مصر خواهان نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بحران اوکراین شد

مصر خواهان نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی بحران اوکراین و تحولات پیرامونی آن شد.

به گزارش مشرق، روزنامه الیوم السابع مصر در خبری در این رابطه نوشت وزارت خارجه مصر امروز یک شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از اعلام درخواست نشست در سطح نمایندگان خبر داد.

رسانه‌های عربی هم با پرداختن به این مسئله تاکید کردند کشورهای عربی نیازمند سامان دادن به یک نگاه مشترک در رابطه با بحران اوکراین هستند، نگاهی که بتواند حافظ منافع عربی بوده و در عین حال روابط این کشورها را با دو طرف بحران نیز حفظ کند.

دکتر بشیر عبدالفتاح تحلیل‌گر مرکز پژوهش‌های سیاسی و راهبردی الاهرام در گفتگویی با رسانه‌های عربی در این رابطه گفت: شکل‌گیری موضع واحد عربی در رابطه با تحولات این بحران امری ضروری است.

به اعتقاد این کارشناس، عرب‌ها نیازمند موضع واحدی برای حمایت از منافع خویش هستند تا بتوانند روابط حسنه خود را با طرف‌های درگیر حفظ کنند.

حسین هریدی معاون سابق وزیر خارجه مصر هم در این رابطه به رسانه‌های عربی گفت: کشورهای عضو اتحادیه عرب باید نظر خود را در رابطه با بحران فعلی مشخص کنند به ویژه که روابط اکثر کشورهای عربی با روسیه از یک سو و اوکراین از سوی دیگر حسنه است و در عین حال هر نوع جنگ یا کشمکشی در این کشورها بی شک تاثیر منفی خود را بر کشورهای عربی هم خواهد گذاشت.

در این بین امارات متحده عربی امروز یکشنبه از بی طرفی خود در این منازعه خبرداد و انور قرقاش مشاور ساسی رئیس دولت امارات در تویتر خود نوشت جانبداری از یک طرف در این بحران فقط منجر به افزایش خشونت می‌شود.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه اردن تاکید کرده بود امان بحران اوکراین را با نگرانی و تاسف شدید دنبال می‌کند.

گفتنی است فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در گفتگویی که دیروز با روزنامه الشرق الاوسط داشت اعلام کرد: نگران آن هستیم که بحران اوکراین به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، جنگی جهانی که ویرانی‌های زیادی در تمام نقاط دنیا به همراه خود بیاورد.

وی افزود این کشمکش می‌تواند بر منطقه عربی هم تاثیر گذار باشد، روسیه یک کشور بزرگ است و منافع زیادی در منطقه داشته ودر عین حال تاثیر گذاری اش هم زیاد است، آمریکا هم یک ابرقدرت است که در منطقه حضور بالفعل دارد، در حالی که اتحادیه اروپا هم هست.

او با اشاره به تاثیرات اقتصادی این جنگ هم تاکید کرد، کشمکش کنونی روسیه با غرب اگر درست توصیف کرده باشیم، کشمکش برای شرایط انرژی، بازار نفت و بهای آن است، اما این امر به آن معنی نیست در صورت انفجار اوضاع آتش آن به منطقه خلیج فارس نرسد، پس می‌توان گفت، گفتگو بین طرف‌های ذیربط و حل مشکل از طریق مذاکره و گفتگو به نفع منطقه است که عراق هم جزو آن محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس