توافق رئیس جمهور لبنان با میقاتی درباره نقشه راه خروج از بحران

موضع‌گیری تازه وزیر اطلاع رسانی لبنان و توافق عون با میقاتی درباره نقشه راه خروج از بحران از مهمترین اخبار این کشور هستند.

به گزارش مشرق، «بلال عبدالله» نماینده پارلمان لبنان با اشاره به اینکه گروه‌های سیاسی در راستای کارشکنی در زمینه برگزاری انتخابات حرکت نمی‌کنند، گفت: این به نفع احدی نیست به ویژه که برگزاری انتخابات خواسته مردمی است.

وی همچنین بر ضرورت همسویی با جامعه بین المللی هم تاکید کرد.

بیشتر بخوانید

میقاتی به مرکل و ماکرون چه گفت؟

موضع گیری تازه «جورج قرداحی»

روزنامه الجمهوریه لبنان به نقل از جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد که لقمه آسانی نخواهد بود و بحران محدود به او نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با بخش اعظم حرفهایی که روز گذشته نجیب میقاتی درباره پایه های روابط لبنان با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس زده ، پایبند است، افزود: این بحث فردی نیست بلکه بحرانی است که بُعد سیاسی گسترده پیدا کرده است.

وی بیان کرد: اگر موضوع اینگونه بود من فورا استعفا می‌کردم زیرا موضوعات خصوصی در برابر منافع عمومی جایی ندارد حتی اگر من مظلوم واقع شوم. من لقمه راحتی نخواهم بود زیرا بحران به من محدود نمی‌شود و حل آن با نشست میان من و میقاتی به تنهایی حل نمی‌شود. این موضوعی است که کابینه به صورت جمعی آنرا باید حل کند زیرا این موضوع به همه طیف ها مربوط می‌شود و من آماده هرآنچه هستم که کابینه تصمیم بگیرد.

قرداحی تاکید کرد: کابینه باید تشکیل شود زیرا جای طبیعی بررسی اوضاع در آن است. درستش آن است که کابینه با من ابراز همبستگی کند و در عین حال بر داشتن روابط با سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کند و این گزینه و باور من است؛ اما اگر هدف برکناری من باشد و این پیشنهاد در هیئت وزیران اکثریت لازم را به دست آورد، من قطعا به این تصمیم احترام خواهم گذاشت.

وی گفت: رئیس جمهور و نخست وزیر نمی‌توانند که به تنهایی مرا برکنار کنند زیرا این رای اکثریت کابینه را در راستای قانون اساسی نیاز دارد. من منتظر رایزنی میان میشل عون رئیس جمهور و نجیب میقاتی نخست وزیر خواهم ماند تا براساس آن تصمیم مقتضی را اتخاذ کنم.

وزیر اطلاع رسانی لبنان از فشارهای گسترده علیه او به منظور وادار کردنش به استعفای داوطلبانه سخن گفت و بیان کرد: من آماده استعفا در ازای دستاورد ملی هستم. من تاوان پایبندی به عقایدم را دادم و تمام شد اما آنچه برایم مهم است دستاوردی برای کشورم و مردمم است تا پوچ نباشد.

وی گفت: در ابتدا خواستار عذرخواهی و استعفای من با هم بودند و هنگامی که از استعفای مجانی خودداری کردم این را ترویج دادند که اگر عذرخواهی کنم، موضوع تمام می‌شود در حالی که اساس و جوهر بحران بسیار فراتر است.

قرداحی بیان کرد: آنچه مرا در حال حضر آزار می‌دهد و ناراحت می کند فشاری است که اقتصاد لبنان در معرض آن قرار دارد.  من به خوبی می‌دانم که منافع لبنانی‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس چقدر مهم و حیاتی است و بنابراین باید آنها را از هرگونه درگیری دور نگه داشت.

از سوی دیگر یک منبع عالی رتبه دولتی لبنان به الجمهوریه گفت: نه استعفای و برکناری جورج قرداحی مطرح است نه استعفای دولت. جلسات کابینه از سرگرفته نخواهد شد.

این منبع بیان کرد: تصمیم الان در دست قرداحی است.

استعفای میقاتی هم مطرح نیست

همزمان منابع آگاه به الجمهوریه اعلام کردند که نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان اعلام کرده است که استعفای او در حال حاضر با وجود خطر بحران با سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح نیست.

وی گفت که تا حد امکان در راستای کاهش بحران حرکت خواهد کرد و این همکاری جمعی را طلب می کند.

این منابع به توافق عون با میقاتی برای نقشه راهی که خروج از بحران منجر شود، اشاره کردند.

به گفته این منابع، نجیب میقاتی در دیدار با عون به شرح مختصری از دیدارها و رایزنی‌هایی که با طرف‌های بین المللی داشته پرداخت.

در این دیدار درباره نقشه راهی که منجر به خروج از بحران اخیر شود، توافق شد.

وزارت خارجه امریکا ضمن تأکید بر درک نگرانی‌های ریاض، ابراز امیدواری کرد که عربستان و دیگر کشورهای عربی روابط خود را با لبنان ازسر بگیرند.

موضع آمریکا در قبال بحران لبنان

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که موضع امریکا در قبال بحران پیش آمده در روابط لبنان و کشورهای عربی آن است که اگر می‌خواهیم شرایط انسانی ملت لبنان بهبود یابد کانال‌های دیپلماتیک باید باز بماند.

وی افزود که واشنگتن درباره اینکه وزیر اطلاع‌رسانی لبنان باید بماند یا استعفا دهد نظری ندارد اما نگرانی‌های عربستان را درک می‌کند.

درخواست پاریس از کشورهای منطقه درباره لبنان

همزمان با این اظهارات، وزارت خارجه فرانسه نیز خواستار همکاری کشورهای بزرگ منطقه در واداشتن بیروت به اجرای اصلاحات و خروج از بحران شدند.

«آن کلیر لوجندر»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، گفت که پاریس با همه طرف‌ها در تماس است و از سران لبنان و کشورهای منطقه خواسته که اوضاع را آرام کنند.

او همچنین تأکید کرد که دور نگه داشتن لبنان از بحران‌های منطقه‌ای موضوعی بسیار مهم است و باید لبنان بتواند برای خروج از بحران به کمک شرکای منطقه‌ای خود تکیه کند.

این در حالی است که شب گذشته، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان، بار دیگر از «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی، خواست که «وجدان خود را حاکم قرار دهد» و منافع ملی کشور را لحاظ کند.

او در سخنانی تلویزیونی پس از دیدار با «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، گفت که مواضع شخصی وزیر اطلاع‌رسانی باعث شد که لبنان گرفتار وضعیت بایکوت از جانب کشورهای عربی شود.

وی تأکید کرد که هر کس خیال کند که می‌تواند میان لبنان و کشورهای عربی فاصله بیندازد سخت در اشتباه است.

میقاتی افزود که نقشه راهی برای خروج از بحران تنظیم شد و تأکید کرد که دولتش مصمم به پایان دادن به بحران در روابط با عربستان و دیگر کشورهای عربی است و نمی‌گذارد که این مسئله به «موضوعی برای مجادلات سیاسی» بدل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    استعفای قرداحی اینست که می توان حتی ایران را نیز می توان به طریق قذافی فریب داد نباید قرداحی استفعا بدهد همانطور که استعفای عادل المهدی در عراق باعث نابودی جبهه مقاومت در عراق شد و این نتیجه انتخابات ساختگی عراق نتیجه عدم همراهی تا اخر ایران با عادل مهدی بود
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    عربستان تصمیم اش را برای جنگ داخلی لبنان گرفته و اگر حزب الله از قرداحی بخواهد استعفا کند جنگ قطعا شروع خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس