آمریکا با طرح خط قرمزهای ایران مذاکرات را به بیراهه می‌برد

طرح موضوعات چالش برانگیز و فراتر از توافق ۲۰۱۵ هسته ای از سوی وزیر خارجه آمریکا در حالی که تنها چند روز به آغاز مذاکرات باقی مانده کمکی به توافق نمی‌کند.

به گزارش مشرق، اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات وین برای رفع تحریمها در مورد سیاست‌های جمهوری اسلامی نه تنها به موفقیت مذاکرات کمکی نمی کند بلکه به بدبینی‌ها نسبت به جدی بودن آمریکا در گفت و گوها دامن می زند.

مسئولان دولت بایدن چندین بار گفته‌اند که توافق هسته ای به تنهایی کفایت نمی‌کند و آنها به دنبال مذاکره در مورد مسائلی مانند فعالیت‌های منطقه ای و برنامه موشکی ایران هستند و حتی ایران را متهم به تروریسم کرده اند. اما مطرح کردن چنین مسائلی در حالی که تنها چند روز به آغاز مذاکرات باقی مانده از سوی وزیر خارجه ایالات متحده به نظر تاکتیکی برای تشدید فشار علیه ایران است. رویکردی که در سال‌های گذشته و با اجرای سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ هم راه به جایی نبرده است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با سامح شکری همتای مصری خود در واشینگتن گفت که این دو کشور نگرانی‌هایی در مورد فعالیت های جمهوری اسلامی دارند.

وزیر خارجه ‌آمریکا نفوذ ایران در منطقه را بی‌ثبات کننده خواند و ایران را متهم به تروریسم کرد. چنین اتهام زنی توسط وزیر خارجه کشوری بیان شده است که در طول ۲۰ سال گذشته و از زمان ریاست جمهوری جورج بوش با حمله نظامی به عراق و افغانستان و مداخله نظامی در سوریه بیشترین عامل ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه بوده است و این کشورها را به طور کامل تخریب کرده است.

آنتونی بلینکن در مورد برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی هم درحالی ابراز نگرانی کرده که خاورمیانه توسط شرکتهای تسلیحاتی آمریکایی تبدیل به انبار تسلیحات شده است و احتمال بروز تنش در منطقه را به بالاترین حد رسانده است.

 این ادعاها در حالی مطرح شده است که رژیم صهیونیستی در سایه حمایت‌های آمریکا همه روزه علیه ملت‌های منطقه رجزخوانی می کند و از تخصیص اعتبار برای حمله به ایران سخن می‌گوید. حق صیانت و دفاع از خود حق ذاتی هر فرد و هر ملتی است و قرار نیست کشوری  صیانت و دفاع از خود را روی میز مذاکره قرار دهد. آن هم در شرایطی که طرف‌های مذاکره و متحدان ‌آنها دائما ایران را تهدید به حمله و به اصطلاح استفاده از گزینه‌های روی میز می‌کنند.

 این اظهارات مداخله جویانه البته امروز با واکنش قاطع حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه مواجه شد. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلفنی لودریان وزیر خارجه فرانسه برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری عنوان کرد و گفت: "بی‌اعتنا به رفتارغیرسازنده تحریمی آمریکا و با قدرت بر افزایش توان دفاعی کشورمان ادامه می‌دهیم. "

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعای بی‌ثبات کردن منطقه توسط ایران در صورت دستیابی به سلاح هسته‌ای، گفت که به همین دلیل است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا در رم با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود دیدار کرد تا درباره چگونگی همکاری با یکدیگر برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی‌اش مذاکره کند. او در ادامه افزود که واشنگتن و اعضای اروپایی برجام برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای مصمم هستند، اما مشخص نیست که آیا تهران در این مورد جدی است یا نه. این اظهارات در حالی بیان می شود که به لحاظ حقوقی و شکلی در حال حاضر ایران عضو برجام است و تنها کشوری که از توافق هسته‌ای خارج شده آمریکاست.

در جریان شش دور مذاکرات وین هم آمریکا در میز مذاکره ایران و ۱+۴ حضور نداشت. محور مذاکراتی که در وین برگزار شد و مذاکراتی که قرار است از هشتم‌ آذر برگزار شود، اجرای تعهدات بر زمین مانده آمریکا و رفع تحریم‌هایی است که آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به صورت غیرقانونی علیه ملت ایران اعمال کرد. در واقع گام نخست هر توافق احتمالی رفع تحریم‌های ظالمانه ایران است. بنابراین مذاکرات نه برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی بلکه برای بازگشت‌آمریکا به تعهداتی است که از عمل به‌آن شانه خالی می‌کند.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که آماده است تعهدات خود را مشروط بر اینکه نقض پیمان‌ها و عدم‌ پایبندی به تعهدات از سوی کشورهای غربی خاتمه پیدا کند از سر بگیرد. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که اگر طرف غربی به‌دنبال اعتمادسازی است، باید آنچه را که پیش‌تر بر عهده گرفته بود و به آن پایبند نبود، محقق سازد.

در چنین شرایطی و در حالی که قرار است مذاکرات برای رفع تحریمهای ایران هشتم‌آذرماه برگزار شود، مطرح کردن موضوعاتی که خط قرمز جمهوری اسلامی است، نه تنها کمکی به رفع سوء تفاهمات نمی‌کند، بلکه نوعی بدبینی را بر فضای گفت و گوها حاکم می کند. ایران بارها اعلام کرده که هیچ موضوع فراتر از توافق ۲۰۱۵ را نخواهد پذیرفت. ایران سیاست فشار حداکثری را پشت سر گذاشته و بهتر است مقامات آمریکایی با پرهیز از هرگونه زیاده خواهی وارد فرایند مذاکرات شوند.

 اگر غربی‌ها واقعا در پی دستیابی به توافق هستند نیازی به فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی بر سر موضوعاتی که تکلیف آنها روشن شده، نیست. آنها به خوبی می‌دانند که ایران فراتر از توافق ۲۰۱۵ چیزی را قبول نمی‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی مختاری 291 IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    برجام موشکی هرگز. هیهات من الذله. تا زمانی که اسلام زنده است و تا زمانی که رهبرمان خامنه ای و نیروهای نظامی مان زنده اند، هیچ موشکی از انبارهایمان کم نخواهد شد مگر آنکه نیاز داشته باشیم یکی از آن ها را بر سر خصم بکوبیم؛ در آن صورت یکی دیگر به جایش می سازیم. فعلاً که برجام هسته ای رفته تو کما و به زنده ماندنش هم هیچ امیدی نیست چه برسد به ایجاد برجام جدید (موشکی یا هر چیز دیگه ای)؛ مگه ما قذافی هستیم که همه چیزمان را بدهیم برود؟
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      1 0
      دقیقا" همان طرح و توطئه و همان بلایی که بر سر لیبی و معمر قذافی ساده لوح و خوش خیال آجر کردند می‌خواهند بر سر ما ایرانیان هم پیاده کنند !!! زهی خیال باطل ! چون ملت ایران هوشیار و رهبری مقتدر و هوشیاری چون آیت الله سیدعلی خامنه ای عزیز داریم ..
  • پاپک آذری iran IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    آمریکایی ها می‌خواستند برنامه نابودی صنایع دفاعی و نظامی صنعت موشکی ایران و حضور منطقه ای ایران رو در ادامه برجام اتمی اضافه و بگنجانند و در نهایت وقتی همه دستاوردهای ارزشمند ایران عزیز را نابود کردند از برجام خارج شوند ، ولی خوشبختانه ترامپ احمق که سیاست مدار نبود و تاجر پیشه بود عجله کرد قبل تکمیل این طرح و توطئه بزرگ علیه ایران از برجام خارج شد و طرح و توطئه آمریکایی ها و اسرائیلی ها ناکام و نیمه کاره رها شد ، حال آمریکایی ها مجددا" در صدد ادامه و تکمیل همان طرح و توطئه صهیونیستی هستند عقیم کردن صنایع دفاعی نظامی صنعت موشکی و حضور منطقه ای ایران بزرگ ... زهی خیال باطل ! هوشیار باشیم هم میهنان گرامی آمریکا و حکام غرب ( یهود بین المللی) حاکم بر غرب تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد تحریم های ایران را لغو و دست از نیرنگ و دشمنی با ایرانیان بر دارند ! یک مسلمان ایرانی نباید دو بار از یک سوراخ گزیده شود ! آزموده را آزمودن خطاست هم میهنان گرامی ... یاشاسین ایران ، پاینده ایران بزرگ و مقتدر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس