واکاوی علت کودتای سودان؛ چمبره متحدان تل‌آویو بر حکومت خارطوم

کمیسر عالی حقوق بشر سودان کودتا در این کشور را به شدت مخرب توصیف کرد و از سران نظامی خواست از مواضع خود عقب نشینی کنند.

به گزارش مشرق، «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل که مقر آن در ژنو است؛ امروز جمعه، خطاب به سران کودتای نظامی سودان، از آنها خواست تا از مواضع خود عقب نشینی کنند.

در جلسه اضطراری که امروز برگزار شد؛ باشله کودتای ۲۵ اکتبر سودان را به شدت مخرب توصیف کرد و خواستار پایان فوری توسل به زور از سوی ارتش، پلیس نظامی و عناصر اطلاعاتی سودان شد که تاکنون دست کم ۱۳ شهروند غیرنظامی را کشته اند.

باشله، عقب نشینی سران نظامی را راهی برای بازگشت سودان به مسیر اصلاحات قانونی عنوان کرد.

این در حالی است که روز گذشته، رویترز به نقل از هیئت اعزامی سازمان ملل به سودان، از دستیابی ارتش و نخست وزیر این کشور به توافق اولیه در راستای پایان دهی به اختلافات داخلی و تشکیل دولت خبر داد.

طبق این گزارش، توافق احتمالی، شامل بازگشت «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده سودان به منصب خود و تشکیل دولت تکنوکرات خواهد بود.

علاوه بر این، طبق توافق مذکور که هنوز نهایی نشده است، پیش بینی می‌شود وضعیت اضطراری در سودان پایان یافته و قانون اساسی نیز دچار برخی اصلاحات شود.

دو روز پیش، یک منبع نزدیک به «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده سودان اعلام کرد که هنوز توافقی میان وی و فرمانده ارتش سودان صورت نگرفته و رایزنی‌ها میان طرفین همچنان ادامه دارد.

وزارت فرهنگ و رسانه سودان روز دوشنبه اعلام کرد که حمدوک خواستار مشروعیت حکومت و مؤسسات انتقالی است و معتقد است که آزادی وزیران و ادامه کار شورای وزیران با تمامی اعضایش، راه خروج از بحران موجود در سودان است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس