و دروغ پردازیهای تفکرات صهیونیسمی جناب پورپیرار که دشمن ایران و ایرانی هست و قوم گرا و قوم ستیز...
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    26 1
    امثال شما خفه شيد كه تاريخ و تمدن ايران رو نابود كرديد چه 2500 سال و چه 8 هزار سال.
  • حبیب بختیاری IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    درود مردم همگی ،که دانش فرهنگ دوستی ندارند ،بویژه در گذرگاه چوپانان ، نه تنها نگهبان و متصدی و در ندارد بلکه حتی یک تابلو هم برای آگاه سازی مردم بومی در آنجا نصب نشده است ، این وظیفه سازمان میراث‌فرهنگی است که آنرا پاس دارد و درآمد بیافریند ، درآمدهای فرهنگی در شرایط تحریم هم کار سازند
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    ای بابا دارید اشتباه میزنی تمدن بشر با غار نشینی شروع شده در اروپا فسیلهای سالم 20 هزار ساله پیدا کردن اما تمدن شهرنشینی با زندگی غار نشینی رو یکی کردن جای بسی تعجبه بعدش بزرگوار اروپایی ها دارن تاریخ جعلی برای خودشون درست میکنن شما چرا اصرار به لجبازی با اجداد خود دارید شاید یک روزی به پیشگاهشون حاضر بشید البته اگه به قیامت اعتقاد دارید میگن در برزخ اقوام منتظرمون هستن
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    نقاشی های روی غار به معنای تمدن نیست. همه جای دنیا هست
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 22
    علی لاریجانی - علامه تاریخ - می گفت ایران قبل از اسلام تمدنی نداشته .
  • اگاه IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 6
    طبق مدارک غیر قابل انکار با تحریک یک زن یهودی هخامنشیان حدود یکسوم ملت ایران را قتل عام کردن، اگر بر مبنای تاریخ حال محاسبه شود نزدیک 20میلیون ایرانی بدست هخامنشیان قتل عام شدن!!! همچین چیزی در تاریخ بشریت بیسابقه است! خیلیا دست به نسل کشی زدن مثل چنگیز مغول، اما نه ملت و هموطنان خود را!!!!!!! کسانیکه به این موضوع اگاه هستن و انرا نادیده میگیرن فاشیست..........
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      بشین ببینیم بابا،اگه قرار باشه موردی با تاریخ مواجه شد ،از این دست بسیاره که امثال تو با جعل تاریخ سعی میکنید به هر کسی جز خودتون بگید فاشیست..تاریخ یک علم دارای تسلسل هست و زنجیره وار،هر قسمتش به قبل و بعد خودش ربط مستقیم داره،شما نمیخواد برای ما تفسیر کنی!
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      کسانی که این حرفهارو میزنن اغلب متعصب قومی هستن که با ایران و تمدنش مشکل دارن یک زن یهودی گفته انقدر هزار نفر ایرانی سر بریده شد !!! چرا توی هیچ کتیبه ای جایی نوشته نشده و فقط توی کتابای تخیلی صهیوینستها پیدا میشه ؟
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 0
      چطور نمیگی اخته محمدخان قاجار چقدر سر برید؟! بیست هزار جفت چشم مردم شهر کرمان رو داد از حدقه درآوردن و زیر سم اسبش ریختن.پان متوهم صهیونیست.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    10 5
    دینی که برای ما هیچ سودی نداشته ،اگرسالی یک پیشرفت داشت ما الان ابر قدرت ترین کشور دنیا بودیم،،دوستان ما یه مشت کشوری هستن که از خودمون بدبخت ترن ،،زمانی که در هر کجای دنیا تصمیمی گرفته میشد باید مهر امپراطوری هخامنشیان پای اون تصمیم میخورد،،این یعنی عظمت،قدرت
    • ناشناس IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 0
      دین چه ربطی به اینها داشت؟ اصولاً عصر طلایی پیشرفت ایرانیان دوران پس از اسلام بود می گویید نه؟ ۴ تا دانشمند و۲تا شاعر و ادیب و فاضل قبل از اسلام را نام ببرید؟ بعدم مگر هخامنشیان بی دین بودند؟ دین منافاتی با پیشرفت ندارد الان پیشرفت علمی ما بسیار خوب است جدای تمام مشکلات ما سالهای طولانی استعمار بودیم و دستور علم آموزی را فراموش کردیم تقصیر اسلام این وسط چیست؟ بعدم چه کسی گفته امپراطوری هخامنشیان تا این اندازه قدرتمند بوده؟ هخامنشیان پس از خشایارشا پادشاهان بی لیاقت کم نداشتند همین پادشاهان بودند که مصر را با نادانی های خود عملا از دست دادند طوریکه مصری ها هنگام حمله اسکندر به آغوش او رفتند هخامنشیان امپراطوری بزرگی بودند ولی نه در حدی که همه جای جهان زیر فرمانشان باشد منتشر کن
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 1
      ناشناس عزیز آرام!با یک سرچ ساده میشود نام دانشمندان پیش از اسلام را هم پیدا کرد،آنچه باقیمانده در تاریخ البته،چون با حمله اسکندر شهرهای ما و اسناد کتیبه ها به آتش کشیده شد در دوران مغول هم کتابخانه ها سوزانده شد اما دانشگاه گندی شاپور(جندی شاپور)مال پیش از اسلام هست.دریانوردی و کشتی رانی،خیاطی لباس و پارچه بافی،کاریز یا قنات،معماری های بلند مرتبه مثل پاسارگاد و تخت جمشید و ابنیه پیش از آن و پس از آن،علم ستاره شناسی و جهت یابی،خواص دارویی گیاهان و غذا(علت سبزه سبز کردن نوروز به علم کشاورزی نیاکان ما برمیگردد که در هر اقلیم این سرزمین پیش از بهار چه بذری در چه منطقه ای زودتر رشد میکند در سال جدید و فصل کشاورزی ان محصول کشت شود و نه بذری که دیرتر سبز شده) موسیقی و..همه در دوران باستان رواج داشته و آثار آن هست با چوب جادو حرکت دادن و ورد خواندن که خلق نشده،پس از اسلام ایرانیان ادامه دهنده راه نیاکان خود در این علوم بودند و در واقع به کمک ساری و جاری شدن دین اسلام در جهان آن روزگار این علوم به واسطه ایرانیان به دیگر نقاط جهان به ویژه غرب رفت.کتاب اسطوره آسمان شبانه را مطالعه کنید.اگر به منابع موثق تاریخی به ویژه باستان مراجعه کنید،علوم و دانش نیاکان خود را بهتر خواهید شناخت،دست کم ما مانند یونانیان انواع و اقسام خدا و خرافات و فلسفه بافی متوهمانه نداشتیم و یکتا پرست بودیم چاپار و پست به معنای امروزی داشتیم،چشم مصنوعی و باتری ابتدایی خلق کردیم،انیمیشن بز ایرانی روی سفالینه داریم،به نقش برجسته های تخت جمشید نگاه علمی کن،تا انواع دانش پدران خود را بشناسی مثل جواهرسازی طراحی لباس(شلوار) چرخ نخ ریسی،کفش چرمی که به پای مردان نمکی معدن چهرآباد بوده و ابزار کار آنها و علم ترکیب مواد برای ساخت ابنیه تاریخی،حجاری روی سنگ نبشته ها،سفال و کاشی و ادوات جنگی و ضرب سکه با نقوش ماهرانه و صدها مورد دیگر که نگاه عطوفت آمیز و نه مغرضانه من و شما را میخواهد که فریاد میزند من حاصل هنر،دانش خرد و اندیشه پدران و مادران تو هستم گرچه نامی از آنان نمانده باشد.هویت یکپارچه ما نباید دستخوش مرزبندی های دلخواه دشمنان و تجزیه طلبان شود به تفکیک تاریخ باستان و پس از اسلام، فرزندان همین ایرانیان باستان با جان و دل از متن و بطن اسلام آگاهی یافته و پیش از لشکر اعراب با آن آشنا شده و ایمان آوردند.
  • ناشناس US ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 1
    مردم ایران چقدر ساده لوح هستن،انگلستان داره ایرانو مدیریت میکنه،تاریخ باشه یا نباشه،خیلی مهم نیست،الان کشور پاکستان مگه تاریخ مهمی داره،نه،الان در حال حاضر چیزی که مهمه در جهان جمعیت یه کشور هستش،ولی دشمنان تیشه به ریشه جمعیت ایران زدن،و اونو دارن خشک میکنن،کشور بدون جمعیت با تاریخ باشه یا بدون تاریخ فرقی نداره،چرا ایرانیکه باید حداقل۳۰۰میلیون نفر جمعیت الان داشت اینجور کم جمعیت هستش چونکه غربیها مخصوصا انگلیسها با برنامه ریزی و گماشتن افراد فاسد مانعی برای افزایش جمعیت ایران درست کردن
  • شهریار IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    این مربوط به دوره عیلامیان هست یعنی بین 7 هزار تا 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح ، 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح یعنی حدودا 12000 سال قبل
  • فرهاد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 0
    سلام و همه ، به خاکتون افتخار کنید، به کشورتون، به قدمت و فرهنگتون چیزی که واضحه دوستان اینه که کشور های بی هویت هم از هویت ایرانی بودن ما ترس دارن و هم از هویت دینی ما ، هر دوش در نوع خودش مایه افتخاره کدام کشور به این اصالته، اسلام هرگز به زور شمشیر وارد ایران نشد و مردم به زور مسلمان نشدن ما خودمون اسلام رو پذیرفتیم، پذیرفتیم چون خاک ایران مرغوبترین خاک برای کاشت بذر اسلام بود، هیچگاه زور در کت ما ایرانی ها نرفته، اگه اونجور بود ما موقع حمله مغولها که با خاک یکسان شدیم دینمونو مغلولی میکردیم، دوستان سند هست که بیشتر ایرانی ها قبل از حمله اعراب محتوای اسلام را پذیرفته بودند . سند هست که اسم خیلی از شاهان بزرگ ما تو کتاب تورات موسی به وضوح ذکر شده دوستان به نظر بنده اسلام از اولشم برا خاک ایران بود خدا فقط خواست دهن این اعراب جاهل رو ببنده که فردا نگن اگه به زبان عربی نازل می کردی ما ایمان می آوردیم
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      هزاران درود و آفرین بر این نظر هویت ملی و دینی هیچوقت نباید فراموش بشه اونهایی که با تفکرات تجزیه طلبی میاید از خودتون تاریخ میسازید شماها دارید توی بازی دشمن بازی میکنید نمیدونید یا شایدم میدونید و قصدتون خیانت به این کشور لعنت بر خائنین به این کشور از هر نوعش میخواد منافق باشه یا پان
  • تاریخدان IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 1
    آقا نگاه کنین ما دارای تاریخی قدیمی هستیم درضمن اسب از ده هزار سال پیش بوده و تا الآنم هست
  • عاریایی ننگ این سرزمین IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 27
    بزرگترین دروغ تاریخی که به خورد ایرانیان دادند این است که ، این سرزمین قبل از ورود آریایی ها ساکنی نداشت و تاریخش با ورود آنها شروع می شود. ی مشت آواره سیبری و قوم وحشی و با وردشان به این سرزمین فقط جنگ و کشتار راه انداختند. سالها بود که کسی جرات نمی کرد بر علیه این دروغ بزرگ حرفی بزند و متهم به ایران ستیزی می شد اما الان خوشحالم مشرق این تابو شکست.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 0
      آریاییها یک شبه نیومدن به این سرزمین!! فقط هم به این سرزمین نیومدن!! آریاییها در بیشتر جاهای اروپا و آسیا پراکنده شدن،در دوره های زمانی متفاوت!! یک کوچولو سوادت رو ارتقا بدی،فشار خونت نمیزنه بالا!! خود زردپوست پندار!! اول مطالعه علمی بکن دقیق و کامل از منابع مورد وثوق دنیا،بعد بیا حرفهای بی سر و ته بزن !! الان بری آزمایش ژنتیک بدی بهت میگن چه خبره!! تاریخ دیگه قصه نیست یک علم هست.
    • به ۱۵:۴۱ IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 5
      نشانه هایی از آبا و اجدادت به ما نشان بده پیش از آریاییها و نشانه هایی از جنگ و خونریزی آریاییها!! تاریخ مطالعه کن که دیگه وقتی اسم آریاییها میاد کهیر نزنی جملاتت نشان میده آگاهی تاریخی تو در چه سطحی هست و البته چه مدل پان هستی!!بی...بی...بی... تاریخ یک علم هست معنای علم رو میفهمی؟! یعنی از جنبه های گوناگون به تمام اعصار تاریخ نگاه میکنن که در حد فهم و ادراک شما نیست چون خیلی خود درگیری داری...کسی جلوتو نگرفته مطالعه کن بلکه شفا بگیری!
    • PL ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      17 2
      آقا خجالت بکش ، سرتو بگیر پایین ، از اصالتت شرم کن ، وحشی چیه؟ این صحبتا چیه می کنی؟
    • مهیار IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 8
      این نقاشیها متعلق به ایلیمایی ها هست که اجداد هخامنشیان هستند وآریایی هم بودند آورگان سیبری تاتارها بودند که تورک هستن الان هم درآنجا آواره اند ولی اینکه گفتی وحشی و خونریز درست گفتی چون مغول وتاتار وحشی و خونریز بودند هخامنشیان فقط امپراطوری متحد را تشکیل دادند وگرنه تمام ساکنان ایران آریایی بودند
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 6
    پس اون بیشعوری که میگه تاریخ ایران 1400 ساله است رو باید دار زد چون جنایت در حق ایران کرده درسته هوان مدیا ؟؟؟!!!
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    6 5
    بزرگترین خدمت به این کشور و اتحاد اقوام ایرانی را رضا خان کبیر پهلوی کرد چیزی که هنوز به عقل شماها نمی رسه رضاشاه کبیر نام کشور رو در سال ۱۳۰۵ از پرشیا به ایران تغییر داد تا باعث اتحاد تمام اقوام باشد بماند خدمات دیگر که این آخوندهای بی سواد این چیزها رو نمی فهمن ، دشمن ایران همین آخوندها هستن و بس که دین رو دست آویز کردن به کمک انگلیس و آمریکا بعد انگ آمریکایی به محمدرضا شاه عزیز می زنن
    • منتشر کن مشرق IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      7 0
      عجب بعد همین رضا خان ارواح پدرش وطن دوست چرا عرضه نگه داشتن هیرمند و آرارات را نداشت ؟ چرا روشنفکران و آزادی خواهان و افراد درست را کشت؟ چرا مردم خودش را در مسجد گوهرشاد به گلوله بست؟ چرا سهم هنگفتی از نفت را به انگلیسی ها داد؟ چرا ارتشش سه ساعت بیشتر دوام نیاورد؟ چرا عشایر را اسکان داد و باعث وابستگی دامداری شد ؟ چرا هزاران کثافت کاری کرد و در لرستان کشتار وحشیانه راه انداخت؟ پسرش ممد رضا خیلی آش دهن سوزی بود مثلا؟ چرا عرضه استقلال نفت را نداشت؟ چرا عامدانه مواد مخدر را ترویج میداد و به مردم کوپن تریاک داده بود ؟ چرا کل مملکت دست وحوش بهایی بود؟ چرا فیلم های مسهجن و شهر نو ها و کاباره ها باز بود که باعث فاسد شدن جامعه است؟چرا حدود ۶۰ وخرده ای درصد مردم بی سواد بودند ؟ چرا با قبول کاپیتالاسیون مردم خودش را از سگ آمریکایی کمتر کرد؟ چرا حق توحش می داد پسر جان همین آخوند ها بودند که جلوی توطئه تنباکو را گرفتند به لطف همین هاست که الان حضرت عالی سواد داری و مادر و خواهرت زیر پای صهیونیست ها به حراج نرفته اند اگر هنوز پهلوی ها بودند ته تهش مثل عربستان مفتخر به لقب گاو شیرده بودیم با مردمی غرق در فساد و اینجا شده بود فاحشه خانه صهیونیست ها و به جای کیف و حال میومدن ایران به جای امارات چرندیات ماهواره را دور بریز و چشم هایت را باز کن همین محمد رضا شاه عزیزت بزرگ ترین اختلاس گر تاریخ یران است آخوند ها دشمن نیستند ببخشید ولی رک بگویم شاهت خیانتکار بی مانندی بود در بدی این انقلاب همین بس که آمریکا و اسرائیل سر دسته قاتلان جهان با آن مخالفند و وهابی های سلاخ و بهایی های کثیف منتشر کن علاوه بر این رضا خان اسمش را به زور می نوشتاین
    • یکی از ۸۰میلیون IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      4 0
      ببخشید ولی اسم چه ربطی به اتحاد داره؟ با این حساب دوره های قبل که اسم این کشور ایران بوده هیچ اتحادی بین اقوام وجود نداشته اصولاً اتحاد ربطی به نام کشور نداره چه اسم این کشور ایران باشه چه پرشیا چه پشمک آباد باز هم اتحاد مردمش متغیر نمیشه بعدم همین رضا خان با کشف حجاب و یکی کردن لباس ها فاتحه خوند به لباس های محلی اقوام ایرانی منتشر کن
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      5 0
      مرگ بر رضا شاه بی سواد پالانی هر چی مکافات هست از بی دینی اینهاست اگر انگلیس و مشتی مزدور اشرافی میگذاشت امیر کبیر خیلی قبل تر بهتر از رضا شاه ایرانو آباد میکرد
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      آی گفتی ! لعنت بر قجر عیاش خاک فروش و حرمسرا گردان که شاه ملیجک بازش دستور قتل امیرکبیر رو داد و ...
  • ممد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 7
    اولاً کسی تاریخ رو محدود نکرد الکی مغلطه نکنین . دوماً وقتی شکوه دوره تاریخی هخامنشی رو کنار میزنین و چند بار ثابت کردین که میخواین سر به تنش نباشه الکی خودتون رو دلسوز تاریخ معرفی نکنین چون اگه ولتون میکردن اول انقلاب الان تخت جمشیدی وجود نداشت ،سوماً هزارتا جای تاریخی همین الان در حال نابودیه و بدون مرمت رها شده . با این اوصاف حرف شما حقه یا حرف کسایی که یک عمر که بهتون میگن که لیاقت مدیریت هیییییچ چیزی رو ندارین ؟! مصر فراعنه رو داره که میگن ظالم تر از اونا پادشاهانی در تاریخ نبود . . . ببینین چطور احترام نگه میدارن . حالا شمام برید واسه تحریف تاریخ اسم فر‌وشگاه افق کوروش ر‌و بزارید افق تو شهر قم ،مبادا با ارزشهای انقلاب اسلامی ناسازگار باشد .
  • مهدی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    الان تمدن ما بالای ۵۰هزار سال انسان توش بوده .توکتاب هست هر کشور که فرهنگش حفظ کنه اون تمدن ما از زمان هخامنشی اولین حکومت ابران بوده تا الان هزارتا فرهنگ داریم فرهنگ عربی ایرانی کردید توهم ..یه زمانی اینقدر فرهنگ قویی داشتیم بیشتر مغول ها به فرهنگ ما روی آوردن
  • .... IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    بزارید یه کاری کنیم ،اینکه ما کهن ترین تمدن دنیارو داریم بحثی نیست بیایم درمورد فرهنگ حرف بزنیم در مورد اقتصاد در مورد پیشرفت و... چرا ما مثل آدمی که هیچی واسه گفتن نداره هستیم هر اتفاقی میفته پای تمدن میاد وسط ما یک میلیون سال تمدن داریم چرا گشنمونه چراتشنمونه چرا جهان سوم هستیم راستی چرا انقد بی فرهنگیم در مقایسه با کشوری مثل سوئد ،مثلا با آمریکا مقایسه بشیم ای کاش بجای گزشته به آینده یا بجای عقب به آینده(جلو) فکر کنیم قبلا چی بودیم مهم نیست مهم حال الان چی هستیم آینده قرار چی بشیم ماهنوز نمیتونیم بشینیم در مورد یک موضوع بدون توهین بحث و گفتگو کنیم تمدن اصالت مارو نشون میده ازین اصالت چه واسه حرکت رو به جلو استفاده کردیم ؟قدرتمندترین کشور دنیا با پنج قرن تمدن کجان ما کجاییم همه چیز که با حرف زدن نیست نظر شخصی من اینه ما هنوز به تمدن نرسیدیم اینو با یک نگاه به عددو ارقامو آمار میشه فهمید همینکه کشوری مثل آذربایجان به ریگ بیابون ما فکر کنه نشون میده ما هیچی نیستیم اینکه کل دنیا از ایران دور شدن قطعا مشکل از کل آدمای دنیا نیست طرز فکرتونو درست کنید ایرانیا ،هموطنا، هم خاکو هم پرچما وقتی تونستید آمریکا تحریم کنید بیاین پوز تمدن هم بدیم باهم
  • رضا IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    محض اطلاع اون کسی ک میگع مگه ۸ هزار سال پیش اسب بوده . بله ک بوده این غار در لرستان شهر خرم آباد هست و اینکه قوم کاسیت .لرهای لرستان امروزی بعنوان اولین رام کننده اسب شناخته میشن .قومی ک صاحبان اصلی خاک ایران هستند
  • دانیال IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    ایران مهد تمدن بشری. بزرگترین امپراتوری که تاکنون جهان به خودش دید با درایت پیامبر پارسی کوروش بزرگ بدون جنگ و خونریزی ایجاد کرد تمام اقوام و ملت ها را گرامی و دینشان را محترم شمرد.برده داری را منسوخ کرد اولین منشور حقوق بشر را نگاشت.افریقا و اروپا را با حفر کانال سوئز بهم متصل کرد. ایجاد اولین شهرها و حکومت و قانون بدست ایرانیان است. والاانسانی که در سه کتاب قرآن، تورات انجیل از او به عنوان منجی و به نیکی یاد شده . ذوالقرنین..کوروش پدر ماست ایران وطن ماست. پاینده ایران و ایرانی
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    آقا مرتضی دمت گرم حرف دل خیلیا رو گفتی .
  • ناشناس IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    26 0
    در ،ذشته خیلی حتی قبل از هخامنشیان آریایی ها بودند بعضی از بی سواد هایی ک میگند ۸۰۰۰ سال پیش اصلا اسب نبوده آقایی ک فک میکنی خیلی میدونی همه جانوز ها قبل از انسان های بوجود اومدند ک بعدش آخرین جاندار روی زمین انسان بود ک بر میگردد ب ۲ میلیون سال پیش تعجبی هم نداره ۸۰۰۰ سال پیش این را روی غار ها کشیدند رومی ها و ایرانی ها قدیمی ترین حکومت روی کره زمین رو دارند آقا های بی سواد اول برید کتاب بخونید بعد بیاید مطلب هاتونو اشتراک بگذارید و راستی آریایی ها قوم وحشی نبودند آریایی ها تمدنی پیشرفته بودند ماد ها پارت ها و آریایی ها ک ۳ قوم بودند بعضی وقتها بینشون جنگ میشد(حد اقل از وضع بحرانی بی پولی بهتره) بعد از آن حکومت های دیگر آماده تاریخ نیز ب ما چند بار نشدن داده ک ایرانی ها کهن ترین سرزمین روی کره زمین هستند آریایی ها بودند ک توانستند در آن موقع برای بقا راه و چاره ای پیدا کنند علم هایی مانند حرف زدن نقاشی کشیدن ا نموقع شکوفا شد یعنی اصلا بدم میاد کسایی ک علمشون در سطح ابتدایی هست میان نظر میدن بی سواد هستند ایران تمدنی بسیار کهن داره قدیمی تر از هر کشوری واقعا ساقی کسی ک میگه اسب ۸۰۰۰ سال پیش نبوده رو...آخه بی شواد برو تاریخ بخون دایناسور ها ک ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شدن ۵ میلیون سال بعد از اون ۴ پایان اومدن اشتباه نکنم خیلی وقته نخوندم بعدش با سواد من اینم بدون سن زمین ۴ و نیم میلیارد ساله
  • مجتبی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    شخصی که گفته این عکسها متعلق به ۴۰ یا ۵۰ ساله یا مطالعه کافی ندارد یا احتمالا به شغل چوپانی مشعول است چون نقاشی ها را کار چوپانان می شمارد احتمالا چندین نقاشی به این سبک هنگام چوپانی ترسیم کرده است
  • مهرداد IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    34 0
    بله در سنگ نگاره های تیمره اثاری از چهل هزار سال پیش کشف شده دلیل نمیشه بگیم اون موقع با زمان کوروش از نظر فرهنگ و تمدن یکی بوده....بزرگی و عظمت تمدن ایرانی از زمان هخامنشیان و با اتحاد اقوام اریایی بدست امد در حالی که قبل از ان مانند اروپا غارنشین و بدوی بودند
  • ایرانی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    29 0
    قبل از اسلام تمدن‌های چندین هزار ساله وجود داشته اند حقیقتی است غیر قابل انکار بپذیرید عاقلانه رفتار کنید
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام من لر هستم لک زبان به اونایی که تاریخ را نخونده حرف میزنن اول لرستان تنها استانی هست که شیع هست ودوم اولین ساکنان این سرزمین اولین کسانیکه اسب را رام کردن قوم کاسیت اونیک میگه تاریخ برا لرهانیست بر تاریخ خودشو دربیاره بد حرف بزنه اون نقاشیها باید دید تا بد حرف بزنید بد ماالان ایران رادوست داریم با هرقوم زبان تر عرب کرد بلوچ فارس این اتحاد یعنی شکست بیگانگان همان اتحاد دوران هخامنشیان والان کشور عزیز جمهوری اسلامی ایراان رابا رهبری سید علی خامنی رادوس داریم به کوری کور دلان
  • قارتال IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    تاریخ هر کشوری در طول تاریخ دست خوش تغییرات بوده و هر حکومتی که پای کار می‌آمد آثار حاکمان قبلی را از بین می‌برند تا در چشم مردم و تاریخ نگاران نام او گفته شود هزاران سال قبل که مرزها وجود نداشت اقوام قبایل هر جا که آب و خاک مناسب داشت مورد توجه بوده‌ است گاهی این مهاجرت‌ها باعث تغییر در فرهنگ آن منطقه میشد و یا بر اثر هجوم اقوام باعث غارت آثار تاریخی میشد مثلا حمله اسکندر به ایران حمله افغانها حمله اعراب به ایران که در آن زمان دستور به سوزاندن کتاب‌ها و کتابخانه ها دادند تا تاریخ ایران را تغییر دهند اما این فکر درست نبود چون کتاب چیزی نبود که فقط در یک جا بماند و نمونه های آن برای سایر کشورها برای تعلیم و تعلم فرستاده می‌شد که خوشبختانه نسخه‌هایی از آنها به دست ما می رسد از جمله رضا شاه پهلوی که دستور به سوزاندن کتابهای ترکی در شهر های آزربايجان داد و بسیاری از ترکها را قتل عام نمود به عقیده من هیچ قومی را نمی توان از تاریخ پاک کرد مگر خود آن قوم بخواهد
    • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      کسی بهت نگفته " آذربایجان " درسته، چون آذرپادگان و آذربادگان بوده
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    کی گفته ما محدود شده بقیه اطلاعات ندارند خب غرب ایران اولین تمدن های بشری در آن جا صورت گرفته و در اطراف بین النهرین
  • پارسا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    حضرت محمد درباره کوروش گفته بود که رفت بنی اسراییل رو ازاد کرد و به خدا رو اوردند وبعد چند ها سال دوباره کارهای بدشدن رو شروع کردن
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    17 4
    اونی که گفته آریایی ها فلان و بهمون کرده اند یا از قوم مغول است یا عرب بیابانی تاریخ را بخواند البته نه تاریخی که بعد اسلام نوشتند ایرانی از راه دلها کشور گشایی می کرد اکثر فتوحات کورش به در خواست خود مردم بوده است که به سن که آمده بودند
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      کتاب( کوروش رهایی بخش ) pdf رایگان در اختیار همه هست صدها منبع موثق داره و با اتقان و مدرک درباره پیشا باستان،باستان و اندک زمانی بعد ،تاریخ رو توضیح میده.
  • PL ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    32 2
    کدوم ظلم؟
  • PL ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    11 1
    آن کاربرانی که به ظاهر ایرانی هستند ولی به تاریخ مملکت شان توهین می کنند ، از اینجا بروند به عراق و سوریه و ...
    • مژگان US ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      0 0
      عراق و سوریه هم جز ایران بوده . این ایران ستیزان پان کود و غیره باید برگردند به سرزمین ارباب شون اشغالئیل که اون هم البته جز ایران بوده .
  • رضا IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    یعنی چه مگر ۸۰۰۰ سال پیش اسب بوده یعنی فکر می کنید اسب ها در ان زمان وجود نداشتند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    جنگ جنگ تمدنهاست ایران از۸۰۰۰سال پیش متمدن بود هخامنشیان عصر طلایی ماست زند با ایران با تمام اقوامش کور شود کسی که چشم دیدن ندارند
  • مهدیه IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 0
    من نمیفهمم چرا تا خبر تاریخی گذاشته میشه زیرش پر میشه از طومارهایی با تحلیلای تاریخی که هیچ پشتوانه و مدرکی پشتشون نیست
  • پرهام IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 14
    شما ها درست میگویید آریایی ها زمانی که به قلمرو های ایران کنونی پا گذاشتند از تمدن های بومی تمدن را یاد گرفتند و در عوض جنگاوری را به آنان آموختند اما این چیز ها دوام زیادی نیافت و آریایی ها‌ تمدن های دیگر را نابود کردند مثلا هند اما نباید فراموش کرد که آریایی بعد از این وحشیگری ها متمدن شده،ایران را نام گذاری کرده و متحد ساختند و مهمترین امپرتوری ها را در هند پایکذاری کردند مشرق جان دلیل گفتن ۲۵۰۰ سال به این دلیل است که قبل از آن ایرانی وجود نداشت و تمدن های مختلف مستقل و پراکنده از هم در تمدن ایران کنونی میزیستند
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      کاسی ها همان لر ها قبل از هخامنشی در منطقه خودشان بودند آریایی هم اگر مهاجر بوده آبادگر بوده و پایه گذار امپراطوری های بزرگ این یکی کورش رو که میگن عادل بوده
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      کتاب تیره های ایرانی جلد دوم.درباره کاسی ها هم مطلب هست،آقای پرهام،لطفا تاریخ رو از منابع موثق بخون.
  • علی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 97
    اینها مال مانیست.مال تمدنهای است توسط مهاجران اریایی نابود شده.احساسی نباشیم .مهاجرت اریاییها چه تمدن‌های قدیمی را نابود نکرده است
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 8
      اگه نابود شده چطوری الان پیش چشم شماست؟! این همه اثر تاریخی از دل کوه و کمر و زیر خاک در میارن،شما چشماتون ایراد داره نمیبینی؟! نمیدونی انسان اولیه توی غار زندگی میکرده؟ اگه نابود شده بود توسط آریایی ها الان شما از کجا سر برآوردی ،کباده ی فضل میکشی! از زیر بته عمل اومدی؟ انقدر خودتو اذیت نکن تاریخ بخون بدون غرض و مرض راحت تر زندگی کنی.پان فاشیسم برچسب بیسوادی و جهل و تعصب رو از خودت بکن،نفس عمیق بکش،تاریخ بخون.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 0
      برو گمشو از ایران ، ای بی وجدان
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 2
      کلمه آریایی برای مردم ایران ، خط قرمز است. پا روش بذاری ، کتلت شدی
  • نارسوز IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    منم زود باورم شد
  • محمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    5 0
    با تمام اقوام و طوایفت همواره سرافراز باش ای وطن.
  • دبنگ IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    فعلا ایرانی گشنه با صدهزار سال قدمت اصلا بگو استرالیایی حدود صدوچهل سال قدمت داره ببین کجان بیست درصد دارو جهان میده وسایل داخلی جت مسافدبری میسازه گوشت و صادر میکنه توریست داره و...............و......و........و.......و.....
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      3 1
      جفنگ السلطنه! استرالیا یک کشور بنا شده توسط انگلیس استعمارگر بر روی زادگاه بومیان این قاره هست،نسل کشی های پی در پی در اون قاره رخ داد که فاجعه هست اسنادش!! تاریخ بخون...نونی که توی خون ملت زدن و خوردن باعث افتخار نیست...سر گشنه زمین بذاریم هم باز به ایرانی بودن افتخار میکنیم...تو برو فکر خودت باش..
  • علوی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 2
    این چه فریبی است که بیعضی بافشارمیخواهندتاریخ ایران راوصل کنندبه کوروش کبیرسرچه کسی رامبواهیدشیره بمالیدمشتی یهودی انگلیسی شدن تاریخ سازایران باستان توراخداتحقیق کنیدتاریخ رابخوانیدبعدبگوییدکوروش کبیر؟!
    • علی سادات اخوی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      همین که تو تحقیق کردی کافیه!! برو کنار بذار باد بیاد..
  • سلام IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    بَه بَه، دبیران تاریخ جمع تون جَمعه ، شوخی کردم،؛ ولی خداییش هر چی بگن ، واسه من که ایران، با اصالت ترین کشور دنیاست، زنده باد ایران،
    • ایرانم IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      برای من هم همینطور،یک ریگ بیابانش یک برگ جنگل هاش یک قطره دریاهاش، گِل و لای جوی هاش ...هیچ چیزش رو با هیچ بهشتِ روی زمین عوض نمیکنم،به نیاکان خودم هم می بالم،به ایرانی بودن افتخار میکنم،هر جای دنیا هم سفر کردم با افتخار گفتم ایرانی هستم.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 1
    ما جه بخواهیم چه نخواهیم شاهان این مملکت ابا واجداد ما بودن چرا بهشون روسای مملکت درکتابهای سیاسی درسخنرانیهاشون بهشون توهین میکنن چه کسی به آبا واجدان خودش توهین میکنه مگه ایرانی نباشه
  • محسن IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    نمیدونم چرا تورک ها اینقدر از کوروش بدشون میاد و بهش توهین میکنن؟ایا بخاطر اینه که کوروش فرمانده تورک توی گاردش نداشت؟؟ واقعن چه فرقی میکنه که تورک ها اینقد نژاد پرست هستن؟ کسی که مایه افتخار ایرانه و کل جهان دربارش کتاب نوشتن و اون رو ستایش میکنن پس چرا ما فراموشش کردیم؟کوروش بزرگ فرمانروای نیمی از زمین بود.شما حتی میخاین بگین کوروش وجود نداشته.مثل اون عزیزی که گفت شاپور ساسانی و حکومت ساسانی و اشکانی وجود نداشتن..با اینکه آرامگاه هاشون پیدا شد و اسناد نقش رستم و اشیا شون و خودشون که مومیایی شده بودن باز هم میخان چشماشون رو ببندن و منکر بشن..تخت جمشید ثبت یونسکو شده به عنوان یکی از با ارزشترین اثار تاریخ جهان..بعد توی کشور خودمون بعضیا میگن الکیه و تخت جمشید وجود نداره..واقعن خنده دار تر از این حرف داریم؟ یک بزرگی میگفت کسی که نمیفهمه میشه با حرف بهش فهموند که متوجه بشه..اما کسی که خودشو به نفهمی زده هیچوقت نمیتونی حالیش کنی..سپاس از همه ی ایراندوستان عزیز
  • K.A IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    4 0
    چرا بیشتر مردم دوست دارین به دو یا چند گروه تقسیم بشین که با هم بحث کنین دلیل این همه بحث رو من و امثال من نمیفهمیم همه ی ماها انسانیم و همیشه توی هر دوره ی زمانی انسانیت و انسان بودن اصل هست چه دوران هخامنشیان چه آریایی ها چه الان ما همه عضو یه جامعه و خانواده هستیم دلیلی نداره که سر همچین چیزایی باهم بحث میکنین کی گفته نژاد اصیل و غیر اصیل وجود داره و از کجا معلوم اجداد ماها چه کسانی هستن همین که نمیدونیم گذشتگان چی کار کردن و چه کسانی بودن به نظرتون نشانه این نیست که ممکنه یه زمانی آیندگان هم از ما هیچ چیزی ندونن؟ بنظرتون نشانه این نیست که ما باید خودمون باهم خوب باشیم که آینده خوبی بسازیم و آیندگان بگن که توی اون دوران چقدر مردم باهم متحد بودن و فرهنگ اصیل داشتن؟ فرهنگ اصیل معیاره نه نژاد اصالت رفتار و شخصیت و کارایی هست که الان داریم انجام میدم و توی آینده تاثیر میدیم‌ و نژاد و قوم و اتفاقات قدیمی گذشتن و رفتن لطفا باهم سر همچین چیزایی بحث نکنین
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      درسته کاملا.اما عزیز جان،هخامنشیان خودشون آریایی بودن!
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      1 0
      در طول تاریخ چنان اختلاط نژادی صورت گرفته که همین شخصی که اعای غیر آریایی داره شاید آریایی ترین باشه می‌گویند لرها از نژاد ماد هستند براستی اگر آریاییها با زور قتل و غارت این سرزمین را فتح کردند پس چگونه ما و صدها نژاد دیگر هنوز هستند
    • پ الف IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      بسیار عالی .... خداوند خود می فرماید من شما را در قبایل و گروه های مختلف قرار دادم تا بکدیگر را بشناسید ..... عزیزان این که هر کس خود را بهترین یوم بداند اشتباه است. افتخار کنیم که انسانیم و طوری زندگی کنیم که دنیای دیگر رستگار برخیزیم . ایران عزیزمان همیشه عزیزاست و برای داشتن آن باید خودمان را لایقش کنیم نه آنکه تحقیر کتیم . بسیار بی انصافی است که با دو انسان غریبه در کشورهای دیگر که هدفی خیر خواهانه ندارند به جان هم‌بیفتیم ،قطعا انرژی خود را جهت ائتلاف اقوام خون گرم ایرانی بگذاریم بهتر است. ترکهای ایران آذربادگانی هستن نه مغول و عثمانی من افتخار میکنم ترک هستم اما اول یک ایرانی اصیل مثل شاعر عزیز همشهریم قطران که دیوان شعرش رساله ام می باشد.. یاشاسون گوزل ایران ، لعنت السون تجزیه طلبلر ... باکری لر وریپ آذربایجانم ... ایران منیم آنام ده منم آتام ده
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      پ الف عزیز،شما ترک نیستید،ترک زبان شده هستید،یافته های ژنتیکی از باستان تا امروز نشان میده شما هموطنان آذری که به زبان ترکی حرف میزنید،تمایز ژنتیکی با به اصطلاح فارس زبانها در حد صفر دارید! یعنی شما هم فارس هستید اما ترک زبان شده! تفاوتهای ژنتیکی شما با سایر ترکهای قفقاز آناتولی و کشور ترکیه و دیگر جاها بسیار زیاده! فریب حرفهای تجزیه طلبان رو نخورید،متاسفانه انگلیس به این پانترکها اجازه جعل تاریخ از طریق رسانه های خود رو میده که به هموطنان آذری ما القا کنند شما از نژاد ترک هستید نه ایرانی...این دشمنان ایران عزیز ما سخنان یک دانشمند ایرانی آذری رو که باستان شناس و دکترای ژنتیک در حوزه باستان هست ،تحریف کردند در مصاحبه ایشان با برخی رسانه های انگلیس تا بین ایرانیان تفرقه بیندازند به گفته این دانشمند چیزی با عنوان اقوام در ایران معنا ندارد چون یافته های علمی بر پایه ژنتیک و DNA ایرانی ها نشان میدهند تمام مردم این مرز سیاسی از نظر ژنتیکی مشابه و در واقع بازماندگان آریایی هایی هستند که مهاجر و مهاجم نبوده اند و در فلات مرکزی ایران حدود یازده هزار سال پیش زندگی میکرده اند و از آنجا به جاهای دیگر از جمله اروپا و هند رفته اند،حتی کسانی که امروزه به زبانهای غیر هند و اروپایی در ایران تکلم میکنند نیز فقط زبانشان تغییر کرده که علل تاریخی آن مستند است اما در واقع همه از تبار ایرانی و آریایی هستند! یعنی ما در ایران ترک نداریم بلکه ترک زبان شده داریم و همینطور سایر اقوامی که در ایران به زبان غیر هند و اروپایی تکلم میکنند،آنها نیز ژنتیک ایرانی و آریایی دارند و به اصطلاح با فارس زبانها هم نژاد هستند و فقط زبان آنها متفاوت شده بنابر جبر تاریخی.در واقع آریایی ها بومیان فلات مرکزی ایران هستند و از اینجا در دوره های زمانی مختلف به دیگر نقاط مهاجرت کرده اند!
  • شادی. IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    بغیر از غار دوشه دیگر غارهایی مانند کلدر در شمال خرم آباد با قدمتی پنجاه چهار هزار ساله و محل اولین انسان های هوشمند.از دیگر غارها مانند میرملاس در کوهدشت و دوشه درهمان منطقه.غار گنجی...و غار پاسنگر غار کلماکره که ششمین گنجینه جهان در آن مدفون بود.لرستان را علاوه بر سرزمین آبشارها میتوان سرزمین پلهای باستانی و غارهای ممناز نام برد.
  • احسان IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    صحت و سقم اون به عهده کارشناسانه بی شک سرزمین ما مهد تمدن و فرهنگ باستانه مراقب باشیم هویتمان را به تاراج نبرند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 1
    درود بر تمدن کبیر ایران و ایرانی فقط یک مشت حرامزاده در مورد تمدن ایران بد میگویند
  • Øægh IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    دوستان لطفا بدون اطلاع از موضوعی حرف نزنین !!! غار دوشه ۴۰ - ۵۰ ساله اس؟! تحقیقات باستان‌ شناسام لابد ببو !! غار میرملاس قدمت نداره ؟! آره ولی اگه ۱۲ هزار سال به چشم نیاد !! تورو خدا نکنین این کارو شما ها که اینجوری میگین ، کسی که توریسته بخواد بیاد لرستان ، قشنگ میپره !!!
  • Øægh IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 1
    متاسفانه بعضیا به آریایی ها میگن وحشی نمیدونن ک خودشونم آریایی ان !!
  • اکبر IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 2
    سلام. اولا ایران مورخی نداره ثانیا برای بررسی کردن و نظر دادن و قضاوت کردن هم مطالعه لازمه و مهمتر از آن آشنایی با کتیبه ها و خطوط تاریخی. سوم. تاریخ ایران سانسور کردن. و اطلاعات ما از دوره هخامنشیان خیلی کم ولی موندم بعضیا راحت عین آب خوردن نظر میدن و قضاوت می‌کنند. اینکه آریایی ها تمدن های قبلی را سرکوب کردن احتمالش خیلی زیاد. و مهمتر از همه اینه که الان هیچی نداریم بهش افتخار کنیم و هیچی نیستیم خواهشا همینجوری نظر ندید و به کسی توهین نکنید کلام هر کس نشان دهنده شخصیت اوست. تا یه پست تاریخی هست همه ایرانیا میشن کارشناس
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 1
      خدا رو شکر هزار مرتبه که شما اصلااااااااا کارشناسی نکردی!!! عمو اکبر.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 1
      آنقدر شخصیت شخصیت نکن
  • بهرام FR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    محدود کردن تاریخ به یک دوره ظلم هست بعضیا تاریخ را محدود به دکران اسلام میکتند این هم ظلم هست
  • سامان IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    1 0
    آثار کشف شده در غار کندر لرستان نشان میده که ۵۰ هزار سال پیش اولین انسانهای هوشمند در اونجا زندگی کردند و بصورت اروپا رفته و ساکن شدن.پس مبدا انسان هوشمند در ایران و شهرستان خرم آباد استان لرستان بوده. پس میشه گفت تمدن ایرانیها به ۵۰ هزار سال پیش بر خواهد گشت
  • سید IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    بابا جان ضلم به ایران زمین کل تاریخ نگاران دنیا سر این عدد که تاریخ رو از هخامنشی شروع کنن به توافق رسیدن چون در غیر این صورت باید تا اندر تال های که سرش بهس است پیش بری که مثلا این ها از کجا آمدن
  • بابک IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    اصلا اسم هخامنشیان رو از تاریخ ایران حذف کنیم .
  • اسی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    این حرفارو،حالایاآریایی یاغیرآریایی الان بگیدچی هستیم،الان کجای دنیاهستیم،دنبال چی میگردین رفتین تودوره ی اول زمین شناختی وکرتاسه وانقراض دایی ناسورا ایرانی، عرب، افغان، ترک و... خداکنه آدم،انسان باشه.. من یه ایرانی متعصبم وبه ایرانی بودنم افتخارمیکنم اتفاقااهل مرکزیترین شهرایرانم،ولی میدونم اگه مغولابه ایران حمله کردن وفرهنگمون ونابودکردن بیدلیل نبود،چونکه اول مابه اوناحمله کردیم،ولی مهم نیس،چون بایدازگذشته درس گرفت وآینده روساخت،آمریکا500سال قدمت داره ولی صاحب تکنولوژی برتردنیاست،ماهم ده هزارسال قدمت داریم و... بزرگترو قدرتمندترازیونان داشتیم، یونانم اوضاع خوبی نداره وبدون کمک اروپامحکوم بفناست.. پس لطفااینقدربه همدیگه بی احترامی نکنیم وبه داشته هامون بنازیم.. ممنون.
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      اینکه شما فکر میکنی الان هیچی نیستی به خودت مربوطه،ما تاریخ وهویت داریم و تمدن ساز بودیم بهش افتخار میکنیم اینکه ایران رو با امریکای استعمارگر که روی نسل کشی سرخپوستان و بومیان آمریکا ،بنا شده و هر کجای دنیا فتنه ای هست حتما پای امریکا در میونه،مقایسه میکنی،نشان از خود کم بینی وحس حقارت ذاتی تو در برابر شیطان هاست،مگر امریکایی بودن به معنای تاریخ و تمدن و هویت مشخصی داشتن هست؟! فرض کن امریکا پیشرفته ترین کشور دنیا!! انسانیت کجای کاره اونجا وقتی نیاکان خود و میراث فرهنگی مادی و معنوی آنها رو نمیشناسی حکمت فلسفه ادبیات عرفان دین آیین آداب و رسوم و ...برای همین چشمت ظواهر اونا رو میبینه و فکر میکنی تمدن یعنی آمریکا!! همینها بودند که ما رو خوار و ذلیل و وابسته میخواستند و آمدند و تمدن کهن ایرانیان رو از نزدیک دیدند و فهمیدند بهترین راه چپاول ما دور کردن ما از ریشه های باستانی ماست و رواج لاقیدی و زدودن باورهای دینی و مذهبی ما...چطوریه که در موزه های باستان شناسی امریکا همین آثار تاریخی پدران ما رو مردم دنیا پول میدن بلیط میخرن و تماشا میکنن؟برای ما آب نداشت برای اونا نون داره؟!
  • Amir IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    5 0
    آریایی ها همون روس هایی هستن که ایران رو به زور از چنگ ایرانی ها در آوردن
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      1 10
      تو یکی که آخرِ سوادی !! تاواریش !!
  • علی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    نه هشت هزار سال پیش اسب نبوده خخخخخخخ یعنیی بعضی حرفا خیلی خنده دارن ها وقتیی دارن تو فرانسه ال بل از سی هزار سال پیش یه تیکه از لوازم زندگیی میبین از ادما این نقاشی هشت هزار ساله اصلا دور از ذهن نیست حتی به شخصه معتقدم که تاریخ هم اختراع شده زندگیی به دو بخش اختراع تاریخ و قبل از اختراعش که معلوم نیست صد هزار سال بیشتر کمتر باشه رو خدا داند ولی علم ثابت کرده که زندگیی خیلی خیلی بیشتر از حتی سی هزار سال وجود داشته و اسبم بوده خخ
  • یک ایرانی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    9 0
    باسلام خدمت همه نژاد پرستان عزیز در این دوره که عصر ارتباطات است در نظر دادن محتاط باشید چون کل مردم دنیا قبیله قبیله و از نژادهای مختلف می‌باشند کسی اصل یا اصیل نداریم تخم بشر درهم قاطی شده تا دنیا باشد همچنان قبیله زایی و نژاد زایی ادامه دارد چیزی نیست که در یک دوره تاریخی بماند مسأله اینست که نژاد پرست نباشید چون تو این دوره تاریخی واقعا مزخرفه و اتفاقا بربریت این دوره همین نژاد پرستی هست وگرنه در دوران باستان انسانها فقط بر پایه منافع خصوصا اقتصادی تصمیم به جنگ و صلح می‌گرفتند نه پایه نژادی چراکه مرز بخصوصی بین مردم نبوده الان نژاد پرستان و پانهای مختلف ادعای مرز و سرزمین دارند در حال حاضر مردم و ملتهایی هستند در جهان و منطقه ما که به خاطر بربریت امروزی که هنوز وجود داره صاحب سرزمین خود نیستند پله رسمیت شناخته نمی‌شوند نمونه.. کشمیر .کردها. ترکستان چین .تبت.کاتالان. اسکاتلند .ایرلند شمالی.و موارد زیادی که وجود داره بیایید نژاد پرست و بربر نباشیم که جزو زشت ترین خصیصه برای انسان تو این دوران می‌باشد لااقل تمام اقوام یک منطقه بزرگ همه باهم یک ملت هستند مخلص کلام مظلوم همیشه خاری در چشم ظالم می‌باشد ایران هم در طول تاریخ مظلوم ظاهر شده باوجود تکه تکه شدن این سرزمین بزرگ نمیدانم چرا هنوز هم از ایران و ایرانی می ترسند فکر کنید حتما ایرانیها یک چیزی دارند که بقیه دنیا و ترسوها و بزدلان و بخیل آن به این سر زمین از آن می‌ترسند فکر کنید ترسو و زبون نباشید آن چیست .....چیزی نیست جز تاریخ کهن و فرهنگ بزرگ که حول انسانیت میچرخد
  • پ الف IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    ترکیه که شاعر بزرگ ما مولدی را هم صاحب شده چرا چون میخواد هویت بتراشه .... اونا به پدر مادر خودشون هم رحم نمیکنن ... شما به جای اینکه با توانمدز خودتان فکر حل مشکلات ایران باشید چرا خودتان را میچسبانید به بیک‌کشور ری هویت پول پرست .... ای وای بر شما خائنین به فرهنگ و ملیت خود
  • امیر ج IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    هرکی قبول داره دارن به تاریخ ایران ظلم میکنن آهنگ هویت من که، خواننده آهنگ یاس هستش گوش بده که درمورد فیلم 300ساخته شده خونده
  • امیر ج IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    هرکی قبول داره دارن به تاریخ ایران ظلم میکنن آهنگ هویت من که، خواننده آهنگ یاس هستش گوش بده که درمورد فیلم 300ساخته شده خونده کوروش ساخت کتیبه حقوق بشر
  • Me IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    دوستان خیلیا میگن تمدن های ایران پس چطوری نابود شدن ببینین تمدن های قبل آریایی ها با هم همیشه درگیر بودند برای مثال تمدن ایلام توسط دشمن قدیمی اش آشوریان کاملا شکست خورد و نابود شد یا همین تمدن مارلیک طبق تحقیقات جدید محققان نابودی رو به زلزله ای در ابتدای هزاره اول قبل از میلاد نسبت میدهند پس آریایی ها رو بربر و وحشی نخونین بعد از ورود آریایی های نژاد باستان و آریایی ها اینی شده که الآن هستیم
  • سینا IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 0
    هیچکس محدود نکرده ؛ پاک کردن هر دوره از این بوم کهن ، ستم بزرگیست به این سرزمین هزاره ها ..از پیش از تاریخ تا ایلامیان تا هخامنشیان تا ساسانی و پس از اسلام .. به همه پهنای تاریخم می بالم ؛ یکی دو قطبی کردن و دیگری لجاجت و تبدیل فرصت به تهدید هنر این زمانه ماست .. از تاریخمان نهراسیم !!! تاریخ پشتوانه تجربه و غرور اجتماعی ماست
  • Me IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    در ضمن در مورد شهر سوخته هم باید بیان کنم که این نام رو یک افسر بریتانیایی روی شهر گذاشته و خاکستر های یافت شده نشانه جنگ نبوده بلکه چون شهر به صنعت وابسته بوده و کوره های زیادی داشته خاکستر ها تل انبار میشن و اصلا صلاح جنگی پیدا نشده در شهر در ضمن نابودی و افول شهر به دلیل تغییر ناگهانی مسیر رودخانه هیرمند بوده است
  • مهدی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    اینجا غار می میرملاس کوهدشت لرستانه وقدمتش هم واقعیه
  • کوروش IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    این آثار بسیار واضح هستن و کاملا مشخصه طرح گرافیکی هست،لطفا از تصاویر اصلی استفاده کنید،بعید نیست که در این سرزمین تمدن چند میلیون ساله هم وجود داشته باشه،وجود یک تمدن قدیمی‌تر نفی کننده امپراطوری بزرگ هخامنشیان نمیشه،مهم اینه ما از نیاکانمون درس بگیریم تا آینده رو بهتر بسازیم برای آیندگان،
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام ان بخش حرفتون درسته که محدودنمیشه البته تقریبااکثریت مردم تمدن چندهزارساله ایران میدونن چیزی که این وسط نقش دولت کمه ارپاسارگادکه تویونسف هست بگیرتابغیه بایدزلزله بشه تااشک ارگ ودوباره ببینیم البته بماندکه فعلاتاریخ نوشتاری کتب درسی بچهای کوچیک اززمان امدن عراب به ایرانه بغیه شاهاهمه بدبودن وظالم
  • سینا IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    6 0
    تاریخ وحشی گری و یاغی گری. ولی یهود به زور و دروغ همه چیز رو عوض میکنن.
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      0 0
      ما به یهود صهیونیست کاری نداریم،چون ما تاریخ و هویت داریم،شما نگران ما نباش غارتگر و وحشی هم چنگیز خان بود،اینو دیگه یهود نگفته که...گرفتی چی شد؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    برای اطلاع از این نکته که ایرانیها با چه کسانی فامیل هستن
  • بیژن مظفری IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    2 3
    کسی تاریخ ایران رامحدودبه هخامنشیان نکرده است دنیادربرابرهخامنشیان سرتعظیم فرودمیاوردمگرفرومایگان کج اندیش
  • امیر IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    ما نمیتونیم آریایی بودنیم رو سرکوب کنیم چون خون آریایی داره تو رگ ما جریان بعد شما میگید آریایی ها وحشی بودن کوروش دوم بی وجدان بود؟ اونا اجداد تو هستن چجوری میتونی به پدرانمان یه همچین هرفیو بزنی امپراطوری کوروش دوم 44 درصد مردم دنیا داخل امپراطوری بودن اون زمان کوروش دوم گفت مردم هر دین و عقیده ایی داشته باشن حداقل حق زندگی دارن میتونن برای خودشون تصمیم گیری کنن دین رو ازاد گذاشت برده داری رو ممنوع کرد این درحالی توی مثر برده ها داشتن احرام مثر رو می‌ساختن بعد میگی اون وحشی؟
  • محمد IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    تاریخ ازز وقتی شروع میشه که بشر تونست خط رو اختراع کنه و به قبل اون میگن ماقبل تاریخ هخامنشیان اولین دولت سیاسی بزرگ ایران است و قبل از اونم ایران بوده ولی درقالب تمدن‌های محلی و فاقد حکومت سیاسی و کشورداری سکونت بشر در ایران به قول شما هشت هزار سال پیشه مثل تپه سیلک کاشان یا شهر سوخته زابل ولی امپراطوری و تمدن سیاسی و حکومتی یکپارچه محسوب نمیشن. واولین آن امپراطوری هخامنشی 2500 سال پیش است.
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    من خودم ملی گرا و حقیقت گرا و حقیقت طلب هستم هر آنچه که ما را به حقیقت نزدیک کند را میپسندم تحلیلهای تاریخی شما منطقی و برپایه سندهای تاریخی هست ولی متاسفانه محققانه نیست یعنی توام با تعثب و بغض و کینه و انتقام و تا حدودی توهین نرم به دیگران هست که باعث میشه اونها ناخودآگاه در برابر حقایق جبهه بگیرند و مقاومت کنند . توصیه من اینست آنچنان بدون کوچکترین توهین و یا کنایه بنویس که نشاندهنده عمق فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی ما باشد
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    61 0
    ایران، یعنی ایرج و کاوه و فریدون آرش. یعنی پیشدادی و کیانی یعنی ایران زمین. نه قومی مهاجم، نه کوروشی متعصب این کوروش پرستان قدمت تمدن ما را به 2500 سال گذشته خلاصه کرده اند. بهتر بود در کتب درسی بجای کوروش و داریوش از بزرگ مردانی چون کاوه آهنگر و آرش کمانگیر و فریدون و ایرج نام برده می شد.
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      11 73
      ببین باسواد !! تاریخ اساطیری با تاریخ مُدَوَن سوای هم هستند !! پان فلان ! نمیخواد ایرانستیزی خودت و جهل و تعصب خودت رو پشت این حرفها پنهان کنی! چون تاریخ نخوندی معنی این چیزها رو نمیفهمی در ضمن شاهنامه رمزگشایی شده و معادل هر شاه اساطیری ،شاه تاریخی که مختصات زندگیش برابری میکنه با هم ،شاهنامه پژوهان معرفی کردند،بی ریشگی بد دردیه...خیالت تخت ما هم کاوه و آرش رو پاس میداریم و هم کورش و داریوش رو ،میدونی چرا؟ چون ما ریشه داریم و ایرانی هستیم و آویزون تاریخ کسی نیستیم و نیازی به هویت تراشی و جعل تاریخ نداریم!
    • US ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      1 2
      IR ۰۰:۱۲ - چقدر منفی گرفتی شما چه زوری به پان ها اومده !! درود بر شما حرفت حقه
  • عارف IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    اینکه قبل از هخامنشیان جوامع دارای فرهنگ وجود داشته ،شکی نیست ، با این فرق که هخامنشیان توانستند با تمرکز جوامع کوچکتر یک تمدن بوجود بیاورند پس بنظرم باید هخامنشیان مورد تمجید قرار بگیرند
  • محمد امین IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    درسته ولی در زمان هخامنشیان ایران به قدرمند ترین و با شکوه ترین کشور جهان تبدیل شد. در آن زمان که هنوز آریایی ها به ایران نیومده بودن قبیله هایی در ایران وجود داشته ولی آن قبایل با هم متحد نبودن
  • درست گو IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    من کتاب تاریخ ایران باستان دارم چه درست و اسب هم از ۴۰۰۰۰۰۰۰ هزار سال پیش بوده آدم ها رامش کردن
  • sajad IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    اتفاقا اسب از زمان هخامنشیان بوده و در دوره هخامنشیان سالانه حدود ۱۲۰هزار اسب پرورش میدادن اونموقع
  • نصیر IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    تمدن به معنای شهرنشینی و تشکیل جامعه قانونمند است تاریخ از زمانی شروع می شود که وقایع با استفاده از ابزار نگارش یعنی خط، ثبت و ضبط شده اند هیچکس نگفته قبل از هخامنشیان یا مادها یا آریایی های قبل از آنها، در فلات ایران انسان نمی زیسته و هیچکس تاریخ تمدن فرانسه را از زمانی که انسان های نخستین در غارهای آن منطقه نقاشی می کشیدند حساب نمی کند وجود نقاشی های چند هزار ساله در ایران هیچ تناقضی با فرض تاریخچه ۲۵۰۰ ساله برای ایران ندارد اصلا نگران نباشید و هیجان زده هم نشوید؛ نه تاریخ ما را دزد برده نه تاریخ گم شده ای پیدا شده.
  • Ssssss IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 2
    بابا بیشرف عرب پرست این ایرانیا قدیم چی برات گذاشته که داری میگی وحشی بی‌ناموس تو یه وطن فروشی بی شرف عقب مانده
  • شیر IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    سلام،اصلا باهم نجنگید،ما مردم ایران انشاالاه سرزمینهای از دست رفتمون که عبارت است از آزربایجان،گرجستان،ارمنستان،ترکمنستان،افغانستان،عراق عجم،قسمتی از سوریه و ترکیه وخیلی از قسمتها که خودتو ن بهتر میدونین رو باز به خاک پهناور کشورمون بر میگردونیم و مرزهای زمان هخامنشیان رو باز روی نقشه ی دنیا ثبتش میکنیم و با امپراتوری عظیم ایران به کل دنیا ثبات و آرامش رو بر میگردونیم.سپاس
  • H IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    آریایی ها هر چه بودند تمدن و فرهنگ و سنت ما از آنها نشأت گرفته است و آنها نیز ایران را از طمع یونانیان و رومیان حفظ کردند پارس ها آریایی بودند و در زمان هخامنشیان نوروز برگزار میکردند و حال نیز نوروز برگزار میشود پارت ها آریایی بودند و در نبرد حران دلاورانه ایران را از بزرگترین لشکریان روم حفظ کردند زبان ما فارسی یا همون پارسی هست قطعا تاریخ ایران 2500 سال نیست و این سخن سلطنت طلبان هست ولی میشه گفت 2500 سال از شروع امپراطوری ایرانیان و قدرت گرفتن به عنوان یک ملت یکپارچه میگذره ضمنا اگر شما میگوید آریایی ها حمله کردند پس چرا نام کشور را عوض نکردند مگه بیگانه نبودند؟ در تاریخ وقتی عربها حمله کردند دیگه ایرانی وجود نداشتند در عرصه کشور داری یا مغول ها ولی در طول حکومت آریایی ها ایران نام کشور آنها بوده تو یه کتاب تاریخ دبیرستانم نوشته کوروش بزرگ گرچه از قوم پارس برخاست ولی هیچگاه نام قبیله خود را روی حکومت خود نگذاشته مثل قوم انگل در انگلستان نمیدونم هدف شما از ایران ستیزی چیزی بجز تجزیه اون هست؟
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    ریزگردهای سد اردوقان باعث مهاجرت مردم تبریز و اردبیل میشود. اردوقان میخواهد آذری های شیعه ایران به گدایی و نوکری مردم سنی آنکارا و استانبول بروند.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    بنام طغرل بیگ: سلجوقیان وقتی امپراطوری داشتند اسم کشورشان را ایران نامیدند. و برای ایران خون دادند. و بنام ایران یه آنکارا و قسطنتنیه حمله کردند.___ آری طغرل بیک‌سلجوق‌ اول همان جد تاجدار تورک ها با اینکارش به جوانان امروز تورک هم فرمان میدهد که شما هم ایرانی هستید که من ایرانی هستم.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی بری کشورها هنوز در کلاس اول تمدن سازی مردود شده اند)
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    2 0
    یک روز‌ی یک ترکه و کرده و فارسه و عربه اومدن یک نهالی کاشتند و گاهی تک تک و گاهی مثل جنگ هشت ساله همه باهم این نهال را با خون خودشان آبیاری کردند حالا آن نهال، درختی باشکوه بنام ایران شده است.
  • خشایار FR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    دوست عزیز، کسی تمدن را که در ایران بالغ بر پنج هزار سال است به هخامنشیان محدود نکرده یا تاریخ ایران را نمی‌گوید 2500 ساله است. 2500 سال اشاره به یکی شدن حوزه تمدنی ایران و تشکیل کشور ایران دارد که گستره اش فراتر از مادها و ایلامیها بوده هر چند از تجربه های فرمانروایی آنها بهره برده است.
  • یوسف IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    1 0
    اصلا گروه انسانی بنام آریایی نبوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس