به گزارش مشرق، مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) به تازگی از یک آزمون تصادف جانبی سختتر برای رسیدگی به تصادفات سرعت بالا که موجب مرگومیر در جادههای آمریکایی میشوند، رونمایی کرده است. طبق گزارش IIHS تنها یک مورد از ۲۰ شاسی بلندهای کوچک توانسته است به رتبه «خوب» در آزمون جدید دست پیدا کند.
بیشتر بخوانید
بهبودهای مهم تسلا مدل X سال ۲۰۲۱ +عکس
با اینکه هر ۲۰ خودروی مورد آزمایش به رتبه خوب در آزمون تصادف قبلی رسیدهاند، اما مزدا CX تنها خودرویی بوده که توانسته نمره «خوب» در آزمون جدید را کسب کند.
در آزمون تصادف جانبی جدیدIIHS، خودروهای آئودی Q۳، بیوک انکور، شورولت ترکس، هوندا CR-V، نیسان روگ، سوبارو فارستر، تویوتا RAV۴، تویوتا ونزا و ولوو XC۴۰ توانستهاند به رتبه «قابل قبول» دست پیدا کنند.
این در حالی است که شورولت ایکوناکس، فورد اسکیپ، جی ام سی ترین، هیوندای توسان، جیپ کامپس، جیپ رنگید، کیا اسپورتیج و لینکلن کورسیر، به نمره «کم» و در نهایت هوندا HR-V و میتسوبیشی اکلیپس کراس به نمره «ضعیف» دست پیدا کردهاند.
دیوید هارکی، رئیس مؤسسه IIHS در این باره گفت: ما این تست جدید را معرفی کردیم چون فکر میکردیم که جا برای پیشرفت وجود دارد و نتایج به دست آمده، باور ما را مورد تأیید قرار میدهند. رتبه خوب CX-۵ ثابت میکند محفاظت بیشتر در برابر تصادفات جانبی شدید، قابلدستیابی است.
زمانی که نخستین سری آزمون تصادف جانبی در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، تنها یک مورد از ۵ مدل تحت بررسی توانست به امتیاز خوب دست یابد. ولی پیشرفت طی سالهای متعدد، موجب نجات جان افراد بسیاری شده است. یک مطالعه جامع در سال ۲۰۱۱ روی دادههای مرتبط با سوانح رانندگی نشان داده است که راننده خودرویی با امتیاز «خوب» میتواند تا ۷۰ درصد بیشتر از راننده خودرویی با امتیاز «ضعیف» در تصادفات جانبی (از سمت چپ) زنده مانده و نجات پیدا کند.
در سال ۲۰۱۹ نیز ۲۳ درصد از مرگومیر سرنشینان خودروهای سواری بر اثر تصادفات جانبی بوده است. به همین خاطر، پیشرفت در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که خوشبختانه در آزمون جدید IIHS به دست آمده است.
آزمون تصادف جانبی جدید شامل یک مانع ۱۸۹۶ کیلوگرمی (به جای ۱۴۷۹ کیلوگرمی در آزمون قبلی) میشود که برای شبیهسازی یک SUV با اندازه متوسط طراحی شده است. همچنین سرعت خودرو در این آزمایش برابر با ۶۰ کیلومتر بر ساعت (به جای ۵۰ کیلومتر بر ساعت در آزمون قبلی) لحاظ شده است. در مجموع میتوان گفت که خودروهای آزمایشی در برابر ۸۲ درصد انرژی بیشتری قرار میگیرند.
سطح مانع تصادف نیز به نحوی تغییر یافته که همانند جلوی یک SVU یا وانت پیکاپ واقعی درهم رفته و مچاله شود. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون اگرچه بسیاری از SUV های کوچک دارای ستونهای میانی قدرتمندی برای نجات از ضربه هستند، اما مانع میتواند به نحوی مچاله شود که از طریق درب خودرو به فضای داخل ماشین راه پیدا کرده و به راننده و سایر سرنشینان آسیب وارد کند.
منبع: خودروبانک