آثار باستانی ایران اینطوری غارت شد/ ربط «ناصرالدین قاجار» به «موزه لوور»! - کراپ‌شده

۲۵ مهر سال ۱۳۰۶ شمسی، مجلس شورای ملی امتیاز فعالیت‌های باستانی‌شناسی در ایران توسط فرانسوی‌ها را لغو کرد. پیش‌از آن فرانسوی‌ها با این امتیازِ انحصاریِ باقی‌مانده از عهد ناصری در ایران چه می‌کردند که در نهایت مجلس آن را «لغو» کرد؟

به گزارش مشرق، در دوره ناصرالدین قاجار گاه و بیگاه خارجی‌ها می‌آمدند ایران برای کاوش‌های باستانی و ناصرالدین هم به این اکتشافات و البته طلا و جواهراتی که گاهی از زیر خاک بیرون می‌آمد، علاقه‌مند شد و همین علاقه، خسارتی به آثار باستانی ایران زد آن سرش ناپیدا!

ماجرا از این قرار بود که فرانسوی‌ها زرنگی کردند و آمدند پیش ناصرالدین و ۱۰ هزار تومان دادند و در سال ۱۲۷۴ شمسی یک قرارداد با او  امضاء کردند که نامش «امتیاز حفریات کل ایران» بود و از جمله مفادش اینکه قرار شد هر چه اشیاء نفیس از جنس طلا یا نقره یا جواهرات یافت شود، متعلق به دولت ایران باشد و اگر دولت فرانسه بخواهد، نصف آن را به قیمت عادلانه بخرد و برای خرید نصف دیگر هم حق‌تقدم داشته باشد. یعنی انگار که گنج یافته باشند و بخواهند بفروشند!

قسمت تلخ ماجرا هم اینکه: «از حجازی و مجسمه و خطوط هر چه یافت شود می‌تواند نقشه و قالب آن را بردارند و آنچه پیدا شود نصف آن مال دولت فرانسه خواهد بود». کمی بعد ناصرالدین مُرد و مظفرالدین آمد و بلای بزرگ‌تر نازل شد!

آثار باستانی ایران اینطوری غارت شد/ ربط «ناصرالدین قاجار» به «موزه لوور»!

عکس یادگاری درباریان قاجار با آثار باستانی ایران

آثار باستانی شوش، مالِ فرانسه!

فرانسوی‌ها آثار باستانی ایران را کشف می‌کردند و درباریان و شاه قاجار هم آنها را به چشم ثروت مفت و مجانی نگاه می‌کردند و خوشحال بودند و راضی بودند از فرانسوی‌ها. در تاریخ هم مشهور است که مظفرالدین را در سفر فرنگ به موزه لوور بردند ولی در بازدید از سالن مخصوص ایران برنامه‌ای ریختند تا وی جواهرات و اشیاء طلایی کشف‌شده در ایران را نبیند که مبادا ناراحت نشود و به جایش سفالینه‌ها و خطوط و نقاشی‌ها را نشان دادند که خوشش بیاید.

این‌طوری مظفرالدین خوشحال شد که ایران هم در مهد تمدن غرب برای خودش آثار باستانی قابلِ نمایش دارد و فرانسوی‌ها هم امتیازنامه تکمیلی را از مظفرالدین گرفتند و امتیاز انحصاری قبلی، دائمی و ابدی! شد و امتیازات بیشتری هم گرفتند و از جمله اینکه: «دولت فرانسه متعهد است که هر گاه اسباب طلا و نقره کشف شود به وزن آن باید پول طلا و نقره تحویل خزانه دولتی ایران بنمایند و تمام باقی اشیاء به دو قسمت مابین این دو مملکت تقسیم شود. مگر آنهایی که در حوالی شوش پیدا شده است بدون خسارت تعلق به دولت فرانسه دارد». این‌طوری بود که باستان‌شناسان فرانسوی افتادند به جان آثار باستانی ایران و موزه لوور آباد شد!

آثار باستانی ایران اینطوری غارت شد/ ربط «ناصرالدین قاجار» به «موزه لوور»!

«ژاک دو مورگان» به تنهایی ۵ هزار قطعه از اشیاء باستانی ایران را به فرانسه فرستاد

اول «مارسل دیولافوا» و همسرش «جین دیولافوا» به ایران آمدند و بعد «ژاک دو مورگان» و بعد هم دیگران و «دو مورگان ۴ سال در شوش به کاوش‌های باستان‌شناسی پرداخت و ۱۲۰۰ کارگر را به کار گرفت. یافته‌های او که ۵۰۰۰ اثر باستانی بود در ۱۸۳ بسته به پاریس فرستاده شد و در سالن ایران موزه لوور جای داده شد»

عاقبت کار هم این شد که: «در بخش ایرانی موزه لوور شمشیرهایی از طلا و نقره متعلق به عصر دیلمیان و ساسانیان، ظروف غذاخوری ساسانیان، هزاران قطعه و وسیله طلا و نقره و برنز متعلق به آشپزخانه، لوازم کشاورزی، صنعتی و قالی‌بافی و پول‌های رایج، مهرها، ظروف شراب‌خوری، گردنبند و دیگر کالاهای عتیقه و زیرخاکی ریز و درشت متعلق به ادوار هخامنشی،‌ اشکانی، ساسانی و حتی دوره‌های قبل از آن دیده می‌شود. خیلی از قطعات موجود مربوط به صدها سال قبل از میلاد مسیح است. کتیبه‌ها، سنگ‌نبشته‌ها، وسایل آرایشی، شمعدان، قلمدان، ظروف میوه‌خوری و تنور نان‌پزی همراه با مجسمه‌هایی از ملکه‌های حکومت‌های باستانی ایران، رسم‌الخط‌های میخی و خطوط رایج قبل از آن که بر سطوح سنگی منقوش است، در موزه لوور دیده می‌شود».

آثار باستانی ایران اینطوری غارت شد/ ربط «ناصرالدین قاجار» به «موزه لوور»!

نقاشی رنگ روغن از ناصرالدین قاجار در موزه لوور

بعدش بهتر شد؟!

فرانسوی‌ها تا آخر دوره قاجار در ایران کاوش‌های باستانی انجام می‌دادند ولی از اوایل قرن حاضر حساسیت درباره این کاوش‌ها بیشتر شد و ازجمله اینکه در سال ۱۳۰۳ روزنامه‌ای گزارش داد: «دولت فرانسه هر سال یکصدهزار فرانک هزینه صرف تأمین حقوق ۵۰۰ کارگر می‌کند که برای فرانسوی‌ها در اراضی منطقه شوش به کار حفاری جهت کشف آثار و اشیاء عتیقه مشغول هستند... نبود مفتش در موقع این‌گونه حفاری‌ها سبب ازدست‌رفتن بسیاری از اشیاء عتیقه و ازجمله مسکوکات طلا و نقره می‌شود».

این‌طوری شد که در نهایت مجلس شورای ملی امتیاز انحصاری فرانسه را باطل کرد و البته بهتر نشد؛ پس از آن در دوره پهلوی اول کار افتاد دست آمریکایی‌ها و موزه‌های آمریکا ازجمله موزه متروپولیتن نیویورک با آثار باستانی ایران، آباد شدند.

آثار باستانی ایران اینطوری غارت شد/ ربط «ناصرالدین قاجار» به «موزه لوور»!

سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش در موزه لوور

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۵ مهر مصادف با ۱۷ اکتبر میلادی و ۱۰ ربیع‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه کبری (س) در سال ۲۵ عام‌الفیل

ـ اشغال جزیره هرمز توسط نیروهای پرتغالی در سال ۹۱۳ قمری

ـ زادروز «آرتور میلر» نویسنده مشهور آمریکایی در سال ۱۹۱۵ میلادی

ـ درگذشت «محمد فرخی یزدی» شاعر آزادیخواه معاصر در سال ۱۳۱۸ شمسی

ـ روز جهانی مبارزه با فقر

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    34 28
    تو ایران مونده بود که همه رو نابود میکردید همون بهتر رفت اونطرف جاش امنه حداقل!!!!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      18 6
      قاجار بی عرضه می گفت آب دریای خزر شور و تلخه بدرد آب قلیان هم نمی خوره بدیم به روسها شما هم همین طرز تفکر رو دارید...
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      5 1
      مجسمه فردوسی شهر مشهد را ما بهتر حفظ کردیم
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      5 2
      خخخ
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      7 1
      حرف مفت نزن
    • احمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      9 1
      آدم دو زار شعور داشته باشه، می فهمه یه تکه از یه بنای تاریخی رو بکنن و ببرن، به اون ساختمان خسارت خیلی جدی زدن و نابودش کردن. حالا یه شل مغز غربگدا می گه اون ور جاش امنه. سرت تو رو هم بد نیس جدا کنیم یه جای امن قایم کنیم.
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      1 0
      انشالله نسل امثال شما مزدوران وطن فروش منقرض بشه تا ایران به جایگاه خودش برسه
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    29 1
    مهد تمدن! زرشک. غارت کشور.
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      12 2
      یک عکس هم از نحوه غارت در سالهای اخیر بذار
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    18 8
    بازهم بگید پهلوی بد بود
    • َ IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      11 8
      پهلوی بد بود.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      10 6
      پهلوی نجس که استان های ایران را با آثار باستانی و مردمش یکجا به دیگران بخشید
  • DE ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    24 8
    قاجار قارقار و قجر و قجور که شعور درک فرهنگی نداشتند.اگر دانشمندان ایرانی بعنوان نفوذی در دربار این بیعرضه ها مشاوره بهشان نمیدادند کل ایران را به باد داده بودند.کلا شعار قاجار این بوده، علم و ادب و هنر به ماچه قربان خوراک کله پاچه. یا نگار من که دل سرا چه اوست تمام لذت دنیا میان پاچه اوست. عاشق پاچه و شیردون و شکمبه گوسفند بودند گوسفند بودند
    • خورشیدی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      7 4
      قاجار ان قدر شوکت داشت که موسیقیدان اطریش قطعه ای برایش ساخت. اما این دانشمندان ایرانی وطن فروش نفوذی همه مملکت را به باد دادند تا حکومت بدستشان افتد. در جنگ سی ساله آذربایجان با روسیه کدام منطقه ایرانی در جنگ شرکت داشت؟ این آذربایجان بود که ۳۰ سال در مقابل روسیه مقاومت کرد دانشمندان و وزبر دانشمند ایرانی خائن به اذربایجان
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 1
      خورشیدی جان قاجار شوکت نداشت،خفت داشت،موسیقی رو هم برای ایران ساختند نه برای قاجار،آذربایجان هم جدا از ایران به حساب نمیاد مگر اینکه یک پانترک این حرف رو بزنه،چون خیلی قبل تر از اینکه قجر و آبا و اجدادش وجود داشته باشن آذربایجان در تاریخ هست و متعلق به ایران بوده.مردمش هم ایرانی اصیل هستن. وقتی تاریخ میخونی،کامل بخون مخصوصا تاریخ قجر،یک تار موی عباس میرزا می ارزه به کل هیکل متعفن قجر از اون سر سلسله خونخوار وحوش بگیر تا احمدشاه بزدل سوسول.انقدر هم درگیر وجاهت به قجر مفلوک نباش چون نمیشه کاریش کرد شوکت السلطنه جان،هر چی هم میزنی فقط بوی گندش بلند میشه مثل شهادت قائم مقام و امیر کبیر که فقط یک نمونه برجسته هست،هنوز هم زنده هستند کسانی که پدربزرگ و مادربزرگهای اونها دوران قجر زندگی کرده سینه به سینه نقل کردن بیدادی که بر مردم رفت.فقط کافیه اسناد تاریخی این دوره رو مطالعه بفرمایید ببینید که مصحح اسناد چطور با عرض پوزش جا به جا کلمات و خطوط متن ها رو مجبوره حک یا سفید کنه در پاورقی بیاره متاسفانه به علت خلاف عفت بودن این بخش از آوردن کامل جملات یا کلمات یا اسامی معذورم.دیگه اسناد سیاسی و غیره که در چهارگوشه مملکت از طرف اجانب و همین حکام محلی ایالتها چه بر سر رعیت می آمد بماند،جنگ و درگیری با دشمنان هم مرز هم به علاوه قحطی و فقر فرهنگی و خرافات و جادو و رمل و اسطرلاب و رشوه و عنوان خریدن و ...فراز و نشیب زندگی مردم اوج و فرود هر دوره که پس از سر سلسله رخ داده همه در دسترس است،چون هنوز بازماندگان خانواده های آن دوره نسل به نسل برای هم بازگو کرده اند.از قجر و پهلوی زمان زیادی سپری نشده در حافظه جمعی ملت زنده هست تاریخش پدربزرگان برای فرزندان و آنها برای نسل بعدی گفته اند از نظر اسناد هم که خیلی زیاد منبع داریم.
  • ایرانی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 4
    دستشون درد نکنه والا با بی لیاقتی تا حالا نابود شده بودن
    • احمد IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      6 1
      سر و دست و پای جنابعالی رو هم بکنن ببرن جای امن بهتر حفظ میشه.
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 5
    ما قدر باقی موندش رو هم نمی دونیم
  • علی TR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 7
    ضرغامی هم گفته که میخواد پاسارگاد رو قطب کشاورزی کنه ؟ مردم هم حرم امام رضا رو تبدیل به مزرعه زعفران میکنن.
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 0
    چرا الان باستان شناسی رو رونق نمیدین؟ اکتشاف و ساخت موزه و اینا
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 20
    اونوقت این ناصرالدین شاه بوزینه همون نیست که بخاطر مسخره کردنش تو سریال قبله عالم ، شماها داشتید خودتون رو خفه می کردید ؟
    • FR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      سریال قبله عالم مزخرف نیست؟
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      4 1
      ناصرالدین شاه که بوزینه هست شکی نیست در این موضوع ولی ما براش خودمون رو خفه نکردیم،برای جعل و تحریف تاریخ اعتراض کردیم،قجر قاتل قائم مقام و امیر کبیر هست و عامل پا گرفتن بابیت و بهاییت و پایه گذار فروختن خاک کشور..
  • زند IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    11 4
    لعنت به قبل حال و آینده دودمان قجرها ، که یک قرن ونیم ناموس ، خاک ، واموال این ملت و مملکت را بتاراج بردن ... لعنت خدا به آغا محمد خان قاجار آن اخته بی وجود...
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    5 1
    هنوز دزدی بامصوبه مجلس ایران ادامه داره فقط عکس گرفتن ممنوع شده ،لودر هست ،گنج هست ، حرف هست ،حسرت هست ، روزنامه ماهم مشغول فریب خودشان هستن به الان بیایید به فردابروید ...‌میلیونها بیل درکاره همه هم میرن فرانسه این درد مشکلش خودنمایندگان هستن وگرنه گنج اگر حلال بود می‌فهمیدید صنعتش ازنفت چی از ازطلاست ! بی دردی پولداران براهمینه که قانون هدفشو درست نزنه !
  • SE ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    10 7
    مهمترین قسمت را جا انداختید. وقثتی رضاشاه اجازه امتشافات در تحت جمشید را برای پرفستور پوپ آمریکایی صادر کرد. ایشان هم هر چه در تخت جمشید و پاسارگاد یافت بار زد برد دانشگاه شیگاگو و موزه متروپلیتن نیویرک. بعد اسم خودش را گذاشت دوستدار ایران!
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    24 6
    الان اوضاع بهتره؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      5 2
      اره خیلی از آثار باستانی به کشور برکشتن
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    25 18
    بیخودی از اونها ایراد نگیرید که شماها هم بیشرف هایی مثل اونها هستید .یک سر به طاق بستان بزن و ببین که با طاق بستان چه کردید در بییت سال گذشته و چگونه به عمد ابن شاهکار تاریخی را نابود کردید تا بخیال خودتان تمدن ایرانی را نابود کنید .اما ما ایرانی هستیم و روز بروز هم بیشتر از اعراب متنفر میشویم
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 2
      خخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 7
      این نفهمی هاقراره کی تموم بشه آخه کی بایدبفهمیم که به قومیت های مختلف نبایدبی احترامی کردآخه مافارسهااگه واقعامستقلیم بایدیه زبان مستقل هم داشته باشیم نه اینکه ۷۰ درصدزبانمون عربیه
  • حسین IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    31 5
    یعنی میخواهید بگویید این شما نبودید که میخواستید با بولدوزر تخت جمشید را نایود کنید یعنی میخواهید بگویید که تمدن جیرفت را شما حفظ کردید و......و......و.....
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      3 0
      اره بعدش همین ما نذاشتیم تخت جمشید نابود شود و باعث شدیم پاسارگاد از محل چرای گوسفندان در آید
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 1
    الان همه دست نخورده مونده واسه ما دستتون درد نكنه
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 2
    نظام های شاهنشاهی چیزی جز بدبختی و نکبت بجای نگذاشته اند و امروز اگر بعضی از آنان به بقای خود ادامه میدهند محصول استعمار و استثمار سایر ملتهای مظلوم است و دیر یا زود سلطه آنان بر چیده خواهد شد
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    2 2
    غربگدا: عیبی نداره، چقدر گیر میدین شماها هم!!! الان مواظب باشین چینی‌ها جزایرمونو ندزدن!!!! خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    7 1
    اونجا رفته و ثروت ایرانیان حفظ شد . سرچ گنید ببینید چه بلایی سر گنگ کلماکره اومده که در ایران بوده
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      کار افراطیهت بود بعدش خیلی چیزا حفظ شده
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    7 2
    آقای خ رو میشناسی؟از خدماتش بنویس مرگ برشاه
  • اصغر IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 1
    حالا هم همین آقای ضرغامی که صدا وسیما تبدیل کرد به صداوسیمای میلی و کار کرد غلط ایشان باعث عده‌ای زیادی از همین کادر صداوسیما خارج نشین باشند حالا هم فرموده پاسارگاد بایستی تخریب گردد مگر شما داعش هستی که میراث فرهنگی این کشور را از بین ببری این حرف های حماقت گونه شماها باعث خواهد شد یأس و نا امیدی در حاکم شود
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 1
    غرب تنها ما را غارت نكرد بيشتر دنيا را غارت كردند در طي قرون تا براي خود اعتباري جمع كنند.
  • ناشناس IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 2
    این آثار اونجاشون امن تر هست در داخل تندروهای مذهبی شاید در یک زمان کوتاه تمام این آثار رو به بهانه اینکه بت هستند نابود کنند مثل اتفاقی که در سوریه افتاد
  • حسام IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    19 6
    والله این که من میبینم اونجا خیلی سالمتر موندند و امنیت و سلامتشون بیشتره اینجا بود در بهترین حالت ملت نفهم روش یادگاری مینوشتند! در بدترین حالت هم که نابود میشدند
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      خ
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    19 0
    قاجار ضعیف بود. جمهوری اسلامی لطفا پس بگیره اشیا رو!
  • همشهری IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    21 3
    در موزه لوور جاشون امن تره
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      خخخخ
  • محمد US ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 1
    الان که که میخواهند در تخت جمشید چاه عمیق بزنند از بیخ و بن محو بشه
  • حقگو IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 0
    متاسفانه بسیاری از آثار باستانی اکنون در کشور ما به حال خود رها شده اند تا نابود شوند خیلی از آثار باستانی در همون فارس و سایر نقاط ایران ! این احمق ناصر شاه قاجار هم همون می گذاشت آثار تاریخی زیر خاک بمونن جاشون امن تر بود تا بدست فرانسوی ها غارت و نابودکنند آنچه که نتوانند برد ! بهترین جا همون زیر خاک بود تا لوورتا زمانی که امکانات برای نگهداری فراهم شود بعد از زیر خاک بیرونآورده می شدند .
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    6 1
    ضرغامی می خواهد در آثار باستانی چاه حفر کند تا کشاورزی کند . او همان ضرغامی سابق است و فقط پیرتر شده است
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      4 2
      زمان شاه هم گوسفند میچروندن
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      ضرغامی تکذیب کرد
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    2 1
    اونا که خارجی بوند. در زمان مشایی رو بررسی کنید
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 1
    ایران باید در محاکم بین المللی شکایت کند و این آثار را پس بگیرد از دزدهای سرگردنه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    2 1
    البته بعضی دوستان درست می گویند اگر ایران بود الان آقازاده ها می دزدیندش مثل دکل نفتی یا تخریب میشد یا اینکه آدمهای کتی نفهم روش یادگاری می نوشتند مثلا ( صفر قلی از .... تاریخ 78/8/8)
  • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    نبردن که،بدون جنگ ودادن تلفات وهزینه،با کمک قاجاریان خائن واجازه اینها ثروتهای هنگفت ایران رابه غارت یغما بردن.
  • احمد IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    خدا رو شکر که بدست آنها افتاد.
  • امیرعلی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    خوب شد رفت اروپا اگه اینجا میموند همش نابود میشد مثل مقبره کشورش که میخوان با بمب منفجر کنند تا کشاورزی کنن حداقل اونطرف قدرش رو میدونن
  • GHarian3413 IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام و عرض ادب و احترام آخه وقتی حاکمان وقت کشور هیچ شناختی از اثرات مفید این اشیاء نداشتن وضمنآ نیاز مالی هم داشتند نباید چیز زیاد عجیبی​باشد والاخر به امید روزی که جامعه جهانی و یونسکو طراحی را به سامان برساند که عقیقه جات هر سرزمینی به مبدا اولیه خود برگردد یا حق
  • سام IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    ایران بد بخت هم اینجا بود الان با اسید پاشی شبانه بچه های بالا آروم آروم خورد شده بود و هم بدون حفاظت زیر بارون اونورم که .... نمیدونم چی بگم خاک عالم بر سرتون تا شما مردمم این همه راه میکوبید پیاده می‌رسد زیارت کسی که هم قارتتون کرد و هم شهربانو تون رو بزور ، ایران از این بدترم میشه ، تازه با این واکسن‌های گویید نژادتون و تغییر میدندو ۱۰ سال بعد میفهمید
  • سینا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    کاش قاجار به جای زمین و کشتن امیر کبیر همین اثار ظلم و فساد میداد میرفت .تنها کار درست قاجار همین نابودی اثار فساد شاهان بوده هست
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک! چه حرفها !! قجر خودش یعنی ام الفساد،شما چون خیلی خیلی پانترک تشریف داری سینا جون که به همه ما ثابت شده،اینه که حرف صد تا یک غاز خیلی میزنی،در فساد و فحشا و جهل و خرافات و پست فطرتی تاریخ این مملکت هنوز مانند قجر به خودش ندیده که مثلا سلسله اسلامی بود،برو تاریخ این سلسله به ظاهر اسلامی رو بخون بعد افاضات بفرما درباره فساد شاهان....قجر اگر آدم بود خاک نمیفروخت ،پول خرج نمیکرد در فرنگستان وقتی پاش تازه رسیده به فرنگ درخواست روسپی کنه برای عیاشی ...اون هم شبهای قدر ماه رمضان بعد از قرآن به سر گرفتن...اینها اسناد امین ترین شخص سلطان صاحبقران هست..هیچ غریبه ای هم بهم نبافته که فکر کنی دروغ هست،روزنامه اعتمادالسلطنه نزدیکترین فرد به عزیز دل شما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس