کد خبر 1295408
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
سود و زیان دولت در ماجرای اختلال در سامانه سوخت/پس از حمله سایبری‌ دولت چقدر بنزین آزاد‌‌ فروخت‌

در ماجرای اختلال سامانه هوشمند سوخت، دولت به میزان ۲۴۵.۴ میلیون لیتر، بنزین آزاد بیشتری فروخت و به میزان ۲۵۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای بیشتری را برای مردم در نظر گرفت.

به گزارش مشرق، سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه ساعت ۱۱ ظهر با حمله سایبری دشمن به سامانه هوشمند سوخت کشور، برای مدتی عرضه بنزین به خودورها دچار اختلال شد، سپس وزارت نفت با فعال‌سازی آفلاین جایگاه‌ها، امکان عرضه بنزین با نرخ آزاد را برای مردم فراهم کرد.

همزمان با فعال‌سازی آفلاین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای اتصال پمپ‌بنزین‌ها به سامانه هوشمند سوخت و عرضه بنزین سهمیه‌ای در جایگاه‌ها اقدام کرد اما به هر حال اتصال سراسری همه جایگاه‌های سوخت به سامانه حدود یک هفته طول کشید و این جایگاه‌ها به مرور به سامانه هوشمند وصل می‌شدند.

* آیا حمله سایبری دشمن به نفع دولت رئیسی شد؟

در نتیجه در یک هفته‌ای که در سامانه سوخت اختلال ایجاد شده بود و امکان عرضه بنزین سهمیه‌ای در همه جایگاه‌های کشور وجود نداشت، درآمد دولت از فروش بنزین با نرخ آزاد افزایش پیدا کرد، این اتفاق موجب شد که برخی رسانه‌ها با تمرکز روی این موضوع، دولت را به عنوان ذی‌نفع این ماجرا معرفی کنند و مدعی شوند که دولت حتی قصد تامین کسری بودجه خود را از این طریق دارد.

در ادامه جواد اوجی، وزیر نفت، از اعطای سهمیه جبرانی بنزین برای خودروها خبر داد، این سهمیه برای خودروهای شخصی ۱۰ لیتر، برای موتورسیکلت‌ها ۵ لیتر و برای مابقی وسایل نقلیه ارقام متفاوتی بود.

حال یک سوال اساسی مطرح می‌شود، آیا در ماجرای اختلال در سامانه هوشمند سوخت، در مجموع دولت سود کرده است یا ضرر؟ چون از فروش بنزین آزاد در دوران اختلال، درآمد دولت افزایش پیدا کرده اما با اعطای سهمیه جبرانی، درآمد دولت کاهش پیدا کرده است.

در این گزارش به محاسبه سود و زیان دولت در ماجرای حمله هکری به سامانه هوشمند سوخت می‌پردازیم.

*در ماجرای حمله سایبری‌ دولت چقدر بنزین آزاد بیشتری به مردم فروخت؟

ابتدا به سراغ سود دولت از افزایش فروش بنزین با نرخ آزاد در دوران اختلال بنزینی می‌رویم، به طور میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور ۸۰ میلیون لیتر است، از این مقدار ۶۰ درصد سهم بنزین سهمیه‌ای (۱۵۰۰ تومان) و ۴۰ درصد سهم بنزین آزاد (۳۰۰۰ تومان) است. یعنی به طور میانگین از ۸۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین، ۴۸ میلیون لیتر به صورت بنزین سهمیه‌ای و ۳۲ میلیون لیتر به صورت بنزین آزاد به فروش می‌رسد.

از طرفی اعداد و ارقام مربوط به جایگاه‌هایی که در روزهای مختلف از ۷ روز بحران به سامانه سوخت وصل شده‌اند نیز در جدول ۱ آورده شده است؛ همچنین در این جدول محاسبه شده که با توجه به درصد جایگاه‌هایی که در روزهای مختلف به سامانه هوشمند سوخت وصل شده‌اند، به تفکیک هر روز چه میزان از سهم بنزین سهمیه‌ای تحت تاثیر اختلال ایجاد شده به بنزین آزاد شیفت پیدا کرده است.

جدول ۱- میزان بنزین سهمیه‌ای شیفت شده به بنزین آزاد در روزهای بحران

سود و زیان دولت در ماجرای اختلال سامانه سوخت

درباره اعداد مربوط به دو ستون آخر جدول ۱ باید توجه داشت که با توجه به رسیدن درصد اتصال جایگاه‌های سوخت با سامانه هوشمند در پایان روز، امکان عرضه بنزین سهمیه‌ای هر ردیف در روز بعد آن وجود داشته است. با این توضیح مجموع میزان بنزین سهمیه‌ای شیفت شده به بنزین آزاد در طول دوران اختلال حدود ۲۴۵.۴ میلیون لیتر بوده است.

به بیان دیگر دولت در طول دوران اختلال سامانه هوشمند سوخت به اندازه ۲۴۵.۴ میلیون لیتر بنزین آزاد بیشتری را نسبت به گذشته فروخته است.

*چگونه درآمد دولت از اختلال در سامانه سوخت «صفر» شد؟

حال باید این رقم را با مجموع سهمیه جبرانی دولت به خودروها مقایسه کرد، در این راستا جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص سهمیه جبرانی بنزین تصریح کرد: «جمعا ۲۵۸ میلیون لیتر سهمیه جبرانی بنزین در نظر گرفتیم و سهمیه جبرانی سوخت براساس کلاسه‌بندی خودروها تنظیم شده است».

وی ادامه داد: «برای ۲۷ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۶۰۵ کارت خودروی فعال در کشور در مجموع ۲۵۸ میلیون لیتر سهمیه جبرانی برای کاربری‌های مختلف در نظر گرفته شده است به طور مثال برای  سواری های عمومی ۴۰ لیتر، تاکسی ها ۴۰ لیتر، دوگانه سوزهای عمومی ۳۰ لیتر، بین شهری ها ۴۰ لیتر و تاکسی ها ی ون ۶۰ لیتر سهمیه بنزین واریز می شود».

در نتیجه در ماجرای اختلال سامانه هوشمند سوخت، دولت به میزان ۲۴۵.۴ میلیون لیتر، بنزین آزاد بیشتری فروخت و به میزان ۲۵۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای بیشتری را برای مردم در نظر گرفت. یعنی دولت هیچ درآمدی از ماجرای حمله سایبری به سامانه سوخت کشور به دست نیاورده است و شائبه‌هایی درباره افزایش درآمد دولت از ماجرای اخیر صحت ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 0
    هر لیبتر بنزین از اب معدنی ارزون تر کدوم ازاد ملت پرو کردید البته خودتون یعنی پولدارها هم از این استفاده میکنند به جای اینکه مثل کشورهای پیشرفت قیمت بنزین واقعی بشه و با اون پول مسکن بسازید دارید بنزنی مفت میدید که چی بشه پس چطوری کشورهای دیگه بنزین ازاد بعد چیز یهم گران نشد این سیاست کامل اشتباه است بنزین حداقل باید بشه ده هزار تومن اونم یارانیش ازاد بشه 15 تابیست وقتی همه چی ده برابر شد بنزین ازاد نشه در اینده کسری بودجه میاد و دوباره چیزای دیگه گرون میشه
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      1 0
      بنزین دیروز در پاکستان به لیتری 23 هزار تومان رسید خدا از تقصیرات انانی که پالایشگاه را کثافت نامیدند و مثل مسکن مزخرف نامیدند و اجری روهم برای مردم نگذاشتند نگذرد راحت میشد با توسعه ستاره خلیج فارس الان بیشتر از درامد نفت بنزین به همسایگان فروخت از محل دلار جهانگیری میشد انرا تامین کرد الان بجای رزق مردم بنزین صادرات میشد
  • DE ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    دولت از این فرصت برای جبران بخشی از کمبودهای مالی خودش استفاده کرد. در واقع یک وام کلان از مردم ایران گرفت تا اقساط آنرا بصورت ۱۰ لیتر بنزین پرداخت کنه. تا حدودی هم این کار مشروع به نظر می رسه بشرط اینکه مردم را ... فرض نکنه. درسته که به این دولت رای دادیم و طرفدارش هستیم اما گاگول نیستیم. حواسمون جمع هست و می دونیم که دولت داره چکار می کنه.
  • رضا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    آقایی که میگی بنزین بشه ده هزار تومان مگر احمقی نژاد بنزین 100 تومانی را نکرد 500 تومان. ولی مردم بدبخت شدند. چرا نمیگویی حقوق هیات علمی ها و روسای دانشگاههای وزارت علوم 40000000 میلیون تومان است اما حقوق کارمند 6500000 تومان. از شکم سیری حرف نزن. اقتصاد اروپا را باایران دزد مقایسه نکن. آیا راه شهدا را ادامه می دهیم؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس